Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

ilsepilse

ilsepilse

14-07-2011 om 20:19

Staaroperatie

Man heeft al een tijdje last van troebel zicht, 6jr geleden ook al eens gechecked bij oogarts doorverwezen naar AMC niks te vinden, bij een gratis checkup bij speceavers bleek hij dus op zijn ene oog best een vette staar te hebben, meteen doorverwezen naar het oogziekenhuis zonnestraal, vandaag zijn eerste intake gehad, iemand ervaring met deze ziekenhuizen, als ik verder ga lezen vind ik het best wel eng, (hij niet, wat moet dat moet...) hij is nu 52jr.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Annet

Annet

14-07-2011 om 21:30

Ervaring met schoonouders (beiden boven de 70)

Mijn schoonmoeder had jaren lang staar maar ze wilde er niet aan geopereerd worden. Dit ging zo ver dat ze op een gegeven moment haar kleinkinderen niet meer herkende. Toen is ze eindelijk geopereerd. Dat ging vlot. Bij één oog was er een complicatie (veroorzaakt door het lange wachten met de operatie) maar dat is door een lasersessie hersteld. Ze kan nu onverwacht goed zien

Mijn schoonvader is gelijk geopereerd toen het nodig was. Geen centje pijn. Zelfde ochtend weer naar huis, na 2 dagen goed zicht, helemaal enthousiast.
2e oog zelfde verhaal.

Moraal: gelijk laten doen, het is alleen maar eng omdat het om een oog gaat, de operatie zelf stelt weinig voor.

cqcq

cqcq

14-07-2011 om 22:05

Doen!

Moeder is onlangs aan beide ogen geholpen (niet in 1 keer uiteraard). Is erg goed gelukt, en de bril voor veraf was meteen ook niet meer nodig.

Tirza G.

Tirza G.

14-07-2011 om 22:37

Hier

Was schoonmama ruim 80 en het was een fluitje van een cent. Het vervelendste waren de 6 weken druppelen, maar dat is misschien inmiddels wel anders.

Tirza

ilsepilse

ilsepilse

15-07-2011 om 12:04

3weken

druppelen blijkt nu, dus als er een dikke laag opzit kan het wel, ik was al bang dat hij complicaties zou krijgen daardoor. Spannend hoe zijn zicht nu wordt, hij ziet normaal wel goed veraf heeft alleen een bril nodig om te lezen.
Kmoest wel lachen toen de oogarts zei je bent nog jong meneer (hij wordt altijd eind 30 geschat met zijna afrikaanse genen) eh neen hoor ik ben al 52 zegt ie ...oh zei de oogarts..

tonny

tonny

15-07-2011 om 20:23

Mijn moeder was bijna 91

en had de operatie járen voor zich uit geschoven omdat ze het eng vond, omdat het zo ook nog wel ging, omdat ze bang was dat uit de vooronderzoeken andere narigheid zou volgen.
Onlangs was er in het huis een enthousiasmerende opticien die haar alsnog heeft aangemoedigd, 'u kunt best 95 worden.'

Een oog is nu gedaan, oog twee moet nog. Het is prima verlopen, ze had het veeel eerder moeten doen. Maar affijn, tot aan haar dood heeft ze nu helder zicht en dat is iets waarvan een mens elke minuut geniet.

ilsepilse

ilsepilse

22-07-2011 om 18:59

Gisteren ook geopereerd

en vandaag voor het eerst gedruppeld, het is al een klein beetje beter als voorheen, dat schijnt geleidelijk aan te gaan ...

Puck

Puck

25-07-2011 om 09:47

Hoe gaat het nu?

Ik heb niet eerder gereageerd in dit draadje maar ik heb 1,5 jaar geleden een staaroperatie gehad (was toen 42). Mij is de operatie heel erg meegevallen, nauwelijks pijn achteraf, alleen een droog oog waar ik extra verzachtende oogdruppels voor kreeg die goed hielpen. Het zicht was voor de operatie nog maar 20-30%, 24 uur na de operatie zat ik al op 70% en binnen een week of 2 zat ik al weer op 95% zicht. Het enige wat met tegenviel is dat ze me nooit verteld hadden dat je daarna een leesbril nodig hebt. Mijn verafzicht is nu prima maar ik kreeg wel ineens +2 aan 1 oog voor dichtbijk. Dat vind ik nog steeds lastig, ondanks een goede bril. Vooral omdat mijn andere oog nog perfect kan lezen zonder bril. Verder heb ik van nature een heel groot perifeer zicht waardoor ik soms tegen de zijkant van de kunstlens aankijk. Best wel irritant, maar mee te leven.

Hier

Vorig jaar allebei de ogen. Ik zag nog maar 25 en 50 %. Het enigste dat ik dus niet de gemiddelde leeftijd had maar pas 41 !. De operatie viel bij mij reuze mee in principe. Effe paar weken rustig aan met tillen ed.
3 weken druppelen is belangrijk.
Had ik het niet gedaan had ik nu niet meer mogen auto rijden en fietsen ed. en dus niet meer kunnen werken.
Gr. Rymcke

Puck en de rest

Ja over de bril hadden ze mij wel verteld. Tegen mij hadden ze gezegd een gewoon goedkoop leesbrilletje van de Hema of Kruidvat en je kan weer alles.
Dat viel bij mij dus tegen ..... met zo'n brilletje zag ik niets, kon ik nog niet lezen. De eerste 6 weken na de operatie, voor mij eigenlijk 9 omdat het tweede oog er meteen achtereen ging. Heb ik alleen kunnen lezen met een loep.
Na opmeten had ik alleen iets aan een multifocale bril, voor ver weg EN lezen met een cilinder erin. Net als voor de operatie.
Gr. Rymcke

Puck

Puck

31-07-2011 om 22:00

Rymcke

Met zo'n brilletje van de hema kon ik niet uit de voeten. Die zijn namelijk aan beide ogen even sterk en aangezien ik aan 1 kant geopereerd ben heb ik ook maar aan 1 kant +2 (en een cilinder). De andere is nog prima in staat om zonder bril te lezen. Dat bestaat dus niet in die goedkope brilletjes.
En wat je zegt dat 3 weken druppelen heel belangrijk is. Dat hangt af van de middelen waarmee je druppelt en ook van de behandelaar. Ik heb namelijk maar 1 week hoeven druppelen met 2 middelen en daarna nog 1 week met 1 van de 2.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.