Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

rhoos

rhoos

24-12-2010 om 17:35

Spontane bloedneuzen

Onze dochter van 10 jaar heeft sinds een paar weken spontane bloedneuzen. Ze stoppen wel, maar het duurt best lang. Ze onstaan vanuit het niets, ook 's nachts. Is dit reden om naar een arts te gaan of kan ik dit aankijken....
groetjes
rhoos

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Klaartje

Klaartje

24-12-2010 om 19:12

Ook gehad vroeger

Ik had dat tijdens mijn pubertijd ook geregeld. Toen ik een jaar of 20 was stopte het. Mijn dochter had het ook, is inmiddels ook gestopt. Nu ik eraan denk, toen ik zwanger was van de oudste heb ik het ook een keer echt heel erg gehad. Het was net op het moment dat ik naar de dokter moest voor zwangerschapscontrole. Kreeg ik een uitbrander dat ik een half uur te laat was en niet had gebeld. Ik ben toen zeker een kwartier nodig gehad om het bloeden te stoppen en alles zat onder.
Waar het vandaan komt weet ik verder niet. Volgens mij moet je alleen naar de dokter als het echt niet stopt met bloeden.

Het is nu

ook erg droog door de kou buiten en binnen omdat de verwarming aanstaat. Zo drogen je slijmvliezen uit en raken ze geirriteerd. Mijn zoon krijgt daarbij ook allemaal rode bultjes op zijn schouders: te droge huid. Daarbij. als je er gevoelig voor bent, circuleert er ook eea aan stof rond, zo met de verwarming aan. Je kan waterverdampers (hoe heten ze) aan de radiatoren hangen, bijv. Verder kan het geen kwaad te kijken of er geen bloedarmoede is (en kijk dan ook naar de combinatie die ijzer nodig heeft -ik geloof vit C- om opgenomen te worden door het lijf.

Annet

Annet

24-12-2010 om 20:19

Hier kwam het door de hooikoorts

en stopten de bloedneuzen toen dochter met anti-allergie tabletten begon.

Leona

Leona

24-12-2010 om 23:32

Chocola/kou

Bij mijn zoontje is het chocola. Hij had het al als peuter, kon enorme bloedneuzen hebben. De dokter keek er in en zei: eet je veel chocola? En dat bleek het dus te zijn. Bij veel chocola komt het weer terug, en helemaal nu met de vrieskou. Chocola heeft irriterende stofjes. Je zou het eens kunnen uitproberen?
Wat helpt is een beetje vaseline in de neus aan te brengen.

groet Leona

Fiorucci

Fiorucci

25-12-2010 om 11:56

Aanvulling

Chocolade bevat Theobromine. Theobromine kan dodelijk zijn voor dieren zoals honden, katten, paarden en fretten, omdat ze de stof langzamer afbreken.

Waarom is chocolade gevaarlijk voor uw huisdier?
In chocolade zit Theobromine, een opwekkend stofje dat je wakker houdt en activeert. Maar juist dat opwekkende stofje Theobromine is giftig voor honden en kan voor hen levensbedreigend zijn! Dit geldt ook voor katten, maar katten zijn veel meer fijnproevers en zullen niet zo snel een grote hoeveelheid chocola opeten, daarom zien we chocoladevergiftiging niet snel bij katten. Theobromine is zo giftig voor de hond, dat één reep pure chocolade van 200 gram een hond ter grootte van een Labrador kan doden.

Hier....

....een zoontje met spontane bloedneuzen. Ben er pas geleden wel mee naar de huisarts geweest en die heeft ons doorgestuurd naar de kno-arts. Inmiddels daar ook geweest, zoon heeft adertjes in de neus erg oppervlakkig liggen en afgelopen woensdag hebben ze onder een lichte narcose die adertjes dichtgebrand en zijn neusamandel verwijderd (ivm snurken, vaak verkouden, oorpijn enz.) Hopelijk zijn we er nu af.
Groetjes Monique

Terpi

Terpi

26-12-2010 om 08:21

Twee zoons

Mijn beide zoons hebben het ook, gek genoeg dochter niet (of nog niet?...) Ik ben met de heren naar de huisarts geweest omdat het soms nogal veel is en lang duurt. Huisarts adviseerde om eerst otrivin neusspray in huis te halen en dat te gebruiken bij bloedneuzen. Die spray zou ervoor moeten zorgen dat de geirriteerde neusslijmvliezen weer rustiger worden en de bloedvaatjes dicht trekken. Mocht dit niet helpen is de volgende stap inderdaad het dichtbranden van de aan de oppervlakte liggende bloedvaatjes. Kennelijk heeft met name jongste zoon er daar veel van, zo zag de huisarts.

rhoos

rhoos

26-12-2010 om 10:52

Otrivin

dank jullie wel voor alle reacties. Dat van de chocola wist ik niet. ben inmiddels wel begonnen met otrivin twee keer per dag en ze heeft al ruim een dag geen bloedneus meer gehad. Buiten dat het heel vervelend is op ongelukkige momenten lijkt het me ook niet echt handig om zo vaak bloed te verliezen. ik weet dat het altijd meer lijkt dan het is maar toch.
groetjes rhoos

Hier alles al gehad

Hier 2 dames bij wie het bloedneuzen niet uit te roeien is. Oudste heeft het het ergste....daar zijn het echt bloedstromen, jongste iets minder maar ook genoeg om er ook last van te hebben.Ook 's nachts, zomaar spontaan.Oudste hebben we alles bij geprobeerd, chocolade, pindakaas (schijnt ook voor te komen) otrivin (denk er wel aan,langer dan een maand mag je dat niet gebruiken) vaseline en de hele ratteplan. Resultaat niks geen verschil. Toen kno-arts. 2 keer dichtgebrand, resultaat nihil.
Nu 17 jaar heeft ze het nog. Weliswaar minder, maar deze afgelopen periode heeft ze er 3 keer 1 gehad.
We hebben een luchtbevochtiger thuis, die momenteel overuren draait, maar daarvan hebben we wél het idee dat dat helpt.In ieder geval is de lucht hier in huis nu niet zo extreem droog, maar ja ze zit natuurlijk niet hele dagen thuis.
Jongste heeft het minder, maar vast in de ogen van anderen erg genoeg (wij zijn erger gewend) ook wel eens 's nachts. Die hebben we de gang naar kno-arts maar bespaard na de teleurstellende resultaten bij oudste. En die reageert ook niet anders op alle huis tuin en keukengedoe. O,ja en ze zijn beiden uitvoerig getest op allerlei allergieën en dat is het ook niet.
Jongste heeft duidelijk baat bij de luchtbevochtiger. Die zegt het ook te merken in haar neus en voorhoofd en keel. Deze winter nog maar 1 bloedneus gehad! O,ja en jongste is 12.
Wel merken we bij beiden dat het duidelijk véél minder wordt naarmate ze ouder worden. Vroeger toen oudste 4 was had ze het wekelijks...gek werden we ervan.
Misschien niet zo'n opwekkend verhaal, euhm tja.
groeten albana

rhoos

rhoos

28-12-2010 om 18:55

Dank je albana,

dat geeft moed!! nee hoor, grapje, wat vervelend zeg! die droge lucht is volgens mij inderdaad echt erg. ik vind het zo raar dat de ene keer het een heel erge bloedneus is en de andere keer houdt het zo op.
Ze is nu 10 dus ik hoop dat het vanzelf minder gaat worden. wanneer het erger wordt ga ik toch ff naar de kno denk ik.....
groetjes
rhoos

Misschien

Dat het bij jullie ook de luchtvochtigheid is, aangezien je het momenteel post en het nu (door de vrieskou) echt erg is. Misschien zou het al verlichting of vooruitgang geven als je de ramen dicht houd (voor zover dat kan...luchten is soms natuurlijk echt nodig) en van die hangers aan de c.v. doet waar je water in doet (zodat het verdampt).
Zo nu en dan een keteltje water op zetten (b.v. als je thee zet) en wat langer laten koken is ook niet verkeerd.
Onze buren hebben omdat hun houten vloer scheuren begint te vertonen en krom gaat trekken nu een luchtbevochtiger van de vloerenlegmeneer te leen. En dat terwijl ze die vloer al 15 jaar hebben en dit nog nooit gebeurd is in geen enkele winter. Volgens de vloerenmeneer is de lucht droger qua luchtvochtigheid dan het in tientallen jaren geweest is. Het schijnt dus zeer extreem te zijn deze winter.
Dus wie weet is dat de oorzaak bij jullie bloedneuzen momenteel ook wel. Of de oorzaak....het zal er zeker aan bijdragen dat het erger is dan anders.
Dat een bloedneus de ene keer erger is dan de andere keer is wel herkenbaar. Dat hebben ze hier ook. Soms is het dramatisch...dan raak ik zelfs enigzins in paniek,gewoonweg omdat er geen einde aan komt en het echt veel helder rood bloed is. Volgens kno-arts en huisarts moet je als het na een uurtje nog niet te stoppen/stollen is dan ook naar de huisartsenpost/ehbo gaan.
Oudste kan het redelijk zelf stoppen. Op een zeer rare manier. Die houd d'r neus dicht, tot ze zelf voelt dat er een bepaalde druk op haar voorhoofd komt. Dan laat ze los en snuit haar neus (ja is écht waar), zonder echte druk uit te oefenen, er komen dan allemaal bloedklonten uit en dan is het ergste voorbij.Die grote stroom dan tenminste, dan loopt het hoogstens nog een beetje. Als ze die druk op haar hoofd voelt kán ze het ook niet meer dichthouden zegt ze...Net of ze overloopt ofzoiets.
Jongste kan er helemaal niks van. Die heeft altijd hulp nodig van derden om haar neus dicht te houden. Dat vind ik persoonlijk niet zo prettig...want er moet maar net iemand zijn die je neus wil dicht houden op zo'n moment,ja toch? Jongste kan ook enigzins in paniek raken als het maar niet stopt. Oudste niet, die blijft heel rustig en lost het zelf op. Gelukkig hebben wij een redelijk groot sociaal netwerk en kan jongste zich (mochten wij niet aanwezig zijn of bij haar) daar wel toe wenden in het geval dat, maar ik vind het maar eng dat ze er niet zelf een einde aan kan maken.
Ook nog een tip voor bebloede lakens,kussens en kleding.
Meteen in koud water zetten en daarna wassen....gaat het er altijd uit. Om de matrassen hebben wij (nu nog!) van die hoezen die geen vocht doorlaten. Ook om die van ons...want als jongste een bloedneus 's nachts heeft komt ze bij ons en hebben wij ons bed ook zo vol.
En bebloede matrassen is natuurlijk niet alles....
En zorg altijd dat je jassen goed kan wassen. Want zeker in deze tijd van het jaar krijgen ze die bloedneuzen ook vaak buiten en hebben ze zo de jas onder zitten.
groeten albana

rhoos

rhoos

29-12-2010 om 10:22

Dank!

Albana,hier heb ik echt wat aan, dank je wel! ik ga zeker voor een vochtigere lucht zorgen hier, zelf voel ik ook al weken dat mijn neus van binnen raar aanvoelt, dus ik geloof zeker in jouw verhaal. Knap van jouw oudste hoe ze het oplost, dat zie ik hier nog niet zo snel gebeuren. Gelukkig blijft ze altijd wel rustig en ja, er moet altijd een stolsel uit voordat het helemaal over is.......
groetjes
rhoos

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.