Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Ivae vdvd

Ivae vdvd

11-03-2018 om 10:28

slecht slapen

Mijn zoo van dertien is al een week moe. In de vakantie heeft hij vijf nachten niet geslapen en afgelopen maandag sliep hij weer niet. Hij fiets veel en voelt zich daarna ook erg fit. Hij heeft geen opgezette lymfeklieren geen pijn en is niet bleek,misselijk of iets dergelijks. Sinds de zomervakantie slaapt hij slecht en tussen de herfst en de kerstvakantie heeft hij twee maanden lang slecht geslapen. Ook nu slaapt hij soms maar zeven uur terwijl hij erg groeit. Iedereen zegt dat het niks ergs is maar hoe denkt u erover. Groet ivae

Triva

Triva

11-03-2018 om 10:34

wat is het nu?

Vijf nachten niet geslapen maar ook 'soms maar zeven uur'. Wat is het nu?

zebra

zebra

11-03-2018 om 10:40

als ik het goed begrijp

slaapt hij soms nachten niet en de nachten waarin hij wel slaapt, is dat hooguit 7 uur?
Groeien vergt veel energie dus dat kan zeker meespelen bij het zich moe voelen.

Gaat het verder goed met hem, op school en ook daarbuiten?

tante Sidonia

tante Sidonia

11-03-2018 om 14:47

Als hij

tot vlak voor het slapen actief bezig is, is het geen wonder dat hij niet in slaap komt. Hij moet tot een aantal uren voor het naar bed gaan rustige dingen doen: geen beeldschermen, geen sporten, maar een boek lezen o.i.d. in rustig licht bijv.
Veel mensen zeggen 'niet te hebben geslapen'. meestal is het zo dat je voor je gevoel maar heel even geslapen hebt, of helemaal niet terwijl je ongemerkt toch meer slaapt dan je denkt.
En misschien heb je een verkeerd verwachtingspatroon, want meer slapen omdat je in de groei bent, is helemaal niet voor iedereen zo.
daarnaast: 7 uren slaap is prima! Voor veel mensen is dit heel normaal.
Ik zou zeggen stop met je zorgen maken erover en ga ook wat luchtiger om met zijn klachten dat hij 'niet 'slaapt. Je voedt waarschijnlijk zijn idee dat hij slecht slaapt door er steeds een ding van te maken.
Vertel hem dat het vervelend is, maar dat iedereen wel eens slecht slaapt en dat als je je daar geen zorgen over maakt, het helemaal niet zo erg is. Zorgen voeren, die spanning en maken dat je nog minder goed slaapt.

Niki73

Niki73

14-03-2018 om 08:15

Liggen = rusten

Mijn moeder zei altijd: als je rustig in je bed ligt, rust je ook uit. Dat gaf (en geeft) mij rust in mijn hoofd als ik 's nachts wakker lag (lig).
Nog wat ideetjes: Zorg dat hij een uur voordat hij naar bed gaat geen pc/telefoonschermen meer voor zich heeft en dat zijn mobiel niet in de slaapkamer is (of desnoods op vliegtuigstand). Als hij hem als wekker gebruikt: koop een gewoon wekkertje voor hem. Laat hem een vast avondritueel verzinnen, bijvoorbeeld even lezen, dan douchen en dan naar bed.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.