Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Belle Époque

Belle Époque

27-09-2011 om 12:40

Snipverkouden, en vrijdag ga ik vliegen...

Ik báál als een stekker. Vrijdag ga ik op vakantie, iets waar ik enorm naar uitkijk. Ik moet 4 uur vliegen.
Dit weekend ben ik verkouden geworden. Het is een virusje dat hier nogal heerst: keelpijn, hoofdpijn, flinke neusverkoudheid en hoesten (wat bij mij meteen astma heeft getriggerd). Ik ben meteen extra medicatie gaan gebruiken vanwege mijn longen, en neusdruppels (Otrivin).
Helaas ben ik vanmorgen toch met een dicht oor opgestaan.
In het verleden heb ik wel eens verkouden gevlogen en dat was op zijn zachtst gezegd geen prettige ervaring. Antibiotica is geen optie omdat er geen bacteriële infectie is.
Wat kan ik doen om niet nog beroerder uit het vliegtuig te komen?

Annuleren is geen optie, het is een last minute reis (pas vandaag ontdekte ik dat er ook een last minute-annuleringsverzekering bestaat maar een brandend huis kan je niet verzekeren ) en ik wil het ook niet.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck

Puck

27-09-2011 om 13:05

Belle

Als het hetzelfde virus is als dat hier rond gaat dan verwacht ik dat je donderdag weer een stuk opgeknapt bent. Ik was vorige week ook een paar dagen "geveld". En verder weet ik eigenlijk niet veel hulpmiddeltjes behalve de neusspray en flink dropjes/snoepjes zuigen. Ook wel eens gehoord dat mensen van de stewardess plastic bekertjes met hete doekjes erin kregen tijdens het opstijgen en landen.

Belle Époque

Belle Époque

27-09-2011 om 13:46

Puck

Ja, het heerst enorm. Oudste kreeg het vorige week, is nu hoesterig, en jongste kreeg het gelijk met mij. Probleem is dat het ook meteen op mijn longen slaat, maar goed, dát hoeft vliegen niet in de weg te staan.
Ik zie dat ik bijna door mijn neusspray heen ben, ga zo maar weer een flesje halen.
En een zakje Fishermans Friend want dat gaat ook hard hier! (heeft iemand nog leuke huismiddeltjes met minder calorietjes?)

Fiorucci

Fiorucci

27-09-2011 om 13:50

Komt wel goed

Je vliegt vrijdag pas, dan ben je vast weer een end opgeknapt!!

Guinevere

Guinevere

27-09-2011 om 16:12

Fishermans friend

Jazeker: fishermans friend zonder suiker nemen?
Ik gok ook dat je vrijdag vér bent opgeknapt trouwens. Ik heb het zelf sinds zondagmiddag en de verkoudheid/keelpijn wordt al minder. En mocht dat niet zo zijn: probeer dan die holtes doorgestoomd en leeg te krijgen voordat je vertrekt. Een half uurtje onder de hete douche?

Belle Époque

Belle Époque

27-09-2011 om 17:58

Stoom- en sprayfrequentie opvoeren

Dat ga ik dus doen.

Ik heb vanmiddag en nieuw flesje neusdruppels gescoord. Nou zag ik van Otrivin een neusspray-plus. Dat is zoutoplossing van 2,2%, terwijl de normale sterkte 0,9% is.

Nou heb ik in een grijs verleden dankzij mijn exacte richting e.e.a. geleerd over isotonie en zo. Kort-door-de-bocht: het lijf vindt een isotone vloeistof prettiger. Dat houdt o.a. in dat er bijvoorbeeld 5% glucose in zit of 0,9% keukenzout (a.k.a. NaCl).

Kan iemand mij, enigszins offtopic, vertellen wat de toegevoegde waarde is van een sterkere NaCl-concentratie dan een isotone zoutoplossing, voor de neus?

Ik teer op 30 jaar oude kennis, dus er zal inmiddels best wel veel veranderd zijn. Wie praat me bij?

PS: mijn NaCl-oplossing maak ik lekker zelluf met 9 gram zout op een liter lauw water en ik heb zojuist een brouwseltje gemaakt waar ik dadelijk even lekker mijn neus in ga hangen! Want gedonder met oren, buizen van Eustachius en holtes en zo op vakantie wil ik niet!

Merel

Merel

27-09-2011 om 20:06

Andere spray

Ik gebruik eigenlijk nooit neusspray met zoutoplossing, die werkt bij mij namelijk helemaal niet. Ik heb kinderneusspray met 0,5 ml xylometazoline. Dat werkt als een tierelier, meteen is mijn neus open voor een uur of 8. Dus voor de vliegreis zou ik dat meteen sprayen en een paracetamol nemen en dan de reis uitzitten.

Rust...

Als je er kans toe ziet: hou een beetje rust. Dat wil ook nog wel eens helpen om wat versneld uit te zieken.

Belle Époque

Belle Époque

28-09-2011 om 13:31

Even specificeren (meedenken welkom!)

Ik heb een spray xylometazoline 1% (Etos), en sinds vanmorgen een sprayflesje zoutoplossing omdat het "zoutbadje" best een gedoe is om mee te nemen natuurlijk
Oor zit nog steeds dicht.
Ik zal paracetamol gebruiken vrijdag, maar kreeg vanmorgen opeens het idee preventief wat Otalgan (oordruppels met het verdovende Lidocaine) te gebruiken als ik op Schiphol sta.
De verkoudheid zelf is iets minder (hoewel ik er altijd moe en benauwd van word, dit duurt langer), maar het is nu vooral dat oor waar ik mee zit.

Fiorucci

Fiorucci

28-09-2011 om 15:26

Belle

En zoals Genista al stelt, rustig aan zover mogelijk. Goeie reis alvast!

Belle Époque

Belle Époque

28-09-2011 om 16:51

Fio

Dank je, ik doe mijn best (best lastig met een huishouden dat zo ongeveer in puin ligt en een koffer die nog gepakt moet worden)

Fiorucci

Fiorucci

28-09-2011 om 17:47

Belle

Ontspan, alles in een rustig tempo doen, gestressed vertrekken is niet fijn. dat huishouden wacht vast wel..)

Yura

Yura

29-09-2011 om 12:21

Otalgan

Ik ben gek op otalgan, dat drup je in je oor en je voelt helemaal niks meer, het verdooft je trommelvlies. Behalve bij oorontsteking gebruik ik het dus standaard voor het opstijgen en dalen, want heb altijd enorme last van mijn oren (zit meestal vocht achter). Maar juist met verkoudheid heb je enorm last van je oren met stijgen en dalen. Zoon is eens verkouden terug gevlogen van vakantie, die heeft echt zitten huilen. HIj kreeg van de stewardess ook plastic bekertjes om tegen de oren te houden, dat hielp wel. Maar nogmaals niks werkt zo goed als otalgan. Het zit ook in een klein flesje dus mag mee in je handbagage.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.