Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Stoppen met roken

Wie stopt er ook met roken (of is 1 januari al gestopt)?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Petr@

Petr@

03-01-2010 om 21:02

ben 17 jaar geleden gestopt en ben daar nog steeds erg blij mee.
Ik wil jou dan ook heel veel succes wensen bij jouw poging!

gr.
Petr@

Linda99

Linda99

03-01-2010 om 21:17

7 jaar

Ik ben 7 jaar geleden gestopt en nog steeds erg blij met die stap. Vriend is 1 januari gestopt en ik hoop dat ie het volhoudt (we waren 7 jaar geleden tegelijk gestopt en dat heeft ie 5 jaar volgehouden).

Linda99

Linda99

03-01-2010 om 21:18

Oh ja

Succes!

Femke:-)

Femke:-)

03-01-2010 om 21:56

Bijna 6 jaar alweer

Heel veel succes!

Mijn adviezen (of je ze nu wilt hebben of niet, hahahah)

- gooi alles weg....zodat je niet in de verleiding komt. Want als je het dan toch moet gaan kopen (omdat je alles weggegooit hebt), dan heb je je al weer bedacht voordat je in de winkel staat. Echt...maar als je het thuis hebt liggen, zit hij alweer in je mond voor je er erg in hebt.

-Ik had een bakje met oude peuken bewaard. Elke keer als ik toch dacht een sigaret te moeten hebben, trok ik dat vieze bakkie open en rook ik eraan...toen wist ik direct waarom ik ermee gestopt was

-Ook deed ik elke week 15 euro in een potje...dat gaf ik anders uit aan sigaretten. En 1x per week of 1x per 2 weken (langer gaf ik het niet!) kocht ik iets leuks voor mezelf. Ook dat helpt!! Want echt..je houd geen geld over hoor, als je stopt) En je hebt het verdient om iets voor jezelf te kopen!!! Je levert elke dag weer een hele prestatie.

- Verder moet je je dagelijkse patroon doorbreken (het roken voor je gaat werken, het sigaretje na het eten, het sigaretje als de telefoon gaat, of als je gaat lezen, of bij een bakkie koffie/thee....(je zult het wel herkennen) Ik ging vooral veel lopen, buitenlucht doet wonderen!!! Na het eten direct de tafel afruimen, op de kasten opruimen, de zolder opruimen. Van dat soort dingen. Je zult wel merken hoeveel tijd je nu ineens gaat krijgen

En echt geloof me. Je hebt die sigaret niet nodig hoor!!! Je kunt makkelijk zonder...het zit echt tussen de uren.

Zo nu houd ik op met mijn gepreek. Ik gun het je van harte! Want een leven zonder sigaretten is heel wat minder stressvol. (zo ervaar ik het tenminste)

En verder moet je je hier gewoon uitleven....gooi het hier maar op het forum. Genoeg stoppers die je willen helpen hoor!!

Groetjes Femke

Bijna 10 jaar

Het is alweer bijna 10 jaar geleden dat ik mijn laatste heb gerookt. Ik heb toen het boek van Alan Carr gelezen, niet gesmokkeld en gedaan wat erin stond. Uiteindelijk ben ik tijdens onze huwelijksreis gestopt met roken en HET LUKTE! Ik was het zo enorm zat, dat hielp zeker mee hoor. En ik rookte vrij stevig, pakje sigaretten per dag (van 25 stuks).
En daarna, niet meer gerookt. Een tijdje ben ik wat dingen uit de weg gegaan, poosje niet meer uitgegaan (toen mocht je nog overal roken) en heel veel afleiding gezocht door computerspelletjes te spelen en te lezen.
Heel veel succes, je komt hier maar steun zoeken hoor. Verder sluit ik me overigens aan bij de tips van Femke, vooral die van alles weggooien!

Julie

Julie

04-01-2010 om 10:03

Alles weggooien is het allerbelangrijkste

Ik ben inmiddels al 12 jaar gestopt en rookte toen best veel. Inmiddels is het totaal uit mijn systeem verdwenen (godzijdank).
Een tijd geleden was iemand hier zijn sigaretten vergeten en ze lagen in de vensterbank. Iedere keer als ik er langs liep dacht ik: zal ik er eentje opsteken? Eentje gewoon om weer eens te weten hoe het was?
Terwijl ik dus daarvoor zo ongeveer nooit meer aan roken dacht. Zo sterk is dus de verleiding.
Gooi ALLES weg!
(ps heb het niet gedaan trouwens, maar ik was maar 1 mm verwijderd van wel doen)

10 jaar

Ben nu bijna 10 jaar gestopt, na jaren fors gerookt te hebben.
Een half jaar na mijn 1e, mislukte stoppoging was er een Stonesconcert (voor mij een ultiem genotsmiddelenmoment en ik had mezelf beloofd dat ik dáár wel mocht roken, als beloning voor 6 maanden afzien. Mijn valkuil bleek dus dat ik uitzonderingen ging maken: op een gegeven moment neem je er eent je op een fesstje, na een moeilijke vergadering etc. etc. Eronder lag dat ik mezelf niet als niet-roker zag, maar als worstelende ex-roker. Dat is direct mijn tip: zie jezelf vanaf het moment dat je stopt als niet-roker. Dat laat geen ruimte voor twijfel (zal-ik-wel-zal-ik-niet), je neemt er geen, want je rookt gewoon niet. Punt. Die houding heeft mij geholpen en de tweede poging slaagde wonderbaarlijk goed. Ik taal er al jaren niet meer naar.
Succes!

Bastet

Bastet

04-01-2010 om 11:48

Peenvogel

Veel ziekenhuizen hebben een stop met roken polikliniek,ik hoor er goede verhalen over.
Succes! Bastet

amk

amk

04-01-2010 om 11:49

Werkgever

bij mij geeft de werkgever zelfs trainingen in samenwerking met de arbodienst voor die medewerkers die er behoefte aan hebben.

En ook ziektekostenverzekeraars vergoeden vaak trainingen op dit gebied.

Julie

Julie

04-01-2010 om 11:52

Cobi, alles weggooien

Het gaat er maar om dat je niks in het zicht hebt. Als je dat bereikt door alles op te roken, kan dat ook natuurlijk. Dat zou bij mij echter niet gewerkt hebben. Ik wilde op een gegeven moment stoppen, dat was HET moment, als ik dat niet gepakt had, rookte ik nu waarschijnlijk nog.

Tijgeroog

Tijgeroog

04-01-2010 om 12:34

Weinig plezier

Cobi: "ALs ik lees dat mensen zelfs in hun eigen tuin staat te roken. lijkt me dat er ook weinig plezier meer aan te beleven valt"

Gisteren in het zwembad: mensen die buiten stonden te roken, in de sneeuw, met natte badkleding, natte haren en een handdoek over de schouders. Lijkt me ook niet plezierig...

Pluk53

Pluk53

04-01-2010 om 12:35

Gewoon doen

als je zelf écht wilt stoppen, dan gaat dat lukken.

Aïda

Aïda

04-01-2010 om 13:10

Mijn moeder

heeft 29 dec haar laatste shaggie gerookt!!
Ik hoop dat ze het vol hou.. Ik vind het helemaal super van haar..

tonny

tonny

04-01-2010 om 13:13

Iedere stopper: succes!

Ik heb enorm veel waardering voor iedereen die deze stapt neemt en volhoudt.

Applaus!

Jet Burg

Jet Burg

04-01-2010 om 17:14

6 jaar gestopt

En wat ik helemaal een verademing vind, is het niet meer stressen of je genoeg sigaretten in huis hebt, of zoeken waar (en wanneer) je kan roken als je op stap bent. Heerlijk zo!
Ik wens ook iedere stopper heel veel succes en sterkte!

Peenvogel

Ik ben oktober 2009 gestopt. En eigenlijk valt 't me tot nu toe mee. Eerste week bijna niet geslapen dat was 't lastigste. En een paar weken erg hyperactief. Ik ben jaren geleden ook wel eens gestopt maar hield 't nooit lang vol. Grote verschil tussen toen en nu, ik kom nu haast geen rokers tegen en al helemaal niemand bij wie ik zou kunnen bietsen. Voor mij dus idd ook -alles weggooien- dat werkt. Op dit moment denk ik een paar keer per dag mmmmmm maar kan ik me daar makkelijk overheen zetten. Ik ruik meer en weeg helaas ook iets meer dan 3 maanden geleden maar ach die 2,5 kg dat is dan maar zo.

Femke:-)

Femke:-)

05-01-2010 om 08:32

Peenvogel, hoe gaat het nu?

Ben je ook al gestopt...of ben je nog moed aan het verzamelen?

Guinevere

Guinevere

05-01-2010 om 10:37

Vandaag op nu.nl

Ik wil niemand ontmoedigen maar houd je gewicht in de gaten als je stopt met roken:
http://www.nu.nl/algemeen/2155509/stoppen-met-roken-ongezond.html

Maxx

Maxx

05-01-2010 om 11:32

Wens of besluit

Stopppen met roken is een gevecht me jezelf. Er zijn geen trucjes om het makkelijker te maken. Een pilletje of zo.
Maar je kans op succes is groter als je een écht besluit neemt om te stoppen.
Zolang het een wéns is, blijf je bij elke poging vechten tegen jezelf. En je verlangen wint het vaak van je wens.
Mij lukte het toen ik besloot: "dit doe ik dus niet meer". En elke keer als ik de nog volle asbak zag, of een rondslingerende aansteker, of een aangebroken pakje sigaretten, dan wist ik het weer: DIT DOE IK DUS NIET MEER. Na 1 maand heb ik alles weggedaan.
Ik ben nu 5 jaar rookvrij. Ik rookte een pakje per dag - soms meer.
Maxx

Pluk53

Pluk53

05-01-2010 om 15:59

(ot) junks

eigenlijk heb ik het altijd vreselijk met rokers te doen: de nieuwe junks. "Vroeger" was het vooral stoer, en toen vooral gezellig, en nu is het dus vooral junkengedrag. Bij jonge mensen overheerst nog wel de vrolijke/stoere uitstraling, maar vanaf 35-40, als de huid gaat verleppen, en er een hese bijklank komt in de ademhaling, dan is het echt wel over met de vrolijkheid. Van mij mag de accijns nog verder omhoog, en het aantal plaatsen waar gerookt mag worden nog verder omlaag. Maar ze doen maar, zolang ze er mij niet mee lastig vallen.
Het is een rotverslaving, en je komt er alleen vanaf als je écht wilt. Maar als je écht wilt is het ook best te doen om te stoppen; gewóón dóen!!

Puinhoop

Puinhoop

06-01-2010 om 10:16 Topicstarter

Mijn rookhistorie

Wauw, wat veel reacties! Ja, laat ik me eerst ook eens voorstellen.
Ik ben 38 en rook nu 16 jaar. In de zomer van 2005 ben ik gestopt en in het voorjaar van 2007 weer begonnen. Sindsdien ben ik net zo vaak gestopt als weer begonnen, met wisselend succes; dwz dat ik er een week tot een half jaar af ben geweest, als het lukte.
Mijn rookmomenten zijn vooral de pauzes, dus koffie 's morgens, tussen de middag, theetijd, na het eten en 's avonds in de reclameblokken of tussen de computerbezigheden door.
Als ik succesvol gestopt ben met roken, neig ik tot het drinken van teveel wijn. Aankomen doe ik juist niet: mijn gerook gaat hand in hand met schransgedrag, dus ik val af als ik niet meer rook.
Tenslotte: ik ben nog niet begonnen met minderen of stoppen, maar wil eerst graag es nicotinekauwgum proberen.
Enfin, nu zal ik jullie reacties ook eens lezen.

Puinhoop

Puinhoop

06-01-2010 om 10:21 Topicstarter

Maar ik zoek iemand die nog wèl rookt en stoppen wil!

Natuurlijk is het stimulerend om te lezen dat jullie allemaal gestopt zijn, maar wat ik hier eigenlijk zoek, is een stopmaatje, liefst een clubje, zodat we elkaar kunnen helpen via dit forum.
Maar ik ben jullie zeker dankbaar voor alle adviezen en goede ervaringen. Blijf welkom in deze 'draad'!

Pluk53

Pluk53

06-01-2010 om 12:04

Knap stom!

Peenvogel, ik vind het knap stom om na 2 jaar weer te beginnen. Dacht je het te kunnen beperken tot "een paar keer"?
Dus blijkbaar weet je heel goed hoe je moet stoppen. Het enige wat je nodig hebt is de wíl. Een groepje stoppers heeft ook nadelen; de zwakkeren trekken elkaar mee om weer te beginnen. Gewoon dóen, en het aan iedereen vertellen in je omgeving, en hier regelmatig blijven posten.

Polly Shearman

Polly Shearman

06-01-2010 om 20:16

Hier

Ik ben niet gestopt maar, ik ben gestopt met thuis roken.
Ik heb jaren alleen bij gelegeheid gerookt, ( dus feestjes, carnaval, enz )
Nadat de jongste was geboren ben ik zo stom geweest om meer te gaan roken, elke dag dus, ongeveer 5 sigaretten per dag. Als ik een avondje combineer met wijn/vriendinnen en sigaretten gaan er wel meer door heen.
Ik heb dus nu besloten niet meer thuis te roken. Dat gaat al de hele week goed ( whahah dit is pas dag 3) ik heb nicotine zuignoepjes gekocht.. en heb nu een nieuwe verslaving! juist die dingen ja...
heb nu na 3 dagen al geen drang naar sigaret maar naar die snoepjes...
maar ach.. ik zuig er geen teer meer mee in mijn longen toch??

groet, polly

Peenvogel

Je zou 't forum van www.ikstop.nl kunnen proberen. Ik ben er een paar keer gaan lezen maar 't wekte bij mij irritatie op, weet niet precies waarom. 'T toontje, de plaatjes ... Iig succes.

Puinhoop

Puinhoop

07-01-2010 om 11:11 Topicstarter

Carr/nicorette/stopfora

Polly, wat leuk om hier een andere dame tegen te komen die ook mindert! Daar begin ik ook mee, zo ben ik eerder ook gestopt. Ik heb ook Nicorette, maar dan kauwgom. Ik heb een hele tijd lang juist níet in het openbaar gerookt, maar wel thuis (in onze schuur). Wat goed van je dat je nu die snoepjes hebt! Precies, je krijgt wel nicotine, maar geen teer en koolmonoxide. En ik hoorde van de apotheker dat je in elk geval makkelijker stopt met die snoepjes dan met sigaretten!
Zelf rook ik nog. Ik heb dus die kauwgum gekocht en we hadden het boek van Alan Carr nog. Dat leg ik in de schuur, om tijdens de peuk te lezen. Mijn man en ik roken Javaanse Jongens driekwart. Er is dus altijd shag in huis.
Hoe ik ook wel eens eerder gestopt ben: ik noteerde op een blokje elke peuk die ik rookte. Dan begon ik elke 2 dagen een peukje minder te roken per dag. Ik draaide ze vóór, zodat als ik er eens eentje extra rookte, ik 's avonds niet meer genoeg had. Dan moest ik naar bed.
Allerlei websites (waaronder de genoemde hier) heb ik in mijn favorieten gezet en ik zal daar ook op het forum gaan posten.
Ik hoop dat dit draadje 'levend' blijft!

Pluk53

Pluk53

07-01-2010 om 15:05

Antwoord is duidelijk

de enige die je mee moet krijgen is je man.
En hoe komt het dat je denkt dat je door te minderen kunt stoppen, terwijl alles en iedereen zegt: helemaal kappen met die hap (met mogelijk de steun van nicotine-pleister/kauwgom).
Uit eigen ervaring weet ik dat het extreem moeilijk is als je partner nog blijft roken; je blijft in de rook zitten, en in de stank ( en je hebt er niet eens de "lol" van ). Ik ken iemand die het stoppen heeft opgegeven, doordat de partner het "zo ongezellig vond"; zij zit nu met longoedeem aan de zuurstof.

Puinhoop

Puinhoop

07-01-2010 om 20:14 Topicstarter

Huwelijkstabak

Nouw...het valt gelukkig wel wat mee met mijn man, hoor. Ten eerste rook ik eer dan hij. Ten twee zóu het mogelijk moeten zijn de shag eruit te krijgen; alle restjes die hij liggen laat moet ik meteen weggooien. De verse shag neemt hij doordeweeks mee naar zijn werk.
Ten derde roken we niet in huis, maar in de schuur. Ik hoef dus niet in zijn rook te zitten. Hij poets altijd zijn tanden voor het slapengaan en dan ruik ik niets meer.
Ten vierde vindt hij het heel gezellig om in zijn eentje te roken. Als ik stop, óf minder, doet hij vaak mee, uit een soort trots: 'Dat kan ik ook!'
Minderen heeft me vaker geholpen te stoppen, daarom weet ik dat het wel werkt. Maar Alan Carr is het met jou eens: die zegt ook dat minderen eigenlijk een lijdensweg is
Mijn man wil trouwens wel stoppen, maar vaak blijft het bij woorden. Hij is eens gestopt 4 weken nadat ik gestopt was en toen zijn we tegelijk weer begonnen op Texel. Heel jammer. Maar ik moet de kar wel trekken, inderdaad

Polly Shearman

Polly Shearman

07-01-2010 om 21:38

Waarom ik minder

Ik wil gewoon niet meer thuis roken, als ik alleen bij gelegenheid rook vind ik het niet dermate schadelijk. Ik wil niet helemaal stoppen met roken, nu nog niet. In mijn sociale leven word heel veel gerookt en dus wil ik het mezelf niet al te moeilijk maken.
gewoon niet meer thuis roken, en alleen op feetjes dan is het prima!
van nooit meer roken raak ik in paniek, en als ik nu weer dat ik over 2 weken weer een feestje heb dat ik dus weer een sigaret mag roken dan gaat het prima..

ik vind trouwens die zuigtabletten meer dan prettig!
hoe schadelijk zijn die dingen???

groet, pol

Puck (vroeger Puck2)

Puck (vroeger Puck2)

07-01-2010 om 21:44

Peenvogel

Peenvogel, je zegt dat je hoopt dat dit draadje levend blijft. Waarom open je geen support-draadje in Gezellug?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.