Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Femke:-)

Femke:-)

24-06-2010 om 07:32

Slokdarmspasme

Zijn er mensen hier of kennen jullie iemand die dit ook heeft en er voor is behandeld?

Ik heb begrepen dat er 2 behandelingen zijn: of je slokdarm laten oprekken met een soort van ballonnetje of je spiertjes in je slokdarm laten doorsnijden. Er is ook een 3e mogelijkheid, namelijk niets doen, je zou er met de tijd overheen groeien.

Mijn zoon heeft hier namelijk last van en het is behoorlijk lastig. Soms moeten we echt de heimlichgreep doen omdat zijn eten niet doorzakt. Hij heeft het dan zo benauwd... Hij ziet zelf een operatie niet zitten en de mogelijkheid van dat ballonnetje is ons niet geboden (dit heb ik op internet gevonden).

Nu ben ik dus benieuwd naar beiden resultaten, dus hopelijk zijn er mensen die dit hebben gehad.

Groetjes Femke

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck

Puck

24-06-2010 om 11:57

??? snap ik iets niet

Begrijp ik goed dat je kind wel het eten kan doorslikken, maar dat het niet verder naar beneden gaat? In dat geval snap ik niet wat de Heimlichgreep ermee te maken heeft. Dat is voor verslikken waarbij er iets in de luchtpijp zit. Door de greep pers je er in 1x een heleboel lucht uit en hoop je dat het stukje meegeblazen wordt. En hoe kan je het benauwd krijgen van iets dat in je slokdarm blijft steken. Je krijgt het benauwd bij obstructie van de luchtweg.

Femke:-)

Femke:-)

24-06-2010 om 16:51

Doordat

het niet zakt, ga je slikken en slikken...daardoor vergeet je dus adem te halen en krijg je een ontzettend benauwd gevoel. Misschien is het een soort van hyperventileren. Het is echt een heel benauwd gevoel hoor, als je eten niet doorzakt. En ik heb het niet over enkele seconden he..het gaat hier om wel een minuutje of 10 dat hij dan zo aan het slikken en kokhalzen is.

Inderdaad die heimlichgreep is misschien niet de oplossing, maar het heeft tot nu toe wel 2x geholpen om het eten eruit te krijgen. Zelfs drinken heeft geen zin, want het zakt gewoon niet door. Het water blijft er gewoon opstaan.

Hij heeft het gelukkig niet elke dag, maar wel te vaak naar mijn zin. Hij is 14 jaar oud, dus hij kan er gelukkig wel mee omgaan. Hij zegt ook dat hij het op school bijna nooit heeft. (gelukkig!)

Dan is het ook nog een kwestie van goed kauwen natuurlijk. Maar als het eten eruitkomt..zie ik geen brokken, dus ik vermoed wel dat hij goed zijn eten kauwt.

Anne

Anne

24-06-2010 om 19:55

Femke

hoi hoi

mijn zuster is hier aangeholpen, doormiddel van het ballonnetje hebben ze de bende opgerekt, ze moest toen wel naar Amsterdam toe (wonen zelf in het Noorden), zij moest altijd maar water drinken bij het eten anders zakte het niet

het blijkt bij ons in de familie voor te komen en mijn zoon heeft er in mindere mate ook last van, vaak loopt hij even weg omdat zijn eten hem vast zit en hij spuugt dan een beetje eruit en dan gaat het weer.
heel vaak heeft hij het als hij witte bolletjes eet !!! heel vreemd.

Hermiena

Hermiena

24-06-2010 om 20:30

Zoon

Mijn zoon is geboren met een slokdarmafsluiting en heeft zodoende ook een smallere slokdarm. Hij is toen hij jonger was vaak opgerekt (met ballonetje), maar de vernauwing kan altijd weer terugkomen. Er zijn een aantal oplossingen als er eten vast zit om het naar beneden te krijgen.(Trampoline)springen en iets met prik drinken zijn de meest gebruikte.
Dat je benauwd wordt doordat iets in je slokdarm zit komt omdat er een bal onstaat in de slokdarm die de luchtpijp kan indrukken. Als het kraakbeen in de luchtpijp niet stevig is, krijg je er vaker last van. Wit brood is op zich niet zo raar dat dit voor problemen zorgt. Wit brood met water(speeksel) zorgt voor een grote plakkerige bol en dat blijft makkelijk hangen. Mijn zoon krijgt dan ook nooit wit brood. Bij mijn zoon is het kraakben in zijn luchtpijp zo zacht dat hij kan stikken als het niet doorzakt. Berucht zijn ook de knakworstjes en frikandellen. Die krijgt hij ook niet, maar dan vooral omdat als dit blijft hangen het operatief ook heel lastig is om te verwijderen. Het is samengeperst vlees, waardoor er steeds alleen maar kleine stukjes loskomen.

welmoed

welmoed

25-06-2010 om 08:44

Ik ken iemand

uit mijn familie die het ook heeft. Helaas durft hij het niet aan om de slokdarm te laten behandelen. Ik wou dat ik hem kon overtuigen er iets aan te laten doen, het eten gaat bijna bij elke maaltijd zo moeizaam.
Ik hoop voor je dat je een van de mogelijheden gaat helpen. Ik ben wel blij om te lezen dat er meer mensen zijn die het hebben, je hoort er zo weinig over.

Femke:-)

Femke:-)

25-06-2010 om 08:47

Fijn dat er toch herkenning is

Anna,mijn zoon eet geen wit brood...tenminste normaal niet. Vanochtend had ik toevallig wel witte kadetjes. Maar gelukkig vandaag geen last. Ik vermoed wel dat het bij ons ook een beetje in de familie zit. Ik heb het zelf namelijk ook wel eens. Maar niet zo erg als mijn zoon....bij mij zakt het wel op een gegeven moment. Maar bij mijn zoon zit het soms echt lang vast. Drinken heeft bij hem ook geen zin, hij voelt dat het dan gewoon in zijn keel blijft staan
Ik vind het alleen zo vreemd dat de arts waar we vorig jaar geweest zijn, niets over dat ballonnetje heeft gehad, alleen maar over de operatie.

Hermina, was dat met dat ballonnetje ingrijpend? Of viel het wel mee? Was het pijnlijk? Of benauwd? Dit tip van drinken met frisdrank zal ik volgende keer eens doen, tot nu toe dronk hij dan wat water.
Verder ben ik heel blij met je uitleg waar die benauwdheid vandaan komt. Want ik kon Puck niet uitleggen waar de benauwdheid precies vandaan kwam, alleen het was er wel....Ik heb er zelf namelijk ook wel eens last van en het is echt een eng gevoel!

Dank jullie voor je reacties!!

Femke:-)

Femke:-)

25-06-2010 om 08:49

Inderdaad welmoed

Je hoort er zo weinig over...en het wordt snel afgedaan met je moet maar beter kauwen. Maar als mijn zoon het eten uitgespuugd krijgt, is het fijn...geen brokken. Dus dat duidt er dan toch op dat hij wel kauwt.

Ik ga ook proberen mijn zoon te overtuigen van die behandeling met dat ballonnetje!

welmoed

welmoed

25-06-2010 om 09:59

Ik vind het moeilijk

om er naar te kijken. De maaltijd is op deze manier nooit meer echt ontspannen. En dat ik hem echt niet kan overtuigen om door te zetten met een behandeling en de huisarts te overtuigen van de ernst van het probleem.
Het zit hier ook in de familie, ik heb het in veel mindere mate ook wel eens, dan vooral de kramp en de pijn, geen benauwdheid.

Femke:-)

Femke:-)

25-06-2010 om 10:28

Inderdaad

Ik voel me ook zo een zeur, omdat ik altijd maar zeg, let op je kauwen...vaak kijkt hij me al voordat ik het ga zeggen aan...zo van...moet je niet wat zeggen

Maar goed..het is gewoon echt een vervelend probleem. En je eet zelf ook niet met een smakelijk gevoel, als je zoon in de gootsteen probeert zijn eten uit te spugen omdat het anders niet doorglijd.

welmoed

welmoed

25-06-2010 om 21:23

Femke

Weten jullie voor welke ingreep jullie gaan kiezen?
Jouw zoon ziet een operatie niet zitten, begrijp ik. Maar de derde optie namelijk niets doen, is naar mijn ervaring geen goede optie. Hier is het in de loop van de jaren alleen maar erger geworden. Maar zelfs dat brengt mijn familielid niet op andere gedachten. Eet jouw zoon door deze aandoening ook minder/te weinig?

Femke:-)

Femke:-)

28-06-2010 om 22:05

Welmoed

Ik ga voor dat ballonnetje...maar vooralsnog nog niet, vrees ik. Zoonlief wil er niet aan

Nou ja, ik weet nu in ieder geval dat het een optie is. We houden het gewoon nog in de gaten. Ik denk dat ik een soort van dagboekje bij ga houden...en eens gewoon bijhouden.

Nee, mijn zoon eet er niet minder om. Hij is een stevige eter en het eten smaakt hem allemaal goed!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.