Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Loentje

Loentje

20-05-2011 om 10:20

Soort hoogteziekte?

Hallo,
Heel mijn leven al ga ik elk jaar met vakantie in de bergen, ik ben er verzot op. De laatste jaren kan ik echter 'maar' twee weken meer gaan en ben ik de eerste tien dagen eigenlijk gene knip voor de neus waard. Moe, slap, slechtgehumeurd, nergens zin in. Rond de tiende dag is dat plots over en kan ik vanalles gaan doen, ben ik klaar om lange trektochten te maken. maar ja, 't is dan alweer bijna tijd om te gaan. Ik herinner me nu ook van vroeger, toen ik zes weken ginder was(ik weet het, buitensporige luxe, 2 ouders in het onderwijs), dat ik de eerste weken niet te genieten was en nadien alles goed was. Ik dacht toen dat het puberale opstandigheid was, want behalve luxueus betekende het ook dat ik de hele zomer geen vrienden zag, behalve wat anderen in het bergdorp, als ik geluk had. Maar ik zie dus nu pas het patroon van tien slappe dagen in het begin.
De vraag is: heeft iemand hiervoor een truukje? Nu is nl. zowat mijn hele vakantie voorbij voor ik van mijn slappigheid af ben.
Ik hoop dat iemand kan helpen ;o)Loentje

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Loentje

Loentje

20-05-2011 om 10:21

Aanvullinkje

We zitten in een bergdorpje op ongeveer 1600m.
Loen

Langer of lager

Ik zou zeggen, ga lager op vakantie, of ga langer.

Ik woon zelf een deel van het jaar op 2450m hoogte, en de eerste 2 weken thuis daar zijn wel allemaal geen knip voor de neus waard. Moe, verkouden, hoofdpijn, noem maar op.

Acclimatiseren

Je moet misschien ook langzamer opbouwen. Wij gaan nu eerst een week op 1000 meter en daarna op 1900 meter.
Maar ik had net zo'n jeugd als jij en we gingen altijd minimaal drie weken.

Overigens had ik wel met een paar dagen wat meer gewenning.

Alleen valt me op dat jij de biologische processen helemaal weg laat uit je verhaal. Je moet extra rode bloedlichaampjes maken, en daar ben je zeker 2 weken zoet mee. Je lijf is dus niet aan het disfunctioneren, maar gewoon keihard aan het werk. Hoe moet je nou in dunnere lucht evenveel zuurstof uit de lucht halen als je niet méér bloedlichaampjes mag maken dan je in het laagland nodig had? Geef je lijf de tijd!

e.j.

e.j.

20-05-2011 om 11:41

Maar

het lijkt erop dat je dan wel meer gevoelig daarvoor bent dan gemiddeld. In de wintersport gaan veel mensen maar een week en zitten dan rustig op 1400-1800 m hoogte en gaan de hele dag skiën.
Ik heb geen tips maar misschien een sportarts wel? Kennissen hier zijn fanatieke bergsporters met trek en klimtochten en zij hebben met de groep vaak een arts in het team voor begeleiding. Die weet veel van hoe en hoelang te gewennen en wat je verder nog kan doen. Er zijn ook medicijnen geloof ik maar daar weet ik verder niet veel van.
Vraag eens na bij een sportmedisch centrum of een bergsportvereniging of daar iemand zit die je advies kan geven.

Sorry hoor

..maar je kan skiën niet vergelijken met bergwandelen. Iets met een lift..

En tsja, Nederlanders staan erom bekend dat ze het klimaat en de hoogte en dus ook de weerwisselingen chronisch onderschatten. Dus dat Nl-ers een weekje zich omhoog laten hijsen en dan naar beneden jakkeren laat onverlet dat je voor de zware inspanningen van het bergwandelen/klimmen echt wel kunt voelen of je bloedlichaampjes al aangemaakt zijn of niet. Je kan wel forceren, en gewoon op adrenaline omhooglopen, maar je scherpte, je concentratie kan er dan wel onder lijden.

Loentje

Loentje

20-05-2011 om 13:18

Maar zo lang

Dus het kan wel redelijk normaal zijn, edoch ene beetje overdreven. 1600m is niet superhoog, al lees ik wel dat je vanaf 1500m een dag aanpassing mag meetellen. Vooraleer op tocht te gaan, telt men meestal zo'n 4 dagen aanpassing. Maar die ene dag zijn er bij mij dus wel 10. Okee, bergtochten zitten er nu niet in met de kindertjes, maar zelfs gewoon eten klaarmaken is al een hele klus. Langer gaan is geen optie door het werk van mijn man. Lager gaan, tja, dat dorp ligt daar nu eenmaal en ik hoef niet te betalen.
Ik ben wel aan astmatisch persoon, misschien heeft het daarmee te maken dat ik er meer last van heb. Voor mezelf kan ik het wel hebben hoor, die ambetante dagen, maar de vakantie zit er dan op en veel leuke dingen zijn niet gedaan. Ik hoopte op een simpel truukje of weetje, maar misschien komt dat nog wel. Of ik krijg een week privévakantie op voorhand ;o)

mar

mar

20-05-2011 om 13:33

Soest

Mocht je in de buurt van Soest wonen,, dan is dit de oplossing: http://www.lijfenvisie.nl/hoogtetraining-voorwie.html

Van zeeniveau naar 1600 meter gaan (in een keer) is een behoorlijke aanslag op je lijf. Zelfs naar 1000 meter gaan merk je al. Het beste zou zijn om relatief laag te overnachten en overdag omhoog te gaan. Zo doen de klimmers op de Everest e.d. ook. 's Nachts op hoogte slapen vertraagt je herstel en draagt niet bij aan de acclimitisatie.

Overigens, ook als je van bv Grindelwald (1000 m) naar de Jungraujoch (3400 m) met het treintje gaat merk je dit, ook als je goed geacclimatiseerd bent. Ook de snelheid waarmee je stijgt maakt dus uit.

Een trucje zou kunnen zijn om epo te spuiten, maar ik denk niet dat een arts daaraan mee wil werken.

mar

mar

20-05-2011 om 13:38

Astma

Als je longfunctie dusdanig verstoord is dat er minder zuurstof wordt opgenomen, moet je lichaam in de bergen dus veel harder werken. Er zit immers veel minder zuurstof in de lucht en het wordt ook nog minder goed opgenomen.

Ik weet niet of je nu aan sport (en dan met name een sport waarbij je cardiovasculair veel doet) doet, maar zo kun je wel je conditie verhogen, waardoor de terugval in de bergen minder wordt. Maar aanpassen aan de hoogte blijft nodig!

Loentje

Loentje

20-05-2011 om 14:14

Aha

Binnenkort zal ik het voorleggen aan de longarts, ik had niet in de gaten dat het aan mijn longen kon liggen. De mate waarin ik astma heb, valt me wel mee, ik piep niet, gebruikte enkele jaren alleen in nood even een puffer. Maar ik ben heel erg moe, zou daar ook door kunnen komen. Bedankt alvast voor het meedenken, dat helpt!
Loentje

Opbouwen

Kunnen jullie niet eerst 2 nachten overnachten in een hotelletje dat lager ligt, zodat je het op kunt bouwen?

Snelheid maakt inderdaad uit. Tot 2 jaar terug gingen we met de auto in ruim 2 uur van zeeniveau naar 2450m, tegenwoordig in 20 minuten met een helicopter. Ik merk dat ik er nu meer last van heb.

Loentje

Loentje

24-05-2011 om 10:52

Jieha!

Ik sta op het punt om een treinreis te boeken en een week eerder met de kinderen op vakantie te gaan! Nog een beetje over de drempel geraken voor 't geval ik iets over 't hoofd zie. Zodoende worden dat drie weken vakantie waarvan eentje om met toestemming op 'standby' te staan en maar gewoon genoeg te doen. De kinderen zullen intussen wel genieten ;o) Ik sportte tot enkele maanden geleden, toen recupereerde ik niet vlot genoeg meer. Misschien was dan het effect van de zomerse 'hoogtestage' weg. Dan kom ik met drie weken ook weer verder het jaar in. Waw, ik heb lange vakantie gewoon NODIG! Ik ben ook een vitaminekuur begonnen. Echt bedankt voor het meedenken!
Loentje

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.