Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Stoppen met roken, ervaring gevraagd.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ik zit de hele dag tussen de paffers

Want in het hele bedrijf wordt stevig gerookt. Op de gang, in de kantoortjes zelf, op de wc, kantine. Alleen mijn kantoor is rookvrij want mijn collega is 2 jaar geleden al gestopt. Hij had er geen moeite mee dat ik achter mijn pc rookte.

Vorig weekend ben ik ook al naar de kroeg gegaan (ook daar mag je overal roken). Ik heb het grote geluk dat mijn vriend niet rookt, als enige bar-bezoeker trouwens. Hij vond het geen probleem dat ik rookte: ik ben ook nu zijn eerste niet-rokende vriendin en het schept echt een band.

Mijn man is 7 jaar geleden (samen met mij) gestopt, mijn moeder ook, mijn broer al veel langer. Mijn vader is aan longkanker overleden 33 jaar geleden.

Ik heb gedaan met roken. Kost me absoluut geen moeite.

Sterkte Sus-anne en gefeliciteerd!

Kiki

Kiki

11-03-2011 om 18:54

Wow susanne

80 niet gerookte sigaretten! Ik heb er niet zo'n moeite mee, ik was de eerste twee dagen wel loei-sacherijnig, echt een tikkeltje labiel zeg maar (een tikkeltje erg) Ik had mot met een heel vriendelijke winkelbediende.

Ik had er nog een blog van op mijn facebook gezet, ik deel mijn belachelijke blunders altijd graag met anderen namelijk.

Ik zal hem even hier plaatsen, dan weet je hoe ik me misdragen heb. Zo ben ik normaal niet hoor. Ik ben normaal heel lief.

Nu gaat het wel weer, maar ik heb natuurlijk een heel goed doel

Kiki

Kiki

11-03-2011 om 18:58

Heks, waar is je bezem

Jeetje wat was ik een kreng vandaag zeg. Nou zou ik graag willen zeggen dat het door de hormonen komt en dat het uitermate logisch is dat ik vervelend ben. Maar eerlijkheid (en schaamte) gebiedt me te zeggen dat het waarschijnlijk het stoppen met roken is wat me een helleveeg maakt. Ik bedoel hormonen zijn leuk natuurlijk en een geweldig excuus (ik kan het weten) maar die anderhalve dag die er verstreken is sinds de positieve zwangerschapstest kan geen verklaring zijn voor mijn afgrijselijke humeur.

Vandaag was ik zo erg dat het zelfs mij opviel dat het niet mijn dag was en na overal nee opgezegd hebbend had ik zo'n schuldgevoel naar de jongens toe (maar ik word echt simpel van het feit dat ze de hele tijd bij me hangen, Bij man doen ze dat niet) dat ik vervolgens nog een uur met ze geknutseld hebt, wat zeer zeker mijn humeur niet verbeterde.

In de winkel, waar ik een kraamcadeau ging kopen, was ik ook uitermate vervelend tegen de verkoopster. Ik weet zeker dat ze me dood gewenst heeft.
"Kunt u het vinden, zit er iets bij wat u leuk vindt" tjilpt ze vriendelijk.
Ik: "Nee, ik vind het allemaal vreselijk truttig" (goede binnenkomer, zo maak je vrienden)
Met een parelend lachje (hoe komt zij aan zo'n goed humeur) vertelt ze me dat het "Vintage" is (een ander woord voor truttig dus)

"ja maar ik zoek kleertjes voor een meisje en ik houd niet van roze en paars. Dan kan het wel honderd keer "Vintage" (spreek Vintage zwaar ironisch uit) zijn. Ik koop uit principe geen kleren voor meisjes in roze"

Zij tjilpt en hupt en weigert zich uit haar humeur te brengen door mij en zoekt en vindt inderdaad niets waar geen roze in zit (of glinster, of glitter)

"Ja maar wat voor type is zij dan" Ik kijk haar ongelovig aan:

"het is een baby, ze is nog geen week oud, ik ga haar morgen voor het eerst ontmoeten. Hoe moet ik weten wat voor type het is. Het is een meisje!"

Neeeee gekkie (ok het is nu definitief, de verkoopster heeft me nu officieel geirriteerd) Ik bedoel de moederrrrrrrrr (echt met zo'n langgerekte rrrrr)

Ik kijk haar aan en vertel haar vriendelijk dat het me niet kan schelen of de moeder haar kind behangt in roze en paars, dat IK het niet mooi vind en dat IK het derhalve niet als kraamcadeau zal geven.

Ze keek me even hulpeloos aan en een pang van medeleven schoot door me heen (ware het niet dat ze mijn goede wil daarna weer goed om zeep hielp) maar jee wat was ik naar zeg.

Ik geef de kleertjes voor de baby op en ga in plaats daarvan naar de zomerjassen kijken, die ik eigenlijk allemaal niet leuk vind, te druk, rare regenjasstof en allemaal drukke print.
Ik zoek de minst lelijkste op en vraag me in mijn hoofd af of ik nog tijd heb om elders een leuke jas te kopen of dat ik hieraan zal wennen. Het kind moet toch een jas.

"Leuk he" kreet Maya de Bij zonnig achter me, nog steeds niet opgevend.

"mmm, Vintage zeker" mompel ik zachtjes (en sarcastisch) "Precies!!" riep ze bijna achteroverkukelend in haar enthousiasme.

Ik trek het Zoon aan en besluit eigenlijk stante pede dat ik hier niet aan kan wennen, niet voor 110 euro in ieder geval. Omdat ik niet nogmaals haar hele collectie wilde afkraken zei ik ditmaal dat ik er nog even over na moest denken, want dat ik het wel veel geld vond. Nu zag ik toch wat barstjes komen in haar goede humeur en ze zei iets minder vrolijk en met iets meer nadruk

"Nou je zoon (nadruk op zoon) vond hem anders wel leuk"

Ik kijk haar onbewogen aan en zei uiteindelijk

"Mijn zoon had zich vanmorgen twee verschillende sokken aangetrokken en vond dat geweldig mooi. Ik geloof niet dat ik heel veel waarde hecht aan wat hij leuk vind"

Nu, weer tot mezelf gekomen, schaam ik mij natuurlijk verschrikkelijk en overweeg morgen even met een bos bloemen aan te komen, want ik heb me natuurlijk vreselijk misdragen daar.

Nou was ik vandaag vrij, maar ach wat voel ik mee met de dames op werk. Ik hoop dat ze me met rust laten morgen

dc

dc

11-03-2011 om 21:17

Geweldig!

Ik heb me hier liggen bescheuren van het lachen achter de computer!! Die arme verkoopster

sus-anne

sus-anne

15-03-2011 om 13:36 Topicstarter

Hoe gaat het?

hoe is het met de gestopte rokers?
houden jullie het nog vol?
ik ben nu 8 dagen zonder sigaret ,heb soms wel moeilijke momenten,maar ik loop niet hele dagen te snakken naar een sigaret.

Nog steeds happy non-smoker

En qua gewicht? Merken jullie iets? Helaas gaan mijn kleren een beetje krapper zitten, ondanks sport en op voeding letten.

Pluk53

Pluk53

15-03-2011 om 14:32

Su-sanne

hartstikke goed. De lichamelijke verslaving ben je dan al bijna kwijt. Daarna is het "gewoon" een kwestie van volharden in "ik-ben-geen-roker"-houding. Wat doe je als beloning, of heb je dat niet nodig?

dc

dc

15-03-2011 om 17:18

Pas op

Dat is ook het moment dat je denkt "zie je wel, ik kan best zonder, dus af en toe een sigaret kan geen kwaad", en voor je het weet zit je weer aan een pakje per dag.

Die ene sigaret kan wel kwaad!!

Pomtiedom

Gaat ontzettend goed hier! Zit nu op 16 dagen geloof ik. 2x echt moeilijk gehad maar toen had ook ook redelijk wat wijn op. Maar toch niet gedaan.

Wat goed van jullie allemaal ook! Ik zweet me trouwens wel helemaal gek s nachts op het moment. Heb ik anders nooit. Zal het een afkickverschijnsel zijn? Herkenning?

sus-anne

sus-anne

16-03-2011 om 12:45 Topicstarter

Ik ook

ik slaap heel licht momenteel,ben vaak wakker,en zweet s,nachts ook veel.

maar................IK ROOK NIET
en een beloning geef ik mezelf niet,mijn grootste beloning is dat ik me super trots voel dat het lukt!

en misschien, als ik over een jaar 2400 euro heb uitgespaard,ga ik wel een heerlijke vakantie boeken.
Maar dat duurt nog 51 weken

sus-anne

sus-anne

16-03-2011 om 12:46 Topicstarter

Fely

ik merk nog niet dat ik aankom,(waar ik wel bang voor was).
maar ik ga sinds ik gestopt ben met roken elke dag op de fiets naar mijn werk,en ik eet niets meer na 20.00 uur .

Gister ook gezweet

Maar dat had andere oorzaken . Mijn vriend is niet-roker en vindt me heeeel lekker momenteel.

sus-anne

sus-anne

16-03-2011 om 17:38 Topicstarter

Kno

Vandaag was ik bij de KNO arts vanwege heesheid.
en wat ik al dacht,mijn stembanden bevatten ( goedaardige)zwellingen ,die veroorzaakt worden door het roken.
het is mogelijk dat de zwellingen verdwijnen omdat ik nu niet meer rook,anders wacht mij een operatie.
ik ben even flink geschrokken,al is dit vook weer een extra stimulans om NOOIT meer te gaan roken.

Jij mag dan niet te genieten zijn, ik heb wel genoten

Wat heb je het beeldend geschreven en ik heb echt zitten grijnzen. Zolang je zelf maar weet dat je onredelijk en niet te harden bent dan wordt het al een stuk minder erg. Mocht iemand je humeur en bijbehorende uitspraken niet waarderen dat weet je dat het terecht is

Sterkte met je hormonen en het nicotine gebrek. (zoethout is een optie voor je nicotine gebrek)

Ik kom toch langzaam maar zeker aan

En dat vind ik heel erg! Ik snoep niet, eet koolhydraat-, vet- en suikerarm. Doe 5x per week 45 minuten aan sport, drink veel (water, thee). Bahbahbah! Dat was 7 jaar geleden ook zo en toen duurde het 3 jaar voordat de 15 kilo weer eraf was.

Nou ja, ik ga overmorgen een weekje naar San Francisco. Dat maakt me extra blij dat ik niet meer rook, want ik had gedwongen op rantsoen vanwege de strenge regels en lange reistijd, vast niet op prijs gesteld.

Hoe gaan jullie?

dc

dc

18-03-2011 om 17:00

Ben sinds ik 8 maanden geleden gestopt ben 12 kilo aangekomen. Maar ik hoop over een paar weken weer in 1 keer zo'n 8 kilo ofzo kwijt te raken

Biene M.

Biene M.

18-03-2011 om 17:02

Da's netjes, dc! (Ik kwam 2x 20 en 1x 18 kg aan en alleen de eerste keer be nik ook nog gestopt met roken.)

Rommelt het nog niet bij je?

dc

dc

18-03-2011 om 17:16

Wortels

Het geheim is hele rare dingen te willen eten. Met de oudste 2 was het salade, en nu is het wortels. Ik zal niet verbaasd zijn als de baby er oranje uit komt, grin.

Ik dacht vorige week dat ik ging bevallen, maar het is weer gestopt. Heb veel oefenweeën, echt vervelend. Mijn man wordt er gek van en is bang dat we daardoor te laat naar het ziekenhuis gaan, omdat ik dan niet denk dat het echt is! Ik heb hem droog gevraagd of hij dan liever elke keer (dus elke avond) naar het ziekenhuis wil

Kiki

Kiki

18-03-2011 om 17:28

12 kilo maar

Ik ben altijd echt een nijlpaard Ik word gigantisch dik en groot en heb de draaicirkel van een shermantank.

Bij mijn oudste was ik 21 kilo aangekomen, bij mijn jongste heb ik niet meer durven kijken, ik zou er depressief van kunnen worden.

Ik heb geen reden aan te nemen dat ik bij deze baby minder dik word. Dus ik heb de batterijen maar uit de weegschaal gehaald, hahaha

Maar goed, bij mij is er ondertussen anderhalve week verstreken, de lichamelijke afkickverschijnselen zijn achter de rug. Nu houd ik het wel vol tot in ieder geval na mijn zwangerschap (en hopelijk langer ook)

Als ik nu in een slecht humeur ben kan ik het wel aan mijn zwangerschap wijten denk ik

dc

dc

18-03-2011 om 22:37

Buik

ik heb wel een enorme buik hoor. En het duurt bij mij maanden (lees: jaren) voor die weer terug is naar een beetje normaal formaat. Maar ik hou ook geen vocht vast ofzo, dus daarmee heb ik gewoon mazzel.

dc

dc

18-03-2011 om 23:13

Combinatie!

Ik ben gestopt met roken omdat ik zwanger was! Ik wijt alles aan het stoppen met roken natuurlijk

dc

dc

18-03-2011 om 23:34

Kijk eens in buitenland

En dan begrijp je waarom ik geen nederlands meer kan!

Niet zwanger

Vorige keer ook niet maar desondanks 15 kilo aangekomen. Nu na ruim 2 weken, een kleine kilo erbij.

sus-anne

sus-anne

26-03-2011 om 21:03 Topicstarter

Niet rokers? alles goed?

hoe gaat het met de niet rokers? houden jullie het nog vol?
ik ben morgen precies 21 dagen geleden gestopt.
Ook heb ik de medicijnen die me helpen afkicken ( Champix)gehalveerd.
ik ben trots op mezelf ,voel me fitter,heb meer conditie,en voel me prima!

He wat ontzettend goed zeg

volhouden susanne, lichamelijk ben je er nu wel zo'n beetje door heen, nu dat vervelende etterende stemmetje nog negeren.

Ik heb hier nog 2 sigaretten, de laatste dus morgenochtend ergens. Heel moeilijk gaat het worden want ik heb nog geen walging maar het moet, gewoon omdat ik oud en gezond wil blijven zodat ik straks mijn kleinkinderen kan knuffelen en verwennen. Maandag nog even aan de kno arts vragen wat hij zoal aan keelkanker voorbij ziet komen zodat ik echt een stok achter de deur heb. Oh het wordt zwaar.

Zet hem op, ik vind het zo knap van je, inspirerend !

sus-anne

sus-anne

27-03-2011 om 09:43 Topicstarter

Kno -manda

De Kno heeft bij mij de doorslag gegeven.
ik heb al heel lang een hese stem,veroorzaakt door het roken.
Bij een keelonderzoek bleken mijn stembanden opgezwollen te zijn,het is niet kwaadaardig,maar volgens de KNO kan het dat wel worden als ik nu door blijf roken.
ik ben erg geschrokken,tijd om te stoppen dus.
Morgen gaat de KNO met een cameraatje in mijn keel kijken of de stembanden al iets minder gezwollen zijn,zo niet dan volgt een operatie.
ik hoop dat het niet zo ver hoeft te komen.
Manda ,veel succes ,ik zeg niet dat het gemakkelijk is ,maar het levert heel veel op!

Fianna

Fianna

27-03-2011 om 09:55

Nu ruim 6 maanden

Ik ben ruim 6 maanden geleden gestopt en ben echt enorm blij met me zelf
Ik heb nog wel dat ik zo'n zeurend gevoel heb, zo'n drang ergens in, maar verder gaat het eigenlijk wel goed. Het geeft zo'n rust eigenlijk. Nee, ik wil echt nooit meer roken.
Mijn kinderen waren doorslaggevend voor me. Ik wil nl echt niet dat zij gaan roken. dat moet ik minstens het goede voorbeeld geven
Succes allemaal er mee!

dc

dc

27-03-2011 om 10:10

Nog zwanger

Dus rook nog steeds niet

Maar mijn man rookt nog steeds, en daar baal ik echt van. Hij was degene die wilde stoppen, en nu heeft hij 8 maanden de tijd gehad en rookt hij verdorie nog steeds. Ik wil geen verleiding en geen sigaretten in huis als de baby er eenmaal is, maar hoe krijg je een andere verslaafde van het roken af? Dat gaat dus niet, zucht...

Sus-anne

Ik wil ook graag stoppen met roken, maar zxie er ook als een berg tegenop... Die Champix, helpt dat goed? En heb je veel last (gehad) van bijwerkingen?
Ik denk er hard over om komende week naar de huisarts te gaan, maar zou graag wat meer over dat middel willen weten.

Massi Nissa

Massi Nissa

27-03-2011 om 13:45

Zo herkenbaar! Ik rook ook niet (eerst zwanger, nu bv) en erger me te pletter aan mijn man, die als een schoorsteen doorpaft. Niet in huis natuurlijk, maar toch, hij stinkt naar rook en bovendien beweerde hij dat hij ook zou stoppen. Ik merk dat ik het echt heel vervelend vind, vooral inderdaad omdat de drempel om dan zelf weer te beginnen lager wordt. Dat zal niet-rokers absurd in de oren klinken, maar het werkt echt zo.
Groetjes
Massi

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.