Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Manon Bleijenberg.

Manon Bleijenberg.

02-11-2008 om 03:13

Slechter horen

Ouderdom komt met gebreken merk ik
Sinds een hele tijd heb ik het idee dat ik slechter hoor. Vanmiddag zaten we in een lawaaierig restaurant en ik heb zeker de helft niet verstaan van wat mijn vriendin tegen me vertelde. Als we rustig thuis zitten kan ik haar wel prima volgen. Ook met de tv of man en kinderen heb ik geen moeite. Ik heb de indruk dat het probleem hem in een rumoerige omgeving zit.
Nou ben ik aan het peinzen of dat wel een hoorprobleem is, heeft niet iedereen dat ie slechter hoort in een lawaaierige omgeving? Al was ik laatst tijdens een optreden wel de enige die steeds moest vragen wat er gezegd werd, de rest had blijkbaar geen last van de harde muziek en de drukte. Zit me net te bedenken dat ik het ook niet echt goed hoor als mensen wat verder weg zitten en zachter praten.
Hoe pak ik dit aan? Moet ik hiermee naar de huisarts of kan ik naar zo'n hoorapparaten winkel? Ik maak me hier geen zorgen over maar het was vanmiddag wel irritant en nu wil ik er eigenlijk wel eens werk van maken.
Groetjes
Dove kwartel.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mari

Mari

02-11-2008 om 10:56

Testen

Ik hoor ook slecht in lawaaierige omgevingen. Naar een kroeg gaan vind ik een ramp, want ik versta de helft niet. Ik ben een aantal jaar terug binnen gestapt bij Schoobenberg voor een gehoor test. Kan heel simpel, je hebt geen verwijzing nodig. Toch bleek mijn gehoor binnen de norm te vallen, maar niet helemaal optimaal. Wat ook kan meespelen is oorsmeer, dus ik zou toch naar de huisarts gaan om je oren na te laten kijken. Ik moet elk jaar mijn oren laten uitspuiten en jeetje wat een verademing!

gr. Mari

Mari

Mari

02-11-2008 om 17:17

Lidwientje

"Wat betreft oorsmeer: ik produceer jaarlijks ongeveer mijn eigen lichaamsgewicht aan oorsmeer. Ik laat het 2x per jaar wegzuigen door de KNO-arts. Toevallig is het net gedaan, en ik heb ook net weer ervaren dat ik niemand versta op een feestje, dus dat is het niet helemaal."

Klopt, dat is ook mijn ervaring, maar het maakt wel dat ik de televisie weer kan horen zonder dat mijn buren mogen meegenieten!

rosa

rosa

03-11-2008 om 08:59

Online test

www.oorcheck.nl

Hier hoor je woorden met een ruis eroverheen.
Ik vind zelf dat ik ook niet goed hoor, maar volgens deze test wel, dus of de test helemaal oké is weet ik ook niet.

rosa

Pollewop

Pollewop

03-11-2008 om 09:31

Heb de test gedaan

en mijn gehoor is onvoldoende!! Wist wel dat het wat minder was geworden maar onvoldoende had ik niet verwacht. Hmmmm, toch maar een keer naar de HA.

kwartel

kwartel

03-11-2008 om 23:15

Fijn, lotgenoten

Ik ben 39 en heb volgens de KNO het gehoor van een 60-jarige, dank u...Lawaaischade uit vrolijker jaren. Ik hoor ook doorlopend een suis (erger als ik moe ben) en feestjes zijn een ramp. Gisteren zei ik iets tegen mijn zoon terwijl de tv aanstond, zegt mijn man: nou Jan kon je het horen? Iedereen lachen. Bleek ik het naar hun mening zo ongeveer geschreeuwd te hebben. Ik zie tafelgenoten in een restaurant ook wel eens verschrikt opkijken als ik iets zeg (te hard dus?)
Dacht dat ik hier alleen mee was, zo jong. ga de oorcheck doen.

Plien

Plien

04-11-2008 om 00:57

Mwoah

Heb die oorcheck ook maar eens gedaan, want ik heb last van precies hetzelfde. Maar volgens de test was het voldoende?? Terwijl ik er een heel stel gegokt heb of alleen herkende aan de klinker. Ik heb hem ooit eerder gedaan en toen was het dik ONvoldoende, heb de site toen van schrik snel weg geklikt.
Nou ja, het zal wel. Als ik mijn huisgenoten niet meer versta, begin te schreeuwen volgens hen of de tv te hard zet, onderneem ik wel actie. Zo ver is het gelukkig nog niet (sterker nog, ik zet de tv altijd zachter).
Mijn man is tijdens zo'n actieweek wel eens binnengestapt bij een gehoorapparatenshop en heeft zich laten doormeten, prima gehoor (wat hij al dacht). Maar dat durf ik dan weer niet
Oja ik ben bijna 42 en ik heb pas 1x in mijn leven mijn oren uit moeten laten spuiten omdat ik ineens allemaal echo's hoorde. Was na het uitspuiten meteen over trouwens.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-11-2008 om 01:41

Test ook gedaan

en had toch een wat wonderlijk gevoel over het feit dat ik een goed gehoor blijk te hebben. Ik heb soms gewoon maar op een beest geklikt omdat ik de stem daar het meest naar vond klinken, maar zet mij in een zaal vol lawaai en ik zou er geen touw aan de woorden hebben kunnen vastknopen. Voorlopig vind ik het nog voldoende zoals ik hoor. Ik vind het wel vervelend dat ik in een ruimte vol geluid minder goed lijk te horen.

Pollewop

Pollewop

04-11-2008 om 09:27

Inderdaad cameron

In de 2de serie heb ik af en toe gegokt aan de hand van de 1ste klank, had ik dat niet gedaan waren alle alarmbellen afgegaan denk ik Moest gistern met de jongens toch in het ZH zijn en daar zit een filliaal van Schooneberg( ofzoiets) en de man achter de balie zei dat als ik aan een gehoorapparaat toe was dan moest ik actie ondernemen en anders lekker niets doen!! Rare snuiter............

Afwijkend resultaat?

Ik kreeg uit de test dat ik een sterk afwijkend resultaat heb van andere volwassen deelnemers. Vreemd.

Ik heb net mijn oren laten testen bij een audiologisch centrum en daar kwam een voldoende uit.

Ik heb wel chronisch een piep en af en toe gehooruitval links en rechts.

Waarschijnlijk komt dit door mijn aandoening die zorgt voor slechte geleiding van mijn zenuwen.

In ieder geval hoorde ik bijna geen woord van de testwoorden en gokte ik maar zo'n beetje.

Manus

Manus

04-11-2008 om 22:13

Hoortest

Toch kun je er volgens mij wel van uitgaan dat de test op internet goed is. Als jullie kunnen gokken op klanken e.d., ben je nog niet zo vreselijk gehoorgestoord. Zelf scoor ik op deze gehoortest afschuwelijk slecht. Dat mag ook geen wonder zijn, want ik heb aan beide oren een gehoorverlies van 40 tot 60 procent. Om iets te kunnen horen, maak ik niet alleen gebruik van een hoortoestel, maar moet ik iemand ook kunnen zien (= liplezen). Let maar eens op: meestal is je gehoor beter als je iemand ziet praten.

Manus

Plien

Plien

06-11-2008 om 00:31

Manus

Dat klopt, dat is ook het eerste wat ik probeer als ik mensen slecht versta: liplezen.

Gewoon laten checken!

als je twijfelt over je gehoor...gewoon laten checken!!!

Ik heb nu sinds een jaar of 6 gehoorapparaatjes, maar ik wou dat ik het veel eerder had laten testen. Het maakt je leven zoveel makkelijker!!!!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.