Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Sinilind

Sinilind

14-12-2011 om 20:22

Slaapmiddel

Ik slaap heel erg slecht, al maanden. Ik slaap goed in (meestal) maar 2 van de
3 nachten ben ik tussen 2 en 3 wakker en of ik weer slaap is afwachten, meestal lig ik te woelen en raar te dromen. De oorzaken zijn deels bekend (stress en problemen waar ik op het ogenblik weinig aan kan doen) maar ik wil morgen even bij de huisarts vragen om "iets' om de 10 dagen tot
de kerstvakantie te overbruggen want ik hou het niet vol zo. Maar is het beter om naar een anxiolytisch te vragen of een echt slaapmiddel. Ik kan me niet echt permitteren om overdag slaperig te zijn, en ik ga naar mijn werk om 7.30 met de auto. Lichte middeltjes zoals melatonine, magnesium en valeriaan heb ik al zonder resultaat geprobeerd.

Sini op d'r iPhone

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
dc

dc

14-12-2011 om 20:55

Sport?

Wat bij mij het beste werkt is sporten in combinatie met wiskundige puzzels voor het slapengaan. Het sporten zorgt ervoor dat ik lichamelijk moe genoeg ben, en de puzzels zorgen ervoor dat mijn emotionele piekerstand uitgaat.

Ik heb ooit eens slaapmiddelen geprobeerd (weet niet meer welke) en resultaat was dat ik met slaappillen wakker lag om uiteindelijk uitgeput in slaap te vallen, en echt heel moe en duf de volgende dag. Werkte dus niet. Ik hoop voor jou wel

Sterkte de komende tijd!

grietje

grietje

14-12-2011 om 20:59

3 mogelijkheden

Ik heb hier drie mogelijkheden:

-Melatoline in hoge dosering (5mg), maar dat is eigenlijk meer een inslaper dan een doorslaper. Heeft bovendien bij mij als bijwerking dat ik me de hele dag daarna nog slaperig voel.
-Oxazepam in lage dosering (10 mg), slaap ik meestal vrij goed op (niet te vaak nemen zodat je lichaam er niet aan gewend raakt). Formeel mag je dan volgens mij 24 uur niet autorijden, maar ik heb hiervan de volgende dag geen bijwerkingen.
-Mirtazepine (15 of 30 mg): eigenlijk een antidepressivum, met als bijwerking slaperigheid. Werkt bij mij ook vrij goed, niet voor het inslapen, wel voor het doorslapen. (heeft wel als nadeel dat je bij langer gebruik er ook zwaarder van wordt, een voordeel is wel dat je het ook langere tijd achter elkaar mag gebruiken zonder dat de werkzaamheid verdwijnt zoals bij oxazepam).

Elisa Gemani

Elisa Gemani

14-12-2011 om 22:10

Slapen

Ik zou beslist niet aan de slaapmiddelen gaan, zeker niet als je de volgende ochtend vroeg met de auto moet rijden. Als je dan een ongeluk krijgt ben jij verwijtbaar.
Daarnaast nemen slaapmiddelen de oorzaak niet weg. Ik zou eerder denken aan (zelf)hypnose, ontspanningstherapie oid. Melatonine kan ook een oplossing zijn maar dan in een hogere dosering (3 of 6mg) en op tijd (vroeg in de avond) innemen; niet vlak voor het slapengaan. Zo helpt het beter bij doorslapen.
Succes!

dc

dc

14-12-2011 om 23:47

O ja

En heb je weleens een joint geprobeerd? Toen ik dat -lang geleden- rookte, viel ik binnen 10 minuten als een blok in slaap, zonder al te nadelige effecten de volgende dag.

Oxazepam

Ik slik af en toe oxazepam als ik erg lig te piekeren en te woelen. Het werkt bij mij snel en ik heb er de volgende ochtend geen last van dat ik "niet helder" ben.
Sterkte, het is erg vervelend om slaapproblemen te hebben

Massage

Kun je niet wat lekkere massages voor jezelf regelen aan het einde van de dag de komende dagen? Beste is waarschijnlijk iemand die bijvoorbeeld voetreflexmassage doet, maar een full body in een spa kan ook veel stress wegnemen.

Ik heb pasgeleden ook zo'n periode gehad. Bij mij werkte een stevige dosis melatonine en de 4 uren voor het naar bed gaan geen tv of computer, maar een voetbad en een rustig boek, het beste. Maar vervelend is het wel natuurlijk.

eni65

eni65

15-12-2011 om 11:39

Anders

Ik heb heel veel gehad aan l-tryptofaan van orthica. Lijkt wel reclame want ik heb het al eens eerder geantwoord. Inmiddels slaap ik zonder pillen door.

ex

ex

15-12-2011 om 12:51

Joint

Mijn ex rookte joints en ik ben op een gegeven moment meegegaan in t rokertje savonds. Totdat ik me realiseerde dat ik dingen deed waar ik me bij hem en zijn vrienden aan stoorde: slomer en vager worden, een bepaald lachje waarbij veel dingen worden weggelachen, ik vind het moeilijk te beschrijven maar ik zie ze zo weer voor me. Ik ben accuut gestopt want vond het eng zo te veranderen.
De stuff van nu is echt pittig spul. Ik vrees dat door het Nederlandse gedoog beleid er in Nederland te weinig aandacht is voor de negatieve effecten van geregeld joints roken. Ik ben er van overtuigd dat die negatieve effecten er zijn en ook niet voor de poes zijn. Ik heb ex zien veranderen in een kerel met significant minder denkvermogen, minder snel schakelen en paranoïde neigingen en die een rare tik had in de vorm van een raar hol lachtje. Bij zijn medegebruikende vrienden zag ik vergelijkbaar slecht nieuws. De een misschien heftiger en eerder dan de ander, hoe dan ook goed is het niet voor je, dat spul.
Kortom, ja, ik sliep (en sexte) ook lekker op een joint maar bijwerkingsvrij durf ik het niet te noemen, zeker niet op middenlange en lange termijn.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

dc

dc

15-12-2011 om 14:17

Daar ging het niet om

Het ging om tot januari de vakantieperiode te overbruggen. Net als met slaapmiddelen, zou ik dit inderdaad niet op middenlange of lange termijn gaan gebruiken als slaapmiddel.

Persoonlijk heb ik meer moeite met een slaappil dan met een joint, maar dat hangt helemaal van je eigen gevoel af natuurlijk. Ik heb het idee dat slaappillen veel verslavender zijn.

Full body is een heel goed idee

Ook bij kort werkende oplossingen zou ik eerder denken aan dingen overdag.

De oplossingen voor de nacht liggen namelijk steevast in de dag.

Voor de korte termijn zijn de al genoemde voetenbaden een wondermiddel. Ze halen je uit je hoofd naar je lijf. Zaaaligheid. Mij waren ze net aangeraden door de fysio. Je zet je voeten in een wasmand, nou ja, dat is wat ik hier voorhanden had, met water dat net niet te heet is. En het maffe is, als je dan in bed gaat liggen houdt het heel lang aan. Terwijl je na een warme douche juist een koud gevoel in je lijf kan krijgen is het met warme voeten heel anders.

Een mp3 speler

met een luisterboek erop, 1 oortje in. Ik heb ondertussen de hele harrypotter serie al een paar keer gehad. 10 min luister ik en dan ineens besef ik dat ik niks meer hoor...en ben ik een paar uur verder! Het gaat me niet eens om het boek maar om de zekerheid denk ik dat ik niet ga liggen malen dat ik niet kan slapen en daardoor dus nog slechter slaap of zo?

Bell Époque

Bell Époque

16-12-2011 om 01:00

Lorazepam

Sini, ik ben niet zo van de benzodiazepinen, maar toen ik vorig jaar een goeie hamer nodig had (oxazepam is een inslaper), schreef de dokter me lorazepam voor. Dat werkt langer.

sleepy

sleepy

16-12-2011 om 08:15

Gewenning

Ik heb ook temazepam, voor als het een keer nodig is. Het werkt bij mij langer dan de 8 uur die ervoor staat. Als bijwerking heb ik helaas een depressief gevoel de volgende ochtend. Dat gaat dezelfde dag weer over, maar is wel iets om rekening mee te houden.
Als ik het een paar dagen slik, dan werkt het al veel minder na een dag of 4, dus erg snelle gewennning.
Ik werd ook altijd snachts om 3 uur wakker en kon dan niet meer slapen. Ik was klaarwakker, klaar om 'in actie te komen'. Een neuroloog waar ik ooit was voor iets anders vertelde me dat ik elke dag een kwartier op de bank moest gaan zitten en helemaal niets doen. Dus ook niet lezen of tv kijken oid.Dan schijnt je lichaam weer te leren dat je niet altijd meteen iets moet gaan doen. Het helpt wel. Misschien lukt het bij jou ook.

eni65

eni65

16-12-2011 om 09:41

Mazzel

Ik had ook temazepam gekregen maar werd alleen maar eerder wakker. Ipv half 4 werd ik tegen een uur of 2 wakker. En dan wordt de nacht wel heel erg lang. Ik heb het een paar keer geprobeerd, maar steeds hetzelfde

May

May

16-12-2011 om 11:29

Autorijden?

Sinilind: kun je met Terazepam de volgende ochtend weer autorijden? Dan ga ik het ook maar eens proberen voor zo heeeeeeeeeel af en toe..

Elisa Gemani

Elisa Gemani

16-12-2011 om 12:08

Temazepam

Sini, ik neem aan dat je Temazepam bedoelt? Dit is idd. een van de lichtere slaapmiddelen maar neem het wel 's avonds op tijd in. Voor de zekerheid zou ik het minstens 10 uur voordat je gaat autorijden innemen.

"Als ik dit medicijn gebruik, mag ik dan autorijden?
Sommige medicijnen hebben een invloed op de rijvaardigheid. Het is dan strafbaar om aan het verkeer deel te nemen. Als u onder invloed bij een ongeval betrokken raakt, kunt u aansprakelijk worden gesteld. Of dit medicijn de rijvaardigheid beïnvloedt, leest u hieronder.

Dit medicijn vermindert uw reactietijd en maakt u onhandig. Bijvoorbeeld tijdens sturen, schakelen en remmen. Dit komt door de bijwerkingen, zoals sufheid, verminderde coördinatie, spierzwakte, slaperigheid, trager denken en wazig zien.

De invloed van dit medicijn op uw rijvaardigheid is groter dan na het drinken van vier standaardglazen alcoholische drank. Vier glazen alcoholische drank veroorzaken een hoeveelheid alcohol in het bloed groter dan 0.8 promille (‰). Bij meer dan 0.5 ‰ (ongeveer twee standaardglazen alcoholische drank) mag u volgens de wet niet meer autorijden.
Of u mag autorijden, hangt af van de dosering en van de tijd die is verstreken na de laatste inname:
•Bij gebruik van 20 mg of minder. Rijd pas weer auto vanaf acht uur na de laatste inname. Als u het 's avonds om elf uur hebt ingenomen, dus pas om zeven uur 's ochtends. Op dat moment heeft dit medicijn meestal geen invloed meer op de rijvaardigheid. Iedereen reageert echter anders.
•Bij gebruik van méér dan 20 mg. Rijd pas weer auto vanaf 24 uur na de laatste inname. Op dat moment heeft dit medicijn meestal geen invloed meer op de rijvaardigheid. Iedereen reageert echter anders." (Apotheek.nl)

Tineke

Tineke

16-12-2011 om 20:20

's nachts voetenbad enzo

Ik weet niet meer wie, maar iemand in deze draad gaf aan 's nachts, bij slapeloosheid, echt niet iets te doen als en voetenbad. Ik heb juist geleerd, in periode van ernstige slapeloosheid, dat juist wel te doen. Bed is om in te slapen. Dus niet om wakker in te liggen. Of om in te piekeren en te panieken. Langer dan bijv. 30 minuten wakker liggen is verplicht eruit. Kopje thee, warm lavendelbad, etc. Dan opnieuw naar bed om in slaap te vallen. Ontspannende dingen doen, kan zo helpen.
Natuurlijk moet je niet je Iphone mee naar bed nemen, of eruit gaan om tv te kijken of te mailen. Dan weet je zeker dat slapen niet lukt.
Vorig jaar kreeg ik van sinterklaas een enorme doos met Leni Saris-pockets. Een beter slaapmiddel ken ik niet. Die boekjes zijn vermakelijk en stom tegelijk, ze lopen altijd goed af, en saai. Ideaal en zonder bijwerkingen. Ik lees nu iedere avond een klein half uurtje, dan val ik meestal met boek in slaap. Lukt dat niet, dan herhaal ik alle slaaprituelen, van bad tot en met boek.

Ely

Ely

17-12-2011 om 22:01

Heerlijk heksevet

Wordt mijn man snachts wakker, lig ik in bad met Leni Saris ))

Soms zie ik t opeens voor me, zalig.
Ik heb trouwens Mahong gespeeld snachts, toen ik zwanger was en niet meer sliep, urenlang....

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

dc

dc

18-12-2011 om 20:29

Doorgeslapen?

Hmm, zouden ze zo'n recept ook voor baby's hebben

Fijn dat je je weer even fit voelt, en bon courage met je beslissingen.

Dc (ot)

"Hmm, zouden ze zo'n recept ook voor baby's hebben "

Ik denk nog regelmatig met afschuw terug aan een Engelse familie op een Engelse camping. Een man en een vrouw met 2 minderbedeelde zonen en een kleindochter van 3 bij zich. Dat meisje wond iedereen om haar vinger, deed haar eigen ding, luisterde totaal niet. En opa er maar achteraan. Enorm vervelend de hele dag door. Tot ongeveer 21 uur, dan werd ze gewassen, hoorden we haar huilen en om haar moeder roepen, ondertussen verslikgeluiden. Daarna was het stil en sliep ze tot de volgende morgen 11 uur... Ik vrees dat er dus ook zo'n recept voor kleine kinderen is...

Bah ik wordt er nog akelig van. En vooral dat we niets gedaan hebben.... ;((

dc

dc

20-12-2011 om 21:13

Hmm

Het kind kan ook gewoon uit zichzelf om 21u uit gegaan zijn, toch?

Ik weet helaas wel dat het soms echt gebeurt, en even voor de duidelijkheid, verder dan paracetamol bij doorkomende tandjes ga ik dus niet.

Moontje

Moontje

20-12-2011 om 22:27

Serra

Nee dat meen je niet, zoiets verzin je niet!
Ik zou me ook schuldig voelen in jouw geval
Hoe kunnen ouders zoiets doen?!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.