Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Pelle

Pelle

01-11-2009 om 21:23

Spoedtandarts: kiespijn?

Is het normaal dat Pelleman de spoedtandarts niet mag bellen als hij al een dag vergaat van de kiespijn? Hij wilde best betalen (daar hebben we een buffer voor LOL) maar nee hij mocht hem daar niet eens voor bellen... Ik hoop maar dat hij er morgen tussendoor kan bij zijn eigen tandarts maar die zal toch ook gewoon vol zitten?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Caillic

Caillic

01-11-2009 om 21:36

Ja, is ook mijn ervaring

Op een vrijdagavond brak er ooit een stuk van mijn kies af. De overgebleven ruïne was heel scherp en sneed in mijn tong. Maar nee, ik was echt niet welkom bij de spoedtandarts. Toen mijn tong na een paar uurtjes aan flarden was en continu bloedde, heb ik de scherpe rand afgedekt met een bonk klei (play doh, smaakt best lekker). Ik wist niets beters te verzinnen. En zo duurde het weekend lang.
Op maandag kon ik meteen terecht bij de eigen tandarts, maar die heeft dan ook een aparte spoedafdeling.
Ik zou echt niet weten voor wie de spoedtandarts in het weekend wel bedoeld is.

tonny

tonny

01-11-2009 om 22:36

Wat raar

wij zijn wel eens met zoon (toen een jaar of 12) naar de weekendtandarts geweest, toen hij erge pijn had. Het bleek een wortelontsteking onder een gave (!) voortand te zijn.

Waar zou je dat kunnen vragen, welke grens een spoedtandarts hanteert?

tonny

Tos

Tos

02-11-2009 om 00:26

Wat raar

Mijn dochter had ook eens een afgebroken kies op vrijdagavond. Ze had er geen last van, maar voor alle zekerheid was de tandarts wel gebeld om even te vragen wat het best zou zijn. Die gaf aan dat we best mochten komen, maar dat het heel duur zou zijn. Dus bij geen pijnklachten zou hij het niet aanraden. Na een paar uur kreeg zij toch ook wel een beetje last van haar tong. En toen hebben we met een nagelvijltje het randje kies iets minder scherp gemaakt.

Monique D*

Monique D*

02-11-2009 om 00:40

Wel vreemd, is niet onze ervaring

Toen mijn zoon een jaar of 5 oud had hij ineens bloed in zijn mond. Het was afkomstig van een tand. Het speelde zich af in het weekend, dus onze tandarts had geen dienst. Ik vertrouwde het niet en heb een spoedtandarts gebeld. Wij konden daar gelijk komen en na een uur wachten (er waren nog meer wachtenden voor ons met kiespijn) werden wij geholpen.Het probleem bleek geen probleem te zijn, hij was aan het wisselen... ik schaamde mij als jonge moeder zich dood en betaalde haar hiervoor.
Wat ik hiermee wil zeggen is dat wij de ervaring met Pelleman niet delen. Wij kunnen te allen tijde bij de spoedtandarts terecht.

Puck2

Puck2

02-11-2009 om 08:20

Net wie je treft

2 keer een ongelukje van Puckzoon gehad: (melk)voortand stond 45 graden naar achter. De eerste keer de weekendtandarts gebeld voor advies en die wilde toch wel graag dat we kwamen. De 2e keer een andere weekendtandsarts gebeld en die vond het helemaal niet nodig dat we daarvoor belden.
Vaak heeft je eigen tandarts door de week wel ruimte over om je snel te helpen is mijn ervaring, dat zal niet zo'n probleem zijn verwacht ik. In ieder geval: sterkte Pelleman!

Ook eens gehad

ik was nog jong 17 of zo en had tandpijn aan mijn voortand, gewerkt en de middag daarna hield ik het niet meer, de pijn werd steeds erger, er kwam ook een bult.
Gebeld en ik mocht niet komen,daar was ie niet voor, dan had ik maar eerder moeten bellen?
Hij was ervoor als er met hockey tanden uit de mond geslagen werden en niet voor dit soort geintjes??
Ik droop af...(toen nog wel)
Dus het weekend plat gelegen en maandag meteen gebeld ik mocht meteen komen, had ik dus echt een giga ontsteking onder mijn voortand!Tandarts was erg boos dat ik er zo lang mee gelopen had. Ja doei zeg dat maar tegen je collega!

Toen zoon 2 jaar geleden met carnavalsmaandag( dan ligt hier alles plat) zijn voortand kapot liep tegen een glazen douchewand mocht hij meteen komen ondanks dat hij niet echt veel pijn had.
Zo kan het dus ook!

tonny

tonny

02-11-2009 om 13:55

Huh?

Wat hebben ze gedaan dan?

Heb dit ook gehad toen ik 18 was, ging bijna juichend de spreekkamer van de kaakchirurg binnen maar moest eerst een week antibiotica slikken voordat hij ging behandelen. Ik heb die nacht zelfs bij mijn moeder in bed geslapen, zo ellendig voelde ik me. Na een tijdje werd de pijn minder en een week later is de ontsteking weggesneden.

Veel sterkte ermee!

tonny

Ooo..arme man!

Dat doet ZOOO ZEER!!!! Dan wil je wel met je kop tegen de muur lopen 1!
Niet normaal,echt niet. En je kunt er zo weinig aan doen.Ik duwde steeds op de plek dat verlichte wel wat.
Bij mij hebben ze een gaatje in de tand gemaakt(AU!!AU!!) toen om de druk eraf te halen en dat zo een week laten zitten om leeg te lopen.
Toen weer dicht en...PIJN!!! Weer open en weer een week zo...dicht ..PIJN!
Toen eindelijk maar de zenuw eruit laten halen bij de kaakchirurg.............pfff.

Pijnstilling

Toen ik mijn ribben gebroken had en verging van de pijn, hielp een combinatie van diclofenac en paracetamol met codeïne goed. Voor die codeïne moet je wel een recept hebben, maar dat kan hij vast wel krijgen als hij zoveel pijn heeft (alleen miss. niet vanavond nog).
Sterkte!

Ah ja precies

Die coffeïne merk ik nooit zoveel van, maar codeïne is wat mij betreft een wondermiddel.
Hopelijk slaapt-ie lekker lang!

100%mama

100%mama

02-11-2009 om 21:28

Spoeddienst

Het verhaal dat bij ons op het algemene nummer van de spoeddienst staat is als volgt: "Voor spoedeisende gevallen waarvan uitstel van behandeling niet verantwoord is, dient u kontakt op te nemen met de dientstdoende tandarts", tja, en dan is het als leek best moeilijk in te schatten wat wel en wat niet verantwoord is......In ieder geval als hij zoveel last heeft dan vind ik het persoonlijk vreemd als hij niet op dat moment bij afwezigheid van je eigen tandarts (is deze er wel, maar heeft hij het te druk kan je NIET bij de spoeddienst terecht) terecht kon, als wij dit van onze patienten horen die zo'n last hadden en werden afgescheept met een paracetamolletje, gaan wij bellen met de tandarts die er toen dienst had. Medicatie op basis van een telefoon gesprek is not done! Een dienstdoende tandarts kent de medische geschiedenis helemaal niet! Er zal op zijn minst een foto van gemaakt moeten worden. Een afgebroken kies valt idd niet onder spoed helaas....Spoedeisend betekend direct opkomende ernstige pijn (dus Pelleman), ongevallen, doorbraken van ontstekingen (dikke wang).

Misschien een rare tip voor als hij nog last heeft, buiten de diclofinac mag hij nog steeds in een korte periode paracetamol slikken (max week ivm maag maar dat geld voor de diclofinac)De combinatie verhoogt de pijnstilling (zie ook paracetamol met idd codeine bijvoorbeeld).

Ik hoop dat de AB aanslaat (kan idd in sommige gevallen eerst gegeven worden alvorens een wortelkanaal) en dat pelleman alweer wat bij het leven is.....

Jesse_1

Jesse_1

03-11-2009 om 00:27

Eh...

... hier recent een man in huis gehad met kiespijn.
Helaas kon de tandarts het niet meteen oplossen, Man moest steeds afwachten of het toch niet beter werd, maar het werd alleen maar erger. Hij is een keer in het weekend terug geweest en ook een keer 's avonds. Echt 2 weken thuis gezeten omdat hij niets kon doen vanwege de kiespijn.
Afijn, toen de tandarts het verder ook niet meer wist had hij het gelukkig eindelijk weten op te lossen. Maar ik weet dus hoe erg het is om een man in huis te hebben met vreselijke kiespijn . Hoe is het om zelf vreselijk kiespijn te hebben gelukkig niet! Was wel een gepeperde rekening trouwens.
Sterkte allebei. Jesse

100%mama

100%mama

03-11-2009 om 12:11

Pelle

Pfjoei, nou ik wil echt niet zeggen dat mijn werkgever zo fanatstisch is, maar dit zou bij ons echt niet gebeuren zeg, stel je voor! Daar IS de spoeddienst dus WEL voor! Wat een e****kel zeg! Goed, dara heeft Pelleman dus niets aan, maar jeetje, wat vervelend zo zeg! Voor de zekerheid zou ik toch morgen bij geen verbetering je eigen tandarts bellen hoor. AB gaat op zijn top na 48 uren. Nu las ik ergens (geloof ik) dat er meerdere optie's waren? Mijn vraag is dan uit belangstelling, is er al een zenuwkanaal behandeling op deze kies gedaan? In dat geval kan er of een her-endo worden gestart (oude vulmateriaal eruit en opnieuw schoonmaken) of een apex door de kaakchirurg (vanaf het tandvlees wordt een sneetje gemaakt en zo wordt de wortelpunt schoongemaakt). Heeft hij morgen (aaahhh, nog een dag) nog zo'n last zou ik toch weer je TA bellen hoor! Als er nog niets opzit kunnen ze eventueel de kies openmaken om zo de druk eraf te halen (wel moeilijk zeggen voor mij he, zie geen foto).

Jesse_1

Jesse_1

03-11-2009 om 18:21

Pelle

Mijn man heeft er dus in totaal ook twee weken mee rond gelopen. De laatste behandeling ('s avonds) was extreem pijnlijk, hij heeft nog nooit zo'n pijn gehad! We wisten ook niet meer wat nu te doen (second opinion, h.a. ivm andere oorzaak?)- "je kunt iemand toch niet zo naar huis sturen?" zei mijn man nog toen we thuis kwamen, zo ellendig als hij zich voelde en vrezende voor de nacht. De tandarts had de kies trouwens toen open gelaten om het tot rust te kunnen laten komen.
En verrassing.... de volgende ochtend was het opeens een stuk beter. De pijn die hij de afgelopen weken had gehad was weg (er was nog wel wat napijn, maar dat zakte in een paar dagen weg).
Ik hoop dat het bij je man ook zo gaat. Kiespijn is ook zó vervelend, je kunt gewoon niet meer normaal nadenken.
Jesse

100%mama

100%mama

03-11-2009 om 20:09

Super!

Oh, wat fijn om te lezen zeg, ik leefde vandaag zo met Pelleman mee!

Wat zo'n pijn heeft kunnen doen, kan een zijkanaal zijn van de wortel. Beetje moeilijk uit te leggen, maar het zijn kanalen met kleine " haartjes" als uitstulpsels. Waarschijnlijk (moeilijk natuurlijk zeggen) is er wat van het spoelmiddel in zo'n haartje terecht gekomen en dat kan die pijn klap geven.

Maar super om te horen dat Pelleman zich nu wat beter aan het voelen is, hopelijk kan hij vanacht slapen, laat je het weten? (haha, ik leef echt mee, vandaar, niets raars bedoeld)

(hopelijk) SLAAP LEKKER PELLEMAN! En jij natuurlijk ook, want niets is vreselijker een ander pijn te zien lijden en zelf niets kunnen doen.....zal jou ook niet in de koude kleren zijn gaan zitten....

Puck2

Puck2

04-11-2009 om 09:15

Hé pelleman

In ieder geval ben je zover dat je op het forum even je bedankje plaatst. Ik hoop dat het snel beter gaat en dat je er niet te lang mee rond hoeft te sukkelen.
Beterschap en succes volgende week bij de tandarts.
groetjes Puck (puckman vond je ook erg zielig geloof ik, die leest anders nooit, maar dit wel)

100%mama

100%mama

04-11-2009 om 10:15

Pelle(man)

die dikke kaak is het resultaat van een door gebroken ontsteking. De ontsteking is begonnen aan je wortelpunt, je kan het een beetje zo zien dat er geen ruimte meer is voor het pus e.d. en die gaat zich een uitweg vinden. Bij de ene persoon breekt deze door naar de wang (en nek), de andere persoon krijgt een klein pukkeltje op zijn tandvlees waar het pus uit kan stromen. In het eerste geval zal er vaak een klein sneetje worden gegeven om het pus weg te laten stromen, echter kan dit niet altijd gezien de bacterien (daarom ook liever niet trekken). Hoelang je wang & nek gezwollen zullen blijven weet helaas niemand. In theorie slaat de AB goed aan na 48 uur en zou je dus vanaf dat punt verbetering moeten zien/merken. Met een weekje zou de wang toch wel weer geslonken moeten zijn. Maar nogmaals, bij de een gebeurt dit na een dag, de ander na een week.

Ik ben in ieder geval blij te lezen dat het al iets beter gaat......Laat je nog wat horen hoe het gaat?

tonny

tonny

05-11-2009 om 10:38

Paar dagen niet gelezen

door veel drukte. Maar mensenlief Pelle, wat een ellende voor jullie!! Hopelijk gaat het nu allemaal de goede kant op.

sterkte!!!

tonny

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.