Check onze 10 slimme tips om geld te besparen op je volgende gezinsvakantie
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

ster

ster

10-08-2009 om 13:22

Sterilisatievraagjes

ik denk erover me te laten steriliseren, maar vraag me wat dingetjes af.
geen pil meer nodig, dat is heel fijn, maar word je dan weer zo onregelmatig ongesteld met buikpijn en al, zoals het bij mij vóór de pil was?
en is de ingreep zwaar, pijnlijk? wat doen ze? mag je meteen naar huis? is het echt iets wat je best alleen kan zonder dat je partner erbij is zodat die gewoon kan werken?
groetjes ster

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Dendy Pearson

Dendy Pearson

10-08-2009 om 16:47

Essure

Tegenwoordig is je laten steriliseren een eitje. De methode essure duurt 9 minuten zei mijn gyn. Google er even op!!
Het was hier ook de bedoeling dat ik mij zou laten steriliseren, maar ik heb echt enorm veel last van PMS, zo'n 3 van de 4 weken en dat zou volgens de gyn niet minder worden. Je cyclus en alles wat erbij hoort draait door en dus ook alle rotte dingen. Dus ben ik maar weer aan de prikpil gegaan.

Dendy

ster

ster

10-08-2009 om 19:29

Oke

oke ik ga wel even de links bekijken. dank jullie wel!
groetjes ster

Hangt ervan af

Ik heb anderhalve week geleden een poging tot sterilisatie ondergaan, die helaas niet gelukt is. En dan heb ik het over "gewone" sterilisatie, niet via Essure of Ovabloc.

Ik had van tevoren te horen gekregen dat het eigenlijk alleen kon mislukken als de eierstokken verkleefd zouden zijn. Dat is bij mij niet zo maar toch lukte het niet. Ook een vriendin van mij kon niet gesteriliseerd worden om weer andere redenen. Laat je dus goed voorlichten!!

Ehm

De titel van mijn vorige bericht is niet echt logisch, geloof ik.

Wat ik dus wou zeggen is dat het ervan afhangt welke methode je kiest. Bij de Essure (heb ik van diverse vrouwen gehoord) is het inderdaad een fluitje van een cent. Bij gewone sterilisatie is de ingreep zwaarder. In principe gaat het via een sneetje in je buik dus het is maar een kleine wond. Je hebt alleen wel nadien last van de narcose en door het gas wat ze gebruiken om e.e.a. duidelijker bereikbaar en zichtbaar te maken in je buik kun je behoorlijk wat last van je schouders hebben. Bij mij is het niet gelukt maar ook ik had hier wel aardig wat last van. Ik ben overigens wel alleen naar huis gegaan naderhand, maar kan me voorstellen dat dat lastiger is als de ingreep wel lukt.

Ook de nasleep zal dan waarschijnlijk heftiger zijn, maar zelfs ik heb er nog wel bijna een week last van gehad.

angel3

angel3

10-08-2009 om 22:02

Ik heb essure gedaan

en was echt een EITJE!
Ik ben daarna gewoon weer gaan werken zelfs. Had 1 dagje beetje ongesteldheidsgevoel en paar dagen wat spotting maar verder niks.
Als er al een nadeel is is dat het pas na 3 maanden definitief is omdat het dicht moet groeien. Ik heb binnenkort controle.
Laat het wel doen door iemand die het vaker gedaan heeft (ik heb het laten doen In Overvecht utrecht). Heb op internet wel wat verhalen gelezen van vrouwen die het niet goed is bevallen omdat gyn niet ervaren genoeg was.
En inderdaad geen hormonen en alles dus je gewone ongesteldheid zoals daarvoor komt dan weer terug.
Ik weet niet hoe dat bij jou is en hoe lang je zonder hormonen bent? bij mij is mijn cyclus enorm veranderd na de zwangerschappen. Dus als je meteen naar je zw schappen aan de pil bent gegaan dan kun je misschien niet helemaal goed beoordelen hoe je menstruatie nu is. Maar dat weet ik dus niet.
Suk6 met beslissen

ster

ster

10-08-2009 om 22:03

Esmee?

toch heb jij gekozen voor de zwaardere ingreep en niet die van het fluitje van een cent.
waarom koos je toch voor de "gewone"?
is die dan toch betrouwbaarder?

angel3

angel3

11-08-2009 om 12:50

Essure is betrouwbaarder

Ha ster ik ken de overwegingen van Esmee natuurlijk niet, maar Essure is betrouwbaarder dan gewone sterilisatie.... Er zijn geen complicaties. Gewone sterilisatie is soms nog te herstellen maar essure absoluut niet. Dicht is dicht. Enige is dus dat je niet meteen veilig bent. Dit moet na 3 mnd met rontgen en echo gecheckt worden.
Controleer wel of je verzekering het vergoed. Meestal staan gewone sterilisaties genoemd, mijn verz (menzis) vergoedt alle typen sterilisaties maar benoemt dit niet duidelijk in de polis.

Tsja

Tsja

11-08-2009 om 13:27

Wel last van essure

Ik heb in dec 2007 essure laten plaatsen. Het plaatsen op zich valt inderdaad mee, maar ik heb nog heel lang last gehad van pijn. Ik voelde gewoon de schroefjes zitten, als ik voorover boog kreeg ik echt steken in mijn buik. Nu 1,5 jaar later is het gelukkig een stuk minder geworden, maar ik voel het soms nog steeds als ik ongesteld ben en soms bij het vrijen (au).

ster

ster

11-08-2009 om 13:57

Essure en ovabloc

bij essure krijg je dus een metalen veertje ingebracht en bij ovabloc een siliconenspul dat gaat stollen.
dat laatste klinkt mij beter omdat je dan geen metalen ding in je hebt.
wat moeilijk is het om te kiezen.

ster

ster

12-08-2009 om 08:42

En nog een vraag

moet je het gewoon bij je huisarts melden dat je een sterilisatie wilt? die stuurt je dan door?

angel3

angel3

12-08-2009 om 09:09

melden bij huisarts, dan krijg je doorverwijzing naar gyn. Die onderzoekt je inwendig en kan met jou ALLE opties doorspreken. Laat je goed voorlichten en kies de passende methode voor jou. Ovabloc kent het nadeel dat siliconen gaan verschuiven. Dat heeft essure niet omdat de veertjes vergroeien. Op internet staat ook echt veel. Nogmaals kies een gyn die goed bekend is met de gekozen methode. Succes

Puck2

Puck2

14-08-2009 om 15:42

Nee, dan siliconen

Ster: "bij essure krijg je dus een metalen veertje ingebracht en bij ovabloc een siliconenspul dat gaat stollen"
Nou, ik weet persoonlijk niet wat ik liever heb. Een metalen veertje of siliconen. Siliconen zijn ook niet zo lekker, kan me de horrorverhalen van lekkende borstprotheses nog wel herinneren en alle ziektes en klachten die dat met zich mee bracht. Dat is ondertussen ook wel verbeterd, maar siliconen hebben vast ook nadelen.

angel3

angel3

15-08-2009 om 11:15

Ster? ben je er nog?

ik denk dat het ook een beetje een soort psychische 'afkeer' is van dingen in je lichaam. Ik herken het wel hoor maar rationeel gezien is het een beetje onzin vind ik zelf. Wat dacht je van pinnen door gebroken armen? kunst knieen, plastic hartkleppen etc etc. Oke bij een steriliatie heb je nog keus en is niet levensbedreigend e.d maar om te zeggen dat het erg is om lichaamsvreemd materiaal in je lijf te hebben..... dat valt denk ik erg mee.
suk6 met beslissen

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.