Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Stoppen met roken

Wie stopt er ook met roken (of is 1 januari al gestopt)?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Belinda

Belinda

07-01-2010 om 22:46

Vertellen

Vertellen kan ook averechts effect hebben. Als je veel rokers in je vriendenkring hebt tenminste. Die vinden je dan ongezellig, en proberen je over te halen om er toch één te nemen. Beetje o.t.: Een collega van mij is gestopt toen zijn rookmaatje op vakantie was. Dat was de manier om in elk geval op die eerste dagen geen gezeur te hebben. Is gelukt trouwens, al jaren geleden.
En Peenvogel, jij denkt dat je niets meer ruikt als je man zijn tanden heeft gepoetst? Als jij een paar weken clean bent dan denk je er wel anders over hoor

Wat bij mij het beste werkte

was een pakje smerige sigaretten (voor mij nr.7 van de ALDI) in de keuken te leggen, als ik het echt niet meer volhield, dan mocht ik een paar trekjes.

In de praktijk bleek dat maar een paar keer per dag en die paar keer vond ik het intens vies (ik moest ook de oude peuk weer aansteken van mezelf)

Binnen een week was ik eraf, nooit meer gerookt, weinig behoefte ook.

Dit werkte voor mij omdat ´niets in huis hebben´ juist de begeerte bij mij opwekt (om het maar even stichtelijk uit te drukken )

Succes, al met al vond ik het een eitje! (en was ik, na een paar maanden superblij met al dat geld wat ik overhield, want ik merkte het wel degelijk!)

Pluk53

Pluk53

08-01-2010 om 10:41

Voor alle "stoppers"

het is zoals Jessica zegt: helemaal stoppen is de enige methode. Minderen is zelfbedrog ( en laat zien dat je het eigenlijk nog niet echt wilt). Als je het eigenlijk diep van binnen nog niet wilt, dan hoef je er niet aan te beginnen, want dan lukt het je NOOIT. Het is haast vermakelijk om al die smoesjes te lezen, als het niet zo diep triest zou zijn.
de smoesjes van Polly:"Ik wil gewoon niet meer thuis roken, als ik alleen bij gelegenheid rook vind ik het niet dermate schadelijk." Je blijft je longen belasten, en geeft ze geen herstelmogelijkheid. "Ik wil niet helemaal stoppen met roken, nu nog niet." Dan moet je eerst beginnen om jezelf diep, diep te overtuigen dat je moet stoppen. En dan moet je echt wíllen stoppen. Anders hoef je er niet aan te beginnen. "In mijn sociale leven word heel veel gerookt en dus wil ik het mezelf niet al te moeilijk maken." Je zult je juist stoer voelen als jij de peuken kunt laten! Het enige vervelende is, dat je na die sociale bijeenkomsten met stank in je kleren en je haar blijft zitten. "gewoon niet meer thuis roken, en alleen op feetjes dan is het prima!" Houd jezelf maar voor de gek. "van nooit meer roken raak ik in paniek" je kunt beter in paniek raken van de gedachte dat je straks met longemfyseem aan de zuurstof zit.

Ellen Wouters

Ellen Wouters

08-01-2010 om 11:47

Ja hoor pluk

Je hebt helemaal gelijk. Guttegut wat zijn ze stom, die rokers. Wat een debiele smoesjes. Wrijf ze het nog maar eens goed in hoe slap het allemaal is. Zo beter?

Het is een beetje de drill-instructoraanpak uit Amerikaanse films. "Zeg mij na! Ik ben een slappe zak"!" "Ik ben een slappe zak, sergeant!". Voor een heel specifiek type mens zal het nog wel werken ook, maar een hoop mensen raken er echt niet extra door gemotiveerd.

Het is een misvatting dat stoppen puur een kwestie van wilskracht is, en dat als het niet lukt, dat betekent dat je onvoldoende WILT.
Er is een substantieel deel van de rokers waarbij je op een heel ander mentaal knopje moet drukken. Dat is het knopje dat Jessica noemde: het HOEFT niet meer. Het is fijn om van de verslavende dwang af te zijn. De mensen voor wie dat knopje werkt, zijn gebaat bij de aanpak van Allen Carr. Zo ben ik 6 jaar geleden gestopt. Daar is verdraaid weinig wilskracht aan te pas gekomen. Dat was niet dapper of knap van me, dat is gewoon een rugzak met stenen die ik op de grond heb gezet.

krin

krin

08-01-2010 om 11:55

één tip

Mijd ex-rokers. Die hebben vaak hun rookverslaving ingeruild voor een stopverslaving. Waaraan anderen door te stoppen (of soms liever nog: te falen) moeten meewerken. Het is ze óf heel zwaar gevallen, en dus zijn ze bikkels, en dus ben jij een slappeling als het niet lukt, óf het ging ze heel eenvoudig af, en dus moet jij het ook kunnen. Gewoon.
Ik ben het met Ellen eens: ga op zoek naar jouw knopje. Andermans tips gelden voor anderman. Ook de mijne.

Pluk53

Pluk53

08-01-2010 om 11:57

Ellen

snap jouw reactie wel een beetje, maar vind hem onterecht. Als mensen (echt) willen stoppen, dan zul je toch de uitvluchten/smoesjes/leugens moeten doorprikken?
En echt, ik ben ervan overtuigd dat stoppen begint met willen. Je wilt stoppen, en op welk knopje je daarna drukt, of welke schakelaar je daarna overhaald zal per persoon verschillen, maar het begint met willen.
En helemaal ideaal als je zonder enig beroep op wilskracht of strijd de peuken kunt laten; maar je wilde wel (stoppen), ook jij!

Polly Shearman

Polly Shearman

08-01-2010 om 12:41

"ik ben een slappe zak"

Natuurlijk hebben jullie gelijk.

Ik ben gaan roken toen ik 14 jaar was, toen ik 18 was en op mezelf ging wonen werd dat heel veel. Toen ik 22 was wilde ik graag zwanger worden en ben toen gestopt toen ik met de pil stopte, van 30 sigaretten per dag naar NIKS, zonder hulpmiddelen als nicotinespul.
Dat was gewoon heel moeilijk, ik vond niks meer leuk en was bloed sjaggo. Maar het lukte. Ik heb jaren niet gerookt. nadat tweede werd geboren ben ik weer op feestjes gaan roken, gewoon voor de gezelligheid, pakje sigaretten lag op de kast en kwam maar eens in de zoveel tijd in beweging. Dat ging ook jaren goed. Toen wilde ik zwanger worden van derde en ben weer volledig gestopt. Mijn laatste zwangerschap was heel zwaar ( pittig depressie) toen kindlief er was was het groot feest!! en bij feest horen sigaretten! ja dat feest duurt nu al 3,5 jaar en nu is het klaar!!
Daarom nu dus nicotine zuigtabletten om de gewoonte van thuis roken te doorbreken, pakje sigaretten zit nu in mijn tas, maar gaat weer op de kast. Heb vanaf zondagavond al niet meer gerookt, heb nu geen moeite dankzij die zuigtabletten.
En natuurlijk is helemaal stoppen beter, nooit meer achter een bus fietsen ook.
Ik weet dat ik een gelegeheidsroker kan zijn, dat is me jaren lang gelukt, als het niet lukt. dus als ik in de verleiding komt steeds meer te gaan roken, dan stop ik alsnog helemaal.

"ik ben een slappezak sir!"

groet, polly

Pluk53

Pluk53

08-01-2010 om 13:05

"slappe zak"

ieder maakt zijn/haar eigen keuzes. En het is o zo makkelijk om iemand de grond in te boren ivm bepaalde karaktertrekken/zwaktes, verslavingen, gebrek aan discipline, whatever. Polly, het was zeker niet mijn bedoeling om jouw persoon als "slappe zak" neer te zetten. Maar los daarvan, mijn argumentatie blijft staan. Het blijft mijns inziens belangrijk om halve-leugens/verdraaiingen/vergoeilijkingen zichtbaar te maken/door-te-prikken. Zeker in een "stop"-draadje.
Als jouw aanpak voor jou werkt, dan moet je dat op die manier doen. Het is jouw keuze.

Polly Shearman

Polly Shearman

08-01-2010 om 13:54

Toen ik gestopt was

werd ook ook heel vervelend naar rokers toe, ik dacht.. als ik kan stoppen dan moet jij het toch zeker wel kunnen.
Hele lange discussie's over alle argumenten enz.
En natuurlijk had ik gelijk. Maar we zijn allemaal volwassenen en iedereen maakt zijn eigen keuze.
Ik zorg dat ik niemand lastig van met mijn rook gedrag, dwz niet roken in zwangerschappen en bij kinderen in de buurt, en eigenlijk nooit binnen, hoewel er nu weer kroegen zijn waar het gewoon mag...!
maar goed, ook al ben ik een roker als ik zie dat kinderen ongeboren of niet, last hebben van het rookgedrag van hun ouders ben ik net zo fel als jij hoor.
En ik ben helemaal niet beledigd als jij mijn rookbeleid er voor zorgt dat ik een slappe zak ben, want dat is ook gewoon zo. Ik ben gewoon in andere dingen weer heel sterk! whahahah

groet, polly

Rieke

Rieke

08-01-2010 om 14:46

Al 11 jaar gestopt

Maar in mijn dromen rook ik nog. Dat is lekker joh! Wakker worden en weten dat het maar een droom was en toch even lekker gerookt, haha.
Maar in real ben ik pats boem gestopt, geen datum, geen voorbereiding, gewoon m'n shag vergeten mee te nemen naar mijn vriend een lang weekend. En mijn vriend, nu man is een grote tegenstander van roken, tolereerde mijn gedrag omdat ie nog heftig verliefd was. En ik dacht toen; kom op slappeling, stop nu, praat er met niemand over en zeg pas na een paar weken dat je gestopt bent. Dat heb ik dus gedaan, en met succes, viel me echt 100% mee. De eerste weken waren het lastigst. En ik zou niet meer terugwillen, mijn vader is in de tussentijd aan longkanker doodgegaan, extra reden om het nooit meer te doen.

Polly Shearman

Polly Shearman

08-01-2010 om 16:04

Zuigsnoepjes

niquitin mini zuigtablet; 20 tableten van 1,5 mg

je hebt ze ook van 4 mg maar dat is voor mensen die meer dan 20 sig. per dag roken

ik rookte er maar een stuk of 5 en dan ook nog light dus vandaar die 1,5 mg.

als je te veel slikt en dus te veel nicotine binnenkrijgt dan word je idd misselijk, maar van teveel roken ook, toch?
op de verpakking staat dat je er 8 tot 12 per dag mag, als je net stopt met roken, maar ik heb aan 4 a 5 van die dingen ruim voldoende.
een sigaret is in 3 a 4 minuten op, maar op zo'n zuigsnoepje kan ik wel 15 minuten sabbelen, of zelfs langer.
ze zijn wel duur: bijna 9 euro per 20 ( veel duurder dan sigaretten dus) Maar als je de doosjes met 3 tegelijk koopt zijn ze goedkoper.

van andere merken heb je ook zuigtabletten, maar daar is de kleinste dosering 2 mg dus vandaar dat ik voor de niquitin heb gekozen omdat die maar 1,5 mg zijn.

de eerste 3 vond ik echt heel erg vies, je moet nl niet denken dat je een smintje in je mond stopt. Je mond word een soort van verdoofd, wat dus de nicotine normaal met je longen doet zodat je de teer niet voelt branden.

Greot, pollly

puff

puff

08-01-2010 om 23:44

En ik ben pas echt stom....

Was 4 jaar gestopt na zo'n 15 jaar zwaar roken. Ik ben een alles-of-niets roker, en het was dus heel lang ruim een pakje per dag. Op de dag van de positieve zwangerschapstest van mijn oudste gestopt. Vond het loei moeilijk, had een behoorlijk depressieve zwangerschap en dit had er vast mee te maken. Maar ik wist ook: dit is voor mij de enige manier om te stoppen, andere motivaties smolten altijd als sneeuw voor de zon weg, gewoon omdat ik het zo lekker vond/vind.

Een jaar geleden voor het eerst weer eens eentje gerookt, met vriendin op vakantie. En oh, het is zo stereotiep, dat ging prima, daarna maanden niet, toen weer eens eentje. Totdat ik in november weer steeds vaker op het werk mee deed met de rokers. Stress, spannende tijden en whoop..van 1 per dag werden het 3 per dag, ik kocht ook een keer een pakje want dat bietsen is zo vervelend etcetc. Volop roken dus, en het geheim houden thuis. Man heeft nog niets gezegd, momenteel niet zoveel intimiteit, maar zou hij het echt niet weten?
Ik was/ben rond de kerstvakantie 4 weken vrij, wist dat dat het moment zou zijn om te stoppen. Maar...al 2 keer een pakje gekocht (ook twee keer een week niet gerookt dus). Rook stiekem, op momenten dat het kan.

Kortom: belachelijke situatie, en ik doe het mezelf compleet aan. Moet dus snel uit zijn. Ik heb er nu nog een paar. Hierna klaar. Heb nog een week vakantie. KAn wel wat steun gebruiken!!

Puff

Ooo puff, doe je best en stop nu het nog kan

O meid stop er ajb mee nu het nog kan. Mijn man heeft ook jaren niet gerookt en is toen (ook door stress) weer begonnen met het idee ik kan zo weer stoppen (lukte de eerste keer nl zonder problemen). Helaas is hij nu al weer zo'n 18 jaar aan het roken en heeft meerdere pogingen (ook serieuze) om te stoppen, helaas lukt het echt niet meer. Ik heb zelf nooit gerookt maar merk het altijd direct als iemand gerookt heeft. Ook bij mijn man toen hij na het stoppen weer begon (zo ongeveer zoals het bij jou gaat, stiekem op momenten dat hij dacht dat het kon) ik rook het direct en ontkennen hielp echt niet.
Sterkte, ik hoop van harte dat het je nog lukt om er mee te stoppen.

Maxx

Maxx

10-01-2010 om 11:57

De sergeant van ellen

Ellen, je hebt helemaal gelijk als je stelt: "Er is een substantieel deel van de rokers waarbij je op een heel ander mentaal knopje moet drukken. Dat is het knopje dat Jessica noemde: het HOEFT niet meer. Het is fijn om van de verslavende dwang af te zijn. De mensen voor wie dat knopje werkt, zijn gebaat bij de aanpak van Allen Carr. Zo ben ik 6 jaar geleden gestopt. Daar is verdraaid weinig wilskracht aan te pas gekomen. Dat was niet dapper of knap van me, dat is gewoon een rugzak met stenen die ik op de grond heb gezet"
Dat was ook wat ik heb ervaren toen ik stopte. De mentale voorbereiding heeft jaren geduurd. Pogingen heb ik niet gedaan. Wel steeds tegen mezelf gezegd dat ik toch eigenlijk moest stoppen - etc. etc.
Ineens was het genoeg. Ik zat te roken en halverwege de sigaret keek ik er naar en vroeg me af: "waarom DOE ik dit eigenlijk". En toen ik voor mezelf geen enkel goed antwoord kon bedenken, heb ik de sigaret uitgedrukt. En dat was dat.
Het is precies zoals je zegt: het heeft me eigenlijk heel weinig moeite gekost om het vol te houden. Haast per ongeluk had ik het "goede knopje" gevonden.
Ik heb echt ALLE begrip voor rokers die worstelen om te stoppen. Een nicotineverslaving is een van de lastigste en hardnekkigste om vanaf te komen. Schaam je dus vooral niet als het niet lukt.
@Pluk: je weet echt niet waar je over praat. Jouw opmerkingen bieden rokers die willen stoppen helemaal niets. De beste support komt van mensen die het allemaal doorgemaakt hebben. Die begrijpen hoe lastig het is. En die ook begrijpen hoe rot het voelt om neergesabeld te worden door onkundige stuurlui.
Maxx

Tirza G.

Tirza G.

10-01-2010 om 13:18

Willen alleen is niet genoeg

Wat een onzin. We zijn hier niet in de spirituele wereld waar je door willen en visualiseren alles voor elkaar krijgt. Als je in een vliegtuig zit wat naar beneden dreigt te storten omdat de piloot een hartaanval krijgt, wíl je echt heel graag vliegtuigen kunnen besturen. Maar dat wil nog niet zeggen dat je het ook kúnt. Willen alleen is niet genoeg.
Je hoeft rokers ook niet te vertellen hoe dom en slecht enzovoort ze zijn. Denk je dat ze dat zelf niet weten? De grap is juist, dat je ze daarmee misschien juist wel meer naar de sigaret toeschuift. Immers: die zeurt niet, klaagt niet, is er altijd, geeft rust en ontspanning......pfffff.....een sigaret is een vríend.

De opmerking die mij triggerde om te stoppen was: goh, ik vind roken helemaal niet bij jou passen. Dom maar waar: dat vond ik nou zo'n motiverende opmerking, daar ben ik op "gegaan". Ik ben langzaam gestopt, ik heb ruim 20 jaar zwaar gerookt en heb er 20 weken voor uit getrokken om te stoppen. Ik ben eerst lichtere sigaretten gaan roken (ik rookte een pakje per dag), toen minder (pakjes waar er maar 20 in zitten) en zo heb ik het afgebouwd. Uiteindelijk ben ik na een week of 5, 6 (ipv 20) gestopt.
Het is een bevríjding, ik wil helemaal niet verslaafd zijn. Maar het is een altijd aanwezig gevaar. Ik wéét dat ik niet veel nodig heb om weer te beginnen. Tot nu toe (zo'n 15 jaar gestopt) rook ik alleen nog maar als ik in de USA ben

Tirza

krin

krin

10-01-2010 om 13:34

Maxx

Voorzover ik weet is Pluk weldegelijk een ex-roker, dus niet zomaar een stuurman aan de wal.

Pluk53

Pluk53

11-01-2010 om 11:05

Maxx2

voor de duidelijkheid: ik heb 16 jaar gerookt (Samson-shag, 2 pakjes/week). ~5 stop-pogingen. Mijn stoppen was geen echte stoppoging. Ik lag 2 weken in het ziekenhuis met longontsteking. Daar mezelf voorgenomen: hier zien ze me niet meer terug! In het begin de bekende ontwennings-handicaps gehad: "wat doe je met je handen" ( normaal draaide je op bepaalde sleutel-momenten een shagje, of had je er een in je hand). Geen lichamelijke afkick-verschijnselen gehad; daar was ik tijdens mijn ziekte al 'doorheen".
Nu 19 jaar rookvrij.
En nog even over "willen". Ik bedoel met willen "de wens hebben", niet "wilskracht". Ik blijf erbij: stoppen met roken begint met willen; je stopt toch niet "toevallig".

Toevallig stoppen

Laat ik er nou toevallig wel twee voorbeelden van kennen, mensen die toevallig gestopt zijn. Hee, mijn sigaretten zijn op en de winkel is dicht. Nou ja, laat ik dan maar stoppen. Niet ik zelf, want ik ben nooit begonnen, wel twee goede vrienden van me. Ik stond er bij en keek ernaar.

Pluk53

Pluk53

11-01-2010 om 14:22

Toevallig stoppen2

Genista, hardstikke goed voor je vrienden. Ik vind het een beetje een woordspelletje. Jij legt de nadruk op het toeval.
Ik zou de nadruk leggen op het feit dat je vrienden geholpen werden door het toeval. Toevallige omstandigheden als directe aanleiding, maar het daar achterliggende "willen" als basis. Want de volgende dag waren de sigaretten echt wel weer te koop, maar wilden je vrienden nog steeds niet roken.

Pluk

Als je graag gelijk wilt hebben, mag hoor. Maar feit is dat ze totaal geen plannen hadden om te stoppen. Dit alles overigens meer als illustratie van wat mensen voor mij al beweerden: de manier die het meest succesvol is, is niet universeel voor iedereen.

Polly Shearman

Polly Shearman

11-01-2010 om 18:50

Hoe het gaat

het gaat hier prima!
Ik vind het super handig dat ik niet meer naar buiten hoef om aan mijn nicotine te komen. Ik kan ook gewoon na het eten gelijk afruimen en niet eerst even 5 minuten buiten staan.
Ik kan zelfs in de auto en waar mijn kinderen bij zijn de nodige nicotine binnen krijgen whahahah
ik vind het ideaaal!
Zo is het helemaal niet zo moeilijk, als ik het vergelijk met de vorige keer toen ik stopte! toen heb ik me zoooo ellendig gevoelt, ik vermeed toen plekken en mensen enz.. maar nu niet hoor, ben helemaal blij met mijn pilletjes!
groet, polly

Fem

Fem

12-01-2010 om 08:24

Vandaag gestopt

Rook(te) sinds mijn 14e. Gestopt op mijn 22e toen ik zwanger raakte. Daarna vijf jaar niet gerookt. Ben weer begonnen tijdens mijn opname op de PAAZ. In mei 2008 stopte ik weer, toen ik zwanger was van de derde.
Afgelopen zomer had ik een enorme dip. Ben toen moeten stoppen met borstvoeding geven, vanwege medicatie. Dat vond ik verschrikkelijk.
De dag dat ik stopte met borstvoeding geven, ben ik 's avonds weer begonnen met roken. Voelde me verschrikkelijk als roker. Daarom wel eens een stoppoging gedaan, die helaas mislukte.
Vanmorgen heb ik nog een sigaret gerookt. Daarna ben ik onder de douche gegaan en vervolgens heb ik een nicotinepleister opgeplakt.
Tot nu toe gaat het goed, maar ja ben ook pas twee uurtjes gestopt hahaha. Hoop zo dat het gaat lukken!!!
Fem

Succes iedereen!

Ik heb zelf nooit gerookt, gewoon niet aan begonnen. Mijn ouders rookten wel en ik heb het altijd verschrikkelijk gevonden als kind (vooral in de auto). Ik vind zelf als niet-roker de stank die (verschaalde) sigarettenrook geeft het ergst.

Ik wil iedereen die bezig is met een stoppoging heel veel sterkte wensen en vooral het genot wensen van niet te hoeven roken.

Chris

Twee keer

Wat goed hoe sommigen van jullie zomaar kunnen stoppen. Ik zelf rook niet, maar dit draadje raakt me net als het draadje hieronder (ik las van beneden naar boven vandaag) over roken, waarin ik ook een reactie heb geplaatst over mijn rokende, zwangere zusje...

Mijn reactie

Ik weet niet of dat mag maar ik zie dat mijn reactie in het draadje hieronder beter past bij dit draadje, dus:

Allereerst: ik rook niet zelf. Wel geprobeerd, maar GATver wat was dat vies! Mijn moeder is gestopt toen ze zwanger was van mij en bleek astmatisch te zijn, dus het is ook zo gebleven, mijn vader is na lange tijd weer begonnen en 'doet zijn peukies' in de tuin. Mijn vriend rookt weinig tot matig (en perioden helemaal niet) en doet dat sinds ons samenwonen buiten. In onze vriendenkring waren wij de eersten die iedereen naar buiten jaagden om daar te roken . Nadat alle anderen ook kinderen kregen werd het algemeen.

Maar nu: mijn zusje rookt al jaren zeer zwaar. Ze wil ook al jaren een kind. Afgelopen jaar is ze eindelijk gestopt met de pil om zwanger te worden en je zou zeggen dat ze toen is gaan afbouwen, maar goed, dat deed ze niet, ze wachtte totdat ze daadwerkelijk zwanger werd. Toen vertelde de verloskundige dat ze beter niet in één keer kon stoppen, maar afbouwen. Allez, dat is waar. Ik weet natuurlijk niet wat de verloskundige verder heeft gezegd om haar te wijzen op de risico's, echter voor mijn zusje was het een vrijbrief. Nu is mijn zusje (dik) 7 maanden zwanger en elke dag neemt ze nog wel een paar trekjes. Niemand mag er iets van zeggen want dan wordt ze boos, want "de verloskundige heeft gezegd dat de stress die ze anders voelt niet goed voor haar is". Nog erger is dat haar zwaar rokende vriend (binnen, buiten, overal) en vriendin/buurvrouw haar regelmatig een trekje van hun sigaret laten nemen. Waarom weet ik niet, ik denk dat ze misschien denken dat ze zo voorkomen dat mijn zusje zelf eentje draait en opsteekt. En daar vind ik dus dat ze haar tegenwerken met stoppen. LAAT haar die eigen sigaret draaien. Laat haar dat pakje pakken waar op staat dat roken in de zwangerschap slecht is voor de baby. Laat haar het schuldgevoel voelen wanneer ze de shag uit het pakje neemt, de sigaret draait. Dat is nodig om te kunnen stoppen en dat wordt haar ontnomen. Ik word er zo verdrietig en boos van: ze wilde dit kindje zo graag en dan nu de risico's waaraan ze hem blootstelt. Er hoeft niks te gebeuren en ik hoop zo dat mijn neefje gezond wordt geboren en gezond opgroeit, maar als er iets gebeurt, hoe moeilijk stoppen ook is, dan weet ze pas hoe makkelijk het eigenlijk was....

Fem

Fem

13-01-2010 om 10:56

Clo

Kan me je zorgen over je zusje heel goed voorstellen. Wat een verschrikkelijk rotgevoel moet dat zijn. Je staat volkomen machteloos.
Zelf lukte me het bij de eerste zwangerschap pas met 12 weken compleet te stoppen met roken. Daarvoor rookte ik vijf sigaretten per dag. En het was inderdaad het schuldgevoel dat er uiteindelijk voor zorgde dat ik kon stoppen. Mijn zoontje werd uiteindelijk geboren met klompvoetjes. En daar heb ik me zó ontzettend rot over gevoeld. Want wat nou als dat de schuld was van mijn sigaretten. Uiteindelijk bleek dat niet t geval, de klompvoetjes zijn in ons geval een zaak van erfelijkheid. Maar wat heb ik me rot gevoeld.
Ten tijde van mijn tweede zwangerschap rookte ik niet. Dus ook niet hoeven stoppen. En toen ons derde, onverwachte cadeautje zich aandiende overviel ons dat compleet. Maar ben toch gelijk gestopt met roken, met de klompvoetjes van de oudste in gedachte; dat schuldgevoel wilde ik niet nóg 's ervaren.
En inmiddels zit ik op dag twee. Het gaat goed. Maar heel raar; ik vind het vandaag moeilijker dan gister. Wordt vandaag vaker overvallen door trek in een sigaret. Maar het is nog goed te doen.
Groetjes Fem

Fem

Kijk, wat jij zegt is nu precies wat ik bedoel. Want ook als je rookt kan je kindje geheel gezond ter wereld komen. En ook als je niet rookt kan er iets aan de hand zijn met je kindje (dat zou dus ook met jouw kindje het geval zijn geweest als je niet had gerookt, immers, het was erfelijk). Je kunt als er iets aan de hand is nooit een verband met roken aantonen. Maar je weet dat de risico's verhoogd worden als je rookt. En stel dat er nu onverhoopt wat dan ook gebeurt, dat schuldgevoel waar jij het over hebt, daar ben ik dan bij mijn zusje ook bang voor. En als je erover begint, dan explodeert ze gigantisch. Moeilijk hoor.
Maar jij bent goed bezig he? Sterkte en dat je het maar goed mag volhouden

Ellen Wouters

Ellen Wouters

13-01-2010 om 12:22

Clo

Je schrijft dat je zus van "zeer zwaar roken" naar "een paar trekjes per dag" is gegaan.
Natuurlijk is niet roken nog beter dan een paar trekjes per dag. Maar tegelijkertijd heeft je zus dus ook een enorme gezondheidswinst geboekt. Van zwaar roken naar een paar trekjes is toch al 95% beter.

Probeer het ook eens van die kant te zien, in plaats van alleen maar zo kwaad te zijn.

Ik zie bij mijn broer en schoonzus ook wel eens dingen gebeuren die ik niet zo geweldig voor de kinderen vind. Maar het zijn niet mijn kinderen en je kunt niet iedereen dwingen om het precies zo te doen als jij het graag zou willen of zoals de boekjes voorschrijven.

De meeste artsen en verloskundigen gaan er van uit dat als mensen "Perfectie" niet weten te bereiken, "Beter" nog altijd beter is dan "Niks veranderd".

Ellen

Zeker is 'beter' nog altijd beter dan 'niks veranderd', wat dat betreft heb je gelijk. Maar dat is niet precies wat mij zo frustreert. Waar ik kwaad over ben is niet dat mijn zusje haar best niet doet, maar dat haar directe omgeving haar slechte gewoonte in stand houdt. Zo ziet zij het niet, zij ziet overal een excuus in. Dat staat mij ook tegen, het altijd de verantwoordelijkheid afschuiven. Daarin zit stiekem heel off-topic ook een frustatie van mij, zij is erg beinvloedbaar en ik kan niet goed aanzien dat mensen daar zo mee omgaan en dat zij dat, op het belangrijkste moment in haar leven weer laat gebeuren. Ik hoop gewoon dat ik een gezond neefje krijg.
Groetjes

Polly Shearman

Polly Shearman

14-01-2010 om 10:04

Up-date, en conclusie

De echte reden waarom dat ik nooit eerder ben gestopt is dat ik het die eerste keer zo vreselijk moeilijk vond, Heb toen maanden vreselijke buien gehad. Ik wilde niet meer naar feestjes, ik wilde geen terasjes meer pakken, en zelfs op de bus wachten was onmogeiljk geworden.
Alle rook situaties probeerde ik te mijden, en dan nog was het gewoon vreselijk moeilijk.'
maar nu.. met mijn nieuwe vrienden, nico en tine is het helemaal niet zo moeilijk, alle rook momenten op een dag, daar kom ik fluitend doorheen omdat ik mezelf nog gewoon voorzie van de nicotine. Ik ben niet bang meer, want in het uiterste geval kan ik gewoon een zuigsnoepje nemen!! en die zuigsnoepjesverslaving is volgens mij veel makkelijker te overkomen dan die rook verslaving...
Het bevalt met super goed, ik heb toch geen feestjes in het vooruitschiet, dus ik denk dat ik maar gewoon helemaal stop! hihi als het over een maand carnaval is, dan praten we weer verder.
Mijn sigaretten zitten gewoon in mijn tas hoor, maar ik kom niet in de verleiding om ze te pakken..
hoera voor de nicotine snoepjes!!!!

groet, polly

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.