Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Slaapwandelen

Ik heb er al vaker over gepost.
Onze jongste slaapwandeld, nogal vaak...
Het gaat op en af, met periodes dat er vaak gewandeld wordt en het rustig is.
Wij vinden het doodeng en het verstoort menigmaal onze nachtrust. En soms dus nachten achter elkaar en soms meer dan 1 keer per nacht.
Op aanraden van hier hebben wij een bewegingsmelder geïnstalleerd (in de gang boven) en wij hebben onze slaapkamerdeur dus altijd open. Maar dat werkte na de eerste 2 weken niet meer. Ik wordt en niet wakker van, man ook niet. Ook omdat oudste vaak 's morgens erg vroeg weg moet en ie dan dus ook aanspringt (moet naar bijbaantje of naar school). Blijkbaar denkt mijn onderbewustzijn midden in de nacht ook dat het oudste is...en niet jongste.
Nu heeft ze weer zo'n periode. Van de zomer (warm) was het ook erg....In/op de vakantie heb ik zelfs vóór haar bed geslapen omdat ze 2 tot 3 keer per nacht eruit ging. En ik óók als ze doorsliep maar onrustig bleef slapen omdat ik altijd allert maar was....En opeens was het weer over. Nu dus weer. Al weer een weekje of 2.
Wij weten ondertussen wel dat er dingen zijn die invloed hebben. Warmte (dat weten we zeker, elke zomer met warm weer is het raak), onrust in huis/school/omgeving/vriendinnen heeft ook invloed. Meestal kan ik het wel terug-annalyseren waarom het nu weer is. Nu b.v. weet ik dat het is omdat er veel leraren ziek/zwanger etc. zijn en er veel nieuwe leerkrachten zijn die dus weer andere manieren hebben van lesgeven en omdat er bij haar buurmeisje/vriendin in de privé-sfeer een aankomend sterfgeval is waar ze erg mee bezig is/betrokken is.
Dus is het weer mis.
Gisteren heb ik haar nog net kunnen verhinderen de garage in te gaan (naar achterdeur) ze had de sleutel al omgedraaid. Nog 4 stappen en ze was bij de achterdeur, kon daar sleutel pakken en dus de straat op.
Volgens haar (in slaap) moest ze de fiets nog binnen zetten (klopt dat had ze niet gedaan 's avonds en wij hadden er al 10 keer omgevraagd en tóch nog vergeten dus heeft man 'm binnengezet en ik op haar gemopperd toen ze al in bed lag).
Ze is wel makkelijk terug naar bed te krijgen. Op mijn : "Dat heeft papa al gedaan.." kreeg ik een "ooo" als antwoord en daarna zei ik dat ze dus maar naar bed moest en ze loopt zo terug...kruipt bed in en klaar. Gisteren heeft man haar uit de badkamer gehaald.
Het is vreselijk vermoeiend. Dat gewandel van haar en wij slapen enorm onrustig ervan, ook als ze in bed blijft
Laatst bij huisarts (voor wat anders) heb ik er ook al even over gehad en volgens huisarts ging het bij bijna alle kinderen over op den duur...(nou ja, ze is al bijna 14!) en moesten we er maar vanuit gaan dat ze geen echt rare dingen zou doen. Want dat gebeurd bijna nooit.Maar naar buiten willen gaan in je pyama op blote voeten vindt wel eng genoeg hoor om 4.00 uur 's nachts....De enige remedie zou zijn slaappillen zodat ze wat dieper/anders slaapt en daar denkt huisarts niet over bij zo'n jong kind (nee natuurlijk niet).
Ik hoop toch dat iemand nog een andere tip heeft. Een natuurlijk middeltje zoals bij blaasontsteking misschien? Of naar een alternatieve therapeut ofzo? (normaal geen fan, maar aangezien normale medici het ook niet weten, misschien een optie?)
Wat schijnbaar nogal raar is bij haar is dat ze de volgende dag als wij het vertellen ergens ver weg in haar hoofd wel weet dat het waar is....Toen ik vanmorgen vertelde dat ze d'r fiets nog binnen wilde zetten kwam haar dat wel vaag bekend voor en ze herinnerde zich haar koude voeten erna in bed nog. Dus half/half weet ze wel dat het zo is, dat het klopt en dat ze dat gedaan heeft. Kleine kortere intermetzo's herinnert ze zich doorgaans niet.
groeten albana
(erg moe vandaag)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Moontje

Moontje

28-10-2011 om 09:47

Lastig

Hmm ik weet het eigenlijk ook niet, weet geen homeopatisch medicijn in ieder geval. Wel moest ik tijdens het lezen van je verhaal denken aan zo'n tingelend vliegengordijn. Gisteren zag ik dat toevallig tijdens het kijken van de serie Overspel (ned1) dat gordijn maakte me toch een hard geluid als ze er doorheen liep, het was van een soort plastic of keramiek gemaakt, allemaal rondjes groot en klein. Misschien kan je dat voor haar kamerdeur hangen? Dan moet zij daar doorheen (en niet je oudste, dus het is echt het geluid van de jongste) misschien dat dat weer even een trigger is (voor een tijdje, want het zal ook wel weer wennen) maar overdag haal je het weg, en als jullie gaan slapen hang je het op (stokje met gordijn boven haar deur plaatsen, moet makkelijk te realiseren zijn)

Misschien zoiets? Het is tijdelijk en daarna weer wat anders verzinnen, het is wel lastig hoor, want je dochter kan denken zoals ze denkt als ze wakker is, dus ze weet prima sleutels te vinden en deuren te openen, dus het moeten oplossingen of obstakels zijn die niet 'normaal' zijn overdag.

Tirza G.

Tirza G.

28-10-2011 om 11:39

Slaapkliniek?

Het is een soort neurologisch ietsje. Het gebeurt in je REM-slaap, waarin je dus héél actief droomt, maar verder verlamd bent. Je ogen schieten enorm heen en weer, ook al zijn ze dicht en je bent hartstikke druk bezig. Tijdens die slaapperiode verwerk je de dag. Bij sommige mensen is het hersengedeelte wat die REM-slaap aanstuurt (en er dus voor zorgt dat je stil ligt) ietsje van de leg, waardoor ze wel degelijk activiteiten uit gaan voeren.
In je puberteit maken je hersenen nog een soort groeispurt door en daarin verdwijnt het inderdaad vaak vanzelf.
Een optie zou een onderzoek in een slaapkliniek kunnen zijn, maar ja, dat is nogal wat. Wat ook kan helpen, is bewuste suggestie vóór je in slaap valt. Het laatste stukje voor je echt 'weg' bent, is je brein heel bevattelijk voor suggestie, ook van jezelf. Als je nou eens elke avond 10 minuten met d'r gaat zitten, vlak voor ze naar bed gaat, de dag even doorspreekt (en alle nare dingen benoemt), haar nadrukkelijk kalmeert en de verantwoording van haar overneemt (jij kunt dit niet regelen, mamma houdt voor jou in de gaten dat het goed komt) en haar dan misschien iets geeft om rustig te slapen? Iets van Dormeasan ofzo, dat zijn homeopatische druppeltjes dus die doen verder niks - maar voor een kind kan het genoeg zijn om zich te laten kalmeren (fluortabletjes helpen ook, maar daar is ze te oud voor, dat snapt ze). En tegen haar zeggen dat ze tegen zichzelf moet zeggen als ze in bed ligt dat ze lekker rustig moet gaan slapen en niet gaan lopen rondspoken. Dat helpt niet meteen, dat is een proces, maar het werkt op den duur echt.

Tirza

Juliea

Juliea

28-10-2011 om 12:46

Die bewegingsmelder?

Kun je die echt niet zo neerzetten of ophangen dat die niet afgaat als je andere kind de kamer uit gaat? Desnoods dan maar in haar kamer en dan zet je hem pas aan als je zelf naar bed gaat?

albana

albana

28-10-2011 om 12:58 Topicstarter

Geen onrustig kind

Misschien heb ik die indruk gewekt, maar het ís helemaal geen onrustig kind.....Ze is een heel rustig, d'r gangetje gaand kind, wel zelfverzekerd en enorm begaan met iedereen. Ik denk dus eigenlijk dat de 'onrust' niet écht de oorzaak is, maar meer dat er nu eenmaal dingen zijn waar je niks aan kan doen. Ze heeft op zich niet veel moeite met die nieuwe leerkrachten.....dát is het niet, maar de anderen gaan weg en tja die ga je missen en tja die waren toch wel erg aardig en die ene die kende ze ook al toen ze op de basisschool zat dus al wel hééél lang....en dat sterfgeval waar ze zich druk om maakt daarbij maakt ze zich vooral druk om het verdriet van haar vriendin en hoe dat zomaar kan en die opa was toch nog erg goed 2 maand geleden?
Het zijn dus meer de dingen 'die bij het leven horen' en waar ze geen invloed op heeft, die ongrijpbaar zijn, onverklaarbaar waar ze 'meestal' last van heeft qua slaapwandelen. Wij zeggen ook altijd, dat er nu eenmaal dingen zijn waar je geen invloed op hebt en dat je die maar moet accepteren zoals ze zijn. Op het moment dat ze gáát slapen is er ook echt geen enkel verschil met dagen dat ze niet slaapwandeld. Volgens haarzelf ook niet. We hebben er al héél vaak over gepraat en de boel geanyliseed en écht zij weet geen verschil en wij ook niet.
Het komt ons wel eens voor dat ze het gewoon 'moeilijk'vindt sommige ontwikkelingen in het leven te accepteren, dat ze er nu eenmaal niks aan kan doen....en dat 'verwerkt' 's nachts. Niet dat er vandaag iets is en ze dus vannacht wandeld, maar dat ze dingen opspaart tot er een potje vol is en dan weer dágen achter elkaar aan de wandel is. We weten dat ze moeite heeft met dat te accepteren en we praten er vaak en open over. Ook zij praat er makkelijk over. Maar het zomaar 'aanvaarden' dat ontbreekt dus nog. Of lukt d'r niet. Een soort onmachtgevoel dus. We laten haar wel eens brieven schrijven (naar de vertrekkende leraren dus) of tekeningen/gedichten maken voor de opa b.v., maar tot nu toe heeft dat nog niet geholpen qua slaapwandelen dus. Hoogstens dat ze zich iets beter voelt dat ze tóch iets heeft gedaan....
Wat betreft rustiger slapen. Die druppels zijn dus voor 'rustig slapen' ? Kunnen we allicht proberen.
Ik weet niet of ze open staat voor elke avond de dag doornemen. Ze is al bijna 14 en heeft zo d'r eigen rituelen 's avonds waar ik alleen nog in pas voor een nachtzoen.En dat ook nog maar nét. Het is wel een puber hé?
Dat gordijn van Moontje is wel een idee. Zal 's zoeken. Zeker in periodes als dit zouden we het (tijdelijk) kunnen gebruiken.
De huisarts had hetzelfde verhaal over die groeispurt van de hersenen, maar jongste doet dit d'r hele leven al in meer en mindere mate. Ook omdat ze nu al bijna 14 is begin ik ook ernstig te twijfelen of het ooit wel echt 'over' gaat....Dadelijk is ze 18,19 ofzo en dan? Kan ze ooit het huis wel uit op zichzelf gaan wonen??? Beetje voorbarig w.s. maar je hoofd kan rare gedachten en zorgen hebben, zeker als je iedere keer midden in de nacht wakker ligt omdat je net weer zo'n avontuur achter de rug hebt.
Zelf maakt ze zich amper druk om het gewandeld trouwens. Ze heeft het al zo lang ze zich herinnerd en weet dus ook niet beter. En volgens mij heeft ze een immens vertrouwen in 'ons' dat wij haar wel behoeden voor gekke dingen. Ze wordt er ook niet zo moe van als wij, zodra ze weer terugmacheerd naar bed, valt ze erin en slaapt meteen weer (of nog?). Maar ja wij liggen nog een hele tijd wakker, soms komt ze er namelijk nóg een keer uit en soms ook niet (en dan liggen we dus te wachten op de herhaling). Het enige waar ze van baalt is dat ze bij heftige periodes van gewandel (zoals nu dus) niet mag logeren van ons. Lijkt ons geen goede idee....in een vreemd huis enzo. Ze is ooit al bij 1 logeerpartij aan de wandel geweest en die ouders waren zich het leplazerus geschrokken terwijl ik ze nog wel ingelicht had en ze toen de weken ervoor amper 'last' had gehad. Toen zat ze pontificaal midden in de nacht op het logeeradres in de woonkamer met alleen de t.v. aan in het donker. W.s. al een hele tijd ( ze was helemaal koud) en die ouders schrokken wakker omdat ze het geluid harder deed....Die dachten dat er een inbreker was....
Nou ja, druppels dus, gaan we proberen! Waar haal je die? Bij drogist of apotheek of moet je een recept hebben?
groeten albana
(zucht moet nog werken ook....)

Yura

Yura

28-10-2011 om 14:59

Herinneren

Ik slaapwandel niet, maar ik praat wel bij tijd en wijle in mijn slaap of ga zelfs rechtop zitten of grijp naar mijn been onderwijl auau roepend ofzo. Ik zit er dus wel tegenaan, ' t is dat mijn man dan vraagt wat er is, waardoor ik me besef wat ik aan het doen ben en verder ga sla en ik niet opsta. Ik word dan niet echt wakker, maar de volgende dag als man er wat van zegt weet ik het dan opeens wel weer en ook wat de reden was dat ik overeind kwam. Ik ben dus in een soort half slaap/waak toestand. Ik ben er dus niet overheen gegroeid helaas. Zoon heeft het ook wel gehad, toen hij heel klein was, kon ik een heel gesprek met hem voeren over onzin, dingen die hij in zijn slaap zag. We hebben daarom heel lang een traphekje gehouden, maar hij is gelukkig nooit helemaal zijn bed uit gekomen. Overigens zijn zowel zoon als ik de rust zelve. Drukke dochter die alleen maar praat als ze wakker is, doet dit overigens ook in haar slaap af en toe. Ze komt alleen niet overeind zoals zoon en ik.
Het lijkt me aardig lastig voor jullie dit, je bent op een gegeven moment doodmoe natuurlijk. Vindt dat vliegengordijn wel een goed idee. Sterkte.

Hier ook zo'n kind....

enige verschil is dat ik denk dat hij er inmiddels overheen is gegroeid (even afkloppen) want het is nu toch wel echt aardig lang geleden dat ie zo'n slaapwandelperiode heeft gehad. Ik heb zelfs een tijd lang alle huissleutels verstopt 's nachts (behalve die op mijn nachtkastje) omdat ik ook als de dood was dat hij 's nachts om wat voor reden dan ook het huis uit zou willen.

Het idee van het rammelende vliegengordijn is denk ik een hele goede. Wij hebben voor die van ons echt jaaaaaaren langer dan nodig het traphekje boven aan de trap laten hangen. Dat kraakte gruwelijk als je het openmaakte, en dat hekje deed ik dan 's avonds als ik naar bed ging dicht. Mocht zoon dan de behoefte voelen om slaapwandelend de trap af te gaan dan hoorde ik dat absoluut, en kon ik hem gemakkelijk & heel snel, voor ie weet-ik-waar-beneden ronddwaalde weer naar bed terugslepen. En eenmaal terug in bed was het dan ook vaak 'klaar' voor de rest vd nacht. En het idee dat ik zeker wist dat ik wakker werd van dat traphek zorgde ook dat ik gerust in slaap kon vallen. En trouwens, die paar keer dat mijn man in het buitenland zat, en ik midden in de nacht wakker werd van voetstappen beneden...mwah. Dat was nou ook niet echt een ervaring die voor herhaling vatbaar was...

Ingrid

Tirza G.

Tirza G.

28-10-2011 om 19:48

Die druppels albana

Zijn homeopatisch en doen dus niks. Maar omdat je dénkt dat ze wat doen, doen ze wat. Gewoon bij het Kruitvat te koop.

Tirza

albana

albana

28-10-2011 om 21:41 Topicstarter

Oke

Die druppels haal ik morgen. Maar zou suggestie wl helpen? Ik denk namelijk dat het echt een lich iets is

albana

albana

29-10-2011 om 08:37 Topicstarter

Het was rustig afgelopen nacht

Afgelopen nacht heeft ze niet 'rondgespookt', dus we hebben een vrij rustige nacht gehad (moet zo weer werken).
Toch slaap ik dan onrustig want ik verwacht het wél elk moment. Man idem dito maar die zegt er minder last van te hebben (slaapt weer sneller door), soms maken we elkaar zelfs wakker met onze onrust.
Die bewegingsmelder in háár slaapkamer lijkt me geen goed idee. Ze heeft ook vaak van die 'in-bed-slaap/schreeuw-gedoe' zoals Yura beschrijft en dan zouden we dáár dus ook wakker van worden. Nu wordt ik er vaak wel wakker van, maar omdat ik aan het geluid hoor dat ze in haar kamer is maak ik me daar amper druk om. Of misschien horen we het vaak ook niet....De lamp zit nu naast naar deur, bewegingsmelder op háár deur gericht en de lamp de gang in (zodat wij hem zien er wakker van worden). Maar pal naast haar deur zit de badkamerdeur en oudste moet als ze vroeg op staat toch echt gebruik maken van de badkamer...Daarvan springt dus die lamp aan.
Lamp en bewegingssensor zitten aan elkaar. Losse zie ik dus om de reden die Yura al aangaf als een nutteloze investering (waren behoorlijk prijzig).
Ik ben wel benieuwd Ingrid, hoe oud is je zoon? Op welke leeftijd stopte hij met slaapwandelen?
Onze oudste heeft het ook wel gedaan, ook dat praten en rechtop zitten en die wandelde ook wel eens maar bleef altijd keurig in d'r kamer. Dat praten doet oudste ook nog wel eens, maar altijd zacht. Die hield ermee op toen ze een jaartje of 8 was. Mijn broer deed het vroeger ook...en hield ook op rond z'n 8ste jaar.
Dat zij nog steeds wandeld en ook nog 's zo intensief en zo ver soms, maakt me op haar leeftijd dus alleen maar ongeruster. Naar mijn beleving had het dus allang 'over'moeten zijn. Of in ieder geval minder intensief. Gisteren had ze een slaapfeestje waar ze dus niet mocht blijven van ons. Man heeft haar om 23.00 uur opgehaald en ik breng haar er zo weer heen. Dan baalt ze zelf ook enorm (natuurlijk) en ze zal zo wel boos zijn op me omdat ze afgelopen nacht niet gewandeld heeft en dus in haar beleving best daar had kunnen slapen. Maar ja, als we het konden voorspellen, maar dat is helaas niet zo.
Die sleutels verstoppen zoals Ingrid aangeeft durven we niet en is geen optie. Oudste is in een leeftijd (bijna 18) dat die op de gekste tijden thuis komt, dus die moet er nog in kunnen en ook zie ik jongste in haar slaapwandelgedoe er voor aan de gekste capriolen uit te halen op zoek naar de sleutels. Op nachtkastje is al helemaal geen optie. De keren dat ze opeens doodstil naast ons bed stond (zonder dat we het soms merkten) zijn talloos.
Het krakende traphakje wordt wel vaak genoemd. Maar wij hebben nooit een traphekje gehad omdat wij altijd deuren hadden naar de trap toen de kinderen klein waren. Ik zal als er een rommelmarkt is in ieder geval het in mijn achterhoofd houden.Maar in principe krijgen we dan hetzelfde effect als oudste weer vroeg eruit moet. Dus wennen we er w.s. weer aan.
Eerste de druppels maar 's geven en dat kralengordijn proberen. Als ik na mijn werk nog tijd over heb zal ik naar dat kralengordijn ook op zoek gaan.
groeten albana

ijsvogeltje

ijsvogeltje

29-10-2011 om 11:58

Wat kan er gebeuren?

Even een andere benadering: wat kan er gebeuren als ze slaapwandelt? Is er - zolang ze binnen blijft (sleutel 's nachts op ander plek leggen?) - eigenlijk een serieus probleem?
Ik was vroeger ook vaak aan de wandel, maar heb dat zelf (en mijn ouders ook) helemaal niet als een probleem gezien.
Mijn eerste reactie is eigenlijk: lekker laten wandelen. Of doet ze echt onverantwoorde dingen?

Albana

Mijn zoon is bijna 12. Wel iets jonger dan jouw dochter dus. Hij is vanaf het moment dat ie geen ledikant meer had een regelmatige 'spoker' geweest. En ik had er -tot jouw draadje- eigenlijk niet zo bij stil gestaan, maar ik denk dat zijn laatste slaapwandelperiode van ongeveer een jaar terug is. Vandaar mijn (hopelijk niet voorbarige) conclusie dat het misschien wel over is....

Ingrid (die methode van suggesatie, met een of ander homeopathisch pilletje als pacebo lijkt me trouwens ook een strak plan. Als jouw dochter ook in van die periodes slaapwandelt, dan begin je gewoon na iedere slaapwandelnacht met zon 'pilletje' gekoppeld aan de duidelijke suggestie dat ze dus niet aan de wandel gaat. Weekje volhouden & kijken of het dan weer een poos goed gaat. Zou best eens heel goed kunnen werken!

Tirza G.

Tirza G.

29-10-2011 om 18:16

Albana

Ja, het is iets lichamelijks, duhuh, je hersens zijn je lichaam. Maar: je hersens kun je beïnvloeden. Als er niet echt een Groot en Serieus Neurologisch Probleem is, is het aanleren van ander slaapgedrag vaak een kwestie van geduld. Placebo-werking is een buitengewoon krachtige werking; sterker nog: zo'n 50% van de effecten van medicatie berust er op. Dus ook voor dingen als 'pijn in je rug' - wat toch een duidelijk lichamelijk iets is. Rust in haar hoofd, het idee dat ze op een bepaalde manier controle heeft over dingen: dat bereik je er wellicht mee.
Er overheen groeien gebeurt (als het gebeurt) pas als haar hersens uitgerijpt zijn. En dat kan nog wel 5-7 jaar duren.

Tirza

albana

albana

31-10-2011 om 08:30 Topicstarter

Wat er kan gebeuren en vooralsnog geen effect

Na een rustige vrijdagnacht hebben we weer 2 spooknachten achter de rug. Zaterdag 2 keer eruit en vannacht 1 keer.
Zaterdag de eerste keer was toen wij nog op waren. Kwam ze beneden met dekbed en bleef daarmee verdwaasd in de kamer staan. Toen ik vroeg wat er was....kwam er een 'niet goed' uit en ze hield het dekbed omhoog (waar niks mee aan de hand was). Naar boven gebracht, in bed gestopt en sliep weer. De 2de keer stond ze opeens naast mijn bed (niet aan horen komen) doodstil, te staren. Ik schrok me een hoedje dat ze opeens naast me stond. Gevraagd wat er was (weet ik niet) en weer naar bed gestuurd. Afgelopen nacht was ze onduidelijke handeingen aan het verrichten met dingen die ze denkdbeeldig vast had en zag in de badkamer, man heeft haar gehoord en teruggestuurd.
De druppels hebben tot dusverre dus nog geen effect.
Maar goed misschien verwacht ik ook wel te snel wat.
De deuren doen wij niet op slot en sleutels verstoppen we niet. Dat is gewoonweg praktisch niet haalbaar met 2 wat oudere dus zelfstandiger kinderen in huis die ook in en uit lopen als wij al slapen of nog slapen. Buiten dat hebben wij 4 buitendeuren die dan afgesloten zouden moeten zijn en de sleutels daarvan verstopt. Dat is gewoon niet te doen....Alleen al de afspraken die we daaromtrent zouden moeten maken zouden al een agenda erbij vragen. Op ons nachtkastje is helemaal geen optie. Ze staat zo doodstil naast mijn bed, zodra ze dat weet lijkt het me geen enkel probleem om 'm te pakken als ze dat zou willen.
Ja ze doet ook onverantwoorde dingen. Het is nogal een lenig kind, dat veel en goed klimt b.v. We hebben haar al een keer klimmend de kast op gevonden (klimmend op de planken) wat ze dan droomt is me een raadsel. En ook al een keer op het punt staand om het openslaande raam in de hal boven uit te klimmen (is wel carport onder) en zoals van de week morrelend aan de garagedeur met de intentie naar buiten te gaan. En dat gedoe met dat dekbed vondt ik ook niet echt verantwoord....De trap af als je nog niet zo lang bent met een lossig dekbed is vragen om uitglijden en op kamp met gym begon blijkbaar net zo'n periode en was ze al buiten en al voor de leiding het door had.
De keren dat ze wakker werd ergens anders dan haar bed zijn ook talloos . Maar meestal wordt ze dan wakker van de kou. Ze doet ook 'rare' dingen, zo heeft ze al een keer de vuilnisbak uitgepakt in de keuken. Is ze daarna op de plavuizenvloer zelf wakker geworden van de kou in de vuilnis om zich heen en ze heeft ook wel eens geprobeerd met de keukenstoelen (best zware) te lopen opgetild en al. Kortom 'rare' dingen die ze normaal nooit zou doen.
Meestal verloopt de eerste nacht in zo'n slaapwandel periode het 'raarst', omdat wij er nog niet allert op zijn en haar niet tijdig kunnen onderbreken. De nachten erna wordt het wat eenvoudiger wat ze doet (blijft meestal boven). Op een gegeven moment wordt de frequentie wat minder, ze slaat wat nachtjes over of het wordt minder qua aantal per nacht. Na een weekje of 3 is het weer 'over' en gaat het weer een tijdje goed. Met enkele korte kleine intermetzo's ertussenin (in bed gedoe en lopen in haar slaapkamer of naar ons). Tot de volgende periode.
Wel een geruststellende gedachte dat er kans is dat ze rond haar 18de er in ieder geval van af kan zijn.
Het kralengordijn heb ik nog niet kunnen vinden.
Iemand nog tips waar dat nu te kopen (in de winter dus).
groeten albana

Marie

Marie

31-10-2011 om 09:07

Xenos?

Hallo
Misschien heeft de Xenos kralengordijnen? En anders de Kwantum?
Kun je verder helemaal niet echt een oorzaak vinden van het slaapwandelen? Drukte op school, hormonaal?
En wellicht is een traphekje bovenaan de trap een idee? Daar moet ze misschien ook aan "morrelen" voordat ze het open heeft en horen jullie dat? Moet de rest van het gezin wel de discipline hebben om het dicht te doen natuurlijk.
Succes

m ik

m ik

31-10-2011 om 09:11

Dacht ook aan de xenos

daar heb ik ze wel eens gezien, maar of dat een blijvend of tijdelijk artikel is weet ik niet. Je zou evt. kunnen bellen naar een Xenos?
Succes ermee, lijkt me heftig !

Tineke

Tineke

31-10-2011 om 12:04

Ipv kralengordijn

een windgong: zoiets: http://webshoppureandlovely.nl/index.php?main_page=index&cPath=49
en dan het liefst zo ophangen (meerder naast elkaar?) dat ze er met haar hoofd doorheen gaat. Maar ja, dat is slechts een alarm-maatregel, en doet niets af aan het probleem zelf.

Owww albana...dat staren....

dat herken ik zo. Doodeng! Ik had altijd het gevoel dat er net al in een enge alien-film elk moment groen licht uit die ogen kon gaan schijnen, en dat ie dan opeens met een buitenaardse stem onverstaanbare geluiden zou gaan maken.......brrrr

Zoon heeft het ook een keer gepresteerd om terwijl ik ver achter in huis iets aan het doen was 's avonds naar de woonkamer te komen & daar in een hoekje van de bank ONDER een kleed verder te gaan slapen. Dat ontdekte k pas een uur of 2 later, toen ik naar bed wilde gaan. was er wel 5 keer langsgelopen zonder dat me iets opviel. Had keihard pianogespeeld. Als ik zonder iets te merken naar boven was gegaan & routineus nog even bij de kinderen had gekeken was ik me wild geschrokken van zijn lege bed... (nu schrok ik me ook wild trouwens!)

Pfff

Ingrid

Merel

Merel

31-10-2011 om 17:10

Film

Tja,....ik las het vanochtend al en moest meteen denken aan de film paranormal activity...kijk die maar niet dus

albana

albana

03-11-2011 om 09:30 Topicstarter

Afgelopen dagen

Was het rustig. En net toen we dachten dat het nu wel weer 'over' zou zijn (voor een tijdje dan) was het dus vannacht weer raak. De druppels hebben vooralsnog dus geen werking. Hoogstwaarschijnlijk was het anders ook zo verlopen (dit is normaal verloop). Ze stond vannacht 2 keer in onze slaapkamer en 1 keer bij de kast in de hal met alle lichten aan iets ondefineerbaars te doen (het leek op afstoffen).
Ze was vanmorgen ook boos.....dat die druppels dus niks helpen. Blijkbaar geloofde ze de suggestie zelf wel.
P meen je dat van die druppels, ik heb begrepen (ook van drogist) dat er eigenlijk gewoon 'niks' in zit in die druppels. Ik kan ze ook vervangen voor water bij wijze van spreke. (zou het ook echt kunnen doen)
Ik heb gezegd dat het misschien wat langer duurt voor de druppels écht helpen en dat begreep ze wel.
Maar ze was denk ik ook zelf moe en dan reageer je natuurlijk snel geïrriteerd.
Ik ben minder vermoeid, ik sliep vannacht relatief snel weer in...(gewoon moe denk ik of ik raak eraan gewend).
Het kralengordijn heb ik nog niet gevonden. Ik heb bij enkele winkels gevraagd, maar die geven aan het in de opslag te hebben staan...schijnt een zomerproduct te zijn. Maar écht tijd om alle winkels af te gaan heb ik nog niet gehad. Moet ook nog werken én we hebben een kleine internet verbouwing waarvoor ik het halve huis moet uitpakken...
Dus kom er gewoon niet aan toe.
Ik heb wel het gevoel dat de slaapwandelperiode nu weer op z'n eind aan het lopen is....(tot het voorjaar vermoed ik, als het weer wat warmer gaat worden).
groeten albana

amk

amk

03-11-2011 om 14:48

Zorgwinkel

bij de zorgwinkel hebben ze matten die een alarm laten afgaan op het moment dat de persoon zijn / haar voeten naast het bed zet.
Op het moment dat de persoon bewust uit bed stapt zet hij/zij het alarm eerst uit en daarna weer aan.

albana

albana

04-11-2011 om 08:46 Topicstarter

Bewegingsmelder en zorgwinkel

Omdat ik dacht dat ik dat al eerder afdoende had aangegeven. Het oog (dat wat de beweging moet zien) en de lamp hebben een afstandje van hoogstens 10 cm, je kan ze wel onafhankelijk van elkaar draaien naar links en rechts.
Als we 'm in háár kamer doen, gaat de lamp aan in haar kamer en worden wij er zeer zeker niet wakker van (lijkt me logisch). Nu zit ie tegenover haar deur in de gang de lamp schijnt onze kant op en het oog zover mogelijk háár deur op (andere kant).Naast haar deur zit aan de ene kant muur en daar kan ie niet hangen want dan kan de deur niet meer open andere kant zit deur badkamer en daar moeten we nu eenmaal gebruik van maken...wij (meestal 's avonds) en 's morgens oudste dochter en erna man. En dan floept ie dus aan.
Ik denk niet dat het dus een oplossing is. De deuren gaan tegengesteld open qua draairichting. Tussen beide deuren zit dus maar qua beweging zo'n 3 cm ofzo.
Van die bewegingmatten.........WAT EEN SUKKEL BEN IK!
(sorry hoor moet even schreeuwen van frustatie!!! Want het was vannacht weer raak...)
Die matten hebben wij op het werk ook!!! Dus dat ik dáár niet aan gedacht heb!!!!
Ik ga vanmorgen meteen kijken of er nog 1 in het magazijn ligt en de t.d. maar even lief aankijken of ik er 1 mag lenen voor het weekend!
Mmmm die matten zoemen of piepen een soort allarmpje...dat je erna moet uitzetten (onder de mat dacht ik, draai nooit nachtdiensten).
amk mag ik je kussen???? Je bent geweldig!
groeten albana
Die nu razendsnel naar het werk moet!

Sancy

Sancy

04-11-2011 om 09:39

Lol albana

"Van die bewegingmatten.........WAT EEN SUKKEL BEN IK! "
Toen ik die suggestie las dacht ik inderdaad: oh jah! Dat moet Albana toch wel kennen vanuit haar werk?

albana

albana

05-11-2011 om 09:47 Topicstarter

Werk en de mat

Ja ik 'ken' de matten, weet hoe ze ong.werken en wat ze doen. Maar werk er zelf nooit mee........Bij ons worden die matten alleen gebruikt in de nacht, bij onrustige mensen die elke keer de gang oplopen b.v. En dat komt niet zó vaak voor....en ik draai nooit nachdiensten dus werk er niet mee.
Ik zie hoogstens dat het vermeld staat in hun dossier of dat ze op de kast liggen overdag
Vandaar denk ik dat ik er ook totaal niet aan gedacht had! En misschien staat het 'werk' in mijn hoofd ook relatief erg ver af van 'probleempje dochter' dat ik er daarom niet opkwam.
Nou en ik heb er 1 ! Bij ons was er alleen een erg ouderwetse die een alarm erin heeft dat dan gaat loeien en dat je uit moet zetten door een doosje dat vlakbij de mat in een stopcontact zit. Volgens mij zouden we ons daar allemaal de rambam van schrikken als we die zouden gebruiken. Als dochter erop komt, zal er iemand uitmoeten...erheen lopen...uitzetten en dat alles slaapdronken en 's nachts...En het geluid was nogal erg hard en kon je niet instellen en als die laatste op het werk nodig is,heb ik 'm dadelijk thuis.
Dus ben ik naar de buren getogen (ook zelfde zorgstichting) en daar werk ik ook regelmatig. En daar waren er nog 3 op voorraad. Dus genoeg en ook 1 die een appart alarm had, zoiets als een babyfoon en eerst een blauw lampje laat zien en n.a.l.v. de bewegingen op de mat feller gaat schijnen en als je niet reageert dan pas gaat piepen en dat je ook nog kan instellen qua geluid en sterkte. Die staat nu op mijn nachtkastje en de mat in dochters kamer voor de deur. Kan ze toch nog een beetje op d'r kamer rommelen/wandelen. Tenslotte maakt het daar wat minder uit.
Hij werkt óver het stroomnet...dus kan ook mee naar beneden. (snappen jullie het nog?)
Uitzetten kan alleen op mijn ontvanger-ding-alarm. Als de stekker alleen uit de mat gaat geeft ie ook alarm (zie ik dochter wel toe in staat in slaapwandelmodus).
Vannacht was het rustig....ik heb alleen wel tig keer door spleetjes van ogen zitten kijken of ie niet tóch aan was gegaan (lampje dus) en man is toen ik net sliep even gaan checken of ie het wel deed...(ook erg handig hé? kerels!) Nou ja toen was ik dus weer wakker,hahaha.
T'is even wennen dus....Nou hoop ik maar dat ze van de week nog even een aantal keren wandeld, dan kunnen we het écht proberen en er 1 aanschaffen.
groeten albana

albana

albana

06-11-2011 om 11:35 Topicstarter

En het werkt! amk nóg een dikke zoen!

Nou het werkt!
Vanacht ging de lamp branden...ik werd er wakker van (sliep dus al) en heb 'even' afgewacht.....de lamp ging al feller en feller en begon ook al licht te piepen, vrijwel meteen (teken dat dochter nog steeds óp die mat staat) en eigenlijk op hetzelfde moment hoorde ik de deurklink van haar kamer. Dus uitgezet en erheen...en ze wilde net de gang op lopen toen ik er al was.
Op mijn vraag wat ze ging doen kwam: "water pakken" mijn, nou oke, doe dat dan maar...zorgde voor verwarring bij slaapwandelaar want ze had geen glas of flesje (dat ze normaal gebruikt) en kneep met d'r lege hand in het luchtledige. Kind naar de badkamer, lamp aan (alles onder mijn toeziend oog) kraan aan....denkbeeldig glas gevuld (knijp.knijp met de hand in de waterstraal). Totdat blijkbaar doordrong dat het zo niet ging. Zal ik je flesje maar halen dan? Ja, dus...ik flesje gehaald, gevuld, tevreden kind weer naar bed.
Ik sliep erna weer meteen! (gerustgesteld dat die mat dus werkt) uurtje later weer lampje en tuut,tuut,tuut.
Ik was verder in slaap en dacht dat ik moest opstaan, dat het ochtend was dus......o,nee, slaapwandelaar. Nu bij hekje in hal (voor trapgat dus). Nu was ze d'r flesje aan het zoeken (zucht), schat dat staat op je nachtkastje! O,ja....en keert weer terug naar slaapkamer, neemt een slok en tuimelt zo d'r bed weer in.
Vanmorgen toen ze naar beneden ging (wakker) nog 1 keer alarm dus...maar ik wist meteen...het is ochtend door het licht buiten natuurlijk. Alarm uit en nog even doorgesluimerd. Beneden even gevraagd of ze nog iets wist?
Ja, dat ze enorme dorst had en d'r water niet kon vinden..hoezo dan?
Nou ja, zo dus.....(verhaal verteld). Kind was zelf ook blij dat ze de mat had...zo kon ze nooit meer 'weglopen' per ongeluk. Ik ga dus zelf zo'n mat aanschaffen....even overleggen op werk of ze er 1 kunnen bestellen (met afdeling inkoop) dus ik schrijf het modelnummer enzo even op en neem dat mee, kan deze weer retour.
Amk, nogmaals een dikke zoen! Van dankbaarheid.
groeten van een best uitgeslapen albana

mix

mix

06-11-2011 om 12:42

Albana

misschien kun je m vergoed krijgen bij je verzekeraar?

albana

albana

07-11-2011 om 13:49 Topicstarter

Reactie

Nee, dat dorst is toeval...vorige week zat d'r deken niet goed en soms zegt ze ook te zijn vergeten wat ze ging doen of op mijn vraag wat doe je : "Geen idee".
Dus misschien had ze toevallig net dorst, misschien droomde ze ook wel dat ze dorst had...maar t is toeval.
Dat van die zorgverzekering is een idee...zal 's bellen.
Maar ik koop 'm toch wel hoor...
Mijn nachtrust is me dat wel waard.
Afgelopen nacht was 't weer rustig en ik heb ook prima geslapen nu niet meer in de 'allert-stand'.
groeten albana

amk

amk

07-11-2011 om 19:11

Graag gedaan!

en hopelijk blijft het werken. Of stopt je dochter gewoon met slaapwandelen.

albana

albana

08-11-2011 om 08:35 Topicstarter

Jaha dat zou helemaal mooi zijn

Ik denk ook dat binnenkort deze 'periode' wel weer even over zal zijn...tot de volgende dan weer...
Zo gaat het meestal. Paar weken wandelen, paar weken rustig. Ik ben nu alleen nog in twijfel, als die rustige periode aanbreekt (daar ga ik meestal vanuit als ze 2 weken niet wandeld) zal ik dan 't alarm weg doen? Voor korte tijd? Misschien beter omdat ze er anders aan 'went'? Er b.v. overheen gaat stappen als ze écht wakker eens water moet pakken/plassen enz? En het dan ook slaapwandelend gaat doen? Of misschien juist niet? Want dan gaat de eerste keer in de nieuwe periode juist natuurlijk mis....
Zucht. Lastig gedoe zeg.
Gisteravond was ze bij d'r zus op bezoek. Zus nog wakker, zij wandelend. Zus riep dat ik moest komen want zusje deed weer zo 'raar'. Toen ik kwam (man was niet thuis) was zus al zo ver dat ze zusje weer naar d'r kamer had terugeloosd. Sloeg onduidelijke wartaal uit over het poppehuis dat we net die dag bij grote zus op d'r kamer hadden gezet om naar zolder te verhuizen een dezer dagen. Rest van de nacht was het rustig.
groeten albana

kabauter

kabauter

14-11-2011 om 15:02

Haakje?

En een haakje aan de deur bevestigen heb je daar al aan gedacht, kan ze ook d'r kamer niet uit zonder dat je het merkt. Omdat je je afvraagt of je de mat wel of niet moet laten liggen.

kabauter

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.