Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

ikh

ikh

20-02-2026 om 22:14

Stuitklachten na bevalling (al ruim 3 jaar) herkenbaar voor iemand ?

Sinds de geboorte van mijn dochter in mei 2023 heb ik last van mijn stuitje. Ik ben hiervoor al bij een bekkenfysiotherapeut en een osteopaat geweest. Na behandelingen gaat het meestal een tijd goed, al voel ik het soms nog wel bij bijvoorbeeld op harde stoelen zitten.

Nu heb ik echter alweer ruim een week behoorlijk last. Het lijkt soms ineens weer op te spelen zonder duidelijke aanleiding.

Zijn er meer vrouwen die zo lang na de bevalling nog stuitklachten hebben?
En hebben jullie misschien tips wat heeft geholpen?

Ik hoor graag jullie ervaringen 🙏

Wat vervelend joh. Weet je of het door de bevalling gebroken is geweest? Je kunt, zeker bij een breuk, heel lang last houden van je stuitje. Als het ooit al helemaal goed komt. Het is een zeer slecht doorbloed gebied, en het wordt wel intensief belast. Ik denk dat je met bekkenbodemfysiotherapie en de osteopaat de belangrijkste wegen al bewandeld hebt. Pijnstilling is natuurlijk altijd een optie. Zeker als je het ziet als chronische rugklachten. Er bestaan speciale ringkussens om op te zitten. Zeker als je een zittend beroep hebt (waarbij je je stuitje flink belast) is dat wel een aanrader. En dus niet op harde stoelen zitten .

ikh

ikh

20-02-2026 om 23:03 Topicstarter

Ben jij er zelf bekend mee ?

ikh schreef op 20-02-2026 om 23:03:

Ben jij er zelf bekend mee ?

Nee, maar ik werk in de gezondheidszorg.

ikh

ikh

20-02-2026 om 23:24 Topicstarter

ah oké, wat doe je? 
mij weet niet of het gebroken is geweest, het gaat echt in fases soms helemaal geen last en nu dus zo erg. Ben er zo klaar mee. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.