Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Snel na maaltijd sterke honger bij laag gewicht, herkenbaar?

Mijn dochter is 20 jaar en weeg tussen de 55 en 51 kg (dit laatste als ze gestresst is maar gelukkig meestal dichter bij 55) bij een lengte van 1.76 
Haar bmi varieert dus tussen 17,7 en 16,5. Niet super maar ze kan echt niet aankomen (was als kind altijd al op de rand van gezond gewicht/ondergewicht). 
Overigens niks van anorexia of zo want ze eet gerust een Magnum of friet zonder enige aarzeling.

Een tijdlang had ze last van prikkelbare darm maar dat is gelukkig de laatste tijd beter.
Echter, wat ze wel heeft is als ze 's ochtends of bij lunch echt een goede maaltijd heeft gegeten (paar boterhammen, of brinta, of yoghurt met muesli), dat ze dan zo'n 1.5 uur later enorme honger krijgt, en wel zo'n honger dat het echt pijn doet bij haar maag en dat ze ook het gevoel heeft dat ze zich niet meer kan concentreren.
Ik zelf (50 jaar, zeker geen ondergewicht ) kan gerust pas om 16 uur in de middag als eerst eten, en daarvoor voel ik dan wel *iets* aan mijn maag qua knorren maar dat is dan ook alles. Slap ben ik totaal niet als ik honger heb. 
Maar zij heeft dus echt dat ze om de paar uur goed moet eten anders heeft ze dit. Mijn moeder, ook altijd laag gewicht gehad, heeft dit ook.
Is dit misschien herkenbaar voor andere (evt. magere) mensen hier op OO? Kan het met haar op het randje gewicht te maken hebben?
Kan het een lage bloedsuikerspiegel zijn? Maar waarom dan ook die echte steken in haar maag?

Dokter zijn we al vaker geweest maar dat schiet niet echt op dus ik hoop op herkenning hier


De dokter heeft toen ook de schildklierwaarden bekeken?

Mijn moeder (84!) moest tot een paar maanden terug altijd fikse stapels zuurdesembrood met tahin meenemen als ze op stap ging want regelmatig berehonger. Al haar hele leven eigenlijk. Tenger type ook trouwens. 

Zij las een oplossing die voor haar vanaf dag 1 werkt: zij eet 's avonds na het avondeten niets meer. En het stomme is dat ze dus geen berehonger heeft als ze opstaat, ze eet haar gewone havermoutontbijt én dat is gewoon genoeg! Tegen eind v.d. ochtend, zo tegen lunchtijd, begint het te knorren en eet ze gewoon en zo gaat het rest van de dag prima. Ik moet zeggen dat ik niet heb gevraagd waar ze het las, maar in dit geval was het natuurlijk een vrij eenvoudig testje . .  .En met zeer veel succes. Het moet iets van doen hebben met bloedsuikers o.i.d. . .  .?

gr Angela

zij eet 's avonds na het avondeten niets meer. En het stomme is dat ze dus geen berehonger heeft als ze opstaat, ze eet haar gewone havermoutontbijt én dat is gewoon genoeg! Tegen eind v.d. ochtend, zo tegen lunchtijd, begint het te knorren en eet ze gewoon en zo gaat het rest van de dag prima. Ik moet zeggen dat ik niet heb gevraagd waar ze het las, maar in dit geval was het natuurlijk een vrij eenvoudig testje . . .En met zeer veel succes. Het moet iets van doen hebben met bloedsuikers o.i.d. . . .?

Dat is ook mijn ervaring: als ik 's avonds nog wat lekkers neem, word ik 's morgens vroeg wakker van een rammelende maag. Als ik 's avonds niets eet, heb ik soms wel wat trek als ik naar bed ga maar kan toch wel in slaap vallen. Volgende ochtend word ik dan niet wakker door mijn honger, ik heb dan eigenlijk niet eens honger. Heel vreemd. Mijn oudste gaf laatst aan dat dat bij haar ook zo is.

Overigens dacht ik ook gelijk aan schildklierproblemen - toen ik dat had was eten ook bijna een dagtaak...

Honger met pijn in haar maag is echt honger in de zin van eten nodig hebben. Dat is geen lage bloedsuiker, hoor. Gezien haar lage gewicht geeft haar lichaam terecht aan dat het meer eten nodig heeft! Ze kan eens overstappen op 5 maaltijden per dag, dat werkt voor veel mensen beter. Gewoon een paar gezonde boterhammen tussendoor nemen (geen witbrood, niet alleen maar zoet beleg), die zijn ook simpel mee te nemen. 

IMI-x2 schreef op 17-06-2022 om 15:38:

Honger met pijn in haar maag is echt honger in de zin van eten nodig hebben. Dat is geen lage bloedsuiker, hoor. Gezien haar lage gewicht geeft haar lichaam terecht aan dat het meer eten nodig heeft! Ze kan eens overstappen op 5 maaltijden per dag, dat werkt voor veel mensen beter. Gewoon een paar gezonde boterhammen tussendoor nemen (geen witbrood, niet alleen maar zoet beleg), die zijn ook simpel mee te nemen.

Ik beweer ook niets meer dan dat ik niet meer gevraagd heb aan mijn moeder dan wat ik vertelde en met een vraagteken mbt bloedsuiker. Ik weet niet of je je aangevallen voelde door mijn formulering maar ik zeg niets over de dochter van ts! En een testje is zo gedaan (als het niet werkt bij dochter is dat vrij snel duidelijk).

Gr Angela

Angela1967 schreef op 17-06-2022 om 16:19:

[..]

Ik beweer ook niets meer dan dat ik niet meer gevraagd heb aan mijn moeder dan wat ik vertelde en met een vraagteken mbt bloedsuiker. Ik weet niet of je je aangevallen voelde door mijn formulering maar ik zeg niets over de dochter van ts! En een testje is zo gedaan (als het niet werkt bij dochter is dat vrij snel duidelijk).

Gr Angela

PS mijn moeder is qua lichaamsgewicht ook laag als je het tegen het gemiddelde aanhoudt. Maar gemiddelde is natuurlijk een gemiddelde

Een paar boterhammen of brinta of yoghurt met müsli vind ik geen goede maaltijd. Niet ongezond maar wel weinig! Een paar boterhammen met goed beleg en yoghurt met müsli en een banaan vult toch veel beter?

Angela1967 schreef op 17-06-2022 om 16:19:

[..]

Ik beweer ook niets meer dan dat ik niet meer gevraagd heb aan mijn moeder dan wat ik vertelde en met een vraagteken mbt bloedsuiker. Ik weet niet of je je aangevallen voelde door mijn formulering maar ik zeg niets over de dochter van ts! En een testje is zo gedaan (als het niet werkt bij dochter is dat vrij snel duidelijk).

Gr Angela

Idem hier, Angela, ik reageerde op de openingspost Geen zorgen, ik voelde me totaal niet aangevallen. 

Lage bloedsuikerspiegel gaat gepaard met zwakte, trillen en zweten, en juist niet met die pijn in je maag. Daarom meldde ik het.

Snelle suikers vermijden en helemaal de geraffineerde suikers. De een komt ervan aan en een ander valt er van af. Kan je darmflora ontregelen en sibo bevorderen. Je darmflora heeft weer invloed op je hormoonhuishouding en je hormoonhuishouding weer op je schildklier. 

Geen magnum of Brinta en frietjes alleen bij de warme maaltijd en niet teveel. Beter volle yoghurt dan magere. Beter spaarzaam met brood. 
Beter dus zorgen voor langzame koolhydraten en verder voor voldoende eiwit en vet en oplosbare vezels. Edelgistvlokken zijn een goede eiwitbron en bevatten vitaminen en mineralen en bèta glucan, die helpen voor je bloedsuikerspiegel. 

Een alternatief genezer kan wel advies geven voor onder andere wat voedingssupplementen, om het lichaam wat te ondersteunen.

het lichaam van je dochter geeft aan dat er energie in moet, dus een gezonde extra maaltijd toevoegen. Misschien zelfs wel meer op een dag, 3 maaltijden en 3 stevige tussendoortjes lijken me een beter eetpatroon voor haar. 
Dus dat er meer energie in meer eetmomenten komen, want meer eten per keer gaat niet lukken als je beschrijft dat alleen yoghurt met muesli al als een stevig ontbijt wordt gezien.  Dan is meer per maaltijd niet de oplossing, maar meer keren iets meer waarschijnlijk wel.

jenn55

jenn55

20-06-2022 om 19:23 Topicstarter

Bedankt iedereen voor de reacties!

Schildklier, daar had ik nog niet aan gedacht, en de dokter blijkbaar ook niet, die paar keer dat we daar waren, hmmm

Wel grappig dat jullie allemaal yoghurt met muesli of een paar boterhammen geen stevig ontbijt vinden...wat eten jullie dan normaal als ontbijt? Of wat is een normaal ontbijt?
Twee jaar geleden waren we bij een dietiste (vanwege PDS) en die maakte een soort van dagmenu, met als ontbijt 2 boterhammen en lunch 2 boterhammen (en avondeten natuurlijk). Maar dat was gericht op het stoppen van de buikpijn die ze toen had, nu heeft ze dus wat andere 'klachten'.
Ik zal haar aanraden nog eens een dietiste te bezoeken, ik denk dat dat de meeste kans geeft op succes. Zodat ze weet wát ze het beste kan eten (koolhydraten? eiwitten? vezels?), en wat voor hoeveelheden, en hoe vaak op een dag. 

En misschien toch ook schildklierfunctie laten checken voor de zekerheid.

Haha, 2 boterhammen voor ontbijt en 2 voor de lunch is echt véél te weinig voor een puber! Geen wonder dat ze zo'n ondergewicht heeft. 
Denk als richthoeveelheid eerder aan 4 of 6 boterhammen per maaltijd. Of spreiden over meer maaltijden, bv 3 ontbijt, 2 tussendoor, 3 lunch en weer 2 tussendoor, dan veel avondeten en in de avond nog een stevige snack. Dat is tenminste hoe mijn pubers eten. Dit, plus nog de nodige koekjes, fruit etc. Bij dit eetpatroon heeft mijn zoon licht ondergewicht en mijn dochter netaan een gezond gewicht (1,72 m en bmi 19,5), het is echt niet veel.

Dat verschilt echt per persoon. Jongens eten als puber echt wel veel meer vaak. Ik at altijd één boterham als ontbijt en soms nog iets van ontbijtkoek of een beschuit of zo en twee boterhammen als lunch. En nog twee keer per dag een koekje. Fruit at ik nagenoeg nooit.

Ik at ook veel meer dan dat op die leeftijd en was dun en voelde mij ook vaaak niet lekker als ik te weinig at. Dit is het menu van een volwassene op gewicht met weinig lichaamsbeweging. Niet van iemand zo dun. Meer en vaker eten dus. 

jenn55

jenn55

21-06-2022 om 08:25 Topicstarter



"Haha, 2 boterhammen voor ontbijt en 2 voor de lunch is echt véél te weinig voor een puber! Geen wonder dat ze zo'n ondergewicht heeft."

Nou ja, ben je met 20 jaar nog een puber? 😊 En ze is echt heel haar leven al mager, soms net gezond gewicht, soms ondergewicht. Toen ze kind was at ze zo ongeveer hetzelfde als haar 2 zussen met volkomen normaal gewicht.
Maar toch, wel een eye opener dat 2 boterhammen of alleen brinta etc eigenlijk niet genoeg is als ontbijt... 💡

Dochter heeft wat moeite met organiseren (woont op kamers, zware studie) en neemt vaak niet genoeg tijd om eten te bereiden en eten zelf (ze heeft dan het idee dat ze daar geen tijd voor heeft). Daar moet ze wel echt aan werken. Dan koopt ze bijv een maaltijdsalade als avondeten...want dat is makkelijk en snel. Maar ze kan echt wel wat meer gebruiken uiteraard. Dat heb ik ook al vaak gezegd maar ja...

Onze insteek was altijd dat het niet erg was dat ze dun was, want ze was gezond.
Maar als haar lichaam nu gaat aangeven dat ze meer nodig heeft, moet ze daar wel op letten naturlijk


Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.