Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Cecile

Cecile

05-10-2020 om 20:12

Stopt het nou nooit?

Ik kreeg 7 jaar geleden mijn eerste opvlieger. Sindsdien, vooral de eerste paar jaar veel last van erge opvliegers gehad, dat ik meteen een vestje moest uitdoen tot ik weer afgekoeld was en het weer fris kreeg. Gelukkig vooral overdag, niet 's nachts uit mijn bed gedreven (wel warm), dus het kon nog erger.

Daarna waren die hele erg opvliegers overdag voorbij, maar al die tijd heb ik met periodes last gehouden van opvliegers. Soms toch nog wel zodanig dat ik vestjes uit moest doen. Ik draag ook nooit meer truien, te warm/onhandig.

Mijn menstruatie is al lang (jaren) voorbij, maar de opvliegers blijven. Overdag, maar ook 's nachts heb ik het soms warm.

Mijn vraag is of er mensen zijn die dit herkennen en of die opvliegers ooit voorbij gaan?
Zou ik ooit nog truien kunnen dragen of gaat dat hem niet meer worden?


Annelies B.

Annelies B.

05-10-2020 om 21:36

Herkenning (helaas ...)

Cecile, ik herken het helemaal. Ik ben nu 62 maar het lijkt alsof de opvliegers er toch nog regelmatig zijn.
Mijn man slaapt al geruime tijd onder 1 dekbed en sinds gisteren zelfs onder het hele 4-seizoenendekbed. En ik lig sinds gisteren alleen onder de flanellen dekbedhoes. In de ochtend even een fleece-dekentje. Hiervoor al maanden onder alleen een katoenen dekbedhoes. Als het gaat vriezen zal er wel een dekbed in de hoes gaan.

Ik heb geen truien. Wel verschillende vesten. Ook geen shirts/tunieken met lange mouwen. Alles met korte of halflange mouw.
Maar er zijn toch wel eens momenten dat ik het koud heb. En niet warm te krijgen ben. Maar een half uur later bloedheet hebben ....
Helaas gebeurd dit ook 's nachts. Dekbed gaat dus regelmatig open en weer dicht. Dekentje erbij, eraf .... word soms gek van mezelf.

Ook herkenbaar

Ben 52, opvliegers begonnen met 44, al sinds mijn 46e geen menstruatie meer maar ik heb er nog wel een paar per dag en per nacht. Bij mij gecombineerd met een algeheel angstig/opgejaagd gevoel dus dat is extra leuk. Zucht.

Stickertje

Stickertje

05-10-2020 om 21:59

Vestje aan vestje uit

En dat de hele dag al een jaren of 5 en als ik kijk naar mijn moeder en de verhalen hoor over mijn oma dan duurt het nog en jaar of 20 waarin het wel minder wordt maar nooit meer helemaal weg gaat.
Sterkte, niet te moeilijk over doen. Vestje uit en doorgaan met wat je doet.

Thermostaat kapot

Ik heb ook nooit meer truien aan, altijd laagjes die ik uit of aan kan doen. Het zijn bij mij geen opvliegers zoals ts beschrijft, maar meer alsof mij thermostaat kapot is. Als ik ga sporten stijgt mijn temperatuur binnen een paar seconden de pan uit, binnensport is voor mij niet meer te doen. Of even iets zwaars optillen, hóppa!

Bellefleur

Bellefleur

06-10-2020 om 09:22

Voeding

Ik heb gelukkig heel weinig last gehad van opvliegers. Daar bof ik mee. Wat mij opviel was dat ik opvliegers kreeg als ik zoete dingen at, veel koolhydraten, of als ik alcohol had gedronken. Ik ben toen direct gestopt met suiker. Geen koekjes meer, geen chocola, geen gebak. Ik heb zoveel mogelijk als suikers uit mijn maaltijden geschrapt: een tijdje etiketten lezen in de supermarkt. Op vrijdagavond gunde ik mezelf een glas wijn en accepteerde de opvlieger die er op volgde.
Misschien is het een tip die jullie kunnen gebruiken.

Stickertje

Stickertje

06-10-2020 om 09:36

Het leven is een feestje maar je moet zelf de slingers ophangen

Zeker in deze tijd waarin we door corona meer thuis zijn dan ons lief is wil ik wel nog wat te genieten hebben. Dus ik neem gewoon af en toe een stukje chocolade, een kop gloeiend hete thee en van mijn home made babi-pangang geniet ik ook met volle teugen zo eens in de 6 weken.
Dat ik dan iedere avond na mijn kopje thee met stukje pure chocolade bij het 20.00 journaal vestje moet uitdoen ach.....
Dat ik op zaterdagavond in mijn T-shirt naar wie is de mol kijk, omdat we iets te kruidig hebben gegeten voor mijn opvliegers, ach....
Dat ik vrijdagmiddag in een lange opvlieger raak, omdat ik lekker een pan soep sta te maken boven mijn oven waar het weekend brood in ligt en dan daarna nog een cake of boterkoek ach.......

Mezelf alles ontzeggen om geen opvliegers te hebben dat zou ik nooit willen. Wat niet wil zeggen dat ik altijd en overal het zweten gelaten over me laat komen. Als ik weet dat ik morgen in het theater zit waar vestje aan vestje uit heel storend kan zijn dan let ik wel een beetje op dat ik niet teveel triggers neem.

Paloma

Paloma

06-10-2020 om 13:20

Jeetje

Ik behoor gelukkig tot de ?% vrouwen die geen opvliegers krijgt. Maar als ik jullie verhalen lees, heb ik met jullie te doen. Niemand heeft het over hormoontherapie, hebben jullie dat geprobeerd en helpt het niet?

Stickertje

Stickertje

06-10-2020 om 13:28

Niet geprobeerd

Mag niet vanwege de medicijnen die ik slik wegens een chronische aandoening.
Kiezen op elkaar en doorbijten.

Sas

Sas

06-10-2020 om 15:05

Natuurlijke middelen

Ik ken persoonlijk twee mensen die dit op natuurlijke wijze hebben opgelost, 1 met zeoliet, de ander met wietolie. Er is veel over te vinden op internet. Misschien hoef je dit oordeel niet uit te zitten als je zelf aan de slag gaat. succces!

Paloma

Mag ik niet, borstkanker in de familie en dan is mijn huisarts onvermurwbaar. Ik heb alle andere middelen al geprobeerd, net als aanpassingen in mijn dieet, het helpt gewoon niet. Het is al een stuk minder dan het geweest is, dus ik kan er mee leven. Ja, ik zou kunnen stoppen met wijn drinken en pittig eten. Maar net als Stickertje kies ik dan toch voor af en toe mijn wijn en mijn pittige maaltijd.

Triva

Triva

06-10-2020 om 15:56

erg eens met stickertje

"Geen koekjes meer, geen chocola, geen gebak. '

Jezelf dit ontzeggen voor jaren en jaren vanwege de opvliegers terwijl je niet hoeft af te vallen? Petje af maar zo ben ik niet. Gelukkig nog geen enkele opvlieger gehad (48,5).

Ik heb dan ook een mirena:
Mirena bij overgangsklachten
Bij vrouwen in de vruchtbare leeftijd wordt tijdens de natuurlijke menstruatiecyclus - onder invloed
van lichaamseigen oestrogene en progestagene hormonen - het baarmoederslijmvlies opgebouwd en
ook weer afgestoten (de menstruatie).
Bij vrouwen in de overgang houden de menstruaties uiteindelijk op en maakt het lichaam minder
hormonen aan. Minder oestrogeen hormoon kan overgangsklachten (zoals ‘opvliegers’) veroorzaken.
Een vrouw met overgangsklachten kan oestrogenen gebruiken om deze klachten tegen te gaan.
Door het gebruik van oestrogeen hormoon wordt er ook weer baarmoederslijmvlies opgebouwd, maar
als een vrouw niet meer menstrueert, wordt het slijmvlies niet meer afgestoten.
Omdat een dikke laag baarmoederslijmvlies een vergrote kans op kanker van het baarmoederslijmvlies
(endometriumkanker) kan geven, moet het baarmoederslijmvlies regelmatig worden afgebroken. Dit
kan door - naast een oestrogeen hormoon - ook nog een progestageen hormoon te gebruiken tijdens
een aantal dagen per maand (cyclus). Een andere mogelijkheid om overmatige groei van het
baarmoederslijmvlies te voorkomen, is de groei van het baarmoederslijmvlies te onderdrukken. Dit is
het geval bij Mirena, als gevolg van de werking van het progestagene hormoon levonorgestrel in het
IUD.

ElenaH

ElenaH

06-10-2020 om 16:25

Triva

Als een hormoonkuur niet mag vanwege een verhoogd risico op borstkanker, mag een mirena ook niet.

Triva

Triva

06-10-2020 om 19:18

elenah

Waar zeg ik dat dat wel kan?

ElenaH

ElenaH

06-10-2020 om 19:25

Triva

Waarom begin je dan over mirena?

En de voordelen.

Niet meer ongesteld, heerlijk na zo'n 35 jaar die pampers dragen, spierwitte broek aan zonder enige angst, alles lekker schoon en fris, zwemmen zonder de toch wat angstige momenten voor een doorlekkende tampon en het allerfijnste, geen migraineaanvallen meer.

Vestje aan, vestje uit, dekentje weg, dekentje erbij, ik neem het graag voor lief.

Goh ElenaH

Misschien lezen er meer vrouwen mee dan alleen degenen die geen hormonen mogen. Waarom reageer je zo gestoken?
Ik heb zelfde ervaring als Triva. Mirena vanaf 38 tot 53 en geen overgangsklachten gehad. Kan toeval zijn, maar wie weet een tip voor de (jongere) meelezers. Als het mag van ElenaH. Dat hoop ik dan maar.

Migraine

Dat heb ik dus gekregen vanaf de overgang, gek word ik ervan!

Petra

Petra

07-10-2020 om 09:41

Hier ook Mirena

Van 33 tot 49. Toen kreeg ik wat depressieve klachten, waarmee ik naar de ha ging. Die stelde voor het spiraaltje te verwijderen, om vast te stellen of ik nog een cyclus had. Want hij dacht dat het misschien een overgangsklacht kon zijn. Nou, ik heb na die tijd nog 1 periode gehad, Een paar maanden na het verwijderen. En af en toe nog een klein beetje bloedverlies,. Opvliegers heb ik nauwelijks gehad. Had ik de Mirena nog een jaartje laten zitten, dan had ik van de overgang helemaal niks gemerkt denk ik.

Iris

Iris

07-10-2020 om 10:03

grmpf

Nou ik heb dan verder nog geen opvliegers (ik ben 51) maar ben nu 3 weken per maand licht ongesteld en dan 1 week niet. Super onhandig natuurlijk. Dit is nu een maand of 4 aan de gang, daarvoor wel al onregelmatiger. Voordat de verandering inzette was ik om de 30 dagen ongesteld, daarna werd het om de 3 weken en nu dus 3 weken wel en 1 week niet, wel van die 3 weken 4 dagen 'echt' ongesteld (tampons nodig, of menstruatiecup tegenwoordig) en de andere 2,5 weken licht bloedverlies, is op te vangen met een inlegkruisje. Dus ja, gedoe allemaal, ik draag alleen nog maar donkerblauwe en zwarte broeken voor de zekerheid.

Buzzel

Buzzel

07-10-2020 om 10:04

Hier ook mirena

maar toch flinke opvliegers gehad.
Die nu al een paar maanden zga weg zijn, misschien omdat ik bijna geen suiker meer eet?
Wel nog alcohol en pittig eten trouwens.

Triva

Triva

07-10-2020 om 10:48

Iris

Mirena proberen?

Buzzel: misschien had je er wel méér last van gehad zonder Mirena?

Angela67

Angela67

07-10-2020 om 10:52

tussendoor tip

een tafelventilator op een krukje aan het eind van je bed met *afstandsbediening* en *timer*. Echt heel handig voor nachtelijke opvliegers.
gr Angela

Buzzel

Buzzel

07-10-2020 om 10:58

Triva

Ja dat kan natuurlijk altijd.
Maar tsja, ik vond het nu al heftig en moest flinke aanpassingen doen. Nog wat erger had weinig verschil gemaakt denk ik.

Thermostaat stuk

Zo voelt het ook bij mij. Krijg ik het warm? Dan extra warm. Krijg ik het koud? Dan superkoud.
Gelukkig is dat bij mij niet de hele tijd het geval, maar dat zijn dus mijn triggers die af en toe het schuifje van mijn thermostaat totaal de verkeerde kant op sturen.

En één van de situaties dat ik het best warm kan krijgen is met een mondkapje op van een koele straat een warme winkel binnenlopen. Het is me nog niet gebeurd, maar dat lijkt me nu net een trigger waarbij ik heel graag behalve een jas uit ook het mondkapje zou willen afrukken! Dat kan natuurlijk niet...

Iemand daar al last van gehad, een rood hoofd die lekker afsteekt tegen een wit mondkapje? (En ook daarom lijkt me een roodkapje wel wat).

Miekemieke

Miekemieke

12-10-2020 om 12:39

hier ook een labiele thermostaat

Al van kinds af aan, zie het op sommige jeugdfoto's zo'n knalrood plakerig hoofd. Bij het minste geringste sla ik door naar de warmte of de koude.
Tijdens de overgang en er na bleef dat ook zo, het hoort bij mij en het kan geen kwaad maar echt leuk is het niet. Mondkapje op in de winkel triggert het ook heel erg dus Moedermop mij lijkt een roodkapje ook wel wat

zebra

zebra

12-10-2020 om 13:42

overdag nergens last van

maar soms word ik in de nacht of ochtend wel drijfnat van het zweet wakker dus wel een soort nachtelijke opvliegers, denk ik.
Ik had het vroeger heel snel warm maar nu ben ik juist erg kouwelijk maar gelukkig is dat snel op te lossen door een vestje aan te trekken, je kunt me er bijna in uittekenen. Ik let verder wel op mijn voeding, niet alleen om af te vallen maar ook om lekkerder in mijn vel te zitten. Maar ik denk dat dit nog moet komen, dat lekker in mijn vel zitten dan.

@Emma

@Emma

12-10-2020 om 17:25

nu al hef vierde jaar

Aan het eind van de zomer lijk ik nog wekenlang "na te dampen". Echt, de vlammen slaan eruit. Nu neemt het weer af. Ik denk weer tot volgend jaar midden zomer.
Verder heb ik nu vandaag voor het eerst de kachel aan, ik kan alleen slapen met open raam. Niet fijn voor huisgenoten, maar even geen opvliegers dus.
Thee van verse salie schijnt te helpen. Mij helpt het niet. Femoston geprobeerd maar daarvan daalde mijn humeur tot een dieptepunt
Veel nachtzweten, al vanaf mijn 40e tot ongeveer een jaar geleden (ben nu 58). Dat is nu zo goed als weg.

Cecile

Cecile

17-10-2020 om 00:32

Bedankt

Bedankt voor jullie reacties.

Niet leuk voor jullie, maar het doet me toch goed te horen dat jullie ook al lang last hebben van ‘ellende’.

Gedeelde smart is halve smart.

Voor mij zijn de problemen niet erg genoeg om hormonen te nemen.

En goed de tips te lezen.

Cecile

Cecile

17-10-2020 om 15:08

Nog een vraag

Toch nog even een vraag: is het nou zo dat je na de overgang weer een 'normale' thermostaat krijgt?

En dat ik dan dus wel weer truien kan dragen?

Ik heb tot nu toe alles bewaard. Ik vind ze leuk voor als ik ze weer kan dragen.

Maar komt dat moment ooit nog?

Nee

Bij mij niet, thermostaat staat óf hoog óf laag. Ik heb nooit meer truien aan, alleen vesten of laagjes die uit kunnen. Helaas!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.