Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Stoppen met roken, ervaring gevraagd.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
sus-anne

sus-anne

04-03-2011 om 22:49 Topicstarter

Nog sneuër

het kan nog veel en veel sneuër ( raar woord eigenlijk,
wij zitten samen onder de afzuigkap zo,n 10x per dag.........................

Tirza G.

Tirza G.

05-03-2011 om 14:51

Gisteren bij de rekenkamer

De kosten van roken. Vast nog wel te zien via uitzending gemist, het was om 20.30 uur op NL 3.
Overigens: de balans valt positief uit. Rokers kosten een hoop geld, maar leveren ook een hoop geld op. Voornamelijk omdat ze eerder/jonger doodgaan, daarmee een hoop ziektekosten en pensioenen/AOW uitsparen.
Er zijn ongeveer 4 miljoen rokers in NL. Een kwart daarvan overlijdt voor het 65e jaar aan de gevolgen van roken. Nou, dat ruimt lekker op.

Tirza

Eerste moeilijke moment

Nou ja, eerlijk zijn, ik was gister behoorlijk sjachrijnig, zonder echt naar een sigaeret te verlangen. Maar vandaag na een heerlijke boswandeling, een kop warme chocolade, vriend naar huis, heb ik vreselijke zin om op mijn balkon een sigaretje te roken. Die zal dan ook smaken. Maar de sigaret die ik een uur later opsteek, smaakt weer helemaal niet. Dus, sigaretten zijn echt taboe voor Fély, even kopje thee en dan los op de stepper.

Sterkte alle toekomstige niet-rokers.

sus-anne

sus-anne

06-03-2011 om 08:37 Topicstarter

Tirza

ik heb de uitzending gezien,en daarna was ik er nog meer van overtuigd dat ik MOET stoppen,vanavond steek ik de laatste op en gooi alle restanten weg.

Tirza

Echt waar, een *kwart* overlijdt voor het 65e jaar? Ik wist wel dat roken slecht was maar dat het zo dramatisch was wist ik eerlijk gezegd niet.

Groeten,

Temet

Dag 5

Niet dat ik tel hoor . Het gaat eigenlijk fantastisch. Heel af en toe nog een rook-neiginkje maar dat verdwijnt na een paar seconden. Alles verliep verder volgens het boekje: hoesten, hoofdpijn, prikkelbaar. Maar ook bevrijding en opluchting. Ik probeer mijn gewicht te behouden en zelfs wat af te vallen. Lijkt onmogelijk en wordt overal afgeraden, maar de vorige keer ben ik 17 kilo aangekomen en het duurde 3 jaar voor ik die eraf kreeg. Nu sport ik 5x per week drie kwartier, drink veel water en thee, en eet vet-, suiker- en koolhydraatarm. O ja, geen glaasje wijn 's avonds, alleen in het weekend.

Ik heb sinds donderdag elke dag geld in een spaarpotje gedaan, loopt aardig op. In gedachten heb ik het al tig keer uitgegeven.

Succes Sus-anne!!!

Fély-de-niet-roker

Een week clean

Vorige week ben ik gestopt met roken. 20 jaar heb ik met veel plezier heerlijk gepaft. Want eigenlijk vind ik roken gewoon ontzettend lekker. Behalve tijdens mijn zwangerschap heb ik nooit een stoppoging gedaan. Nu ben ik er gewoon ingeluisd. Een vriendin/collega wilde stoppen, die haalde nog een vriendin/collega over die vervolgens mij gingen hersenspoelen. Nu doe ik het enorm goed op groepsdruk dus heb er zelf nog 8 collega's bij gesprokkeld en we zijn allemaal op dezelfde dag gestopt. Iedereen doet het op zijn eigen manier (sommige met laser, champix, elke dag 5 euro wegsparen, een afspraak bij de tandarts om tanden te laten bleken etc...).

Ik heb geen methode slechts mn trots. Over mn lijk dat ik moet toegeven tegenover de anderen dat ik het niet volhoud. Klein risico aan deze methode is dat als de rest van de groep weer begint ik geen intrinsieke motivatie heb. Overigens sturen we elkaar allemaal iedere dag een mail met een update. Die gezamenlijkheid werkt fantastisch! Misschien zijn er nog andere rokers over te halen in je omgeving Susanne?

dc

dc

07-03-2011 om 15:38

Swaen

De reden maakt niet uit, als dit voor jou werkt, goed toch! En als één van je collega's weer gaat beginnen, even goed ruiken hoe die ruikt na een sigaret.... Dat helpt mij enorm. Als mijn man nu 's avonds binnenkomt dan krijg ik echt kotsneigingen en mag hij een half uur niet in mijn buurt komen! (ik ben ook zwanger, dus ruik extra goed).

sus-anne

sus-anne

07-03-2011 om 17:38 Topicstarter

Fely en swaen

Fely, 5 dagen al,dat gaat lekker!
en Swaen,wat een goed idee om met zoveel mensen tegelijk te stoppen.
mijn man en ik zijn samen gestopt,met Champix.
gisteravond de laatste gerookt en de rest onder de kraan.
tot nu toe twee moeilijke momenten gehad,vanmorgen bij het opstaan( die allereerste was altijd zoooooooooo lekker),en vanmiddag na het werk.
ik rook op mijn werk nooit ,dus zodra ik buiten kom na werktijd steek ik er altijd 1 op.
maar die momenten gingen snel voorbij,ik voel me nu goed,geen stress of iets anders.
Man is net even een flink stuk gaan lopen met de hond om een moeilijk moment door te komen.
Ik ga vanaf nu wel op de fiets naar mijn werk,en ga weer naar de sportschool,want ik wil geen kilo,s aankomen.
succes Fely en Swaen!hou vol!

Vies!

Het stinkt vreselijk DC. Op advies van een vriendin heb ik een afgesloten bakje met wat as en peuken bewaard zodat ik daar aan kan ruiken mocht ik enorme rookbehoefte krijgen. Heb het nog niet nodig gehad maar meuren dat het doet! Bleh!

Hoe gaat het met de Champix Sus-anne? Ik hoorde dat het als bijwerking een beetje een gek gevoel geeft. Heb je dat ook?

sus-anne

sus-anne

08-03-2011 om 08:18 Topicstarter

Champix

de Champix geeft tot nu toe geen bijwerkingen,maar ik heb gisteren de dosis moeten verhogen,dus wie weet komt dat nog.
ik ben net een half uur op,en ik snak naar een sigaret,die allereerste in de ochtend was altijd de lekkerste.
Maar ik neem hem NIET.
Ik ga gauw naar mijn werk nu,daar hoef ,kan en mag ik niet roken.En daar heb ik er nooit moeite mee.

Kiki

Kiki

08-03-2011 om 11:10

Hier ook gestopt

want zwanger Als ik zwanger ben heb ik er niet zoveel moeite mee. Maar als ik dan weer niet zwanger ben en geen borstvoeding geef is het een stuk moeilijker om vol te houden.
Ik trap er dan ook iedere keer weer in.

T'is een rotverslaving

sus-anne

sus-anne

08-03-2011 om 13:04 Topicstarter

Kiki,swaen en fely?

allereerst,gefeliciteerd met je zwangerschap!
als het je lukt om 9 maanden niet te roken,dan zou ik gewoon niet meer beginnen,probeer vol te houden na je zwangerschap!(hoe lang moet je nog?).

en Fely en Swaen,hoe gaat het met jullie?

Asa Torell

Asa Torell

08-03-2011 om 13:33

Kiki (ot)

Van harte! Hoe ver ben je? Ik duim in elk geval dat het goed gaat deze keer!!!

't is voor mij geen kwestie van volhouden

Want ik geloof dat ik dan gek zou worden. Ik was helemaal niet van plan om te stoppen. Ja ooit, maar had geen tijdsdoel gesteld. Donderdagochtend zat ik in mijn kantoortje en tegen 10 uur had ik geen sigaretten meer (men mag hier overal roken). Normaalgesproken huppel ik naar de kantine en haal daar een nieuw pakje. Of ik buurt even bij mijn collega die ook de een met de ander aansteekt. Maar omdat dat tevens een ex van mij is, die kennelijk in een "wrok-tegen-Fély-fase" zit, heb ik dat ook maar gelaten. In de pauze ben ik naar de supermarkt gegaan en ook daar geen sigaretten gekocht. Terug op kantoor heb ik me bij mijn niet-rokende-collega's gevoegd en gezegd "ik geloof dat ik niet-roker ben".

En dat klopte dus. Echt geen idee wat mij er toe bewogen heeft.

Asa Torell

Asa Torell

08-03-2011 om 13:51

En on-topic

Alle gestopten heel veel sterkte en succes! Ik vind stoppen met roken ZO ontzettend knap! Je moet echt alles in je routines blijvend omgooien, zo zie ik bij een gestopte vriendin van me en ik herken het ook weer in jouw beschrijvingen, Sus-anne.

dc

dc

08-03-2011 om 20:28

Zwanger

"als het je lukt om 9 maanden niet te roken,dan zou ik gewoon niet meer beginnen"

Was het maar zo makkelijk. 2 keer had ik echt het idee en pauze te hebben, niet echt te stoppen. En omdat mijn man nog rookte, was het daarna erg snel weer gedaan met dat niet-roken. Deze keer ben ik mijn man zwaar aan het manipuleren en met schuldgevoelens aan het opzadelen om te zorgen dat hij stopt Hij zit nu op 2 sigaretten per dag, na 19u, dus hij is op de goede weg!!

Het is gewoon zo irritant lekker dat roken.

sus-anne

sus-anne

08-03-2011 om 21:04 Topicstarter

Vertel mij wat,ik heb niet gerookt tijdens de zwangerschap,maar na de bevalling van mijn tweeling,ben ik met bed en al rechtstreeks naar het rookverblijf ( dat bestond toen nog in het ziekenhuis) gebracht en stak mijn eerste sigaret weer op.
(had ik dat maar nooit gedaan,zeg ik nu)

Oef...

Had vandaag een dag op het werk waarbij ik normaal behoorlijk gerookt zou hebben. Sommige van mijn collega's die niet zijn gestopt deden dat dan ook. Had het toch wel even zwaar hoor! Maar, niet gedaan klapklapklap voor mezelf!

We kunnen er best een support draadje van maken. Een soort virtuele Anonieme Rokers voor de broodnodige steun! En wie weet haken er nog meer aan. Manda wellicht? En wie rookt er nog meer?

Hoe is het met de rest van de stoppers?

sus-anne

sus-anne

09-03-2011 om 08:25 Topicstarter

Goed zo swaen!

knap dat je de dag tussen rokers hebt doorgebracht en niet gezwicht bent!
tis ook eigenlijk heel smerig he? zo,n stinkstok.
vanmorgen heb ik iets minder moeite,ik heb trek in een sigaret,ik snak er niet naar,maar heb gewoon trek.
maar ik pak er geen,omdat ik niet WIL roken.

en hoe is het met Fely?

Goed zo!

wat goed dat jullie doorzetten ! Ik heb pakjes tandenstokers de eerste tijd er door heen gejast als ik een enorme hang naar kreeg.

goed zo !

Ik doe nog even niet mee, ik heb mijn aversie moment nodig.

Fély gaat goed

Ik ben vandaag thuis ("schoolziek") en normaal gesproken had ik er al een paar gerookt op mijn balkonnetje in het zonnetje. Niet vergeten vandaag weer paar eurootjes in mijn doosje te doen.

Ik kon eigenlijk niet eens meer genieten van een sigaret, mijn groeiende schuldgevoel vergalde het rookplezier. Tegenover mijn kinderen die het vreselijk vonden, maar ook tegenover mijn lijf. Ik heb niet voor niets 3 jaar geleden baarmoederhalskanker overwonnen. Toen was ik al jaren rookvrij, en er zeer trots op als de artsen vroegen of ik rookte en ik kon met nee antwoorden. Maar 1 jaar na mijn laatste operatie ben ik dus weer begonnen.

Never-nooit-jamais-nimmer wil ik nog een sigaret aanraken.

Alweer 11 jaar

geleden ben ik gestopt met roken. Op een onmogelijk tijdstip in mijn leven. We kregen in een tijdsbestek van 2 weken de diagnose van jongste en dus ook de prognose, mijn moeder kreeg te horen dat ze borstkanker had en 2 dagen later kreeg ze een heel zwaar hartinfarct. De cardioloog keek mij aan en zei, dit is erfelijk mevrouw. Rookt u? Ja? Dan heeft u op uw 40e ook een hartinfarct wanneer u doorrookt. Stoppen was zijn advies aan mijn broer en mij. En zo geschiedde. Ik heb nooit weer een sigaret aangeraakt en het gekke was dat het probleemloos ging. Terwijl ik er ook al tig stoppogingen had opzitten.

sus-anne

sus-anne

09-03-2011 om 16:47 Topicstarter

Nikus

heftig verhaal! blijkbaar heb je zo,n enorme schrik reactie gehad ,dat je probleemloos kon stoppen!

Sus-anne

Ja, het ging echt probleemloos! Als ik er nu nog op terug kijk kan het me enorm verbazen. Ik was een absoluut verstokte rookter.

Kiki

Kiki

09-03-2011 om 21:36

Hoi asa

Nog heel pril, maar als je rookt en je stopt ineens heeft iedereen het wel door. Ik ga er ook verder geen geheim van maken Het komt in november

Ik ga zeker proberen om niet te beginnen na de negen maanden (ben momenteel echt loeisacherijnig trouwens) maar bij de vorige zwangerschappen helaas wel gezwicht.

Succes in ieder geval voor iedereen!

Massi Nissa

Massi Nissa

10-03-2011 om 11:42

Kiki

Gefeliciteerd!
Groetjes
Massi

sus-anne

sus-anne

10-03-2011 om 23:11 Topicstarter

Meer lucht

vandaag de vierde dag zonder sigaret.( dat zijn 80 niet gerookte sigaretten).hoewel ik best mijn moelijke momenten heb valt het tot nu toe mee.
wat ik vandaag ook merkte is dat ik meer lucht heb,ik moest drie keer achter elkaar naar boven lopen(wie zijn hoofd niet gebruikt...............)en realiseerde me dat ik niet buiten adem was zoals gewoonlijk.

hoe is het met Fely en swaen en kiki?merken jullie al iets van het feit dat je niet meer rookt?

Eigenlijk weinig verschil

Behalve het genot van een rein geweten.

Ik was net een week begonnen met sporten en dat ging ook met roken best goed. Mijn stofwisseling is een dag wat trager geweest (verstopping), maar ook dat heeft zich weer hersteld. En de eerst drie dagen heel erg gehoest.

Omdat ik regelmatig sport en op mijn voeding let ben ik ook nog niets aangekomen. Zelfs een kilo eraf. Vanavond zal ik weer trots naast mijn niet-rokende vriendje zitten in de kroeg tussen alle paffers.

sus-anne

sus-anne

11-03-2011 om 15:45 Topicstarter

Zo fely

durf je dat al aan? tussen allemaal paffers te gaan zitten?
dat zijn de situaties die ik nog even ontwijk,bang dat ik overstag ga.
alhoewel,toen ik gisteren de hond uit liet,stond er een vrouw in haar voortuin te roken,mijn eerste gedachte was: gadverdamme...........terwijl ik had verwacht dat ik zou denken,oh,lekker zo,n sigaretje!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.