Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

bibi63

bibi63

19-10-2010 om 13:52

Super tip voor ouders met beugelende kids mbt zorgverz

Hoi,
Ik heb een aantal zorgverzekeraars gebeld (w.o. Ohra en Azivo) met de volgende vraag:
Stel dat ik per 1 jan wil overstappen naar jullie zorgverz. en een pakket kies waarin een deel van de orthodontie wordt vergoed (bijv. max 1.000 en dat is in de regel dan voor de hele behandeltijd, vaak ca. 2,5 a 3 jaar). Maar ik heb bij mijn huidige verz.mij ook een pakket voor een vergoeding van 1.000 waar we inmiddel als bijv. 600,00 van hebben verbruikt. Hoe gaan jullie er dan mee om? Antwoord: wij mogen geen gegevens opvragen bij andere verz.mij'en, dus u krijgt gewoon de volledige max vergoeding over de gehele looptijd.
Moraal van het verhaal: het loont dus absoluut als je beugelende kinderen hebt om elk jaar over te stappen naar een ander mij!
Gr. Bibi


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Zou het?

Bibi dit klinkt bijna te mooi om waar te zijn. Heb je, behalve telefonische informatie, hierover ook iets gelezen in de algemene voorwaarden of zo? Ik vind het echt een geweldige tip, maar het klinkt een beetje of er toch ergens een addertje onder het gras moet zitten. Ik hoop dat ik te wantrouwend ben.
n@nny

bibi63

bibi63

19-10-2010 om 14:07

Pelle en nanny

Pelle: inderdaad hoorde ik bij DSW dat je een wachttijd van een jaar hebt, dus daar moet je zowiezo nu even niet wezen als je beugelkinderen hebt.
Nanny: ook mij leek het te mooi om waar te zijn. Had hier al eerder over gedacht en me bedacht dat er vast wel addertjes onder het gras zitten. Ik dacht weet je wat: ik bel gewoon een aantal zorgverzekeraars en stel de vraag. Ik heb de vraag ook duidelijk gesteld met de opmerking dat het dan wel luctratief zou zijn om jaarlijks over te stappen. De verzekeraars hadden allen nog nooit een dergelijke vraag gehad en moesten het navragen. Ik was ook erg verbaasd hoor: hadden ze hier werkelijk nog nooit over nagedacht. Maar blijkbaar is dat zo. Ze mogen geen info opvragen bij andere zorgverzekeraars en je gaat dus gewoon starten met je max vergoeding. Wel belangrijk natuurlijk voordat je overstapt om te vragen hoe orthodontie precies ziet (zoals in het geval van DSW waar je een wachttijd van een jaar hebt. Leuk als je kind begin volgend jaar begint met beugelen....).
Gr. Bibi

bibi63

bibi63

19-10-2010 om 14:11

Iets dergelijks zou dus ook zo moeten werken als je een langdurig traject hebt met bijv. psychotherapie. Daar worden normaliter ook een max aantal zittingen (deels) vergoed. Dus als je per 1 jan overstapt dan zou je ook weer met een max vergoeding beginnen.
Misschien een idee als jullie ook een belronde doen, zodat we antwoorden/ervaringen/conclusie kunnen delen en zeker weten of we dit moeten doen.
Gr. Bibi

Puck

Puck

19-10-2010 om 14:32

Vorig jaar zelfde belrondje gedaan

En ik kreeg bij diverse verzekeraars ook allemaal hetzelfde te horen. Maar wel iets anders dan Bibi, namelijk dat het al vergoede gedeelte afging van het totale beugelbedrag. Lijkt me dus iets om zwart op wit te willen hebben als je echt besluit over te stappen.

Nasha 1st

Nasha 1st

19-10-2010 om 17:50

Zelfde als puck

kreeg ook ik te horen. Zou ook wel te mooi om waar te zijn zijn niet dan? Krijg je bij de een max 2500, en bij een volgende ook weer? Echt niet dus....Ik geloof het niet of de mw bij de zorgverzekering heeft het niet goed begrepen (hou er rekening mee dat het vaak call-centers zijn die niet de precieze voorwaarden kennen...)

bibi63

bibi63

19-10-2010 om 21:10

Nasha en puck

Ik ben ook argwanend hoor, en ga niet zomaar over 1 nacht ijs. Feit blijft dat zorgverzekeraars geen info mogen opvragen bij vorige verzekeraars en dus de vraag blijft hoe ze dat dan gaan doen. Plus het feit dat Ohra mij heeft verzekerd (telefonisch danwel), dat je dan gewoon start met de vergoeding die zij geven. Anderzijds heeft DSW aangegeven een wachttijd van 1 jaar te hebben. Waarbij ik me dan achteraf weer afvraag: en als je dan nog niet bezig bent met ortho, maar bijv. start in maart heb je dan ook een wachttijd? Dan zou raar zijn.
Dus ik doe nog niks, ga nog wat zorgverzekeraars bellen en ga ook eens op internet neuzen in hun voorwaarden v.w.b. ortho, want daar zou dan toch ook iets moeten staan, mocht je al bij een andere verzekeraar gestart zijn.
Ik hou jullie op de hoogte.
Gr. Bibi

ijsvogeltje

ijsvogeltje

19-10-2010 om 21:23

Bibi

"Feit blijft dat zorgverzekeraars geen info mogen opvragen bij vorige verzekeraars en dus de vraag blijft hoe ze dat dan gaan doen."
Die info mogen ze wellicht wel bij de tandarts opvragen?

bibi63

bibi63

19-10-2010 om 21:55

Ijsvogeltje

Wellicht mag dat wel, sterker nog, sommige verzekeraars willen vast een verklaring dat ortho noodzakelijk is. Maar dan gaat het over het feit of ortho nodig is en dat ortho al gestart is. Niet wie welke rekening betaald heeft. Zowiezo: als ik de rekening zelf betaal en later declareer bij de verzekeraar heeft ortho daar geen enkele info over.
Gr. Bibi

Nasha 1st

Nasha 1st

19-10-2010 om 23:13

Hoe dan ook

ik ga het er niet op wagen. Ik heb gekozen voor een verzekering die ruim vergoed, en hoop dat ik er mee uitkom. Ik ga er niet mee shoppen in elk geval, nog los van het feit dat niet elke verzekering je (aanvullend) hoeft te accepteren en ik ook een ruime vergoeding voor medicatie moet hebben, wat ook niet alle verzekeraars hebben....

kaatje43

kaatje43

20-10-2010 om 10:09

Aevitae

Toch goed informeren hoor. De kinderen zijn afgelopen jaar van verzekering van man overgestapt naar die van mij en juist wat betreft de orthodontie hebben ze toch wel wat vragen. Inderdaad of er nu sprake is van een eventuele toekomstige beugel en zo ja wanneer? Hier stond dan een wachttijd van 2 jaar voor. Als je goed verzekerd bent zou ik lekker blijven zitten voor de bestaande beugelbekkies en geen risico lopen.
Ik was trouwens eerst verkeerd geïnformeerd door callcenter. Zij verzekerden mij ook dat het allemaal geen probleem was. Bleek dat zij het over het gedeelte had wat in het basispakket zit. Bij doorvragen van mijn kant werd duidelijk dat er toch addertjes te voorschijn kwamen wat de aanvulling betreft. Goed hun polisvoorwaarden doorspitten dus.

bibi63

bibi63

20-10-2010 om 16:39

Waarom raar pelle?

Natuurlijk weet je op een gegeven moment dat ortho t.z.t. aan de orde zal komen (nog los van het feit dat sommige kinderen met keurige tanden alsnog ortho nodig hebben omdat bijv. kiezen niet goed op elkaar aansluiten en dat zie je zelf dus niet, dus heb je ook niet op geanticipeerd). Maar toen ik (dochter is nu net 12) een jaar of 2 geleden aan tandars voor het eerst vroeg of ortho moest, was het antwoord dat dat wel tzt zou moeten, maar dat ze eerst nog verder moest wisselen. Tijdindicatie was toen nog niet bekend. Ook later was dat nog onduidelijk wanneer het juiste tijdstip was. Uiteindelijk doorverwezen, maar ook dan zit je met eventuele wachttijden bij de ortho. Dus simpel gezegd: als tandarts in nov. een doorverwijzing geeft en je kunt pas in maart bij de ortho terecht (wat opzich geen ramp is), zou ik toch niet blij zijn als verzekering dan wachttijden gaat geven voordat vergoed gaat worden.
Overigens zit ik momenteel bij Ohra (met in AV pakket verzekerd voor ortho tot max 1.000 (kostenraming is 2.600)) en Ohra heeft braaf de eerste rekening betaald, dus wat dat betreft geen wachttijd of vragen over noodzaak e.d. Dus prima en daarom zal ik dus ook niet zomaar overstappen.
En uiteraard moet je ook je afwegingen maken over andere zaken in het AV pakket die je nodig hebt.
Gr. Bibi

Bastet

Bastet

20-10-2010 om 19:14

Klopt

Ik had de aanvullende verzekering al enige tijd toen oudste aan de beurt was voor een beugel,dan is er geen wachttijd dus.Overigens,soms zijn kinderen eerder aan een beugel toe dan je verwacht,dus als je vermoed dat je kind een beugel moet zou ik niet te lang wachten met die aanvullende verzekering.En ook omdat je echt niet bij elke ortho een half jaar hoeft te wachten voor het eerste consult.Bij de ortho van mijn kinderen krijg je binnen een maand een oproep.
Mijn dochter wordt eind januari elf jaar,en zal rond maart een oproep krijgen voor happen en foto's,dus sommige kinderen beginnen al best vroeg met een beugel,zij heeft klasgenoten van tien jaar die al een beugel hebben.
Bastet

bibi63

bibi63

20-10-2010 om 21:59

Snap het

Hoi,
Snap wat je bedoelt met wachttijden als je overstapt of AV verz. neemt. Wat dat betreft hebben we dus geluk bij de Ohra: we zijn afgelopen 1 jan overgestapt. We zaten bij DSW waar we zeer tevreden over waren. Maar via werkgever konden we collectieve korting krijgen en dus gaan bekijken of dat in zijn geheel gunstig was. Toen zagen we dus dat bij Ohra ortho voor 1.000 wordt vergoed, bij DSW was dat 500. Keuze was dus snel gemaakt, omdat we min of meer aannamen dat dochter in 2010 met ortho zou beginnen. Dat is ook gebeurt (in juli dit jaar), en Ohra heeft verder geen vragen gesteld, wachttijden aangegeven, maar gewoon vergoed.
Gr. Bibi

Nasha 1st

Nasha 1st

20-10-2010 om 22:08

1000 euro

vind ik vrij karig voor een beugel hoor! Bij sommigen krijg je meer dan 2000 euro vergoed.

Puck

Puck

20-10-2010 om 22:26

Gemiddeld beugeltraject

Volgens onze ortho kost een gemiddeld beugeltraject 2000-2500 euro. Ik zou dus maar vlug kijken of je ergens anders beter uit bent. Wij krijgen bijv. al 2000 vergoed (of 2500, weet ik zo niet uit mijn hoofd)

Nasha 1st

Nasha 1st

20-10-2010 om 22:28

Er zijn er genoeg

die zo rond de 2500 vergoeden. Zorg en Zekerheid weet ik toevallig

Bastet

Bastet

21-10-2010 om 08:32

Pelle

De tandarts wist niet wanneer ze mijn dochter wilde insturen,nu of toch nog even wachten,dus we hebben de ortho laten beslissen.Omdat de overbeet forser is dan je zou denken op eerste gezicht,wil hij vroeg beginnen,ivm de kwetsbaarheid van haar boventanden,ivm vallen ed.
Bij mijn jongste zoon dachten tandarts en ik: hooguit slotjes,maar na foto's en happen zag ik zelf ook dat er meer bij kwam kijken.Dus ik ben toch voorzichtig met het oordeel van de tandarts..

Puck

Puck

21-10-2010 om 09:25

Onze tandarts

Onze tandarts kijkt al vanaf het begin dat de kinderen goed aan het wisselen waren geslagen iedere controle naar de stand van de tanden. Bij allebei wist ik ruim van te voren (lees jaren) dat er een beugeltraject aan zat te komen. Oudste zit er inmiddels midden in, jongste zal nog een jaar of 2-3 duren.

Bastet

Bastet

21-10-2010 om 10:46

Pelle

Klopt helemaal,vijf jaar is zeker overdreven,maar vanaf tien jaar zou het zomaar handig kunnen zijn.Jouw kind kan net dat speciale geval zijn,dat vroeg begint.

Bastet

Bastet

21-10-2010 om 13:16

Pelle?

Waarom reageer je iedere keer zo?Ik hoef niet te winnen,ik voer gewoon een gesprek,jij reageert op mij,ik op jou,vul aan,jij vult aan.Waarom doe je net of ik wil winnen ofzo?iedere keer als ik jouw tref in een discussie begin je al zuchtende ongeduldig te mopperen.
en even ontopic; nee,dat hoorde ik niet op haar 8e.Hier word elk kind bij de schooltandarts in groep 6 gescreend op eventueel orthobezoek.

Bastet

Bastet

21-10-2010 om 13:36

Herstel

Ieder kind wat patient is bij de schooltandarts wordt gescreend in groep 6,bedoel ik.

Bastet

Bastet

21-10-2010 om 14:23

Pelle

Ik vertel gewoon mijn ervaring,die kennelijk anders zijn dan de jouwe.Ik vertrouw mijn tandarts wel,wat raaskal je nu dat ik dat niet zou doen?Zij twijfelde over het juiste tijdstip,dus liet het bepalen van dat tijdstip over aan de ortho zelf.Ik vind het bizar dat jij een melding van een andere ervaring dan de jouwe ziet als hameren.Nogmaals,hier gaan heel,heel veel kinderen naar de schooltandarts,zij hebben het nimmer over beugels,maar hebben daar een vast tijdstip voor,namelijk tijdens de controle in groep 6.Dan bespreken ze met de ouders of en wanneer de beugel nodig is.

Bastet

Bastet

21-10-2010 om 20:22

Overigens,bibi

weer ontopic:Inderdaad mogen maatschappijen geen gegevens opvragen,maar krijgen die in de schoot geworpen.Immers,op de nota van de ortho staat of het een nota voor apparatuur is,de beugel dus,of dat het gaat om de maandelijkse controle,er staat dan bijvoorbeeld:
8e behandelmaand.De nieuwe verzekeringsmaatschappij weet dan direct dat het gaat om een lopende behandeling.
Bastet

oregano

oregano

21-10-2010 om 20:31

Wat is een goede vergoeding? beetje o.t.

Door dit onderwerp ging ik eens zoeken wat wij vergoed krijgen (Izz, pakket 2)
70% van de kosten voor verzekerden tot 18 jaar, en de eerste 460 euro. Ik stuur nu inderdaad altijd de nota's in en krijg dan steeds 70% terug, nota is elke maand 51,50 als er geen bijzonderheden zijn.
Dus ik moet nog even gaan rekenen en zoeken of dit nu een goede verzekering is qua orthodontie , ik stap niet zomaar over. Mijn dochter is nu 2 jaar aan de beugel.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

21-10-2010 om 20:51

Vergoeding

Zorg en Zekerheid AV-Gezzin: orthodontie voor kinderen tot 18 jaar 100% vergoed tot 2300 euro. Zoon is 9, vorig jaar voor het eerst bij de orthodontist geweest en moet zeer waarschijnlijk over een jaartje ofzo aan de beugel. Een beetje beugelbehandeling kost tussen de 2500-3000 euro en als je geen eigen potje hebt voor dat soort uitgaven is zo'n ruime vergoeding wel handig.

Bastet

Bastet

22-10-2010 om 09:44

Oregano

Wij zijn weg bij Ohra,en nu goedkoper verzekerd bij de Friesland.Wij krijgen geloof ik 80% per orhtonota vergoed.Maar allover zijn we veel goedkoper uit.
bastet

Bastet

Bastet

22-10-2010 om 09:44

Uiteraard is dat niet het enige waar je op moet letten als je overstapt,want er spelen dan natuurlijk ook andere factoren mee,het hele pakket moet wel bij je passen natuurlijk.

Wat kost ortho gemiddeld?

Ik zie hier bedragen voorbijkomen van 2000-3000 euro.

Wat kost een zo'n aanvullende verzekering, inclusief jaar wachttijd?

Ben je niet voordeliger uit als je gewoon op tijd een spaarrekening opent met leuke rente i.p.v. een aanvullende verzekering? Dan ben je dat geld tenminste niet kwijt als die beugel wel meevalt of toch niet hoeft.

Daarnaast, orthodontie hoeft helemaal niet al tijdens je puberteit. Dat kan ook als je zelf al een baan hebt, wat ouder bent en de ongemakken van zo'n onding wat beter kunt inschatten.

Nasha 1st

Nasha 1st

23-10-2010 om 13:11

Geen wachttijd

bij Zorg en Zekerheid en ik betaal 120 euro per maand aan de gezinspolis, dan ben ik met mijn 3 kinderen verzekerd. Man zit nog bij andere verzekering. Ortho is dan tot 2300 inderdaad (dacht iets meer, maar goed) en geen wachttijd dus, want ik ben 1 januari naar ze overgegaan en dit jaar ook al bij ortho geweest voor zoon. Bij zoon gaat het andere problemen geven als hij nu geen beugel krijgt, de tanden staan zo moeilijk dat hij er met poetsen niet goed bij kan. Daarnaast heb ik deze ook omdat de medicatie voor zoon tot 750 euro per jaar vergoed wordt....

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.