Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Prikkel

Prikkel

18-04-2011 om 23:48

Slap, flauw voelen na inspanning,

hallo

De laatse tijd heb ik na of tijdens inspanning, als fietsenb en hardlopen inene hele gloeiende oren. Zelfs in de zomer. Nadat ik ben gestopt met actief doen, voel ik me vaag en slap. Moet dan zitten , heb een verhoogde of onregelmatige hartslag en voel me zoooo intens slap worden. Ik denk dan vet of zoet te moeten eten en dat doe ik dan ook. Na wat rust en eten gaat het wel weer. Dit gevoel maakt me angstig en zou graag willen weten wat he tis.
De Ha zei dat het tussen mn oren zit maar ondanks dat ze gloeien, voelt de rest vd klachten zo echt?
Enige idee?

HG Prikkel

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hypoglykemie?

Google eens op hypoglykemie? De gloeiende oren passen er niet zo bij, maar de rest van je klachten volgens mij wel

Puck

Puck

19-04-2011 om 08:30

Beetje laag in je suikers

Kan best dat je een beetje laag in je suikers zit. Neem eens een paar druivensuikers (dextro oid) en kijk dan hoe snel je daar van opknapt.

Hongerklop

Een term uit de sportwereld (maar ouderschap is topsport, nietwaar?) beschrijft hetzelfde gevoel. Ik heb het ook vaker en heb overigens ook al eens gehoord dat het een vrouwenkwaal is, die plotselinge slapte. Ik weet ondertussen als er een lange boswandeling of stevige fietstocht in de planning zit, ik eten moet meenemen, of een zak snoep

bertje1

bertje1

19-04-2011 om 23:05

Nee nee geen snoep!

dat helpt dus niet, je komt dan van de regen in de drup. Neem 'langzaam opneembare' koolhydraten (banaan, boterham) voor het sporten en iets halverwege.
Alleen als het echt erg is, suiker nemen en daarna iets vasts (brood). Stress kan ook lage bloedsuikers veroorzaken (als dat het is). zorg er voor dat je koolhydraatvoorraad in de spieren goed is. Eet dus voldoende brood, fruit.
Als het dan niet overgaat is het iets anders.

Geen snoep?

Jammer....

bertje1

bertje1

20-04-2011 om 11:48

Hahaah neeee

mag wel...maar daar gaat het probleem niet mee weg.
eet jij maar lekker snoep!!

Prikkel

Prikkel

20-04-2011 om 23:34

Netelroos

He ladys,

Dank voor jullie input! Hongerklop lijkt aannemelijk.
Mn angst komt voor uit het volgende, ik heb 2 x een anafelactische aanval gehad, nav een heftige allergische reactie, met als gevolg in de ambu naar ziekenhuis.
Mn hartslag verlaagde net als mn bloeddruk en het is dus levensbedreigend. Die slapte die ik die beide keren voelde, voel ik na inspanning en de jeukenende en gloeiende oren is in mijn beleving netelroos, het beperkt mn leven want ik durf n iet te sporten. Heb een afspraak gemaakt bij de allergoloog maar kan pas over 2 mnd terecht....nog even wachten dus..maar ondertussen urf ik niks en angst regeert, bahhhhh!

lfs, Prikkel

Puck

Puck

21-04-2011 om 08:48

Prikkel, nuchter blijven nadenken

Oke Prikkel, dat plaatst het wel even in een ander perspectief. Maar probeer eens nuchter na te denken: waar heb je de vorige keren die heftige allergische reactie van gekregen?
Is er een kans dat je met inspanning diezelfde allergische reactie kunt triggeren? Ik weet dat je op veel dingen allergisch kunt reeageren, maar ik heb nog niet gehoord dat iemand van hardlopen of fietsen een allergische reactie kreeg . De kans dat je dat dus krijgt is denk ik heel klein. En waarom zie jij die gloeiende en jeukende oren als netelroos? Heb je eerder netelroos gehad dat er zo uitziet? Netelroos is meestal bultjes die in elkaar over kunnen lopen als ze groot worden. Als het daar niet op lijkt dan is het niet zo waarschijnlijk dat het netelroos is.
Maar waar ik nu aan zit te denken, zeker in combinatie met de angst die jij beschrijft: zou het een soort van hyperventilatie kunnen zijn? Dat kun je dus ook onbewust hebben. Probeer eens als je je zo voelt je ademhaling heel bewust te doen en kijk eens wat er dan gebeurt? Als je wat laag in je suikers zit (die hongerklop) dan kan dat hetzelfde gevoel geven als een hyperventilatie-aanval of een paniek-aanval.

Kobalt

Kobalt

21-04-2011 om 18:58

Allergie voor inspanning

Dat bestaat wel degelijk. Mijn ene zus heeft inspanningsastma. De ander krijgt heel hevig netelroos als ze zich inspant. Echt heel apart, haar hele huid wordt vuurrood en opgezet. Zij krijgt het dan ook benauwd.
Ik ken ook iemand die netelroos krijgt als ze aangeraakt wordt op een bepaalde manier. Dan kun je je naam op haar rug schrijven en zie je dat een half uur later nog.

Biene M.

Biene M.

21-04-2011 om 21:17

Kobalt

"Ik ken ook iemand die netelroos krijgt als ze aangeraakt wordt op een bepaalde manier. Dan kun je je naam op haar rug schrijven en zie je dat een half uur later nog."

Dat is redelijk typerend voor netelroos. Ik krijg dikke rode strepen als ik een tasje over mijn pols of arm draag of met mijn onderarm tegen de tafel leun bij het typen.

Puck

Puck

26-04-2011 om 08:46

Kobalt

Inspanningsastma vind ik niet echt een allergie of een allergische reaktie. Ik heb het zelf ook en zie het toch echt niet als een allergie. En wat ik me dan afvraag bij je andere zus: waardoor komt die netelroos na inspanning. Is dat door de inspanning zelf of is het door bijv. een verzorgingsprodukt dat ik combinatie met zweet een reactie geeft?
En dat aanraken en dan na een half uur later de strepen nog zien dat herken ik. Dat heeft Puckman ook en die loopt dan ook regelmatig met mijn naam of hartjes op zijn rug Dat is idd een soort allergische reactie (al vind ik de naam netelroos daar wat overdreven voor) en wordt veroorzaakt door een overmatige histamineproduktie door die aanraking. Maar ook dat heeft helemaal niets te maken met een allergie voor inspanning.

Kobalt

Kobalt

26-04-2011 om 09:17

Reactie

Astma door inspanning, is inderdaad een fysische overgevoeligheid en geen allergie. Ik vraag me af of dit onderscheid degene die er last van heeft wat uitmaakt.

Mijn zus heeft die heftige netelroos door inspanning:
http://www.huidziekten.nl/zakboek/dermatosen/utxt/UrticariaFysisch.htm
INSPANNINGSAFHANKELIJKE ANAFYLAXIE
Tijdens of na inspanning: pruritus, urticaria, angio-oedeem, anafylaxie. Soms alleen reactie na bepaalde voedingsmiddelen (pinda, spagetti), soms positieve RAST op voedingsmiddelen.

Er zijn bij haar allerlei (voedingsstoffen)stoffen getest, maar er is niet gevonden waar ze allergisch voor zou zijn, behalve inspanning. Inmiddels heeft ze reuma, dus kan ze sowieso niet meer sporten.
Ze is wel haar hele puberleven uitgescholden voor 'lui' en 'aansteller', door sportleraren. Dat wel. Ik heb haar een aantal keren 'dicht zien slaan', een keer toen we een sprintje trokken naar de bus. Het was een beangstigend gezicht.

Die vriendin met die aanrakingsnetelroos, die had er 24 later nog last van. Ze sliep dan met natte doeken op haar huid, omdat het zo verschrikkelijk jeukte. Zij werd er gelukkig niet benauwd van, maar de jeuk was verschrikkelijk voor haar. Denk daar maar niet te makkelijk over. Ik ben het wel met je eens dat inspanning en aanraking verschillende dingen zijn, maar van bepaalde (contact)sporten kun je van 'aanrakingsnetelroos' veel last hebben.

Puck

Puck

26-04-2011 om 09:44

Kobalt

O, ik denk er absoluut niet te makkelijk over, heb bij mezelf en mijn kinderen (helaas) meer dan genoeg ervaring met eczeem, allergiƫn, netelroos e.d. om heel goed te beseffen dat het je leven echt kan bepalen en dat jeuk verschrikkelijk is. (ooit een keer op vakantie in Amerika ben ik door de arts op prednison gezet omdat hij mijn "rash" "wow, impressive" vond). Gelukkig heeft Puckman het niet zo extreem, daar blijft het bij rode strepen.
En tja, mensen noemen je al gauw een aanstelster als je niet mee kunt met de norm. Ik heb geleerd dat gewoon naast me neer te leggen. Het doet me nu ook niets meer als mensen mij een aansteller noemen als ik echt heel ziek op bed lag van een heftige hooikoortsaanval. Maar als puber heb je dat relativeringsvermogen nog niet en ik kan me voorstellen dat het voor ke zus heel vervelend moet zijn geweest.
En aanrakingsreacties zie ik toch helemaal los van inspanningsklachten: je kunt natuurlijk heel goed een sport kiezen zonder aanraking: volleybal, tennis, atletiek, etc.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.