Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

bibi63

bibi63

19-10-2010 om 13:52

Super tip voor ouders met beugelende kids mbt zorgverz


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Nasha 1st

Nasha 1st

23-10-2010 om 13:11

Oh ja

en een beugel kost gemiddeld 2500 euro, soms iets meer, soms iets minder, hangt ook er van af wat voor beugel je krijgt zeg maar.

Bastet

Bastet

23-10-2010 om 13:33

Dirksmama

Ik citeer:
De activator is een uitneembare beugel die bestaat uit een gedeelte voor de bovenkaak en een gedeelte voor de onderkaak. De activator dient er hoofdzakelijk voor om een overbeet te corrigeren. De beugel zit min of meer vastgeklemd aan de bovenkaak. De activator is zo gemaakt dat je bij praten of slikken de onderkaak naar voren moet bewegen; hierdoor wordt de beugel 'actief'. De activator oefent een achterwaartse druk uit op de tanden en kiezen van de bovenkaak en een voorwaartse druk op de tanden en kiezen van de onderkaak en stimuleert de groei van de onderkaak in het kaakgewricht.
Deze beugel wordt ook wel blokbeugel genoemd.
Er zijn veel verschillende soorten activatoren die in principe allemaal dezelfde werking hebben op de onderkaak, maar onderling sterk verschillen in uitvoering en daardoor meer of minder mogelijkheden hebben om de tanden en de kaken recht te zetten.
De activator kan aan het eind van de behandeling ook als retentiebeugel (op de plaats houden) worden toegepast.
De activator werkt alleen als de patient nog in de groei is. Deze beugel kan dus niet worden gebruikt bij volwassenen. Bij oudere patiƫnten kan de stand van de kaken alleen worden veranderd door middel van een kaakoperatie.
Dus leuk bedacht om je kinderen er zelf voor te laten opdraaien(want een volwassene krijgt nimmer een beugelvergoeding)maar dat kan dus niet altijd.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

23-10-2010 om 14:02

Dirksmama

Een beugelbehandeling werkt het snelste en meest effectief als een kind nog in de groei is. Zeker iets als de activator geeft goede resultaten in een relatief korte periode en met relatief weinig ongemak.
Door omstandigheden kon/kan ik niet of nauwelijks sparen voor zo'n dure behandeling maar waarom zou je als je een goede verzekering hebt? Waarom zou je je kind met beugeltoestanden opzadelen als volwassene? Een beugelbehandeling bij volwassenen is veel vervelender, duurt langer en het wordt dan niet vergoed. En dan nog, je laat je kind dus met een slecht functionerend gebit lopen? Je kind heeft het recht op een goed functionerend gebit en dus het recht op een orthodontische behandeling. Jij als ouder hebt de verantwoordelijkheid om daarvoor te zorgen, zeker als het mbv een goede verzekering binnen de mogelijkheden ligt.
Ik heb die verzekering bij Zorg en Zekerheid en tot nog toe zijn bijna al onze behandelingen en hulpmiddelen volledig vergoed. Niet alles wordt (geheel) vergoed zoals bepaalde medicijnen maar voor die premie weet ik dat ik de noodzakelijke behandelingen en hulpmiddelen gedekt zijn.
Ik heb zelf een beugel gehad en zoonlief van 9 moet waarschijnlijk volgend jaar aan de beugel en ik ben blij dat ik een goede verzekering hebt die daarin kan voorzien.

Rotding

Nou ik had liever gehad dat ik dat rotding pas rond mijn 30e gehad had.
Ik kreeg er eentje toen ik 16 was. Metalen hulzen om alle tanden, elastiekjes. Het was zo pijnlijk dat ik 2 van de 4 weken nauwelijks kon eten. Slapen ging moeilijk. Mijn wiskunde is mede daardoor verknald.

Ik vind helemaal niet dat een kind recht heeft op die ellende. En ik vind al helemaal niet dat ik de plicht heb mijn kind die ellende te laten ondergaan.

Bastet

Bastet

25-10-2010 om 07:08

Dirksmama

Dan had je mazzel,kennelijk hoefde jouw kaak niet gecorrigeerd.Nogmaals,dat kan niet als je volwassen bent,zelfs 16 jaar is dan al te laat.Mijn zoons hebben na een eerste lastige week weinig last gehad van hun slotjes,overigens.Ze vonden het een verademing na de activator.
Bastet

dre

dre

25-10-2010 om 09:06

Dirksmama

goedemorgen,
Je kunt de beugels van tegenwoordig ook moeilijk nog vergelijk met die van 20-30 jaar geleden. Mijn dochter had een behoorlijke overbeet (14 mm) en is daar met de bekende activator in 9 maanden vanaf. Nu heeft ze slotjes en heeft daar eigenlijk alleen de eerste 2 dagen last van gehad.
Zou ze nu geen beugel hebben gekregen, dan had ze op haar 18e een kaakoperatie moeten ondergaan, waarna ze weken vloeibaar voedsel zou moeten hebben. Daarna zou ze enkele jaren met een beugel moeten lopen om problemen met eten etc. te voorkomen, nu is ze in 2 jaar helemaal klaar.
Het gaat mij absoluut niet om rechte tanden, mooi gezicht wat dan ook, wel om een dochter die geen problemen heeft met eten omdat ze geen appel kan eten omdat ze die niet door kan bijten.
groetjes,
Andrea

Vraag vergoeding

vraagje..ik heb nu toch ook maar even onze verzekering nagekeken.
wij krijgen 900 euro per jaar. is het niet zo dat je zo'n rekening in een keer krijgt?
of wordt het totaalbedrag van 2000-3000 euro uitgesmeerd?

bibi63

bibi63

25-10-2010 om 20:17

Annemir

Normaal gesproken wordt er per behandeling of per maand gefactureerd en niet het hele bedrag in 1 keer.
Gr. Bibi

Oke

oke, dan zit ik dus niet zo heel slecht gelukkig...

bastet

bastet

26-10-2010 om 07:07

Maar.....

De factuur van de beugel zelf betaal je wel in een keer,hou daar rekening mee, als je daarbij dus ook bijv toevallif 10 behandelmaanden hebt a 50 euro en je begint in januari,kan het zijn dat je dat jaar niet uitkomt met het bedrag.
Bastet

100%mama

100%mama

26-10-2010 om 11:13

Bij

een vaste beugel betaal je eerst het start tarief van gem. 850 euro. Bij een losse beugel ligt dat bedrag rond 450 euro. Daarna betaal je elke 5-6 weken het maand bedrag.

Het "mooiste" zou dus zijn als er dit jaar gestart zou kunnen worden, dan betaald de verzekering het strat tarief en volgend jaar red je het dus makkelijk met de maand bedragen. De kosten voor beugelen gaan vlg jaar wel enorm omlaag dus dat is weer mee genomen!

Duidelijk

Hoi,
oke duidelijk! het ging mij erom of ik een andere verzekering moest zoeken omdat ik nu per jaar geld krijg...
maar zo te lezen gaat het meevallen.
oef, vallen dit soort uitgaven ooit mee?

16 jaar

Ik wisselde pas met 16,5 mijn laatste tand. Eerder had een beugel dus niet gekund. Of er gecorrigeerd is aan de kaak, geen flauw idee. Wel weet ik dat het allemaal enorm pijn deed en dat mijn gehemelte een heel stuk omhoog gegaan is. En vreemd als het klinkt, 30 jaar later voelt dat bij het wakker worden soms nog steeds 'vreemd' aan.

bastet

bastet

27-10-2010 om 11:18

Dirksmama

Tuurlijk wel Dirksmama,mijn dochter is nog niet uitgewisseld,maar gaat in de lente voor happen en foto's,kort na haar 11e verjaardag.Voor een activator hoef je niet uitgewisseld te zijn namelijk!
Bastet

kaatje43

kaatje43

27-10-2010 om 22:04

Klopt hoor

Mijn zoon had op zijn 11de een spalkbeugel om zijn bovenkaak op te rekken en moet nu wachten tot zijn 17de voor de slotjes. Hij was op zijn 13de pas uitgewisseld

Andere tijden dus

In mijn tijd moest je uitgewisseld zijn.

Trouwens, volgens Australische tandarts die hier regelmatig langskomt voor controles geldt dat voor mijn kinderen ook.

Biene M.

Biene M.

28-10-2010 om 06:23

Of niet-bijgeschoolde tandarts

De tandarts van mijn vriendin zei ook steeds dat haar dochter eerst uitgewisseld moest zijn. Maar toen vriendin met inmiddels 16-jarige niet uitgewisselde dochter zelf voor consult naar orthodontist ging, constateerde die dat die melktanden er niet uit zouden vallen zonder beugel en dat het nu te laat is voor beugel dus eerst kaakoperatie. En bedankt, tandarts.

dre

dre

28-10-2010 om 09:23

Wel klaar met wisselen

hoi dames,
In principe moet je voor een slotjesbeugel nog steeds zijn uitgewisseld, maar voor een blokbeugel (activator) hoeft dat niet. Die is er slechts voor om een overbeet weg te werken (en ev. een bovenkaak te verbreden) en kan dus eerder.
Beide dochters zijn voor een eerste consult (dus toen ze nog niet waren uitgewisseld) al rond hun 9e jaar door de tandarts naar de ortho gestuurd.
groetjes,
Andrea

margje van dijk

margje van dijk

28-10-2010 om 11:07

Melktanden uitvallen met beugel? (biene)

Twee van mijn drie kinderen hadden ook melktanden die er niet uit gingen. Maar daar was hoe dan ook een operatie door de kaakchirurg voor nodig (hebben ze allebei al gehad). Het is lang niet altijd met een beugel op te lossen. Maar goed, misschien was het in geval van je vriendin inderdaad een slechte tandarts!

Overigens is oudste vanwege een scheve voortand bij de orthodontist beland, maar zijn ze inmiddels zijn hele kaak aan het verschuiven. Daar waren we niet voor gekomen, maar ja, als je dan eenmaal in het circuit zit.... Jongste gaat dat ook krijgen (want ook 90 graden scheve voortand). Middelste niet, die heeft rechte tanden. Wel bijzonder dat zijn kaak dus verder ook intact wordt gelaten, omdat hij toevallig geen scheve tand heeft. Is hij nou toch een pechvogel, of heeft hij juist geluk met zijn authentieke mondholte

Margje

Geen overbeet

Kinderen hebben absoluut geen overbeet. Het is hooguit een beetje 'crowded' in de kaak.
En het hele hoofd moet nog meer groeien, tandartsen hier konden er nog weinig zinnigs over zeggen.
Bezoekende tandarts is overig op het laatste gebied bijgeschoold, artsen zonder dat worden hier niet op de berg toegelaten.

Ben wel verbaasd over die kaakoperaties. Dat gebeurde vroeger toch ook niet. Is dat echt nodig?

margje van dijk

margje van dijk

28-10-2010 om 14:19

Kaakoperaties

Het klinkt heavier dan het is, hoor. Mijn kinderen hadden een extra tandje tussen melktand en volwassenentand. Dat moest er eerst uit, want doordat dat er zat bleven de melktanden gewoon zitten.

Hun haaietandjes, zeg maar.

Die zijn operatief weggehaald en daarna was er ruimte voor de 'echte' tand. (Die vervolgens wel bij beide kinderen een kwartslag gedraaid was).

Margje

Holiday

Holiday

29-10-2010 om 23:23

Bibi63

Bij Zilveren Kruis Achmea geen wachttijd. Ik heb het net even nagekeken. De vergoeding voor orthodontie is maximaal 900 per persoon per jaar bij het meest uitgebreide tandartspakket. Als je je daar wilt verzekeren, zullen ze wel medische vragen stellen, over de tandartsbezoeken in het afgelopen jaar.

Ik denk dat je gelijk hebt met dat overstappen. Als je eenmaal bij een nieuwe zorgverzekeraar zit, krijg je gewoon hun volledige vergoeding. Dat lijkt me ook terecht. Maar je moet dus wel eerst geaccepteerd worden, hou daar goed rekening mee.

Ik denk dat ik zelf ook maar eens ga rondkijken voor 1 januari, goeie tip.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.