Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Slaapwandelend kind

Onze jongste heeft eigenlijk altijd al geslaapwandeld.Dat wil zeggen...voornamelijk in haar bed. Dus niet dat ze er uit ging of haar kamer uit (zéér sproradisch alleen). Misschien dat ze 2 keer per jaar slaapwamdelde (voor zover wij weten)
Maar sinds een half jaartje of zo...is de frequentie enorm toegnomen. Nu heeft ze het opeens elke week wel een keer. Niet altijd komt ze uit bed.Laten we zeggen, 3 keer speelt het zich af in haar bed of op haar kamer en 1 keer gaat ze echt aan de wandel (naar badkamer, naar ons, naar beneden).
De oorzaak is ons onbekend, maar ik kan me er wel wat bij voorstellen, ze gaat van basis-o. naar v.o., afscheid van haar geweldige klas en een nieuwe klas, op kamp, musical (en zij de hoofdrol) dadelijk introductieweek etc.
Genoeg om zich druk om te maken dus. Het is helemaal geen zenuwachtig kind eigenlijk, ze verheugt zich eigenlijk alleen maar op alle nieuwe dingen en heeft er zin in...
Of misschien speelt de warmte van de afgelopen weken mee?
(warm is meer dromen, toch?)
Nu was ze op kamp met school en heeft voor het eerst ergens anders dan thuis geslaapwandeld. Ze heeft het hele gebouw waar ze logeerden doorgewandeld, ong. 5 deuren opgedaan tot aan het jongens gedeelte, keurig om meubels heen gewandeld etc. Tot de waakleiding (die vlak achter haar liep, want die had haar gezien) haar vroeg wat ze aan het doen was....dochter hield een verward verhaal over dat de sleutel van haar deur zoek was (deuren waren gewoon open hoor) en dat ze die zocht, leiding gaf dochter nep de sleutel,dochter tevreden en liep weer terug en deed de deur nep open met de nep/sleutel en kroop in bed.
Dat vondt ik toch wel erg eng. Aan de wandel in onbekende omgeving...brrr....Hier thuis kent ze de weg, maar zou ze het daar ook zo goed gekend hebben?
Sindsdien slapen man en ik dus met de slaapkamperdeur wagenwijd open...hoewel wij ernstig betwijfelen óf we wel wakker worden als ze amper geluid maakt...(wij horen oudste ook niet als die naar school gaat..)
Op vakantie was er een erg enge trap. Omdat we bang waren dat ze eraf zou stuiteren hebben we haar met haar zus laten slapen. Zus deed als ze ging slapen de deur op slot en hield ze sleutel op een plek die jongste niet kende.Ze heeft zus in die 3 weken vak 2 keer zich een ongeluk laten schrikken.Keer 1 speelde zich af in bed alwaar ze bleef (wel veel geschreeuw en gedoe erbij) en keer 2 werd oudste pas wakker toen jongste al aangekleed en buitenboordbeugel uit was/had. Oudste vroeg wat ze deed...ja, aankleden natuurlijk. Toen oudste zei dat het nog véél te vroeg was en dat ze weer moest gaan slapen deed ze dat braaf en stapte gekleed en wel in bed om verder te gaan slapen.Maar als oudste niet wakker was geworden was ze die 2de keer zeker gaan wandelen...
Nu hebben we hier thuis discussie....moeten we haar kamer gaan afsluiten wel of niet???
Man vindt van wel...hij is bang dat ze de straat op gaat lopen. Ik vindt van niet,ik vindt het ook eng, maar de deur op slot ook (brand enzo en als ze moet plassen wat dan?). En buiten dat...ze heeft ook nog een raam...en het zou haar zelfstandigheid ook bepaald niet ten goede komen (kan niet meer zelf opstaan etc.).
Graag zouden wij enig advies krijgen van ouders die ervaring met met slaapwandelende kinderen.
Welke voorzorgsmaatregelen moeten wij treffen? Of juist niets?
En mogen we haar wakker maken als ze'eng' slaapwandeld? (b.v dat ze droomt dat ze in gevecht is?)
ghroeten albana

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Minet

Minet

30-07-2010 om 14:49

Vandaag in de krant

Een jongen die bij een van onze zoons op de opleiding zit is al slaapwandelend van 5 hoog! naar beneden gevallen omdat hij zo zijn raam uitstapte.
Wonder boven wonder heeft hij er weinig verwondingen aan overgehouden.
Ik zou dus zeker veiligheidsmaatregelen treffen albana, maar niet de kamerdeur afsluiten. Bij brand kan dat zeer gevaarlijk zijn, je zult dus inderdaad andere oplossingen moeten zoeken om de veiligheid voor je kind te garanderen.
Sterkte!

Maxime.M

Maxime.M

30-07-2010 om 18:36

Ook meegemaakt

Mijn broer is ooit op vakantie de tent uitgelopen, hij werd pas aan het einde van de camping wakker omdat hij zijn teen aan iets stootte (hij was een jaar of 13 denk ik) de dagen erna hebben mijn ouders de tent gebarricadeerd met een tuinstoel en een tafeltje,in de hoop dat ie daar dan eerst maar over moest struikelen voordat ie weer de camping af zou struinen. Ik vind die tip van die lampjes wel goed, misschien werkt dat, ze springen aan zodra je in de buurt komt. Alhoewel mijn dochter ook heel soms slaapwandelt en dan gewoon naar beneden komt (daar is het dan al licht) en op de bank gaat zitten, als wij dan vragen wat ze komt doen, mompelt ze afwezig iets en vertrekt meestal weer naar boven, naar bed, en daar kan ze zich de dag daarna niets meer van herinneren.
Ik zou voor haar raam een soort kindersluiting plaatsten, iets wat in ieder geval wat ingewikkelder open gaat, en verder denk ik dat ze de trap wel gewoon zal kunnen nemen, ook zorgen dat ze niet klakkeloos de voordeur uitkan, hier zit ie 's nachts op een extra nachtslotje (met de sleutel erin) maar dat is alweer anders dan de normale routine, dus ik vermoed dat zo'n slotje je dan toch doet stoppen.

Maxime

Ik slaapwandelde ook vaak...

... En dat vonden mijn ouders ook eng. Zij legden altijd een natte dweil naast mijn bed en daar werd ik regelmatig wakker van. Weet niet of dat bij jullie helpt, maar ti's het proberen waard...
Groetjes, Gonzo

Nasha 1st

Nasha 1st

30-07-2010 om 21:04

Gelukkig

gaat zoon voor hij echt aan de wandel gaat altijd eerst schreeuwen en roepen....wij zijn er dan altijd al snel bij

albana

albana

31-07-2010 om 10:14 Topicstarter

Reacties

Op zich is het een prima idee van die lampjes, ware het niet dat ik niet echt zie wat ik/wij ermee opschieten. De keren dat ze thuis slaapwandeld daarvan ben ik overtuigd dat ze blindelings (dus ook in het stikke-donker) haar weg kan vinden.En wij hebben ook meermalen geconstateerd dat ze als dat nodig is ook gewoon al slaapwandelend de lamp aandoet, dat is meestal als ze de badkamer ingaat of naar beneden. Onze hal (boven dus) is ook niet erg donker.Er zit een groot raam aan waar nog net het licht van de lantaarnpaal aan de overkant van de straat door schijnt.
Je kan je dus prima orïenteren, ook in het donker. Op vakantie was een erg enge situatie...de hal boven, was zonder balustrade. Dus stuk open trap en stuk niks....(afgrond zeg maar van 1ste naar beg.grond). De slaapkamers keken daarop uit. Zou ze aan de wandel gaan en gewoon rechtdoor lopen dan zou ze dus zo van de 1ste verd.vallen. Op slot wilden we ook niet om alle bekende redenen, dus vandaar dat we haar met haar zus hebben laten slapen en die de sleutel hebben laten weg doen als ze ging slapen (zus is ouder). Die nacht toen ze op kamp was, is ze echt een hele afstand gelopen....als ze diezelfde afstand hier thuis zou afleggen zou ze de straat al uit zijn....(5 slaapzalen en deuren door). Het enge vindt ik dat ze haar dromen al slaapwandeld uitvoert. Tenminste wat ze ervan kan navertellen (zij denkt dan dat ze dat gedroomd heeft, in werkelijkheid heeft ze het beleefd al slaapwandelend...) qua droom en wat wij zien en horen als ze slaapwandeld.Zo zien wij haar meermalen met onzichtbare atributen dingen doen (b.v. denk dat ze een beker in de hand heeft en laat de kraan lopen door haar opgeheven hand om de beker die er niet is te vullen, dit duurt dan heel lang omdat de beker maar niet vol raakt..) of ze is druk met allerlei dingen goed leggen die er niet zijn,of ze is aan het vechten of spelen met onzichtbare kinderen, die nacht op het kamp had ze een droom dat de sleutel van haar kamer zoek was, haar kamer was in haar droom aan de andere kant van het gebouw.Er waren helemaal geen sloten-sleutels daar, alleen van de buitendeur,dus fantasie en werkelijkheid lopen geheel door elkaar bij haar slaapwandelen. Dat vindt ik het engste...ze zou dus kunnen dromen dat ze kan vliegen en het raam open kunnen doen om eruit te springen....
Gelukkig is haar raam niet ze makkelijk open te doen.Er zit een hor voor die helemaal los moet (moet je dus wegzetten) en die maakt best kabaal...dus w.s. horen we dat wel. En dan zijn er nog 2 sloten die niet erg makkelijk gaan (zijn gewoon stroef) dus zo 1,2,3 heeft ze dat nog niet voor elkaar.
We hebben ook al zitten denken aan knippen aan de deuren naar buiten op hoogte waar zij niet bij kan (is nog steeds kleiner dan ons).Nu zit de voordeur op het nachtslot en op de knip (kan ze wel bij) en de achterdeur idemdito, alleen daar zit de sleutel in. En dan hebben we nog de garage die we standaard als toegangsdeur gebruiken. Daar zit een deur tussen en die zit op slot,met sleutel erin en de garagedeur zit op slot en de sleutel hangt aan een haakje ernaast...(dat ze natuurlijk weet en ook bij kan).
Dat van die dweil vindt ik nog wel een goeie...maar wij hebben boven laminaat dus die zou in een soort bak moeten liggen.......en zou ze daar niet aan wennen en dan dus eromheen lopen? Ik baal ook dat ik de babyfoon niet meer heb...die zou het geluid uit haar kamer kunnen versterken,maar aan de andere kant...dat gepiep en gekraak komt je nachtrust ook niet echt ten goede.
Pfff echt lekker slapen doen we niet meer sinds dit gedoe...bah, we schrikken beiden meermalen per nacht wakker,dat we denken wat te horen, wat dus meestal niet zo is. Veel onrust bij zowel man alsook ik dus ´s nachts.
En Nasha,ik zou maar niet te vroeg juigen.Dat is precies de manier waarop deze dame tot een half jaar terug slaapwandelde. Of ze bleef al hardopdromend en pratend in bed of slaapkamer of ze liep naar beneden, ging op de bank zitten, murmelde wat en als wij zeiden dat ze weer naar bed moest deed ze dat braaf. En dan misschien 2 keer per jaar of hoogstens 4 keer per jaar. Tot dus voor een halfjaartje geleden. Opeens nam de frequentie toe. Het werd al maandelijks en ze liep verder,deed meer praat meer en luider, doet meer handelingen. En toen van maandelijks naar 2 wekelijks en dus de laatste tijd zelfs wekelijks.
Heeft iemand een idee of de warmte er ook iets mee te maken heeft?
Zou de huisarts iets kunnen doen? iets dat je dieper slaapt of minder diep ofzo...? Of iets homeopatisch of weet ik veel wat?
groeten albana

albana

albana

31-07-2010 om 10:19 Topicstarter

O sorry nasha/maxime

Dat laatste stukje waar ik jouw naam gebruikte is eigenlijk voor maxime bedoeld. Hoewel het ook voor jouw een beetje van toepassing is...
groeten albana

Nasha 1st

Nasha 1st

31-07-2010 om 12:00

Albana

zoon heeft dit al van kleins af aan en er is eigenlijk nooit iets veranderd of erger geworden in al die jaren. Het is wel minder geworden sinds we zeker weten dat hij ADHD heeft en medicatie daarvoor heeft. Ik denk dat voor hem de verwerking van prikkels overdag zoveel van hem vroeg, dat het 's nachts doorging met als gevolg dus die slaapwandel/nachtelijk schreeuwen....Nu heeft hij het alleen nog bij extreme spanningen en te weinig slaap...

koentje

koentje

31-07-2010 om 14:36

Hier ook

slaapwandelend kind met adhd! Heeft het dan toch een samenhang? Opvallend is dat onze zoon een periode niet heeft geslaapwandeld en ook geen last meer had van nachtangst (schreeuen, huilen slaan schoppen in zijn slaap). Ik realiseerde me ineens jhoe dat kwam: hij heeft een periode (bijna 2 jaar) respiridon geslikt naast zijn concerta, i.v.m. driftbuien. Dat bleek dus ook invloed te hebben op zijn slaappatroon: slaapwandelen en nachtangst weg. In die zin ; ja er zijn misschien chemische middelen te geven, maar of het de moeite waard is om dat te proberen??? In de zin van of het middel dan niet erger is dan de kwaal, bedoel ik.

Ik heb de ervaring dat hij geen gevaarlijke dingen doet; hij loopt ook op tra[ppen e.d. maar ik zorg wel dat de buitendeur op slot zit. Hij is nog nooit in de buurt van het raam gekomen. Ook herkenbaar overigens dat er van die onsamenhangende verhalen uitkomen. Dat je je ook afvraagd of hij wel slaapwandelt. Onze zoon kan ook behoorlijk vloeken en schelden tijdens zijn'wandeling'...
Volgens mij is wakker maken niet erg, wel moeilijk. Ik heb de ervaring dat mijn zoon dan heftig chagrjnig is op het agressieve af. Dus ik stel me altijd wat afwachtend op.
Overigens hebben we hier ook de ervaring dat er sprake was van rustiger slapen, vanaf dat de ritalin zijn intrede deed. Of de prikkels van ovbverdag beter verwerkt werden, ja!

koentje

koentje

31-07-2010 om 14:45

En trouwens, oorzaken

onze zoon had een periode extra heftige nachtangsten en slaapwandelen.Daarnaast b;leef hij hangen in huilbuien en langzaamaan steeds wakker worden. Wij sliepen niet en hij russtte niet goed uit. Dusdanig dat hij toen een periode oxazepam voorgeschreven kreeg. Een heel klein beetje (half tabletje)en dat hielp prima. Na 5 nachten goed geslapen hebben we het weer zonder geprobeerd en toen was het weer op normale frequentie (enkele keren per week, een keer per nacht)
De psych vertelde ons toen dat dit soort periodes kunnen voorkomen ten tijde van een groeispurt en een bepaalde omslag/doorstart in de ontwikkeling! Dat is dan weer het goede nieuws moet je maar denken.

Warm weer zorgt ervoor dat je lichter slaapt en daardoor je dromen beter onthoudt. Dromen en slaapwandelen evenals de nachtangst komen niet voor in de zelfde slaapfase. Weet even niet meer precies hoe het zit, maar kan het nazoeken. Daarom weet iemand die slaapwandelt of nachtangst heeft dit later absoluut niet meer. Dromen wel!

albana

albana

01-08-2010 om 09:12 Topicstarter

Vannacht weer raak

Vannacht was het weer zover....Ik lag al in bed,man was nog op...Ze is naar beneden gelopen en linea recta naar de keuken,alwaar ze de koelkast open trok en daar naar ging staan staren.Het duurde behoorlijk lang (normaal mag de koelkast van ons helemaal niet zo lang open i.v.m. elec.),dus man naar haar toe...hij vroeg: "Zoek je wat?" onsamenhangend antwoord dat man niet begreep.En toen: "Heb je honger?" anwoord was: "nee,eigenlijk niet..." koelkast deed ze weer dicht.Man zei dat ze dan net zo goed kon gaan slapen en ze antwoorde: "eigenlijk wel" en vertrok weer.En kroop linea recta in bed alwaar ze weer diep in slaap was.
De oorzaak die koentje aangaf, van die groeipurt,nu dat klopt wel! Ik vindt het wel een opluchting als het daaraan ligt want die groeispurt zal eens toch ophouden? En dan zal het slaapwandelen ook weer minder worden. Of denk ik nu te simpel? Ze is vanaf de winter ontiegelijk gegroeit.Ze was altijd ondermaats,erg klein, 1 van de kleinsten van de klas. Ze is in dat half jaar zeker 15 cm gegroeid.En dat is meer dan ze in de 4/5 jaar daarvoor is gegroeid.....De groei zit in de benen en armen dus ook regelmatig heeft ze groeipijnen. Qua gewicht is ze amper toegenomen (hoewel ze ontiegelijk veel eet) dus ze is nog steeds graatmager. Er beginnen ook vaag was borstjes door te schemeren. Maar dat mag nog geen naam hebben.Aan een b.h-tje is ze nog niet toe.
Dus lich.veranderingen genoeg....
Even over die dromen en dat slaapwandelen erbij. Ik weet bijna zeker dat ze in dromen slaapwandeld. Dochter herinnert zich het wandelen niet, niks nada. Maar kan soms wel zich een droom herinneren van de periode dat ze slaapwandelde. Zo wist ze precies de droom van de slaapwandelactie in het kamp nog.Ze droomde dat de deuren op slot zaten en ze sleutel kwijt was. Ze heeft ook altijd moeite met te geloven dat ze slaapwandelde. Toen ik haar ophaalde op het kamp alwaar ze het haar al verteld hadden,beweerde ze rustig dat er niks van klopte,het was maar een droom geweest! En ik heb haar ooit al vechtend en schreeuwend van : "blijf van me af!" wakker gemaakt (kostte wel moeite inderdaad) ook omdat ik dacht dat ze eng droomde. Maar de volgende dag vertelde ze zonder dat ze zich herinnerde dat ik haar had wakker gemaakt...dat ze zo'n leuke droom had gehad. Ze gingen zwemmen met de halve klas zo'n beetje en toen begonnen de jongens de meiden in het water te gooien. Maar háár kregen ze er niet in gegooid.....Want ze had toch tegengesparteld! En alle jongens waren onder de indruk van hoe sterk ze niet was...(dus niks enge droom...) En zo weet ik er nog wel een paar..
Niet altijd trouwens er zijn ook genoeg keren dat ze niks meer weet.
De keren dat ze nog wel dus die droom weet komt het zó overeen met wat ze al wandelend of praten of schreeuwend vertoonde dat ik ervan overtuigd ben dat ze haar dromen beleeft.
Het feit dat ze dat écht heeft gedaan daarvan weet ze niks meer, eigenlijk kan ze het maar amper geloven...ook als wij het vertellen kijkt ze met een gezicht van: "houden jullie me nu voor de gek?"
Overigens hebben wij vannacht na de slaapwandelactie heerlijk geslapen. Want nog nooit heeft ze meer dan 1 slaapwandelavontuur gehad in 1 nacht en dat stelde ons toch enigzins gerust gisteravond...zo van nú kunnen we tenminste slapen want ze heeft het al gehad.
De bewegingsmelder van pelle lijkt me wel wat....maar ook daar zie in nadelen in. Hij zal in de hal moeten hangen (daar komt dochter op uit)maar daar moet oudste ook door lopen...en die komt soms midden in de nacht thuis als wij al slapen....De trap is naast jongstes kamer en daar loopt oudste dus door/langs. En wat als jongste moet plassen? (gebeurd ook wel eens 'snachts) Of na de vakantie als ze zelf moet opstaan om naar school te gaan? Hoe je het ook wend of keert, ze zal zelf dus dat ding moeten leren uit te zetten,idem oudste. En ik heb dus m'n tijfels of ze dat dan niet ook slaapwandelend gaat doen. Als je al slaapwandelend keurig deuren dicht en open doet,dan kan je zo'n alarm ook wel uitzetten lijkt me...als je eenmaal weet hoe het werkt.
Wij denken dus nog even na...en hopen dat de frequentie afneemt na de vakantie.
groeten albana

albana

albana

02-08-2010 om 08:18 Topicstarter

Dat is waar pelle

Elk voordeel heb z'n nadeel..
gr.albana
(ps we gaan vandaag even kijken bij een soort winkel van sinkel hier,die schijnen ze ook te hebben...)

Heb je er al 1?

de action had ze ook..ik heb er 1 liggen hier waren maar 6 euro of zo en ze loeien erg erg hard daar slaap je echt niet door heen... misschien hebben ze ze nog wel???

Niet om iemand bang te maken....

maar ken ook iemand die 2 benen heeft gebroken door van de hoogslaper af te "wandelen" in zijn slaap. Ook een gedreven slaapwandelaar. Geen gevaarlijke dingen doen is echt niet te zeggen.

Hoop dat je een oplossing vindt.
Misschien tijdelijk een goedkoop stuk zeil neerleggen en daar die natte lap op om het laminaat te beschermen?
Succes,

Groetje lunamaya

albana

albana

04-08-2010 om 08:21 Topicstarter

Nee waren erg duur

In de winkel van sinkel alhier waren ze 85 euro en ook iets anders,deze moesten op een licht/stroompunt worden aangesloten. Dus die waren nutteloos, dochter heeft maar 1 lichtpunt in haar kamer en daar zit een lamp (natuurlijk) en die kan echt niet gemist worden.
Dus ik dacht al om on-line verder te snuffelen naar een handiger en goekopere. Morgen ben ik vrij en zal meteen naar de action gaan. Thnx voor de tip.
groeten albana

Albana

als ze ze niet meer hebben wil ik die van mij wle opsturen tegen verzendkosten...
ik gebruik hem niet waar ik hem voor gekregen heb....

albana

albana

06-08-2010 om 08:41 Topicstarter

Gevonden

Heb er 1 gevonden bij de 'handelsmarkt' (soort veilinghuisverkoop) voor maar 12,95. Een vrij eenvoudige.Man maakt 'm vandaag nog aan de muur.
Thnx voor de support.
groeten albana

Jesse_1

Jesse_1

09-08-2010 om 23:33

Helaas

Als je kind een echte slaapwandelaar is hoeft dit niet over te gaan. Het kan echt heel vervelend blijven. Mensen doen van alles in hun slaap en hebben er geen invloed op.
Notoire slaapwandelaars zorgen er dan ook altijd voor dat ze in pyjama in bed liggen (maar het kan ook zijn dat ze zich uitkleden voor ze hun kamer uit lopen bijvoorbeeld) en dat ze niet 'zomaar' hun huis kunnen verlaten (of een hotelkamer).
Maar goed, dit alles speelt nog niet bij jouw dochter. Wie weet wordt het bij haar wel minder als ze ouder wordt.
Al eens gelezen op: http://www.slaapklachten.nl/slaapwandelen ?
Jesse

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.