Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Leandra

Leandra

26-11-2011 om 22:44

Suiker en vermoeidheid

Hallo,

Ik heb sinds enige tijd het idee dat mijn moeheid veroorzaakt wordt door suiker. Ik heb de laatste weken extra gesnoept doordat ik een aantal weken thuis ben van mijn werk en ik merk dat een half uurtje nachocola/marsepein zo moe word dat ik mijn ogen niet open kan houden. En moe ben ik eigenlijk altijd. Ook doordat ik slecht slaap, maar ik heb de laatste jaren en nu net in oktober ook weer het nodige voor mijn kiezen gehad.Heb het ook druk als alleenstaande moeder. Ook heb ik regelmatig last van trillen, als ik een tijdje niets gegeten heb. Ik verwijt dit altijd aan een snelle verbranding, aangezien ik geen grammetje aankom. Toch wil ik eens gaan proberen om minder suiker/suikerloos te gaan eten om te kijken of dit verschil maakt. Suikerloos lijkt me haast niet te doen, aangezien dit bijna overal in zit. Losse suiker gebruik ik niet, dus dat scheelt al. Maar wat ik ter vervanging nemen als zoet broodbeleg en snack? En in mijn voeding? kan ik gewoon brood eten of niet? kant en klare sauzen zijn uitgesloten en de tomatensoep uit blik ik die we 1 keer per week eten ook. Qua drinken neem ik meestal thee, sap en in het weekend frisdrank. Nooit ligt, maar nu dan maar wel lijkt me.
Wat ik wil ik weten? Zijn er mensen met ervaring over het weglatenvan suiker uit de voeding? Verminderen de klachten na het weglaten van suiker en hoe snel was dat? Eet je nooit meer suiker? Welke tips hebben jullie qua voeding en voedingsmiddelen?

Groetjes Leandra

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Diabeetje

Diabeetje

27-11-2011 om 02:32

Leandra

Het enigste verstandige is nu om je gemiddelde bloedsuiker te laten prikken bij je H.A. Als die te hoog is dan zal hij je adviezen kunnen geven.
Ga er niet zelf mee "knoeien". Als je wel diabetes hebt dan moet je advies krijgen van je H.A,hoe nu verder!.

Doen en niet laten

Leandra, afgezien van het checken op diabetes, wat ik zelf idd al eerder had gedaan, kan je heen hele hoop zelf doen.
Ik heb last van hetzelfde, het is een vicieuze cirkel waar je in terecht komt, en ik ben er uitgestapt. Daarvoor hoef je niet totaal met suiker te stoppen, maar je moet minderen en kien omgaan met wat je wanneer eet.
Mijn tip aan jou zou zijn om 's ochtends hartig te ontbijten. Suikerige snacks zijn sowieso nergens voor nodig, die hoeft je dus ook niet te vervangen door iets wat er op lijkt. Eet tussendoor magere kwark en rauwkost (stuk wortel bijvoorbeeld). Ook bij de lunch geen suiker. Regelmatig wat eten. Verdiep je in het suikergehalte van fruit, daar zit veel verschil in. Mijd erg zoet fruit (mango, druif, banaan) tot na de middag. Stukje appel of wat bessen/frambozen kan wel eerder.

Wat er gebeurt als je wel suiker eet is dat als je zo moe bent de verleiding groot wordt om weer wat suiker te eten om wakker te blijven... herken je dat? Daar moet je vanaf.

Tomatensoep met een schepje suiker is geen enkel probleem.

Verder is het belangrijk om goed vullend brood te gebruiken. Geen wit of bruin, alleen maar volkoren of roggebrood.

Oh en genoeg ongezoet water/kruidenthee drinken.

Hetzelfde

Ik heb hetzelfde maar niet alleen met suiker. Met alle koolhydraten (brood, pasta etc). Ik ben een keer een artikel tegengekomen waarin dat verklaard werd: je lijf zet alle snelle suikers om in vet waardoor er geen energie overblijft voor je organen. En die verhongeren. Dat verklaart voor mij de onstilbare trek na iets lekkers. Ik eet nu 's ochtends wel koolhydraten (dus wel brood) en soms in de middag ook (hoewel beter wat yoghert of een gebakken ei (op brood), worteltjes, tomaat, sla) en 's avonds probeer ik dat te vermijden: alleen vlees, ei of vis met groenten. Het zorgt er ook voor om fris in m'n hoofd te blijven. Trouwens, ik probeer ook met koffie te minderen omdat die zorgt voor een snelle suiker- en mineralendip: de behoefte aan suikers of aan iets zoutigs neemt daarna toe.

Valkyre

Valkyre

27-11-2011 om 10:24

Als snack

Kun je ook een stukje kaas eten, of een plakje rookvlees met augurk, of een gekookt eitje. Speltbrood of roggebrood geeft minder dips dan tarwebrood.

groet, Valkyre

Geen vette snack

Ik zou niet vet gaan gebruiken in plaats van suiker.
Ik denk wel dat je niet bang hoeft te zijn voor gezond vet, dat in combinatie met vitaminen, goede koolhydraten, mineralen en vezels wordt geleverd: noten bijvoorbeeld, of lekkere olijfolie over de sla.
Kaas zou dus echt afvallen voor mij. Snik.
Weet je wat trouwens grappig was: toen ik me echt heel braaf aan dit dieet hield (zonder suiker, veel groente, niet te veel brood, wel kwark en karnemelk) voelde ik opeens als ik een klein stukje kaas at veel beter hoe dat vet me vulde. Omdat het niet in een al oververzadigde maag viel.

Leandra

Leandra

27-11-2011 om 15:21

Reactie

Suikerziekte heb ik niet. Ik heb ergens begin dit jaar bloedgeprikt en ik had alleen een b12 tekort waarvoor ik nu injecties krijg. Ik eet alleen bruin brood of volkorenbrood. maar ook daar zit suiker in las ik vandaag op het etiket. Ik bak altijd al in vloeibare olie en olijfolie doe ik al over de salade, mmm. Alleen ik ben dus wel dol op kaas en chocla. Nu heb ik al 2 dagen geen chocola aangeraakt . En voor mijn lijn hoef ik niks te laten dus dat is geen stimulans. Verder eten we redelijk gezond. Verse groente, vaak vegetarisch (met vleesvervanging), soms vlees en vis. Ik let ook op de pasta dat ie volkoren of hard is. maar onbewust zijn er zoveel producten met suiker... Qua dranken, ik drink thee, geen koffie. verder water en soms sap en ik het weekend weleens een glaasje fris of wijn. Ik weet nog niet wat nu het beste is om te doen. Ik denk er even over na. Het snoepen minderen is niet zo moeilijk, vooral omdat ik vanaf 5 decmeber weer aan het werk ben .
Over werk gesproekn, heeft iemand nog ideeën voor een lekkere lunch om mee te nemen i.p.v. een boterham? Ik zat te denken aan noodles, die eet mijn zoon ook vaak i.p.v. brood. Of salade? iemand een idee? niet alleen voor de gezondheid, maar ook voor de afwisseling...

Groetjes Leandra

bibi63

bibi63

27-11-2011 om 19:21

Vraag

Ik lees vaker dat meer eiwit eten ipv koolhydraten beter is. Maar wat dan? Er zijn genoeg dingen met eiwit die ik lekker vind (ei, vlees, kip, kaas), maar het lijkt mij niet dat daar m'n lunch/ontbijten gerechten alleen maar uit moeten bestaan (mmm, wel lekker....).
Verder nog een vraag: hoe zit het met peulvruchten? En dan bedoel ik niet zozeer sperciebonen, maar bruine bonen, capucijners, erwtjes enz. Daar ben ik gek op, maar volgens mij is dat ook heel koolhydraatrijk. Wie kan mij een beetje op weg helpen?
Gr. Bibi

Bibi

Alleen eiwitten of voornamelijk eiwitten kan prima. Zoek eens op het internet naar koolhydraat-arme diëten. En kijk wat prettig is. Ook een prima manier om af te vallen of op gewicht te blijven trouwens. En erg gezond. Gebruik het dieet als suggestie en geef er je eigen draai aan.

merel

merel

28-11-2011 om 17:31

Inderdaad

Er zijn al goede adviezen gegeven en ik denk dat je helemaal niet totaal suikerloos door het leven hoeft te gaan. Als je nu eens de overduidelijke suikers schrapt, dat zijn dus frisdranken, suiker in de thee of koffie, koek, snoep, zoet beleg enzo, dan denk ik dat je al heel ver komt. Test het eens uit zou ik zo zeggen. Je kunt ook lunchen met soep (groente soep, tomaten soep ) (wie had het trouwens over tomatensoep met suiker? Waarom zou je dat doen?) Een lekkere salade, eens een keer een gebakken eitje, een gehaktballetje wat je van een andere dag overhebt. En gewoon dus niet meer snoepen en snaaien, want chocola en marsepein, dat zijn natuurlijk gewoon suikerbommen.

Leandra

Leandra

28-11-2011 om 21:22

Merel en de rest

Merel, ik bedoelde met suiker in de tomatensoep dat er van zichzelf suiker in zit, in die soep uit blik. Verder voeg ik nergens suiker aan toe hoor.Daar pas ik juist voor op. Ook niet in de thee of in toetjes ofzo. Ik bedoelde dat er veel verborgen suikers zijn in allerlei producten zoals tomatensoep, brood, boter etc. producten waarvan je het op het eerste gezicht niet verwacht.Minder snoepen is een mogelijkheid. fris drink ik alleen in het weekend, door de week thee.In mijn dranken zit niet veel suiker denk ik verder. Maar dat snoepen kan ik wel minderen.
Koolhydraten minderen wil ik niet tegelijkertijd doen, Anders weet ik straks niet als mijn energie verbetert, waar het door komt. Daarom ga ik nu eerts de suiker verminderen. En gezond snacken tussen door, dwz geen suiker. Net las de kinderen ook tussendoor aan de komkommer en papeika. Ik heb ook nog dadels en olijven, ook lekker.
bedankt voor alle reacties tot dusver!

Groetjes Leandra

Leandra

Ik zou het andersom doen. Suikers weglaten, koolhydraten minderen en kijken hoe je je voelt. Dan heb je het grootste effect. Daarna kijken wat je er weer bij kunt nemen. Dan weet je ook wat het grootste effect heeft maar het gaat veel sneller, je voelt het verschil beter en dat motiveert.

Verder zou ik heel goed gaan lezen waar veel en weinig suiker in zit, dat is belangrijker dan óf er een beetje suiker in zit. Je moet op zoek naar de verborgen grote suikerbronnen. Zoals die fris bijvoorbeeld.

Peulvruchten en dadels

Peulvruchten en fruit in het algemeen bevatten suikers (kh). Dat wil niet zeggen dat ze verboden zijn, helemaal niet maar als je gevoelig bent, zijn dat ook verbogen koolhydraten. Kijk bijvoorbeeld eens op wat sites die hierover gaan. Zo is er een site 1kiloperweek(.nl?) of is het eenkiloperweek? En die stellen een dieet voor, als je wilt afvallen. Best een pittig dieet maar ook met veel informatie. En het dieet wordt steeds iets losser (na 3 maanden meen ik mag je weer voorzichtig een paar gram kh per dag). Er is een screening, dus als jij laat weten dat je niet wilt afvallen maar hoe je kan minderen op een prettige manier, kan je vast gelijk door naar kh terugnemen en voorzichtig opbouwen.

Raar

Ik heb dat ook, dat ik moe word van koolhydraten. Geef mij twee maïsboterhammen met kaas en ik kan wel een tukje doen. Sinds ik dat doorheb houd ik het bij roggebrood.

Maar is het niet raar dat hier een aantal mensen zeggen dat ze moe worden van koolhydraten/suiker, terwijl de algemene consensus is dat kinderen juist zo druk worden van suiker? Als ze net zo als wij zouden reageren op suikers als wij zou een Chupachups een prima slaapmutsje zijn.

skik

bibi63

bibi63

30-11-2011 om 21:57

Roggebrood

Is roggebrood dan een veel beter alternatief dan en volkoren boterham? En waarom? Ben benieuwd, want dan switch ik direct om.
Gr. Bibi

Elisa Gemani

Elisa Gemani

01-12-2011 om 09:05

Hypoglycemie

Ik heb dit ook heel lang gehad (chronisch moe, zweten, tegen flauwvallen aan, trillerig) en na een uitgebreide glucoseintolerantietest in het ziekenhuis bleek dat ik hypoglykemie had.
Via een orthomoleculair therapeut werd ik op een streng dieet gezet zonder suikers en geraffineerde koolhydraten, aangevuld met supplementen. Het was heel zwaar; ik heb het een jaar volgehouden en daarna was ik van mijn hypoglycemie (en Candida-infectie) af en besloot ik langzaam weer "gewoner" te eten. Maar nog steeds probeer ik suikers en geraffineerde koolhydraten zoveel mogelijk te vermijden omdat ik weet dat ik lamlendig word als ik dat eet.
Hier een paar links met meer informatie:
http://harisha.home.xs4all.nl/support/hypo.htm
http://www.dietenlijst.nl/dieten/hypoglykemie_dieet/
Overigens kan je nog beter in plaats van volkorenprodukten speltbrood of zuurdesembrood (natuurwinkel) eten. En ipv rijst gierst etc. Vermijd de eerste tijd alle fruit. Later kan je de zuurdere fruitsoorten proberen. Druiven en bananen blijven taboe in dit dieet. Combineer zoveel mogelijk eiwitten en ongeraffineerde koolhydraten. Eet om de paar uur iets; dus niet drie keer per dag maar zeg 8 keer per dag.
En ja, je schrikt ervan hoeveel verborgen suikers er zitten in produkten. Met mate kan het best, zeker als je wat verder bent met het dieet, maar dan weet je dat je met gezond verstand op de rest van je voedsel moet letten.
Succes!

Elisa Gemani

Elisa Gemani

01-12-2011 om 09:13

Suikers

Over suikers: honing en rietsuiker zijn net zo "slecht" als kristalsuiker. Wil je toch zoeten, neem dan moutstroop of Stevia. Sinds een paar weken is stevia ook goedgekeurd in Europa. Maar feitelijk kan je het best zonder toegevoegde suikers doen. Als je dit een tijdje doet zal het je verbazen hoe zoet veel produkten van zichzelf zijn en zal je niet meer talen naar extra suikers toevoegen. Ik werd al misselijk van een koekje of een slokje frisdrank. Nog steeds heb ik geen suiker in huis voor eigen gebruik; alleen voor bezoek en voor zoon.

Margriet*

Margriet*

01-12-2011 om 21:40

Je gooit je vermoeidheid

op het gebruik van suiker, maar je schrijft ook 'Ik heb de laatste weken extra gesnoept doordat ik een aantal weken thuis ben van mijn werk en ik merk dat een half uurtje nachocola/marsepein zo moe word dat ik mijn ogen niet open kan houden. En moe ben ik eigenlijk altijd. Ook doordat ik slecht slaap, maar ik heb de laatste jaren en nu net in oktober ook weer het nodige voor mijn kiezen gehad.Heb het ook druk als alleenstaande moeder.'
Minder suiker gebruiken is altijd goed maar of je daar dan ook minder moe van wordt gezien wat je schrijft.
Ik heb helaas verder geen tips, snoep nu ook veel meer maar ben ook heel actief dus vebrand denk ik meer dan dat je thuis bent.

Margriet*

Margriet*

01-12-2011 om 21:43

Skik

"terwijl de algemene consensus is dat kinderen juist zo druk worden van suiker?"
Daar is de ene onderzoeker het toch niet mee eens. Ooit een leuk programma van de bbc gezien. Twee groepen kinderen kregen een feestje. Het ene feestje had gezond eten maar een druk programma. Het andere feestje heel veel snoep en een rustig programma. Welke kinderen waren het meest druk. Niet de kinderen die veel snoep kregen maar juist de kinderen die het drukke programma (met drukke goochelaar en veel luide muziek) hadden gekregen.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

02-12-2011 om 07:59

Druk van suiker

"terwijl de algemene consensus is dat kinderen juist zo druk worden van suiker?"
En dan zou het niet om de suiker gaan maar om de toevoegingen (kleurstoffen). Maar ook dit is niet wetenschappelijk bewezen. Persoonlijk merk ik niets aan mijn zoon (ADHD) en zijn vriendjes (ADHD en niet-ADHD) als ze snoepen. Het heeft geen invloed op hun gedrag. Overmatige prikkels van buitenaf idd wel.

Druk van suiker

Een paar jaar geleden was er een documentaireserie van de BBC op TV, The truth about food heette het geloof ik. Daarin deden ze een proef met kinderen en hun ouders die geloofden dat kinderen hyper werden van suiker.

De kinderen bezochten tweemaal een feestje. Op het eerste feestje deden ze rustige activiteiten aan tafel (knutselen ofzo) en mochten ze onbeperkt snoepen. Tegen de ouders werd gezegd dat ze niet gesnoept hadden. De ouders geloofden dat onmiddellijk, want de kinderen kwamen heerlijk rustig terug van het feestje.

Op het tweede feestje werd alleen rauwkost geserveerd, maar was het verder een doldwaze boel. De kinderen kregen heel veel prikkels, mochten rondrennen, klimmen en gillen. Toen de ouders de kinderen ophaalden waren de kinderen helemaal hyper. Tegen de ouders werd gezegd dat de kinderen op het feestje gesnoept hadden. En weer vonden de ouders het gedrag van hun kinderen volkomen verklaarbaar: suiker was de boosdoener.

Nou is dit natuurlijk geenszins wetenschappelijk verantwoord onderzoek, maar het omgekeerde is ook niet bewezen.

skik

Polly Shearman

Polly Shearman

02-12-2011 om 10:23

Suiker niet chocolade wel

mijn kinderen (adhd) worden wel extra druk van chocolade eten. Dus niet van ander soort snoep, hoeveel suiker het ook is. En van Cola ook, dus dat krijgen ze eigenlijk nooit.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

02-12-2011 om 11:23

Cola

Ja, van cola worden ze hier ook beduidend hyper. Dat krijgen de kids dan ook niet. Maar dat komt denk ik door de caffeine en niet door de suiker. Idem voor chocola.

Quin van der Veer

Quin van der Veer

02-12-2011 om 15:05

Cola (ot)

Hier wordt ADHD-er rústig van cola. Cafeïne is namelijk een stimulerend middel voor de hersenen. Net als methylfenidaat. Een soort zelfmedicatie dus. Jammer dat hij nooit meer cola wil drinken.

Quin van der Veer

Quin van der Veer

02-12-2011 om 15:16

Haha

Nou, ik durf niet te zeggen dat al die stuiterballen allemaal rustig worden van Red Bull... ik vrees dat het bij sommigen juist ADHD-gedrag óproept. Net als methylfenidaat niet rustgevend zal werken bij een niet-ADHD-er.
Maar bij onze ADHD-er werkt cafeïne goed. Ik vrees dan ook voor een latere koffieverslaving (dat dan weer liever dan Red Bull).

Fiorucci

Fiorucci

02-12-2011 om 18:04

Quin

Mijn zoon heeft ADD en wordt rustig van Energy drink. Zijn vrienden snappen er niks van..)

Quin van der Veer

Quin van der Veer

02-12-2011 om 19:28

Fio

Zo, wij hebben nu samen het overtuigende wetenschappelijke bewijs geleverd.

Karmijn

Karmijn

02-12-2011 om 21:54

Ook

Hier ook een adhd-er die rustig wordt van cola en koffie.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.