Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Snel na maaltijd sterke honger bij laag gewicht, herkenbaar?


Ik loop momenteel bij een diëtist vanwege chronisch ondergewicht ( vergelijkbare bmi met je dochter) en ik moet 5-6 eetmomenten per dag hebben. Ik ontbijt met volle yoghurt met cruesli met noten. Bij de lunch 2 volkoren boterhammen met pindakaas ( liefst 100 % natuurlijk maar dat is loeiduur) en ik eet een goede warme maaltijd.  Tussendoor eet ik 2 volkoren crackers met kaas,  fruit (banaan), een handje noten ( ongezouten en ongebrand) en op dit moment ook nog dagelijks een flesje nutridrank.

Mijn ervaring, en huisarts en diëtist beamen dat, is dat het haast onmogelijk is om ondergewicht bij te eten. Vandaar dat ik nutridrank voorgeschreven gekregen heb. Ik ben ook een type dat 'te druk' is om te eten en ik lijk op mijn moeder wat lichaamsbouw en gewicht betreft. We zijn mensen die bij stress en drukte snel afvallen.

Ik zou zeggen: laat dochter onder begeleiding van een diëtist werken aan een goed en gezond eetpatroon.  Ik was eerst huiverig voor de diëtist omdat ik vreesde dat ik een soort dwingend dieet opgelegd zou krijgen, maar de diëtist kijkt heel goed naar wat past bij mij en mijn leven. Het is wel een probleem dat geen snelle oplossing heeft helaas. Ik ben nu 6 maanden bezig en ben 5 kilo aangekomen. Maar de winst zit er bij mij vooral in dat ik me niet hoef te forceren om voldoende te eten omdat het allemaal past in mijn leefstijl.

jenn55

jenn55

22-06-2022 om 13:18 Topicstarter

MelaS schreef op 21-06-2022 om 09:48:

Ik loop momenteel bij een diëtist vanwege chronisch ondergewicht ( vergelijkbare bmi met je dochter) en ik moet 5-6 eetmomenten per dag hebben. Ik ontbijt met volle yoghurt met cruesli met noten. Bij de lunch 2 volkoren boterhammen met pindakaas ( liefst 100 % natuurlijk maar dat is loeiduur) en ik eet een goede warme maaltijd. Tussendoor eet ik 2 volkoren crackers met kaas, fruit (banaan), een handje noten ( ongezouten en ongebrand) en op dit moment ook nog dagelijks een flesje nutridrank.

Mijn ervaring, en huisarts en diëtist beamen dat, is dat het haast onmogelijk is om ondergewicht bij te eten. Vandaar dat ik nutridrank voorgeschreven gekregen heb. Ik ben ook een type dat 'te druk' is om te eten en ik lijk op mijn moeder wat lichaamsbouw en gewicht betreft. We zijn mensen die bij stress en drukte snel afvallen.

Ik zou zeggen: laat dochter onder begeleiding van een diëtist werken aan een goed en gezond eetpatroon. Ik was eerst huiverig voor de diëtist omdat ik vreesde dat ik een soort dwingend dieet opgelegd zou krijgen, maar de diëtist kijkt heel goed naar wat past bij mij en mijn leven. Het is wel een probleem dat geen snelle oplossing heeft helaas. Ik ben nu 6 maanden bezig en ben 5 kilo aangekomen. Maar de winst zit er bij mij vooral in dat ik me niet hoef te forceren om voldoende te eten omdat het allemaal past in mijn leefstijl.

Ok, dus een ontbijt van volle yoghurt met cruesli is wel goed dan (volgens jou dietiste ), als je tussen ontbijt en lunch een goed vullend tussendoortje eet.

Inderdaad lastig om bij ondergewicht bij te eten...vriendin van mijn andere dochter is ook maanden bezig geweest voor een paar kg erbij...en toen ging dat er weer af in een paar weken door corona.

Wel had ik vroeger ook een vriendin die regelmatig naar de sportschool ging omdat ze daarvan een paar kg aankwam; ze zei dat als ze stopte met sporten dat die kilo's er dan weer afgingen.

Dat passen in je levensstijl is inderdaad zo belangrijk. De meeste mensen hebben van zichzelf voldoende motivatie om (voldoende) te eten, soms zelfs te veel haha, omdat eten lekker is. Maar sommigen hebben dat blijkbaar niet.

Bedankt voor je tips! 

jenn55 schreef op 22-06-2022 om 13:18:

[..]

Ok, dus een ontbijt van volle yoghurt met cruesli is wel goed dan (volgens jou dietiste ), als je tussen ontbijt en lunch een goed vullend tussendoortje eet

Het gaat niet alleen om wat ze eet, maar ook om de hoeveelheden. Een dessertschaaltje yoghurt met cruesli is, jawel, een toetje. Als maaltijd mag het gerust 3x zo veel zijn. Een grote kom of een groot diep bord vol.

Sporten wakkert de honger aan, voor sommigen is dat inderdaad de truc om meer te kunnen/gaan eten. Maar dan moet ze dat ook wel bewust doen, anders kan ze juist gaan afvallen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.