Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Donna

Donna

16-02-2011 om 22:14

Steriliseren of nog een keer mirena?

Binnenkort moet bij de Mirena eruit om vervangen te worden, en nu ben ik aan het twijfelen of ik nog een keer voor de mirena zal gaan of dat ik me maar zal laten steriliseren. Ik ben al voor een gesprekje bij de huisarts geweest, maar ik kom er niet uit.
De voordelen van de mirena zijn voor mij dat ik nooit meer menstrueer (hoera!) verder heb ik geen ook last van bijwerkingen. Nadelen vind ik dat ik het inbrengen erg onprettig vind en dat ik over vijf jaar weer moet vervangen. Verder heb ik geen idee hoe mijn cyclus is en heb ik nog steeds de hormonen in mijn lijf.
De voordelen voor steriliseren zijn voor mij dat ik er dan voor altijd nooit meer over na hoef te denken, ik mijn cyclus weer terug krijg en dus mijn maandelijkse rothumeur, buikpijn en vet haar dáár de schuld van kan geven. Nadelen zijn een dagopname in het ziekenhuis en een operatie. En dat de kans op een zwangerschap definitief is afgesloten. Niet dat ik van plan was om nog een keer te proberen om zwanger te worden, maar ja, het idee dat het nog kan….

Kortom twijfel alom, heeft iemand nog ideeën over voor of nadelen? Ik weet dat ik de beslissing zelf moet nemen, maar hoor graag hoe anderen erover denken.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Primavera

Primavera

16-02-2011 om 22:21

Bij twijfel... niet steriliseren

Bij twijfel zou ik niet tot sterilisatie overgaan. Het is zo definitief. Als de Mirena goed bevalt gebruik je hem toch gewoon nog 5 jaar en stel je de definitieve beslissing even uit.
Ik heb mij laten steriliseren toen ik er zeker van was dat ik nooit, never meer zwanger wilde worden.
P.S. Man zou zich natuurlijk ook kunnen laten steriliseren
Groeten Primavera

Vic

Vic

16-02-2011 om 22:33

Hoe oud ben je?

Ik had hetzelfde idee toen ik op mijn 35e een spiraaltje nam, dat ik na 5 jaar het spiraal zou laten verwijderen en me zou laten steriliseren. Nu het bijna zover is (duurt nog ruim een jaar, maar toch) ben ik daar niet meer zeker van. Aan de ene kant denk ik niet dat ik nog een kind wil, en met 40 ben je daar sowieso een beetje oud voor, maar aan de andere kant weet je maar nooit. Mijn koperspiraal bevalt me ook prima, ik heb geen hormonen in mijn lijf en verder nergens last van.

Donna

Donna

16-02-2011 om 23:18

Mja..

Ik ben ook bijna 40 en dus wel oud voor nog een kind vind ik zelf, echtgenoot vindt ook dat het gezin 'compleet" is zeg maar. Maar ja, ik ken ook iemand die kreeg nog een tweeling toen ze 40 was...
Man kan zich ook laten steriliseren, daar hebben we het ook over gehad. Hij wil dat best maar hij is wel een stuk jonger dan ik. En ik ben van de ramp-scenario's: Stel dat ik morgen onder een auto kom en hij komt daarna een jongere vrouw tegen...

Mmm... ik denk dat ik toch maar weer voor een mirena ga...

Donna

Donna

17-02-2011 om 09:15

Pelle

Nee, maar het is vast niet prettig, weet jij wel hoe onprettig sterilisatie is? Ik zou het graag willen weten.
Voordeel is wel dat ik er dan ineenkeer van af ben. Maar goed, het wordt toch de mirena nog een keer denk ik. Ook omdat sterilisatie met bijbehorende narcose ingrijpender is dan nog twee keer de mirena.

Essure

Ik heb me onlangs laten steriliseren via Essure. Twee kinderen, de veertig gepasseerd, het is mooi zo.

Bij Essure word je poliklinisch gesteriliseerd, dus geen dagopname in het ziekenhuis, geen narcose. Ik stond binnen een half uur weer buiten. De sterilisatie zelf was in 8 minuten gebeurd. Het is even een weeïg, wat kramperig gevoel, maar voor mij althans prima te doen.

Als je eruit bent dat je geen kinderen meer wilt, zou ik deze mogelijkheid zeker overwegen. Nadeel voor jou is natuurlijk dat je 'gewone' menstruatie terugkeert, maar het voordeel is dat je geen hormonen meer hoeft te gebruiken en dat het definitief is.

Chris

ishtar

ishtar

17-02-2011 om 09:49

Ik blijf bij mirena

dat inbrengen en uithalen is maar eens in de 5 jaar 9en tegelijkertijd) daarna geen maandelijks probleem meer.
Ik hoef eigenlijk niet eens te kiezen want man is gesteriliseerd, maar ik heb zoveel last van mijn menstruatie dat ik die paar onaangename minuten (en de vorige keer waren de touwtjes zoek dus dat was echt onaangenaam) graag op de koop toe neem. Het alternatief is elke maand vele onaangename uren.

Jonneke

Jonneke

17-02-2011 om 17:02

Ook essure

Ook ik heb Essure ondergaan. Niks dagopname, niks narkose, niks operatie. Gewoon 15 minuten op die tafel, en weer naar huis. Beetje kramperig inderdaad.
Maar alleen als je heel erg zeker bent.

Janna3

Janna3

19-02-2011 om 17:55

Ook essure

Het was niet heel fijn, maar vergelijkbaar met de Mirena. Voordeel van Essure is dat het nooit weer hoeft. Als je geen Naproxen voorgeschreven krijgt, neem het dan zelf in, twee de avond voor de ingreep, en twee pillen 2 uur voor de ingreep. Dat scheelt enorm.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.