Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Aukje

Aukje

13-11-2009 om 11:11

Symptomen/verloop mexicaanse griep

Beste Forumgenootjes,

Sinds gisteren heeft mijn dochtertje hoge koorts (39.5') en klaagt ze over erge hoofdpijn. 's Avonds kwam daar buikpijn bij, maar toen is ze snel genoeg gaan slapen. Vanmorgen nog steeds koorts, maar geen hoofdpijn meer.

Nu weet ik dat dit mogelijke symptomen zijn, maar kan het dat het hierbij blijft en ze toch MG heeft gehad? Of is het wellicht toch iets heel anders?

Groetjes,
Aukje


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Geen idee

pas als je iets naar het lab brengt kan je zien of het de mg was.

De mg verloopt net zo als bij gewone griep, alleen kan het veel heftiger zijn. Nog even afwachten dus, beterschap !

Lijkt er wel op

Hier heeft zoon sinds vannacht hoge koorts, hoofdpijn en hoor ik veel gezucht en gepuf. Hij is thuis en momenteel nummer 6 in de klas die ziek is.

Als je nu griepverschijnselen ontwikkelt zoals hoge koorts, hoofd- en spierpijn, hoesten etc, heb je in 98% van de gevallen Mexicaanse Griep. Het lijkt me dus heel waarschijnlijk dat je dochter MG heeft. De verschijnselen kunnen in de ochtend minder zijn (zoals de koorts) maar worden vaak in de loop van de dag weer wat erger. Ik hoop natuurlijk voor je dochter dat het hierbij blijft, maar acht de kans niet zo groot.

Sterkte ermee!

Chris

Jesse_1

Jesse_1

13-11-2009 om 11:48

Hoesten?

Met name ook het flinke hoesten is (volgens mij) kenmerkend voor de mex. griep.
Typisch hier in huis was dat 3 van de 5 iig ook erg last hadden van hun hoofdhuid (dus dat het afdrogen van de haren extreem veel pijn deed)
Jesse (5 niet-gesteste-maar-zeer waarschijnlijk mex.griep-(ex)klanten in huis)

Aukje

Aukje

13-11-2009 om 12:04

(nog) niet

Nee, ze hoest nog niet en ook haar ademhaling is nog normaal...

Ach, we moeten het natuurlijk gewoon afwachten, maar ergens hoop ik dat dit het is, dan hebben we het tenminste achter de rug. Ergens hoop ik gewoon op herkenning

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Aukje

Linda99

Linda99

13-11-2009 om 12:23

Hoesten en koorts

Bij ons was het hoge koorts (boven de 40) en hoesten als ik weet niet wat...

Op de griep-site kun je ook een zelf-test (namens je dochter dan) doen.

Hier anders

hier begon het hoesten pas nadat de koorts was verdwenen...

MRI

MRI

13-11-2009 om 13:03

Wat denken jullie van deze symptomen?

Dochter werd gisterenavond enorm misselijk. Alles onder gespuugd, tot de muren aan toe. Hele nacht kreunen en steeds weer spugen (tot gal aan toe). Maar... vanacht geen koorts. Vanochtend 10 uur ook nog weinig verhoging. Viel wel weer in slaap op de bank. Haar vader kwam haar een half uur geleden halen (want zijn weekend) en toen was ze een kacheltje, echt wel 38 of meer. (niet gemeten toen) Weinig tot geen hoest nog. Wat denken jullie? Start de mexgriep meteen met hoge koorts?
Ze heeft wel in september ook nog een griep van een paar dagen gehad met snelle hoge koorts en hoofdpijn.

MR

Bij ons

Bij mij en mijn dochter begon de griep met keelpijn, koorts en veel hoofdpijn. Het hoesten kwam later (en duurt vervolgens weken). Bij mijn zoon begon het met hoesten en hij kreeg daarna koorts. Hij heeft weer nauwelijks hoofdpijn gehad.

Diarree en overgeven zijn ook symptomen van de MG, maar wij hebben daar, afgezien van een beetje diarree bij zoon, geen last van gehad.

Beterschap!

Pina

Jacoline29

Jacoline29

13-11-2009 om 14:15

want ik heb al een paar dagen keelpijn en hoofdpijn,ben ook moe,maar geen koorts.Gisteren ook even misselijk en draaierig,maar geen koorts.
ook een zwakke vorm van de Taco griep?
Als ik hem moet krijgen,laat hij dan maar doorbreken,dan zit ik niet meer zo in de zenuwen en weet ik of ik evengoed de tamiflu moet halen voor de kinderen(die overigs al ingeent zijn woensdag ivbm risicogroep)

Jakiro

Jakiro

13-11-2009 om 14:24

Mmm

Als ik jullie zo hoor.
Ik ben 2 weken geleden ziek geweest; hoofdpijn, keelpijn, oorpijn en spierpijn, misselijk en soms diarree. Ik was net foxy foxtrot, want vooral mijn knieën voelden heel week.
Ik heb 6 dagen lichte koorts gehad en de laatste 2 dagen iets ademtekort. Daarna begon het (kleine beetje)hoesten en tot 2 dagen geleden voelde ik me nog zwakjes.
Ik schreef het toe aan een normale griep, want ik was niet écht hondsberoerd en ik had geen ongelooflijke hoestbuien.
Zal het dan toch de Mex.Gr. geweest zijn ? Ik heb overigens de andere 4 gezinsleden niet aangestoken en ook niemand die op mijn dochters verjaardag was (de avond voordat de koorts en het lamlendige begon)
Jakiro

Waarschijnlijk wel

Waarschijnlijk heb je het wel gehad. De 'gewone' griep heerst nog niet.

Groet,
Pina

Jakiro

want ik was niet écht hondsberoerd ''

Kan kloppen, de mexicaanse griep verloopt over het algemeen milder dan de 'normale seizoensgriep'. Van de normale seizoensgripe ben je zieker, heb ik begrepen.

Mariska

Mariska

13-11-2009 om 18:28

Zoon van 10 jr

Afgelopen zaterdag wit en moe overdag... viel bij het eten bijna in slaap. Hoesten was al paar dagen ervoor begonnen. Zondag koorts, diarree, hoesten, knallende hoofdpijn en buikpijn. Maandagochtend nog koorts. Geen hoofdpijn meer maar wel alle andere symptomen; koorts, buikpijn, moe, hoesten... ook op dinsdag, woensdag en donderdag... Op maandag huisarts gebeld, op woensdag langs gegaan. Ze hebben een kwartier naar zijn longen geluisterd. Vlgs de huisarts is het de MG in zijn geval omdat hij het vlgs het boekje doet qua verloop van de verschijnselen. Ik kreeg een hoestdrankje mee, meer niet. Donderdagochtend 40 koorts. Ik de zenuwen, weer dok gebeld. Als ie vandaag weer koorts zou hebben mocht ik bellen. Maar de huisarts verwachtte dat de koorts zou dalen... en vanmorgen idd geen koorts meer. Hij is nog wel hondsmoe (slaapt overdag van 13:00-17:30) en ook met regelmaat misselijk. Wat niet zo vreemd is want hij heeft de afgelopen dagen nauwelijsk iets gegeten. Ik hoop dat ie vanaf nu gaat opknappen. Ik vroeg de huisarts hoe het kon dat sommige kinderen tegelijk met hem ziek zijn geworden, maar al eerder opgeknapt. Daardop antwoordde hij dat mijn zoon het echt volgens het boekje doet en in die zin tot de pechvogels behoort en sommige hebben wat meer geluk en zijn eerder op de been. Het is overigens wel zo dat er ook andere griepvarianten heersen. Als je geen hoest hebt is het geen MG, maar iets anders. We hebben hier kortgeleden ook de buikgriep al gehad. Hoop dat we voor december klaar zijn... *zucht*

Linda99

Linda99

13-11-2009 om 19:57

Sharon

Dat ie milder verloopt, daar ben ik het dus niet mee eens. Ik heb mijn drietal hier nog nooit zo ziek gezien (man en dochters). Ook het feit dat ze zo snel achter elkaar ziek werden vond ik bijzonder. En alle drie echt hoge koorts dus. Nee, hier verloopt een gewone griep (die ze eigenlijk bijna nooit hebben) anders.

Hé jakiro,

dat had ik ook. Helemaal geen gezinsleden aangestoken. Behoorlijk milde griep.

Wel heel veel luchtwegklachten trouwens. Ben nu al ruim twee weken benauwd.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-11-2009 om 21:25

Toch maar eens op een rijtje

Mijn dochter heeft al dagenlang hoofdpijn. Ze had woensdag verhoging, 38,5, maar dat was de volgende dag alweer normaal. Vandaag is ze zelfs onderkoeld, ze heeft meerdere momenten gemeten en zat onder de 36 graden. Niet helemaal gezond lijkt me. Ze eet normaal. Ze is wat snotterig, maar ik hoor geen opvallende hoest. Ik vond het niet ernstig genoeg voor de ha. Hadden we dat toch moeten doen?

Linda99

Linda99

13-11-2009 om 22:18

Kaaskopje

Wij hebben drie keer een arts geraadpleegd. En hier was dus hoge koorts vaak aanwezig. En dan nog kunnen ze niks voor je doen. Benauwdheid en sufheid zijn symptomen waar pas alarmbellen door gaan rinkelen......

Maar ik blijf altijd zeggen, als je twijfelt gewoon bellen. Als je die twijfel dus niet had, prima toch?

Jacoline29

Jacoline29

14-11-2009 om 08:04

Ondanks vaccinatie toch de mex griep?

Ik wordt hier geloof ik een beetje gek.Afgelopen woensdag hebben mijn kinderen de vaccinatie gehad,omdat ze in de risicogroep astma horen.Nu 72 uur later hebben ze wel symptomen van de mex griep,hoesten en gisteren de 2 meiden koorts,oudste diarree,buikpijn,middelste ook,alleen geen diarree,wel hoesten,hoofdpijn en buikpijn.jongste koorts,niet veel,maar wel 38+ en hoest ook,hoor gewoon het slijm.
Volgens de folder die ik heb meegekregen van de huisarts kunnen ze er niet ziek van worden.Vreemd hoor.
Ik zit te twijfelen of ik nu maandag gewoon aan het werk zal gaan,ook omdat de kinderen toch symptomen hebben en er aangeraden wordt om thuis te blijven als je zelf of huisgenoten de mex griep hebben.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

14-11-2009 om 11:17

Griep

Voor zover ik heb begrepen heerst er wel degelijk ook "gewone" griep en zonder test kan je onmogelijk zeggen of iemand de Mexicaanse of de gewone griep heeft. Twee gezinsleden van een familie die ik ken die alle vier ziek waren (gelijktijdig) hadden gewone griep en twee de Mexicaanse griep. Het vaccin dat nu gegeven wordt beschermt niet tegen de gewone griep. Het kan dus best zijn dat als je ingeent bent je alsnog de gewone griep krijgt. Of dat je al besmet was met Mexicaanse griep toen je het vaccin kreeg en het vaccin voorkomt dan niet dat de ziekte doorzet. Zoonlief en ik zijn gelukkig tot nog toe gespaard gebleven; wel een paar dagen spierpijn, rillerig, wat hoofdpijn en licht hoesten maar het heeft niet doorgezet *afkloppen*. Wij behoren niet tot een risicogroep en zijn/worden niet gevaccineerd.

Aukje

Aukje

14-11-2009 om 12:33

En nu...

Is ze er al weer overheen (lijkt het). Gewoon 36.5' vanochtend en eetlust. Geen hoofdpijn meer. Zoontje hoest wel behoorlijk en man heeft last van verkoudheid (en luchtwegen). Ikzelf had donderdag wat hoofdpijn en nu een ook hoest met lichte benauwdheid.

Twijfel nog steeds of dit het nou is. Ach, we wachten af.

Bedankt voor jullie reacties.

Aukje

Jacoline29

Jacoline29

14-11-2009 om 19:35

Vaccinatie = geen mex griep en even ot

NAV ondanks vacc toch mex griep?
Ik Vertrouwde het niet en heb voor zoonlief de HAP gebeld,hij kreeg ineens koorts 38.8C
Speciaal nr 2 toets bij de HAP(=vragen mex griep toets) en die constateerde dat het geen mex griep verschijnselen zijn,maar vermoedelijk blindedarm,dus ik moest gelijk komen. Zoonlief heeft een beginnende blinde darm ontsteking.Op dit moment is zijn lichaam zelf bezig het weg te werken,maar als de pijn erger wordt,gelijk terug komen en anders maandag naar eigen huisarts toe.De dokter een hele lieve vrouw heeft het duidelijk aan zoon uitgelegd,dat hij niet stoer moet doen en het moet zeggen als het meer pijn gaat doen.
Zoon zei vanavond zelf: mamma,ik denk dat mijn blinde darm eruit moet,we wachten maar af.
Van die vaccinatie heeft hij dus geen last blijkt nu.

Oja, als je huisgenoten zijn ingeent dan is de kans klein dat je de mex krijgt,ook krijg ik waarschijnlijk een oproep GGD ivbm kind 0-4 jaar.De GGD weet niet dat ik risico kinderen heb.Dit vertelde de huisarts van vanavond.

Petra-

Petra-

14-11-2009 om 22:11

Jacoline

Sterkte en bij twijfel aan de bel trekken hoor!

Jacoline29

Jacoline29

15-11-2009 om 09:10

Even nieuw draadje nav zoon

onderaan.

Jacoline29

Jacoline29

15-11-2009 om 09:26

Petra

doe ik zeker,vanochtend weer gebeld.Heb er maar even een nieuw draadje voor gestart.
Ze mogen mij lek prikken nu.

Rafelkap

Rafelkap

16-11-2009 om 17:39

Alsof ik griep krijg

Ik heb sinds gisteren al het gevoel dat ik griep krijg, dikke keel, zwaar gevoel in hoofd, stijve nek etc, bleeh. Maar ik ben op zich nog niet ziek, geen koorts. Ik weet het niet meer van de vorige keer, maar begint griep met zulke lichte symptomen of is het meteen: bam!

Hier en kaaskopje

Te beginnen met Kaaskopje: zoon van 5 is altijd onderkoeld voordat hij koorts krijgt. Als hij aanvoelt als een ijsklompje weet ik al hoe laat het is, dus houd maar in de gaten.
Hier kwam dochter vrijdag uit school met hoofdpijn en ze was erg moe. De week daarvoor was er een jongetje uit haar klas ziek geworden van de M-griep. Later op de middag: huilen van de spierpijn in haar benen en koorts: 39+. Die leek te zakken maar in de loop van zaterdag liep deze op naar 40+, dat hield 48 uur aan (ik piep constant de oren). Ze weigerde categorisch alle vormen van paracetamol (ik daarentegen stond stijf van de vloeibare paracetamol: "mama proeft wel, HMMMM, dat proef je ECHT niet in de roosvicee hoor"). Wel moet ik zeggen dat ze in deze periode alleen maar gruwelijk moe was en geen pijn meer had. Pindakaaspoep, dat wel weer. En bij 40.7 was ze zo duf (niet suf) dat een zetpil zowaar lukte. Toen ging het beter, de dag erna (gisteren) zakte ze naar 37.5/38, maar nu zit ze daar al weer boven en komt de hoest los. Redelijk nat.
Probleem: de huisartsen testen niet meer. Ze gingen er van uit dat dochter de M-griep had. Ik moest risicogroepen maar vermijden. Dat zijn: moeder, schoonvader, zus. Geen oppas dus. En verder zijn wij niet ziek, dus kunnen gewoon werken (hoewel de incubatietijd nog niet voorbij is). Als ik nu wist of het de gewone griep was, dan kon tenminste mijn moeder (die heeft gewone griepprik wel al gehad, maar wacht nog op M-griepprik) gewoon komen. Pff, wat een gedoe. Maar als we er gezond weer uitkomen klagen we niet

Aukje

Aukje

17-11-2009 om 15:05

Huisarts

Hoi allemaal,

Vandaag moest ik (voor iets anders) met dochtertje naar de huisarts. Toen heb ik even gevraagd of hoge koorts, flinke hoofdpijn en erge vermoeidheid, de mexicaanse griep zouden zijn geweest (dus geen hoesten/ademhalingsproblemen en 'slechts' twee dagen koorts). Hij zei dat het dat hoogstwaarschijnlijk wel geweest is.

Groetjes,
Aukje

Rafelkap

Rafelkap

17-11-2009 om 18:41

Toch

ziek geworden, na twee dagen licht gevoel van griep lag ik vanmiddag rillend in bed. Of ik koorts heb weet ik niet, maar dat zal wel. En nu maar hopen dat ik m'n kinderen niet aansteek voor de vaccinatie!

Pluk53

Pluk53

18-11-2009 om 11:42

Traditioneel

uithuizige dochter was 10 dagen geleden grieperig. ipv uit eten hebben we een thuis-dineetje gehad. Zij was na 2 dagen weer energiek genoeg om haar leven weer te herpakken. Pluk53-vrouw werd 5 dagen later ziek; spierpijn, (droge)hoest-aanvallen, verhoging (38.5). Vier dagen veelal bed gehouden, dag vijf weer een frisse neus gehaald. En dag 6 noodgedwongen weer aan de slag; hopelijk gaat dat verder goed.
Ikzelf heb de aziatische griep gehad, en dat schijnt toch geholpen te hebben ( afkloppen!)

Pluk53

Pluk53

18-11-2009 om 16:01

Nieuwsgierig

volgens de aannames gaat 30% de griep krijgen. De overige 70%, die komen niet ( of op te geringe schaal) in contact met het virus? Of hebben die 70% resistentie ( van vaccinatie/eerder doorstane vergelijkbare virussen/ "fantastisch" werkend afweersysteem/ ....)?
Ik ben speiciek benieuwd of mensen die aziatische griep hebben gehad merken dat ze minder vatbaar zijn ( omdat partner/kind wel ziek is geworden onder vergelijkbare omstandigheden )
Ik kan me trouwens niet herinneren dat ik óoit de griep heb gehad ( wel zware verkoudheid met bed-dagen); behalve dan volgens de verhalen als klein kind de aziatische.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.