Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Spastische darm en hormonen?

Normaal gesproken heb ik zelden last van mijn darmen; ik heb een snelle stofwisseling en geen problemen met stoelgang e.d. Maar sinds een jaar krijg ik ongeveer 1x per maand tijdens of na het avondeten enorme last van buikkrampen. Ik loop dan echt krom van de pijn. Ik heb nog niet kunnen ontdekken of het een reactie op bepaald eten is. Een ibuprofen helpt meestal wel om te ontspannen. Is dat nu wat ze een spastische darm noemen?
Nu is me opgevallen dat het eigenlijk alleen voorkomt als ik ongesteld ben of het elk moment kan worden. Kan het te maken hebben met de hormoonspiegel? Ik ben net 45, kan het een symptoom van de overgang zijn? En gaat het ooit weer over of blijf ik gevoelige darmen houden? Ik zoek herkenning, ben benieuwd!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
dc

dc

12-01-2011 om 18:27

1 keer per maand?

Dat klinkt niet als een spastische dikke darm. Daar heb je over het algemeen vaker last van en niet op een bepaald tijdstip per maand.

Weet je zeker dat het niet je baarmoeder is?

buzz

buzz

12-01-2011 om 18:37

Ik lees mee

inderdaad rond het ongesteld zijn, en met de ei sprong.
eerst alleen rond het ongesteld zijn 1 a 2 dagen na het avondeten, toen ook rond mijn eisprong, nu 2 keer 3 dagen per maard ibi helpt bij mij ook erg goed.
Mijn baarmoeder is grondig onderzocht echo en een filmpje aan mijn binnenkant) en er is niets gevonden.
reageer alergies op de pil anders had dat een oplossing kunnen zijn. Maar het lijken inderdaad wel darmen meestal zit ik met die pijn ook verstopt en lukt het poepen niet. overgang? ik denk het niet heb er al meer dan een jaar last van en ben 39
Een tip heb ik verder ook niet. Maar weet wel hoe erg die pijn is.
dus lees graag mee

dc

dc

12-01-2011 om 23:36

Pijn

Als je buik compleet gezwollen aanvoelt (en is), en de stoelgang stopt of juist versnelt gaat (diarhee), dan heb je wel kans dat het inderdaad een prikkelbare dikke darm is.

Tips die mij hebben geholpen: bezoek aan osteophaat, ontspannen (slapen) en vooral niet proberen door te gaan, dan wordt het echt nog erger! En bij extreme gevallen helpt een joint goed (Die oplossing heb ik alleen niet meer gebruikt sinds ik kinderen heb).

elsje78

elsje78

13-01-2011 om 12:36

Endometriose?

Zou kunnen al zou je dan vaker last verwachten...Als baarmoeder dan op verkeerde moment in de maand onderzocht wordt, vind je niks...

Vlak voor menstruatie heb je dan meest last

groetjes

Woutje

Woutje

13-01-2011 om 13:37 Topicstarter

Herkenning dus!

Goh, ik ben echt verbaasd dat het meer voorkomt. De pijn zit niet in baarmoeder of eierstokken, het zijn echt de darmen. Toch lijkt het wel iets hormonaals te zijn als meer vrouwen het rond de menstruatie/eisprong hebben. Het opgeblazen gevoel heb ik dan ook; veel lucht in de darmen en winderig. Maar die krampaanvallen zijn echt pijnlijk.
Gelukkig duurt zo'n koliekaanval bij mij maar een paar uur (3 dagen, ik moet er niet aan denken!). Ontspannen, een warm bad of kruik en slapen helpen wel.

Tirza G.

Tirza G.

14-01-2011 om 15:56

Oestrogenen

hebben invloed op het gladde spierweefsel van je darmen. En ook op je cyclus. Hou voor de lol maar eens een lijstje bij van je cyclus en van je darmwerking, dan zie je waarschijnlijk op den duur synchroniteiten.

Tirza

buzz

buzz

15-01-2011 om 13:55

Maar nu

nu nog een oplossing, ik heb niet zo veel zin in de huisarts en doorgestuurd worden, mijn baarmoeder is zo vreselijk onderzocht.
Heb nog wel zitten denken een naar de huisarts te gaan, en te vragen of in een poep monster mag brengen als ik last heb om te kijken of daar wat uit komt, of zou dat geen enkele zin hebben?

Tirza G.

Tirza G.

15-01-2011 om 23:19

Die

is er niet. Misschien dat hormoon-suppletie helpt?

Tirza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.