Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

rosa

rosa

23-08-2010 om 12:43

Spalkje achter tanden en de ortho

Dochter is eindelijk na jaren van haar beugel af. Alles staat prachtig recht en daar doe jet het voor natuurlijk. Nu heeft ze een spalkje achter haar tanden. Nu zegt ze dat ze nog steeds regelmatig naar de ortho moet voor controle. Is dat inderdaad nodig? Ik kan me voorstellen dat ze in het begin even willen nagaan of de tanden en kiezen niet toch terugschuiven, maar daarna lijkt 1 keer per jaar me ruimschoots voldoende? (Ervarings)deskundigen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Bastet

Bastet

23-08-2010 om 13:19

Spalkje

Mijn zoon heeft ook zo'n spalkje/draadje en hoeft helemaal niet meer terug,zelfs niet een keer per jaar.
Bastet

Pippin

Pippin

23-08-2010 om 13:25

Hier

Een paar keer ter controle terug met het spalkje. Het is ook een keer losgegaan bij dochter, dus dat was maar goed ook. Er was een ruimte ontstaan tussen de lijn en haar tanden, waar ze gaatjes van zou kunnen krijgen.
Nu is ze na een half jaar weer aan de beurt, en volgens mij was dat het.

1x teruggeweest

Wij zijn 1x teruggeweest voor controle. Daarna hoefden we niet meer te komen.

Hanne.

Hanne.

23-08-2010 om 14:06

Alleen als ie los gaat

Ik hoef alleen maar langs te komen als de spalk los gaat. Is in de afgelopen 10 jaar denk ik 3x gebeurd.

Brianna F

Brianna F

23-08-2010 om 15:03

Idem

Alleen als er wat mee is.

Tandarts

Het spalkje wordt gecontroleerd door de tandarts, hij verwijderd het ook als dat kan.

Vraagje

Moeten ze dat spalkje dan de rest van hun leven dragen, of mag die t.z.t. er wel uit?

Gr. Poezie.

m ik

m ik

24-08-2010 om 09:19

Spalkje bij mij

Ik heb ook een spalkje achter mijn ondertanden en bij de tandarstcontrole wordt die controle gelijk gedaan. Ik heb hem nu al een jaar of 20, dus zal wel blijvend zijn

100%mama

100%mama

26-08-2010 om 13:54

Controle

bij ons op de praktijk waar we ook 1 dagdeel ortho doen is 2 maanden na plaatsen en daarna wordt het nagekeken bij de reguliere controle. De 1e keer is wel bij de ortho om te kijken of de draad goed gespalkt is en of er geen verschuivingen hebben plaatse gevonden. Bij de reguliere controle is dat niet meer nodig en checkt de tandarts enkel of het nog goed bevestigt is. In principe blijft het er heel wat jaartjes inzitten. De onderkaak is smaller dan de bovenkaak (daarom in de bk minder spalken) en kan binnen 1 dag weer gaan verschuiven door de druk op de contactpunten (delen boven aan de tand/kies waar ze elkaar raken). Meerdere keren is echt niet nodig. Komt hij los dan kan of de tandarts hem vast zetten of je maakt een afspraak bij de ortho.

Mover

Mover

27-08-2010 om 15:57

Hier ook al 18 jaar een spalk

Ook ik heb al meer dan 18 jaar een spalk in de onderkaak. Nog een of 2 maal bij de na-controle door de ortho gecontroleerd, en daarna door de tandarts 2x perjaar. Zolang ik alles goed schoon kan houden, mag-t-ie blijven zitten, had de ortho gezegd. En zo zijn we al weer 18 jaar verder. Nooit problemen. Alleen kiwi's en maanzaadbroodjes zijn een drama

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.