Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Sporten jullie nog?

Voor Corona was ik lid van een kleine sportschool waar ik me elke maandag met een vriendin in het zweet werkte. Was best wel gezellig al moet ik zeggen dat ik al 18 jaar lid was dus heel vernieuwend was het ook niet meer. Ik was in ieder geval aan het sporten en dat was fijn. Toen kwam Corona, alles lag stil en mijn sportschool blonk uit in stilte. Werkelijk niets hoorden we meer en er stond geen actuele info op de website. Wel werd nog trouw de contributie afgeschreven. Door het gebrek aan communicatie heb ik na al die jaren nu mijn abonnement opgezegd
Maar wat nu? Ik wil eigenlijk wel een keertje per week de deur uit voor een sportuurtje, liefst samen met anderen. Het enige wat ik nog doe is yoga with Adriene via youtubefilmpjes. Maar dat in mijn eentje op mijn thuisvloerkleed dus. Zijn jullie nog aan het sporten? Is het slim om weer iets in een zaal te gaan doen met al die aërosolen in de lucht? Ik heb even geen ideeën meer. Tips?


Hangkous

Hangkous

17-08-2020 om 20:04

Minder maar ik sport nog wel

Ik ging 2 x per week naar fysio fit en 1 keer zwemmen om redelijk pijnvrij door het leven te kunnen met mijn versleten heup die nog niet geopereerd wordt.
Tijdens corona heb ik thuis oefeningen gedaan aan een door man zelf gebouwd fitness toestel. Inmiddels mag ik 1 x per week naar fysio fit. Het zwemmen heb ik nog niet opgepakt het zwembad wordt gerenoveerd en dat is nog niet klaar. Oktober pas of zo. Dat zwemmen vind ik echt lekker dat fysio fit is noodzakelijk kwaad.
Daarmee ga ik terug naar 1keer 1keer ik thuis ook kan oefenen. Dat zwemmen ga ik weer oppakken als de renovatie klaar is.

ElenaH

ElenaH

17-08-2020 om 20:27

Hier wordt weer gewoon gesport. Er zijn geen signalen dat sportscholen voor verspreiding zorgen, dus waarom niet?

Jesse_1

Jesse_1

17-08-2020 om 20:39

Als ik het goed lees

Je vraagt om tips omdat je aan een andere sport wilt beginnen?
Of wil je weten of anderen gestopt zijn (door corona)?

Jesse_1

Jesse_1

17-08-2020 om 20:42

Ik tafeltennis trouwens. Of dat slim is (omdat het binnensport is) weet ik niet, maar ik vind het erg leuk. En geen last van geen zin of afgelasting ivm slecht weer .

Jutta

Jutta

17-08-2020 om 21:35 Topicstarter

impasse

Ik zit een beetje in een impasse Jesse. Ik wil wel een nieuwe sport maar zie het in een zaal ook niet zo heel erg zitten. Maar tafeltennis vind ik eigenlijk ook wel leuk. Ik hoop weer gemotiveerd te raken voor iets, zonder straks in het najaar weer te moeten stoppen omdat het onveilig is ofzo.

Buiten sporten

MIjn dochter heeft een wekelijkse 'bootcamp' buiten. Die is een tijdje online gegaan, maar inmiddels weer actief. Zoon heeft tennis opgenomen.

Ik zou een buitensport kiezen.

Overigens zijn sportscholen gesloten vanwege het mogelijke risico op overdracht van Corona virus door zweet en hijgen in de lucht bij inspanning.

“Today, we learned that an Optum employee is suspected to have contracted COVID-19,” the bank said. “Anyone who was in the 30H Fitness Center during the hours of 3:00 p.m. and 9:00 p.m. ET on Thursday, March 5 or Friday, March 6 should stay out of the office and self-isolate until more information becomes available.”

Ook in Nederland wordt gewaarschuwd. Maar mij is nog geen geval bekend van besmetting in een sportschool of fitnesscentrum. Die zijn sinds 1 juli weer open.
Er zijn stevige maatregelen genomen maar het al afwachten zijn of dat voldoende is.

"https://nos.nl/artikel/2335197-grote-corona-uitbraak-in-zuid-korea-gelinkt-aan-fitnessclubs.html"

"In totaal werden 217 leerlingen in de twaalf fitnesscentra blootgesteld aan de met SARS-CoV-2 besmette dansdocenten. Van hen liepen er 54 covid-19 op. De onderzoekers traceerden 830 nauwe contacten van de positief geteste dansinstructeurs en leerlingen. Dat leverde na verder onderzoek 34 nieuwe gevallen van covid-19 op. Van die groep werden 418 nauwe contacten geïdentificeerd. Daaruit kwamen tien nieuwe besmettingen tevoorschijn."

Kaaskopje

Kaaskopje

17-08-2020 om 22:07

Nee

Geen fitness voorlopig. Los van of je veilig kunt fitnessen, moet je ook weer andere kleren aan en hoe verantwoord kan dat? Als je met de auto gaat kun je gewoon zonder omkleden naar huis, maar ik ben lopend.

Lou

Lou

17-08-2020 om 22:22

Nee

Nee, ik sport niet meer. Vorig jaar raakte ik vrij langdurig geblesseerd en begin dit jaar was ik juist weer rustig aan begonnen maar toen lag ineens alles stil. Sinds corona ben ik niet meer begonnen.

Wat ik deed was van alles in de sportschool: vrij fitnessen, yoga, pilates. Waarschijnlijk te snel en niet goed opgebouwd, vandaar de blessure. Ik vond het zo leuk allemaal!

En nu durf ik niet meer. De blessure heeft er flink ingehakt, ik kon maandenlang mijn rechterarm niet gebruiken, zelfs een kop thee optillen was al te zwaar. Daar ben ik wel wat terughoudend van geworden wat betreft sporten. En dan ook nog corona-risico.

Mijn man en ik werken sinds corona allebei thuis en sindsdien lopen we samen een uur per dag. Is wel geen sport, maar toch beweging. Ik doe daarnaast thuis yoga op een matje, soms een zelfgemaakte riedel uit m'n hoofd en soms een les online bij Ekhart Yoga.

Kortom, ik wil eigenlijk wel weer naar de sportschool maar ik durf niet zo goed, deels vanwege corona. Zou het echt geen probleem zijn, al die zwetende mensen? Ze hebben hier wel altijd alle ramen open.

Bennikki

Bennikki

17-08-2020 om 22:35

Zeker!

De dag dat de coronamaatregelen werden aangekondigd ben ik gaan crosstrainen. Thuis. Ik deed al ruim 10000 stappen per dag, dat ben ik blijven doen. Ondertussen doe ik ook nog fitnessoefeningen of dansoefeningen met filmpjes op YouTube (als iemand nog tips heeft..), in totaal ben ik, buiten het wandelen, elke dag meer dan een uur bezig met sporten en ik zwem ook nog elke dag, maar dat is ontspanning.
Nou zou je denken dat ik slank en atletisch ben. Helaas ; )

Pennestreek

Pennestreek

17-08-2020 om 22:40

Ik sport weer

Ik sport al 20 jaar bij een club in de buurt voor uitsluitend dames. Ik doe minstens 1x per week een groepsles met een vriendin. Soms 2x, en met enige regelmaat loop ik hard of ga ik skeeleren.
Mijn sportschool is altijd erg actief met dingen ‘eromheen’. Lifestylecoach en diëtiste hebben ze bijvoorbeeld ook, en een sauna. Er zijn pop-up lessen en er worden dingen als bootcamp (paar weken) en incidentele lessen op het strand georganiseerd. Er is een actieve website, een facebookgroep en een app.
Tijdens de crisis hadden ze dus vrij snel alle lessen online staan. Aan mij zijn die lessen in mijn eentje thuis, met rondspringende hond en/of lachende pubers, niet besteed, maar het kon dus wel. Materialen kon je tegen een borg verkrijgen voor thuisgebruik.
Al vanaf half juni hebben ze ism de gemeente en de lokale sportclubs een buitenprogramma gemaakt. Dus daar ben ik direct aan mee gedaan. Heb net een buitenles XCo gehad, heerlijk!
Op 1 juli gingen de lessen ook binnen weer van start. Met ongeveer de helft van het max aantal deelnemers van vroeger. Dat durf ik ook wel aan, al vind ik buiten sporten lekkerder, behalve bij extreme hitte.

Yes!

Zodra ik weer mocht roeien ben ik weer gegaan. Eerst mochten we alleen in skiffjes (eenpersoonsboten), inmiddels ook weer in ploegboten. Ik train twee keer per week in een viertje, twee keer per week in een tweetje en twee keer per week in een skiff nu ik vijf weken vrij heb. In andere weken kom ik ook wel aan vier keer per week. Heerlijk!

skik

Maro

Maro

17-08-2020 om 23:19

Nooit gestopt. Vijf uur per week, gewoon workouts van youtube

Ik zwem drie keer in de week een uur baantjes. Nu heerlijk in het buitenbad, maar straks weer binnen. Was echt blij toen het zwembad weer open ging.
Toen het dicht was wandelde ik elke dag een uur. Slank ben ik helaas niet, fit wel.

Mijntje

Mijntje

18-08-2020 om 08:50

Nee

Ik vind sporten stom. Altijd gevonden. Ik wandel wel graag en soms veel. Ik loop met zware tassen en heb een zware stofzuiger. Dat is mijn fitness. Ik moet er niet aan denken een sportschool binnen te lopen. Zwembaden houd ik ook niet van, maar als die om de hoek zou zitten zou ik wel gaan.

ElenaH

ElenaH

18-08-2020 om 08:59

Mijntje

'Ik vind sporten stom. '

Dan bedoel je waarschijnlijk het rondje apparaten in een sportschool. Want hoe kun je nou álle sporten stom vinden? Wat is er stom aan paardrijden, kickboksen, tafeltennis of surfen?

Mijntje

Mijntje

18-08-2020 om 09:24

ElenaH

Ik ben bang voor paarden, vindt stompen tegen een kussen wat onzinnig. Surfen zie ik mijn ooit doen. Tafeltennis is een keer per jaar best grappig, pingpong is ook leuk, maar om dat twee keer per week te doen. Ik houd niet van regeltjes en niet van competitie. Dus houd ik het maar op wandelen, dan zie ik tenminste nog eens wat.

Mijntje

Mijntje

18-08-2020 om 09:25

typefout

nooit doen, surfen zie ik mij nooit doen.
Een keer geprobeerd, dat nooit meer. Ik moest een heel eind terugzwemmen en was bang te verdrinken. Hoe moet je staan op zo'n plankje? Ik heb liever vaste grond onder mijn voeten

Zonnehoed

Zonnehoed

18-08-2020 om 09:39

Een of twee keer per week een groepsles in de sportschool. We zitten in een enorme ruimte met deuren open en je kunt afstand houden. Straks begint de competitie van mijn buitensport weer, heerlijk!

Lusithania

Lusithania

18-08-2020 om 09:48

Ja, ik ook weer

Heerlijk, toen het weer mocht twee keer per week in een eenpersoonsboot met een voorroeier en meefietser maar nu kom ik ook weer aan vijf keer per week.
Variërend van eentjes tot een acht.
Een keer wilden we de zon zien op komen. Dat was heel stil op en rond het water maar het was helaas bewolkt, geen zon gezien.
Het geeft mij wel een fijn gevoel dat het een buitensport is.

Zonnehoed

Zonnehoed

18-08-2020 om 09:49

Kaaskopje

Waarom zou je niet in je fitnesskleding naar huis kunnen lopen?

Hangkous

Hangkous

18-08-2020 om 10:47

Vestje erover en gaan

Ik loop ook heen en weer naar de fysio fit. Ik heb een fitness broek een t shirt aan in de zaal en voor heren en weer loten heb ik een vestje erover.

Lusithania

Heerlijk hè? Leuk dat jij er ook zoveel lol aan beleeft. Ik roei vaak om zeven uur 's ochtends, dan is het altijd windstil, spiegelglad water, nog niet zo warm en vooral geen motorboten op het water, alleen zwanen en stilte....

skik

Piep

Piep

18-08-2020 om 11:21

Fietsen

Ik houd van fietsen, zowel op de weg als door het bos. Corona proof, ontspannend en ik verbrand er een hoop calorieën mee. Je kan het op een racefiets doen of een mountainbike, maar je kan ook gewoon lekker doortrappen op je stadsfiets.

Kickboksen doe ik ook, krachttraining ook. Beide thuis tussendoor. Maar dat doe ik echt voor mijn lijf, fietsen vind ik echt leuk.

Jutta

Jutta

18-08-2020 om 11:36 Topicstarter

poehee

Klopt het dat nu vooral heel enthousiaste sporters reageren behalve Mijntje dan? Poehee, vijf keer per week sporten, dat is nou ook weer niet de bedoeling. Ik zie nog het meest in een buitenles van een sportschool, zoals Pennestreek schreef. Ik zoek geen competitiesport en water om te roeien is hier beslist niet in de buurt. Het lijkt me best leuk maar dat wordt dus niets.
Verder houd ik ook van wandelen en van langlaufen. In de vakantie maakten we elke dag wandeltochten. Inderdaad heerlijk.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-08-2020 om 12:12

Waarom niet in sportkleren...

Ja, vestje erover en klaar... Er zit wat in hoor, maar dan komt er toch ongemak binnengehuppeld. Ik denk erover na.😊
..

Triva

Triva

18-08-2020 om 12:59

Kaaskopje

Als het kouder wordt ook een broek er overheen maar wat bedoel je met 'ongemak'?

Pennestreek

Pennestreek

18-08-2020 om 13:09

Kaaskopje

Dat zit tussen jouw oren hoor, dat ongemak .
Ik ga in sportkleding naar de sportschool of de buitenles, en in dezelfde kleding weer terug. Alleen wissel ik voor de lessen binnen mijn schoenen. Niks ongemakkelijks aan. Wat ik ongemakkelijk vind is juist mijn gewone kleren weer aan als ik gesport heb en niet gedoucht. Bleh! En douchen mag voorlopig nog niet op de sportschool... Maar daar had ik ook nooit zin in hoor. Ik heb altijd wel een half uurtje nodig om uit te dampen, daar ga ik niet op zitten wachten op de sportschool. Bovendien is mijn vaste uurtje 's avonds, ik ga me dan niet uitkleden, douchen, weer aankleden en dan na een uur thuis weer uitkleden, dat vind ik echt teveel gedoe. Kortom, lekker in je sportoutfit over straat. Kijkt echt niemand van op. En met jouw nieuwe lijf kan dat al helemaal echt prima.

Zonnehoed

Zonnehoed

18-08-2020 om 14:25

In je sportkleren laat je juist zien dat je goed bezig bent! Lijkt me geen ongemak voor nodig.

zebra

zebra

18-08-2020 om 15:51

ik sport weer

en ga nu ook in mijn sportkleren naar de sportschool, hoef ik daar alleen maar mijn sportschoenen aan te trekken. Hoe ik dat deze winter ga doen, dat weet ik nog niet want dan vind ik een sportbroek toch wel iets te fris op de fiets, het is best een eind fietsen vanaf mijn werk naar de sportschool.
Je mag je wel omkleden in de kleedkamers maar ze hebben het liever zo min mogelijk dus daar zal ik in de winter of bij slecht weer toch wel gebruik van moeten maken. Douchen mag ook maar slechts 1 douche per kleedkamer in gebruik en ook 1 toilet maar dat is in de sportzaal zelf, die in de kleedkamer is nog buiten gebruik.

Hangkous

Hangkous

18-08-2020 om 16:06

De campingsmoking uit de mottenballen dan?

Over mijn fitness broek kan uil en trainingsbroek aandoen. Functioneel maar verre van elegant. Het is maar 250 m enkele reis dus dat durf ik wel.
Schoenen in een tasje en ik ben er klaar voor.
Meestal vind ik het niet de moeite om mijn fiets uit de schuur te halen. Pas was ik voor de sport even naar de apotheek geweest. Pas toen ik thuis al thee gedronken had en fris gedoucht boodschappen wilde gaan doen miste ik mijn fiets.

Totaal off topic mnaar wel leuk om te vertellen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.