Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

wolk

wolk

22-07-2019 om 17:30

slapeloosheid

Best forum,
ik zit heel brak op de bank door een gebroken nacht, en ben heel benieuwd of iemand hier een tip voor mij heeft of een goede ervaring.

Ik kan elke keer als ik de volgende dag moet werken totaal niet in slaap komen. Soms werk ik 's morgens, dan moet ik heel vroeg op, soms 's middags tot 's avonds. Als ik vroeg op moet ga ik om tien uur naar bed en merk ik om elf uur dat ik niet in slaap val. Ik blijf liggen en dan wordt het twaalf uur. Ik denk dan al, hmm nog maar zes uur slaap. Dan wordt het een, twee en drie uur, dan begin ik echt te balen, ik weet dan dat ik me super brak ga voelen en begin me zorgen te maken dat ik misschien fouten zal gaan maken door moeheid, en er zal uitzien als een zombie.
Ik voel aan mijn lichaam dat ik heel angstig ben, een uur of zo nadat ik in bed ga liggen, maar ik weet geen echte reden daarvoor. Ik voel een versnelde hartslag, tintelende handen etc, een strak gevoel in mijn buik.
Soms val ik echt pas in slaap een uur voordat ik op moet en dan droom ik ook nog enge dingen. Ik heb een angstprobleem dat hoort bij complexe Ptss, waaraan ik in therapie al veel heb proberen te doen. De huisarts en laatste therapeut vonden dat ik het verder moet accepteren en ik krijg alprazolam voor de hevige momenten. Vannacht werkte dat niet.

Ik vind het zo vreemd dat ik na een week of zeven ( baan relatief nieuw) nog steeds niet gewend ben, ik hoopte dat de angst een angst voor nieuwigheid was of om te falen, maar het gaat daar goed en iedereen is aardig. Zodra ik er ben voel ik me fijn en op mijn gemak.
Alleen kennen zij mij alleen met enorme wallen en rode ogen, toen ik een week vrij had zag ik er anders uit en had ik overdag veel energie, dat was zo fijn. Ik mis dat.
Ik heb dit bij ander werk niet zo erg gehad, zelfs bij een hele stressvolle baan.

Heeft iemand dit wel eens bij de hand gehad? Dooft dit nog uit tot een acceptabel niveau ( wat minder goed slapen maar toch wel een paar uur slapen bijvoorbeeld)? Ik heb niet veel zin om weer in therapie te gaan alleen omdat ik niet kan slapen voordat ik werk. Hoewel :/
Ik slaap beter als ik die dag gesport heb, dat betekend voor 'werknachten' dat ik een uur of drie, vier wakker wordt en dan wakker blijf tot ik opsta. Dus dan val ik wel eerst in slaap.

groetjes Wolk

Misschien

Even psychologie van de koude grond, maar zou het kunnen dat de nieuwe baan je angststoornis heeft getriggerd? Dan zou hulp van een therapeut kunnen schelen.

Laura

Laura

22-07-2019 om 17:53

slaap je niet, dan rust je toch

Mijn moeder zei bovenstaand zinnetje altijd: "slaap je niet, dan rust je toch". Het is natuurlijk beter om te slapen, maar als het niet lukt, ligt het voor de hand dat je gaat liggen piekeren en toch wil proberen alsnog in slaap te komen. Soms werkt het beter om het maar te laten en te denken, ik lig, en mijn lichaam rust nu uit.
Misschien kan je een luisterboek aanzetten en gewoon lekker gaan liggen luisteren, misschien val je in slaap, maar als het niet zo is, dan heb je je in elk geval niet liggen ergeren.
En dit is een pagina waarmee je je beste slaaptijd kunt bepalen, misschien helpt het? https://sleepyti.me

Oh en in plaats van een luisterboek heb je ook slaapgeluiden, de zee, of het geruis van de wind, zou ook kunnen helpen om in ieder geval relaxter te liggen

wolk

wolk

22-07-2019 om 18:00

goed idee!

Ja Knurf, ik denk dat je gelijk hebt. Toen ik doorlas wat ik had getikt dacht ik ook, hmm. Toch maar met iemand praten. En Laura, dat is een goed idee! Ik was helemaal vergeten dat ik vroeger wel eens saaie podcasts luisterde, dat was fijn een beetje rustig geklets op de achtergrond.
Ik zeg dat ook tegen mijn kinderen eigenlijk vooral zodat ze gewoon blijven liggen. Maar inderdaad mijn benen enzo rusten uit.

dank!

Wisseldiensten helpen ook niet. Ik heb altijd veel respect voor mensen die dat doen.

Tensy

Tensy

22-07-2019 om 18:23

Ptss angst

Ptss en angstklachten helpen niet bij het in slaap komen. Slaapproblemen zijn de meest voorkomende klachten bij trauma en angst. Heb Je wel momenten dat je goed slaapt? Tank dan bij. Ben je pas met deze baan begonnen? Dan begrijp ik nl. uit je verhaal. Ben je misschien nog niet genoeg hersteld? Is het een mogelijkheid om te bespreken dat je alleen maar middag/avonddiensten draait? Ik weet niet hoe nieuw je bent daar en of ze iets weten over je achtergrond? Vind het alsjeblieft niet raar of vreemd dat het slapen niet goed lukt. Ook als het met bovenstaande tips nog niet (meteen) lukt. Ptss is heel ingrijpend in je leven. Het heeft grip op je onbewuste, met alle redelijkheid kun je dat niet 1,2,3 te niet doen. Kun je terug naar je behandelaar? Slaapproblemen moet je niet te licht opvatten. Ik proef uit je verhaal dat je vind dat je je behandelaar daar niet mee lastig kunt vallen. Wel doen hoor!

Hier

Ook wisseldiensten (geen ptss of angst), mijn tip: een heel strak schema qua tijden met eten en slapen.

Hier moet op een bepaald tijdstip worden gegeten en op een bepaald tijdstip naar bed worden gegaan, ook is de mate van koffie zeer scherp ingepland. Het is een behoorlijk rigide schema waar niet vanaf geweken wordt, dus ook niet bij feestjes, mooi weer of iets anders.

Dus als op 1ste kerstdag een vroege dienst is, dan op kerstavond om 17.00 uur eten en 21.00 uur naar bed. Een nachtdienst met Nieuwjaar is 's morgens langer door slapen en 's avonds om 18 uur naar bed (en dus 17 uur eten) en om 21 uur opstaan, 1 bak koffie en werken.

Alleen zo kan er geslapen worden en dan gaat het nog wel eens mis.

Nog een andere rip: geef het even tijd, neem de tijd om te wennen en neem de tijd om jouw ideale schema te vinden. Vraag collega's hoe zij het doen en probeer wat bij jou past,dit laatste is overigens geen garantie, het schema dat wij hebben past bij ons en niet bij de collega's

Anja

Anja

22-07-2019 om 19:31

Wolkje

Hoeveel mg alprazolam heb je?
En hoeveel dagen werk je en hoeveel keer daarvan moet je vroeg op?

Anja

Wolkje vraagt om tips, niet om een behandelplan.

Rode krullenbol

Rode krullenbol

23-07-2019 om 12:34

Mijn idee

Allereerst van harte gefeliciteerd met je nieuwe baan, Wolkje!

De hektiek die bij het moderne leven om de hoek kan komen kijken, trekt uiteraard een extra zware wissel op mensen met PTSS. "Das alleen maar logisch" zou het wereldberoemde orakel uit Betondorp nuchter hebben vastgesteld. Ik denk dat iemand als jij onder deze omstandigheden er zeker ook goed aan zou doen om op logica terug te vallen. - En geldt dat niet eigenlijk voor iedereen?

"Alora!" Waar bestaat een goede zogeheten 'slaapkamerhygiëne' zoal uit?

Wat mij betreft begint het al bij het opstaan uit bed en doet de rest van de tijd totaan het weer slapen gaan er voorts evenzeer toe. Kort maar krachtig? Breng die tijd zo aangenaam mogelijk door. Draag zorg voor voldoende rustmomenten - eventueel te vullen met yoga of andere activiteiten die jou ontspanning geven, zoals (inderdaad) het beluisteren van geluidsopnames of bekijken van video's. Vergeet daarbij niet de potentiële waarde van tijdloze, oude slapstick.

Zorg dat je genoeg magnesium en kalium binnenkrijgt, via voeding of voedingssuplementen. Sport eventueel nog meer dan je nu al doet. Ga in ieder geval zolang door tot je dat fijne gevoel van echte moeheid ervaart. Je zult wel merken (of al weten) dat opgewektheid er op volgt.

Mijd mensen die jou stresseren en ga vooral om met personen bij wie je je prettig voelt. Dat is een kwestie van emotionele hygiëne; óók van invloed op je nachtrust.

Enfin; naar mijn idee draait de kwaliteit van slapen voor een groot deel om de kwaliteit van leven; in al haar aspecten ...

Veel succes en vooral ook veel plezier ermee!

Rode krullenbol

Rode krullenbol

Rode krullenbol

23-07-2019 om 12:39

P.S.

Vergeet ik - als halve geheelonthouder - nog te benadrukken: beperk de inname van alkoholhoudende dranken tot een absoluut minimum!

Anja

Anja

23-07-2019 om 12:56

Eh Knurf

Niet te snel met je stok slaan, jouw koude psychologie was toch ook een prima vraag? Om te weten waar het misgaat zal de informatie volledig moeten zijn. Tips zijn er om te proberen en worden niet ineens een behandelplan als iemand eens doorvraagt.

Nu werk ik in de medische wereld, heb een knoepert van een slaapprobleem, een angst/paniekstoornis, depressie, een andere hoofdgerelateerde aandoening, heb in ploegendiensten gewerkt en ben bekend met slaapmiddelen en nog een hele rits uit die hoek, alsmede alprazolam in alle sterktes en varianten.

Ze kan een te lichte sterkte hebben, de ploegendienst kan teveel zijn, het werk kan wat oproepen, melatonine kan helpen( met doktersinstructie) , als ze 2x per week vroeg moet werken zou je evt nog aan slaapmedicatie kunnen denken, slaaptherapie, ontspanningscursus. Er is genoeg te proberen maar dan moet je wel wat vragen.

Anja

Toch denk ik dat je de dosis van haar medicijnen beter aan haar arts over kunt laten. Om maar iets te noemen.

Anja

Anja

23-07-2019 om 17:46

Knurf

Dat spreekt voor zich. De ene valt in coma bij 0.25 mg terwijl dat feitelijk bijna niets is en ik doe het op 1.0 mg nog niet. Dat kun je natuurlijk gewoon overleggen.

Guppie

Guppie

27-07-2019 om 09:46

Gaba

Benzo's remmen de aanmaak van melatonine. Medicijnen zorgen voor een verminderde opname/verhoogde uitscheiding van vitaminen en mineralen.
Gaba en andere neurotransmitters kan je lichaam zelf aanmaken met hulp van andere stofjes. Zo bevorderen onder andere glutamine en creatine de aanmaak van gaba. Melatonine wordt via 5htp en serotonine aangemaakt uit tryptofaan, samen met andere stofjes. Zo bevordert ook carnitine de melatonineaanmaak. Zou je advies over moeten vragen. Orthomoleculair therapeut bijvoorbeeld.
PTSS natuurlijk wat minder simpel en als je toch al ontregeld bent, kunnen die wisselende diensten extra moeilijk zijn.
Mensen met een verloren tweelinghelft zijn extra gevoelig voor PTSS. Vaak wordt EMDR gebruikt bij PTSS maar er zijn nog andere methoden.

Guppie

'Mensen met een verloren tweelinghelft zijn extra gevoelig voor PTSS. '

Wat braak je weer een hoop onzin uit.

Anja

Anja

27-07-2019 om 12:39

Gevaarlijke onzin

Zie titel. Zou niet moeten mogen en strafbaar moeten zijn. T Is ook steeds hetzelfde riedeltje. Je zult maar ziek genoeg zijn om er wanhopig voor open te staan.

wolk

wolk

28-07-2019 om 21:33

Bedankt allemaal

Best Forum,
Ik heb jullie reacties gelezen en toen een avond voor vroege dienst geen tv gekeken ( saai op bank met weinig licht) , geen koffie na 10 uur smorgens, geen telefoon staren in bed en ook weinig fysieke actie ( schoonmaak en agenda invullen etc) en zowaar. Viel in slaap. Nog wel vroeg wakker maar kon smiddags uurtje liggen.
Je hebt wel minder avond, maar wat was t fijn om rustig in slaap te vallen. Ik denk altijd dat ik met genoeg wilskracht normaler kan worden maar dat lukt gewoon niet. Aardig voor jezelf zijn en een saaiere / rustige avond lukte wel.
Het blijft lastig ptss ( zeker met een verloren tweelinghelft ^_^ )
Liefs Wolk

Wolk

'. Ik denk altijd dat ik met genoeg wilskracht normaler kan worden maar dat lukt gewoon niet'

Ja, dat probeer ik ook al mijn halve leven. En er zijn er meer op dit forum . Helaas nog zonder succes.

wolk

wolk

30-07-2019 om 23:45

Knurf

Ik vind t rot voor jou maar voor mij fijn om te horen. Het voelt vaak zo alleen en denk steeds dat iedereen om mij heen het voor elkaar heeft om een gepland en gelukt leven te hebben. Ik ben bijna vijftig en nog steeds niet gelukt of veilig verankert vanwege hardnekkige gekte die in elke levensfase weer net anders de kop opsteekt. Vooral naar als ik denk aan wat ik misschien allemaal had kunnen doen en zijn zonder depressies, angsten, borderline trekken, ADHD , tenminste het lijkt daarop.

Slapen was gister toch weer niet gelukt zelfs met alpraz ( 35 Mg) en deze hele dag in waas met gezicht ouder dan het eigenlijk is. Als ik nou nog ongelukkig was en daar beeldschoon onder leed, maar nee ook nog met een heel
Doorsnee hoofd, helaas. Fantasieën over uitwegen worden steeds minder plausibel. Dit is het. Je bent verwaarloosd in je kindertijd en naar behandeld, het was onveilig en gevaarlijk en dat blijft een thema. Die muziek blijft aanstaan al probeer ik er een ander dansje op te doen. Heb al veel dansjes geprobeerd. Als t me lukt om oud te worden ga ik sigaretten roken, sjieke cocktails drinken en nooit meer de telefoon opnemen, in een dure kimono alle series kijken waar ik nu geen tijd voor heb. En dik worden. Van haagen dasz en stroopwafels. Ik draag geen bh meer. Eindelijk tijd om te lezen en ik scheer ook niks meer. Nu al zin in.
Ik ga achter de schermen /saai werk zoeken waar ik niet van wakker lig. Sterkte knurf!
Liefs Wolk

Wolk

'Vooral naar als ik denk aan wat ik misschien allemaal had kunnen doen en zijn zonder depressies, angsten, borderline trekken, ADHD , tenminste het lijkt daarop.'

Ja, we zouden de hele wereld aankunnen dan! Als ik één wens mocht doen, zou ik meteen mijn aandoening(en) laten wegtoveren. Wat zou dat een rust geven.

'Ik ga achter de schermen /saai werk zoeken waar ik niet van wakker lig.'

Hahaha, ik fantaseer altijd over een baan als dierenartsassistente als mijn werk me boven mijn hoofd groeit. Of gewoon achter de kassa bij de supermarkt. Dat kan ook druk en lastig zijn, maar dan lig ik 's nachts niet te malen over de presentatie die ik moet geven.

Gelukkig zijn er ook veel momenten dat het wel lekker loopt. Als ik mijn eigen leefregels maar in acht neem (bijvoorbeeld: niet ingaan op het aanbod om leiding te gaan geven, hoe gevleid ik me ook voel. Been there, done that, was geen goed idee).

Hou vol Wolkje, en neem vooral de tijd om te genieten van de momenten die wel goed gaan!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.