Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Slikken kinderen vitamines?

Volgens zoon (14) slikt de meerderheid van de klas vitaminepillen, C en/of multivitaminen. Ik heb dat na de verplichte vitamine K en D in de baby-peutertijd niet meer gedaan. Volgens mij is dat ook totaal overbodig bij een goed gevarieerd eetpatroon. Wat bezielt mensen om extra vitamines te geven óf wat bezielt mij om het de kinderen te onthouden?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Elisa Gemani

Elisa Gemani

17-07-2012 om 20:00

Vitamines

Persoonlijk geloof ik er niets van dat men bij een "goed, gevarieerd eetpatroon" alle benodigde vitamines, mineralen, aminozuren en sporenelementen in goede hoeveelheden binnen kan krijgen. Met koken en conserveringsprocessen gaan een heleboel voedingsstoffen verloren en de meeste mensen eten bij lange na niet voldoende rauwe groente en fruit. Calcium uit melk wordt bijvoorbeeld ook niet of nauwelijks opgenomen door het lichaam en de meeste mensen eten niet voldoende andere, goed opneembare bronnen van Calcium.
Zo heeft men ook beslist meer vitamine C nodig dan je binnenkrijgt met twee stuks fruit; geen 70mg per dag maar meer in de trant van 1000mg per dag en als je rookt, ziek bent, intensief sport oid zelfs veel meer. Veel vrouwen hebben daarnaast een tekort aan vitamines B en Calcium; een supplement is dus zeker de moeite waard. Omega-3 is ook zoiets; om daar voldoende van binnen te krijgen moet je een hele lading vol vette vis per week naar binnen werken.
Ik slik zelf een multi-vitamine/mineralensupplement met extra B-complex per dag extra; vitamine C 1000mg extra en drie capsules Omega-3 extra ter voorkoming van droge ogen/huid/slijmvliezen en Blepharitis (advies van oogarts) ook al eet ik minstens 1 keer per week vette vis. Sinds een jaar neem ik op advies van mijn orthopeed ook extra Calcium/vitamineK1/D3 ter voorkoming van osteoporose. Ik eet redelijk gezond maar kom toch echt niet aan de zgn. dagelijks benodigde hoeveelheid van alles.
Mijn zoon is een echte puber die niet altijd zo gezond eet (ik moet de puber nog tegenkomen die daadwerkelijk iedere dag gezond en gevarieerd eet, geen frisdrank drinkt en niet zijn brood op school weggooit en verruilt voor een vette snack en een zak chips en door zijn ADHD-medicatie heeft hij overdag weinig eetlust. Hij sport ook intensief dus hij krijgt (op advies van de kinderarts) ook een (kinder)multivitamine/mineralen extra per dag en extra vitamine C. In de winter krijgt hij ook extra vitamine D3; enig idee hoeveel mensen daar een tekort aan hebben? De norm voor vitamine D ligt veel te laag en hebben ze onlangs opgehoogd.
Zelf laat ik trouwens wel ieder jaar mijn bloed testen op vitamine D, ijzer, vitamine B etc. Zomaar in het wilde weg vitamines slikken kan bij de meeste vitamines geen kwaad (plas je gewoon weer uit) maar sommige vitamines zijn wel schadelijk in (zeer) hoge doseringen.

Tja

Silone, daar raak je een teer punt. Een goed, gevarieerd eetpatroon valt hier nogal tegen, met name de hoeveelheid groente. Dus dan maar een pilletje-voor-de-zekerheid.
Kinderen zijn overigens nog van een leeftijd dat extra D wordt aanbevolen, in elk geval de jongste nog.

Er consequent ben ik trouwens niet met die pillen.

Groeten,

Temet

Vit d

ik denk dat ik, als ik nog kinderen had gekregen, vitamine D wel erg belangrijk zou vinden. Meer en meer studies wijzen uit dat vit. D een rol kan spelen bij auto immuun aandoeningen en dan met name een te laag vit. D.

Het is een illusie te denken dat we genoeg D binnenkrijgen, helemaal gezien het intensief zonnebrandmiddelen smeren.

Dus ja, sowieso vit. D.

Vic

Vic

17-07-2012 om 21:47

Nou, hier krijgen ze geen vitaminepillen en ze zijn nooit ziek (of is dat een rokende-opa-argument?). Zelf slik ik ook nooit vitaminepillen, hooguit een vit. B complex als ik weer eens in de rui ben.

Elisabeth B.

Elisabeth B.

17-07-2012 om 21:59

Bekentenis

Toen mijn kinderen heel klein waren heb ik wel K en D gegeven. Toen de dosering van D omhoogging van drie naar vijf druppels ben ik afgehaakt. Ik geef ze lang borstvoeding en ook in borstvoeding zit vitamine D. In een lagere dosering dan in kunstmelk, maar daar zit genoeg in voor donkere kindjes die weinig buiten komen. Mijn lelieblanke kinderen komen veel buiten en hebben dus niet die hoge dosering nodig. Mijn kleinste heeft alleen in de babytijd K (3 weken) en D gehad. Toen het zomer werdben ik gestopt met suppletie.
Er staat hier zeker 2x per week vette vis op het menu en ze eten iedere dag 2x fruit. Groente was lang lastig. Maar nadat ik hier op het forum eens de tip las om voor het avond eten rauwkost voor ze klaar te zetten, doe ik dat en de wortels, komkommer, paprika en cherrytomaten gaan er in als koek.
Ook zelf gebruik ik zelden vitamines, ja tijdens zwangerschap en borstvoeding. Het adagium 'baat het niet, dan schaadt het niet, klopt ijaboor vitamine C, maar gaat niet altijd op. Zo is een overschot aan vitamine A schadelijk, ook voor een ongeboren kind (13 jaar geleden werd door het CB nog vitamine AD voorgeschreven, nu is smeerleverworst van de menu's van Kdv geschrapt vanwege het gevaar van overdosering). Niet lang geleden bleek uit onderzoek dat multivitaminen voor een kankerpatiënt die behandeld wordt, af te raden is.

Laminaat

Laminaat

17-07-2012 om 22:45

Natuurlijk niet

Wij slikken geen enkel supplement. Ik weet wat we eten en let er goed op dat we alles binnenkrijgen. Ik ben geen voedselgoeroe, maar ik heb een hekel aan eten wat ik niet zelf maak of zou kunnen maken. Dus als ik het idee heb dat een van ons of wij allen meer vitamine A, B. C of wat dan ook nodig hebben, dan zorg ik er voor dat we dat op een normale manier binnen krijgen.
Elisa zegt: "Zomaar in het wilde weg vitamines slikken kan bij de meeste vitamines geen kwaad (plas je gewoon weer uit)". En daar heeft ze volgens mij geen gelijk in. Ik weet dat in sommige verpleegtehuizen enorm grote doses vitamine c worden uitgedeeld -voor de zekerheid- en dat dat de nieren veel kwaad doet. "Gewoon" uitplassen is niet gewoon; daar moeten de nieren (en soms ook de lever) voor werken.
Ik vind het juist een stok achter de deur om globaal (per week/ per dag) te overzien of iedereen in mijn gezin de nodige voedingsstoffen binnenkrijgt. Zo niet, dat is het een kleine moeite om een extra sinaasappel/aubergine/portie groene groente/vette vis aan te bieden.
Maar ik moet toegeven dat ik het makkelijk heb met goede eters in huis...
Groetjes,

Laminaat

Elisa Gemani

Elisa Gemani

17-07-2012 om 23:39

Vitamines

Een overschot aan vitamine C heeft geen nadelige gevolgen voor de nieren. In het verleden werd gedacht dat hierdoor het risico op de vorming van nierstenen groter was, maar dit is nooit bevestigd in onderzoek. Je kan hooguit wellicht darmklachten of diarree krijgen. En dan nog praat je over dagelijks enorme doseringen van meer dan 6 gram per dag of hoger. De adh van de meeste vitamines ligt sowieso veel te laag, net als de normaalwaardes van veel labs. Zo wordt geschat dat 3/4 van de Nederlands bevolking rondloopt met een veel te laag vitamine D3 gehalte met alle mogelijke negatieve gevolgen van dien. In Amerika hebben ze de ADH verdubbelt en langzamerhand komen ze er gelukkig ook hier achter dat dagelijkse vitamine D3 suppletie in hogere doseringen (tussen 2000-10.000 IU) in veel gevallen gewenst is. Zeker gezien het feit dat mensen zich tegenwoordig beschermen tegen de zon danwel bedekt zijn danwel in de "vitamine D winter" nauwelijks genoeg buiten komen. En uit voedsel haal je de adh beslist niet. Mijn moeder had vroeger de Engelse Ziekte (Rachitis) door vitamine D tekort en dat wil je echt niet. Het chronische tekort zorgde later ook voor depressies en pas toen ze extra vitamine D ging slikken verdwenen de depressies en werden haar botten sterker...

Ely

Ely

18-07-2012 om 01:12

Nou elisa

Ik ben erg benieuwd naar de bronnen van je beweringen. Vergelijk met de Amerikaanse bevolking voel ik me verre van door aangesproken want het gemiddelde eetpatroon van deze natie is zo ongezond, dat kan jouw puber niet eens verzinnen

Ik kom maar weer met paraselsus: alles is giftig, het hangt alleen van de hoeveelheid af,..
Overschot aan vitamines en supplementen zou ik zeker niet doen.
Ik herken ook wat Laminaat zegt: weten we eigenlijk wel wat zo naar binnen slikken met die pillen?

Hier dus geen pillen, tenzij aanleiding.
En o ja: biologisch vlees is een goede bron van omega 3 ipv het schadelijk omega 6 zegt dr David servan...

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

nathalie

nathalie

18-07-2012 om 08:15

Die adh

Die aanbevolen dagelijkse dosis van veel stofjes is ook maar natte vinger werk, dat weten ze ook niet zo precies. Van sommige dingen lijkt dat veel te hoog te zijn vastgesteld en kan het goed met een stuk minder. En van andere dingen zoals vit D wordt het duidelijker hoe belangrijk het is. Ik denk dat je lichaam een hele hoop kan opvangen als je een beetje normaal eet, dus niet alle dagen hetzelfde en door de week heen van alles wat. Ik slik niets erbij en ik denk dat ik prima gezond ben en blijf zo. Ik ga wel de vit D adviezen blijven volgen, als dat voor mijn leeftijd komt.

Hanne.

Hanne.

18-07-2012 om 08:51

Geen pillen

Hier geen pillen en poeders.

Ik ben er heilig van overtuigd dat met gezond eten je een heel eind komt, en ik geloof, nee ik weet zeker dat wij gevarieerd eten.

Alleen de jongste niet, maar die weigert systematisch vrijwel alles, dus tenzijn vitamines in zetpillen komen is dat ook kansloos.

Silone

Silone

18-07-2012 om 09:58 Topicstarter

Ik vraag me af

Hoe wéét je nu dat je vitamines tekort komt, en welke dat dan zijn. Hoeveel te kort dan? En loop je niet juist het gevaar ongezond te eten omdat je denkt dat je je vitamines toch wel binnen krijgt?
En dan nog een punt: hoe gezond wil je eigenlijk zijn? De laatste keer dat ik in bed lag overdag was met de bevalling van de jongste, 12 jaar geleden. De laatste keer een verkoudheid, ehm 7 jaar geleden? Kinderen zijn wel eens grieperig of verkouden, maar zelden echt ziek. Voor de lange termijn, tja wie zal het zeggen. We bewegen goed allemaal, eten gevarieerd zoals gezegd, ook veel variatie in groente/fruit zelfs voor de twee fruithaters met allergiën. Daarom drinken we ook nog dagelijks sinasappelsap, en dat moet het dan maar zijn wmb.

Nee

Ik geloof niet dat ze hier tekort komen aan vitamines. Het liefste eten ze 5 stuks fruit per dag en ze eten ook graag gewoon brood en sla/rauwkost is hun lievelingseten. Gekoookte groente eten ze veel minder graag, dus als dat op het menu staat is er altijd sla of rauwkost bij. Dus niks weggooien brood bij deze pubers, ze halen wel eens wat, maar dan zijn het vooral broodjes Lekkere broodjes dat wel...broodje knakworst of een kaasbroodje. Maar daar lijkt me voor de afwisseling ook niet zoveel mis mee.En meestal eten ze thuis of oudste op stage...Jongste wil liever niet overblijven vind dat niet leuk.
Oudste drinkt het liefste water...de hele dag door, uit een flesje en thuis uit een glas. Jongste erg verdunde ranja. Lijkt me ook niks mis mee. Verder drinken ze graag zure yochurtvruchtendrank (zoals van de aldi met 0% vet) of sinaasappelsap, zoete lusten ze niet. Van prikdranken houden ze niet, dus geen cola of sinas. Ijsthee ook nog wel eens of gewone thee. Je doet ze geen groter plezier dan een bakje geschild fruit of smoothies klaar te maken.
Het grootste nadeel is dat al dat fruit nogal prijzig is. Ik moet ze wel eens afremmen...anders hebben ze niks meer over voor de volgende dag op school. Chips en cola zijn veel goedkoper.
Er bestaan dus écht pubers die van gezond eten houden. Hun smaak is trouwens aangeboren, oudste luste als baby niet eens pap uit de fles, dat spuugde ze zo uit, boterhammen met leverworst weer wel...Geen van beiden houd erg van zoet, van negerzoennen worden ze al misselijk als ze ze zien. En lollies worden maar half opgegeten omdat ze er dan genoeg van hebben. Dus het is niet mijn verdienste...het is hun smaak gewoon.
Ze krijgen dus ook geen vitamines.
groeten albana

Tinus_p

Tinus_p

18-07-2012 om 13:21

Ff elisa samenvatten

Vitamine D krijg je maar op 3 manieren binnen:
-Zonnen. Doen we te weinig (want we zitten altijd binnen); en als we zonnen, smeren we ons in met zonnebrandcreme (remt aanmaak vitamine D). S winters is de zonnekracht te zwak om meetbaar vitamine D te maken.
-Margarine: het enige voedingsmiddel waar vitamine D aan wordt toegevoegd. We gebruiken steeds minder, want margarine is vet, en we worden er dus dik van.
-Vette vis. Wie eet er dagelijks haring? I rest my case.

De norm (bloedwaarde ondergrens) is recentelijk opgetrokken van 30 naar 50 nM; veel Nederlandsers halen aan het eind van de winter de 50 niet -terwijl er mensen zijn, die serieus beweren dat de waarde nog verder omhoog moet naar 80.

merel

merel

18-07-2012 om 14:48

Niets

Nee hier ook geen supplementen. Dit jaar mijn bloed laten prikken voor de waardes en alles was goed (tenminste geen bericht, goed bericht denk ik dan maar)
We eten gevarieerd, geen boter, want wat vinden we niet zo lekker (niet voor de lijn ofzo). Zonnen...tja, dat wordt lastig hier in nederland natuurlijk. Als de zon schijnt zit ik er wel eens in (niet om te zonnen,want ik vind het al snel zo warm, dus dan zit ik onder de parasol) insmeren doe ik zelden (want toch onder de parasol), dat doe ik alleen als ik op vakantie ga, want dan is de zon onvermijdelijk.
Vette vis...ik geloof niet dat ik dat lekker vind, mijn man eet iedere dag een harinkje, ik vind ze vies.
Ik denk dat ik wellicht te weinig binnenkrijg aan vitamine D, heb hier wel potjes staan met vitamines maar vergeet ze eigenlijk altijd, toch maar eens aan denken.

Primavera

Primavera

18-07-2012 om 14:48

Commercie

Ik geloof er geen barst van dat mensen zulke kasplantjes zijn die allemaal een zeer uitgeblinanceerde voeding nodig hebben omdat ze anders ik-weet-niet-wat zullen krijgen. Hoe zouden we toch eeuwen natuurlijke evolutie overleeft hebben.
Sinds het belang van bepaalde vitamines is ondekt is de commercie daar handig ingesprongen om mensen te doen geloven dat iedereen een vitamine tekort riskeert en dat vooral moet voorkomen door het door hen verrokkte product die dan het stempeltje 'gezond' mag krijgen.
Kijk als iemand bepaalde klachten heeft doet die er natuurlijk goed aan om te onderzoeken hoe het met z'n vitamines zit. In de meeste gevallen zal het echter opgeklopte flauwekul zijn. In mijn jeugd waren de voorschrijften nog 3 glazen melk per dag voor de botten ( terwijl dat helemaal niet helpt), spinazie of appelstroop voor ijzer en kunstmatig hardgemaakt plantaardig vet voor de vitamine D. Allemaal achterhaald.

Laminaat

Laminaat

18-07-2012 om 15:06

Test

https://www.mediq-apotheek.nl/modules/zt_vitamined/zelftest-vitamine-d.aspx

Volgens de test heb ik geen extra vitamine d nodig.
Wie wel?

Groetjes,

Laminaat

Tirza G.

Tirza G.

18-07-2012 om 15:11

Tekort

Het risico op een tekort een vit D is vooral bij de groepen mensen met een donkere huidskleur die niet of nauwelijks buitenkomen en als ze dat al doen, vrijwel helemaal bedekt zijn. Vrouwen in burka dus.
Onze (of althans, de mijne) noordeuropese blanke huid heeft veel minder daglicht (is niet hetzelfde als zonneschijn) nodig om vit D te kunnen produceren.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

18-07-2012 om 15:13

Test

Ik heb de test gedaan, ik heb het nodig, bhoehoeohoe. Ik ben te oud en kom te weinig buiten.

Tirza

Elisa Gemani

Elisa Gemani

18-07-2012 om 15:30

Test

Dat is natuurlijk beslist geen betrouwbare test... De enige manier om erachter te komen of je vitamine D deficient zou zijn of niet is een bloedtest. Ik dacht altijd dat ik geen vitamine D tekort had totdat ik dit een keer erbij liet testen toen ik toch bloed moest laten afnemen i.v.m. een mogelijke operatie aan mijn voet. Tsja en toen zat ik toch onder de normaalwaarde... Wat meteen het slechte genezen van mijn gebroken middenvoetsbeentje verklaarde. Na het een tijdje nemen van een D3/K1/Calcium supplement was de breuk heel snel genezen en hoefde ik gelukkig niet geopereerd te worden. Calcium heeft vitamine D nodig en andersom voor een goede opname.

Tinus_p

Tinus_p

18-07-2012 om 16:51

Tirza, risico vit d tekort

Tirza:
"Het risico op een tekort een vit D is vooral bij de groepen mensen met een donkere huidskleur die niet of nauwelijks buitenkomen en als ze dat al doen, vrijwel helemaal bedekt zijn. Vrouwen in burka dus. Onze (of althans, de mijne) noordeuropese blanke huid heeft veel minder daglicht (is niet hetzelfde als zonneschijn) nodig om vit D te kunnen produceren."
Dat blijkt dus in de praktijk niet waar te zijn. Meten is weten: internettestjes zeggen uiteindelijk niet zoveel. In mijn IRL omgeving ken ik een stuk of 10 mensen die zich hebben laten testen (allemaal van het type: kaaskop met kantoorbaan); de uitslagen waren 'te laag' (< 50 nM), of 'marginaal' -en die marginalen hadden hun test in het najaar gedaan, dus als je nog volgeladen zou moeten zijn van de zomer. Het laagste was 8 nM, dus zelfs ruim onder de oude ondergrens van 30 nM.

Ik ben met Primavera eens; er zit veel foute commercie in de vitamine-markt. Er zijn wat mij betreft 2 uitzonderingen: vitamine D, en vitamine B12 (in het laatste geval vaak opnamestoornissen waar een supplement niet bij helpt).

Fiorucci

Fiorucci

18-07-2012 om 18:13

Tinus

Mja,eens,al zijn er natuurlijk mensen die om bepaalde redenen andere supplementen slikken,zoals mijn zoon met epilepsie,die B supplement slikt vanwege de bijwerkingen van zijn medicatie en zijn aanvallen.

Merel

Merel

18-07-2012 om 20:11

Nu niet, vanmiddag wel.

Vanmiddag een andere test gedaan en daarbij scoorde ik wel te laag en bij deze niet....vreemd.
Ik heb in het begin van het jaar mijn bloed laten prikken (mijn man doet dit al jaren (overgewicht) ter controle) en ik dacht, laat ik dat ook maar eens doen. Niets op gehoord verder dus ik neem aan dat alles goed is? Ik eet alleen zelden margarine of halvarine ofzo. Ik hou niet zo van brood en al helemaal niet van boter erop (niet voor de lijn ofzo) vis vind ik ook niet lekker. Eet me wel altijs suf aan groente, daar ben ik dol op.
Ik bak wel in vloeibare bakboter van blueband, maar dan ligt het er wel aan wat ik maak, want ik doe ook veel dingen in de olie.

Ik had deze test vanochtend gedaan: http://www.vitamine-info.nl/hoeveel-heb-ik-nodig/vitamine-d-test/test/

Maar ik vrees dat ik dat slikken ga vergeten, er staan hier al jaren enkele potjes met vitamines stof te vangen.

Tinus_p

Tinus_p

18-07-2012 om 21:24

Assumption is..........

Merel:
"Ik heb in het begin van het jaar mijn bloed laten prikken (mijn man doet dit al jaren (overgewicht) ter controle) en ik dacht, laat ik dat ook maar eens doen. Niets op gehoord verder dus ik neem aan dat alles goed is?"
Assumption is the mother of all fuck-ups. Ik vraag die uitslagen tegenwoordig standaard op, en bekijk ze zelf. Errug leerzaam.

Overdosering?

Vlgs. de ene test kom ik aan voldoende vit d, vlgs de andere niet. Hm. Ik kom veel buiten en eet vette vis, vind het wel best zo. Maar ik realiseer me dat mijn vegetarisch etende zoon ws. toch te weinig binnenkrijgt. Tinus, is een vit-d-overdosering ook onmogelijk? (net als B12bedoel ik). Dan ga ik toch maar wat tabletten voor hem kopen.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

18-07-2012 om 22:25

Vitamine d3

Overdosering van vitamine D is beslist schadelijk maar dan praat je over gedurende langere tijd echt krankzinnig hoge doseringen orale vitamine D. Je kan rustig gedurende de winter bijvoorbeeld dagelijks hoeveelheden tot 10.000 IE nemen zonder nadelige gevolgen. Als basis voor een gezond persoon zou je best 1000 IE dagelijks, gedurende het hele jaar kunnen nemen.
Zorg wel voor de goede vorm van vitamine D3 en dan liefst in combinatie met Calcium en/of Magnesium.

Geen pillen

Misschien hebben we hier alle 3 een bijzonder goede weerstand of eten we ontzettend gevarieerd en gezond of is het allemaal toeval. Griep kennen we geen van drieën. Hoogstens een keer een verkoudheid. Mijn puberzoon is volop in de groei en hoogstens regelmatig wat vermoeid. Je schijnt van hard groeien en puberen al moe te kunnen zijn.Als we eens een wondje hebben geneest het allemaal snel. Ontstekingen en antibiotica gaan aan ons voorbij.
We zijn alle 3 veel buiten door fietsen(zoon en ik) en buiten werken(man). Daglicht genoeg. Nog sterker, we weten niet eens hoe onze huisarts eruit ziet.
Zolang er geen speciale reden voor is wordt er hier niets geslikt. Al helemaal niet n.a.v. internettestjes en eigen kwakzalverij.
Hoogstens een paracetamol bij erge hoofdpijn.
Ik ben op zich niet anti pillen, maar er moet wel een duidelijke reden voor zijn.En gelukkig is die er, tot op heden, niet.

Tinus_p

Tinus_p

19-07-2012 om 10:02

Annque overdosis

Anneque:
"Tinus, is een vit-d-overdosering ook onmogelijk?"
ja, je kunt overdoseren, en ik vind het advies van Elisa (10.000 IE) al behoorlijk hoog. De adviezen die ik ben tegengekomen zijn meestal in de trant van 400-1200 IE/dag. Als je meer slikt, zou ik je bloedwaardes laten controleren -meten is weten.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

19-07-2012 om 10:49

Tinus

De doseringen die ik noemde zijn idd aan de hoge kant maar ik ken mensen die enkele duizenden IE per dag nemen zonder dat uit halfjaarlijkse tests blijkt dat ze aan de bovengrens zitten qua vitamine D3 gehalte. Dan praat je over "gewone" gezonde blanke volwassenen die op het Noordelijk Halfrond (Amerika, Engeland, Nederland, Duitsland) wonen, redelijk gezond eten, regelmatig buiten komen maar toch vitamine D3 deficient bleken te zijn. En zelfs met deze doseringen niet eens royaal in de normaalwaardes zitten, zeker niet in de winter. Het is absoluut wel ten zeerste aan te raden om bij zulke doseringen eerst de bloedwaarde te laten testen en dit dan ook ieder halfjaar te laten doen.
Hoe meer ik over (het tekort aan) vitamine D3 lees, hoe meer ik me erover verbaas dat zeker hier in Europa het kennelijk pas (te) langzaam doordringt dat dit een serieus gezondheidprobleem is waarvan de gevolgen zich helaas pas op langere termijn zullen gaan manifesteren en duidelijk worden. De discussies op bijvoorbeeld MSweb vind ik dan ook veelzeggend en interessant; mensen met MS die zich beduidend beter voelen na extra suppletie met zowel vitamine D3 alsook vitamine B12.
Maar dat is ook het lastige; je kan je perfect gezond voelen en toch jarenlang al dan niet ernstig vitamine D tekort hebben. Totdat je wat ouder bent en dit tekort zich gaat wreken. Een simpel vitamine D pilletje per dag kan een hoop ellende voorkomen.

Anneke

Anneke

19-07-2012 om 14:32

Goed handel!

Er wordt heel veel verdiend aan al die vitaminepreparaten, die we zogenaamd allemaal nodig hebben. Pure commercie. Eerst aanpraten wat je allemaal tekort komt en dan gaat iedereen dat ook nog denken dat je die pillen nodig hebt. Aleen vitamine C mag je zoveel slikken als je wilt, dat is niet erg. Maar van de andere vitamines kun je dus een overdosis binnenkrijgen en dat is schadelijk.
Ik denk ook gewoon zorgen dat je normaal, gezond eet en voldoende buiten komt. Je hoeft overigens niet echt te zonnen voor vit. D. gewoon genoeg daglicht krijgen.
En als je kinderen goed groeien, niet ziek zijn en vitaal, dan is er toch niks aan de hand?
Trap er niet in zou ik zeggen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.