Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

sinas

sinas

08-03-2012 om 14:06

Slecht zicht 8 jarige, waarheen?

Waar moet je nou heen met een 8 jarige die klaagt over slecht zien? Opticiens zeggen, doen wij niet bij zulke jonge kinderen, moet bij oogarts. Huisarts gebeld voor een verwijzing, en die zegt, hoeft niet, opticien kan het doen. Wat is het nou?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Carolien

Carolien

08-03-2012 om 14:17

Toch naar oogarts

Vreemd dat de huisarts geen verwijzing wil geven. De opticien kan hooguit vast even kijken, maar het is toch het beste als er bij de oogarts een test met oogdruppels gedaan wordt bij kinderen onder de 10 jaar.

Ik zou toch de huisarts nog eens bellen en anders de oogarts, vragen wat zij adviseren.

Groeten Carolien (zelf werkzaam in de oogheelkunde)

costa

costa

08-03-2012 om 16:32

Oogarts

Vorig jaar ook met dochter bij opticien geweest omdat we twijfelden over haar ogen. Ze hebben haar wel nagekeken maar adviseerden ook naar de oogarts te gaan gezien haar leeftijd (toen 7). We hebben besloten in overleg met de huisarts het toen even aan te zien, maar ik denk ook dat de oogarts de aangewezen persoon is.
Succes

Juliea

Juliea

08-03-2012 om 16:47

Oogarts

Tot 10 en soms zelfs 12 moeten kinderen toch echt naar de oogarts.

ishtar

ishtar

08-03-2012 om 17:22

Oogarts

je huisarts moet gewoon verwijzen.
Bij ons wou de huisarts wel het kind even zien, voor hij doorverwees.
Heb je 1 huisarts in de praktijk of meer? Anders zou je nog een andere huisarts kunnen vragen.

toto1

toto1

08-03-2012 om 17:46

Oogarts

Inderdaad, tot 12 jaar doet onze opticiën niks. Wij zijn destijds doorverwezen door de schoolarts (misschien een optie als de huisarts blijft wijgeren?)

toto1

toto1

08-03-2012 om 17:50

Jeu wat een spelvaut!

Weigeren uiteraard!!!

nathalie

nathalie

08-03-2012 om 19:01

Ja schoolarts

dat kan ook. Die kan in elk geval testen of het zicht echt wel slecht is of dat er wat anders is. En dan verwijzen naar de oogarts als het nodig is.

sinas

sinas

08-03-2012 om 19:55

Morgen weer bellen!

We hebben zelf nog diverse opticiens gevraagd, en allemaal zeggen ze, we kunnen een indicatie geven, maar u moet toch echt naar de oogarts. Dus dan kan ik beter meteen!

Schoolarts, kan ik daar tussendoor terecht dan??

toto1

toto1

08-03-2012 om 19:59

Hier wel

Ik was bij de schoolarts voor jongste, en zei dat ik het idee had dat oudste niet goed zag, en vroeg of ze dat misschien een keer konden testen. 2 dagen later kon ze al terecht! Gelukkig maar, want ze bleek wel héél slecht te zien!

Jesse_1

Jesse_1

08-03-2012 om 20:09

Proeftest bij opticien

Bij de opticien kunnen ze heel makkelijk vaststellen of er verminderd zicht is en hoeveel ongeveer. Met die uitslag bel je dan de huisarts die een verwijzing voor de oogarts geeft.

sinas

sinas

08-03-2012 om 22:29

Jesse

dat er verminderd zicht is hoef ik niet bij opticien te laten vaststellen. Ze gaat steeds dichter bij de tv zitten, kan op het bord bijna niks lezen of ziet niet wat een 6 of 8 is, hier vanuit huis ziet ze de overkant van de straat wazig. Dus dat er verminderd zicht is is me wel duidelijk, en ik voel weinig voor een middag wachten bij de opticien om dan vervolgens met een briefie bij de HA te wachten op een brieffie voor de oogarts in het ZH waar ik ook weer mag gaan wachten. Hoezo, goedkopere zorg??

Oogziekenhuis

http://oogziekenhuiszonnestraal.nl/Default.aspx
Dit is gewoon verzekerde zorg, als ik me goed herinner zonder briefje van de huisarts. Het leverde, misschien toevallig?, beter passende glazen dan de oogarts indertijd bij mijn dochter.
Onder de 12 mogen opticiens niet druppelen en ben je aangewezen op een oogarts.

sinas

sinas

08-03-2012 om 23:04

Beetje ver

voor mij.

Oogarts

Raar dat je huisarts dat niet zegt.

Er is een duidelijke reden waarom je met kinderen eerst naar de oogarts moet en niet meteen naar de opticien, maar voor ik een klok en klepel-verhaal ga houden, houd ik mijn mond maar.

Afspraak

Ik denk dat het een afspraak is, misschien nog niet eens zo oud om kinderen eerst te laten screenen door een oogarts. Een oogarts kan ook mogelijke ziektes van een oog of het achterliggende hersenweefsel constateren en een oog in de groei is anders dan een volgroeid oog, wanneer dat ook is, bovendien kunnen grotere kinderen beter aangeven wat ze wel en niet kunnen zien alleen al wat betreft taalvaardigheid.
Maar een oogarts kan ook samenwerken met oporthristen en optometristen die handelingen uitvoeren onder de verantwoordelijkheid van de oogarts.
Persoonlijk had ik zelf veel vertrouwen in de optometrist, die helaas niet mocht druppelen onder de 12, ook omdat degene die we bezochten, terwijl dochter op de wachtlijst voor de oogarts stond, ook getraind was om te gaan met kinderen met autisme. Mijn dochter kon zeer gedetailleerd zijn en een letter bijvoorbeeld niet herkennen omdat de vorm anders was dan ze op school geleerd had. En soms was het de vraag of ze de vorm niet herkende of dat ze de vorm niet zag. En dat verschil was een aandachtspunt van deze optometrist.
Verder had ik veel eerder naar een oogkliniek kunnen gaan als ik het geweten had. Die hebben over het algemeen niet zo'n wachtlijst als sommige oogartsen.
En ik had wel veel vertrouwen in de aanmeetvaardigheden van een optometrist, in relatie tot de werkelijk aan te meten bril, meer dan bij de oogarts, die in feite geen brillen aanmeet en de followup niet doet.

Orthoptisten

dus, sorry voor de spelvaut.

ishtar

ishtar

09-03-2012 om 09:07

Oogarts/orthoptist

Misschien zit daar het probleem? Dat je huisarts denkt 'wat nou oogarts?' De verwijzing 'moet' ook naar de orthoptist, die kan met druppelen precies de sterkte vaststellen. En de oogarts kijkt bij een eerste verwijzing (tenminste, in de 2 ziekenhuizen waar wij met 3 kinderen zijn geweest) naar mogelijke afwijkingen.
Kinderen van die leeftijd zijn bij een opticien (zonder druppelen) niet goed te meten. Heeft met accommoderen te maken. Het precieze weet ik ook niet

ishtar

ishtar

09-03-2012 om 09:10

De meeste oogartsen hebben de mogelijkheid voor figuurtjes (die uit het groeiboekje), de 'open rondjes' en gewone letters. Ligt aan het kind welke ze gebruiken.

Vic

Vic

09-03-2012 om 09:26

Oogarts

In het ziekenhuis kom je meestal eerst bij de orthoptiste. Die druppelt de ogen en meet de afwijking. Vaak wordt je ook even gezien door de oogarts, maar dat is letterlijk een kwestie van een halve minuut in het oog kijken.
De reden dat kinderen naar de orthoptist moeten is dat de afwijking alleen na druppelen goed te meten is. Bij mijn 12-jarige dochter bleek na druppelen de afwijking 2 punten groter dan wat de opticien (ongedruppeld) had gemeten. Ook bij de orthoptist gaf haar meetapparaat de lagere waarde aan toen dochter nog niet gedruppeld was. Schijnbaar kan dochter, ondanks dat ze niet meer heel jong is, toch nog goed accommoderen.
Een lang verhaal om te zeggen dat je toch echt naar de oogarts moet. Een opticien die wel besluit te meten is een slechte opticien, en een huisarts die niet wil doorverwijzen weet er ook niets van.

sinas

sinas

09-03-2012 om 10:53

En dus...

moet ik nu eerst met kind op afspraak naar huisarts en krijg ik kennelijk dan pas verwijzing...Goed, dan gaan we maar een afspraak maken volgende week.....aahhhh

sinas

sinas

09-03-2012 om 20:19

de afspraak zelf is ook niet het probleem, het ergerlijke vind ik dat man gister al met assistente had gebeld, toen verwezen werd naar opticien, die dat dus niet doen, vandaag belt en dat we dan pas volgende week weer kunnen bellen om voor die week een afspraak te maken! Had ze dat nou gister gewoon gedaan, had man vandaag misschien al kunnen gaan. Maar goed, blijven lachen, toch?

Accommoderen

Hier een bijna 14 jarige die nog steeds kan accomoderen. (zucht) altijd hetzelfde liedje vanaf 11 jaar. Oogarts afdeling (oke orthoptiste en 2 sec. oogarts) stuurt haar automatisch naar de opticiën. Daar kunnen ze haar niet meten, ze blijven twijfelen, dus weer terug naar oogafdeling. Weer bellen....uitleggen dat opticiën zegt....Dan afspraak en daar moeten we wachten. Bij de balie zeg ik dat ze net zo goed meteen kunnen druppelen (want dat duurt half uur om in te werken) nee.... misschien is het niet nodig...dus wachten tot we aan de beurt zijn, dan moet ze tóch druppelen want niet te meten zo....Dus druppelen weer wachten en dan eindelijk weten we haar sterkte.
We zijn er elk half jaar wel zo'n 2 ochtenden druk mee, zucht.
Nu heeft ze sinds vorig jaar dan na 3 jaar opticiën proberen dan eindelijk een aantekening dat ze haar niet meer terug hoeven te sturen naar de opticiën. Dus nu slaan we de opticiën maar over...maar elk half jaar laten ze ons 2 keer een half uur wachten omdat ze met 14 toch niet meer kunnen accomoderen en is dus druppelen overbodig (niet dus).
Ja deze bijna 14 jarige dus nog steeds wel, zucht.
groeten albana

Kiki

Kiki

10-03-2012 om 12:28

Ik heb gewoon zelf een oogarts gebeld

zonder verwijskaart of zoiets. Kon prima terecht.
Niemand die om een doorverwijzing vroeg

Tot 11/12

Kiki tot 11/12 jaar kan dat....daarna zou je dus volgens de richtlijnen bij een opticien terecht kunnen...Behalve dus als je kind nog steeds kan accommoderen.
groeten albana

ishtar

ishtar

11-03-2012 om 11:33

Verwijzing

voor kind van nog geen 8 was hier toch echt wel nodig. Zonder kom je er hier niet in.

Juliea

Juliea

11-03-2012 om 14:42

Hier ook

De oogarts moest echt een verwijzing hebben voor de zorgverzekering!

Doorverwijzing

Tegenwoordig zijn veel zaken niet meer vanzelfsprekend en je moet er een hoop geduld mee hebben. In dit geval kun je ook nog eerst een mailtje sturen naar je zorgverzekeraar of je zonder verwijzing terecht kunt bij een oogarts. En dan de beoogde oogkliniek of oogarts vragen of die een doorverwijzing nodig heeft. Maar gedoe blijft het. Voor de doorverwijzing van mijn zoon, die weer een rondje lgf moet, ben ik ook wel 2 keer naar de huisarts geweest, terwijl ik er op aanstuurde dat ik het briefje gewoon af kon halen zonder afspraak, zo ging dat niet helaas.

sinas

sinas

12-03-2012 om 10:40

Gelukt.

vanmorgen heeft man meteen gebeld, kon 8:30 al bij HA langskomen!! Op 17 april kunnen we bij de oogarts terecht.

Vic

Vic

12-03-2012 om 11:01

Mooi

Dat is nog best snel. Ik heb een tijdje geleden vier ziekenhuizen gebeld en de eerste waar we terecht konden was ook pas na 3 weken.

Isabella

Isabella

12-03-2012 om 11:53

Gelukkig

Maar eerlijk gezegd vind ik het niet zo snel. Hier in het dichtstbijzijnde regionale ziekenhuis is het iedere woensdagmiddag kinderspreekuur. Alle nieuw aangemelde kinderen kunnen dus in principe binnen een week terecht.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.