Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Tamoxifen wegens borstkanker: ervaringen?

Hallo, ik ga vandaag beginnen met Tamoxifen. Een paar maanden geleden heb ik een borstamputatie gehad en hoewel ik geen uitzaaiingen heb, wil ik dit toch proberen. Mocht ik namelijk geen bijwerkingen krijgen, want dat kan ook, dat schaadt het niet, maar baat het wel
Wie heeft dit ook gebruikt? Had je er last van of juist niet?

Hier vind je veel info
https://app.springcast.fm/podcast/antihormonologen
(neem de eerste aflevering voor lief

Ik gebruik het nu 5 maanden als nabehandeling (ook geen uitzaaiingen). Ik heb niet veel klachten. Wel spierkramp en daar helpt magnesium tegen. Ik ben al in de overgang geweest, dat maakt wel verschil. De eerste weken had ik  opvliegers maar dat ging over.

Ik heb de behandeling van 5 jaar recent afgesloten. Kreeg destijds een boekje met bijwerkingen mee, maar ik heb er nauwelijks last van gehad. Toen ik startte was ik (50) nog gewoon regelmatig ongesteld. Ik kwam dus direct in de overgang door de tamoxifen, maar ik heb geen klachten gehad. Het enige: heel soms wat warm gekregen, een soort opvlieger denk ik. De enige vervelende bijwerkingen die ik had; ik kreeg een hele droge mond en droge vagina. Voor het tweede hielp een goed glijmiddel voor het eerste: xylimelts.

Het is mij alles mee gevallen dus. Probleemloos 5 jaar geslikt.

Bij mij alweer ruim 10 jaar geleden, dat ik eraan begon. Ik was toen net 40, nog niet in de overgang dus (hoewel misschien wel door dechemo ervoor). Maar eigenlijk nergens last van gehad.

Bij mij is het ook al even geleden heb het 5 jaar gebruikt had nergens last van. 
raakte door de combi van de chemo de tamoxifen en injecties die ik een jaar lang kreeg in de overgang. 
Het enige was toen ik met alles mocht stoppen werd ik weer ongesteld dat viel erg tegen na al die tijd. 
Inmidels ben ik daar gelukkig ook weer van af. 

Puinhoop

Puinhoop

29-01-2024 om 13:16 Topicstarter

Nou, ik ben nou tien dagen bezig en merk nergens wat van, behalve dan 's nachts soms heel warm, dan moet de deken af! Verder gelukkig geen nare bijwerkingen, dus het valt me alles mee!

Wat fijn  !

Puinhoop schreef op 29-01-2024 om 13:16:

Nou, ik ben nou tien dagen bezig en merk nergens wat van, behalve dan 's nachts soms heel warm, dan moet de deken af! Verder gelukkig geen nare bijwerkingen, dus het valt me alles mee!

geen ervaring met tamoxifen, wel met nachtzweten. Bij mij hielp een koude kruik dan goed, dus een kruik gevuld met water. Alleen hoogzomer, bij heel hoge temperaturen, bood dat geen soelaas. Maar als het 's nachts 'gewoon' koeler wordt dan 18 of 20 graden koelde zo'n koele kruik me altijd heel snel weer af.

Puinhoop

Puinhoop

03-03-2024 om 13:23 Topicstarter

Nou, de klachten zijn zo toegenomen gaandewijs dat ik er toch me gestopt ben. Ik liep elke dag de hele morgen te huilen, niet te doen. Kan nog wel 4 weken duren, want het is niet meteen uit je bloed. Haaruitval, darmklachten, stijfheid, hoofdpijn, veel meer opvliegers...het was me genoeg geweest!

herkenbare bijwerkingen Puinhoop! 
Ik slik nu bijna 4,5 jaar Anastrozol, ook (anti) hormoontherapie, en ik ervaar ook deze bijwerkingen helaas. Vooral gewrichtspijnen en nachtzweten, erg vervelend inderdaad 😫

Ga je nu een andere vorm van therapie krijgen of stop je in zn geheel?

Puinhoop

Puinhoop

03-03-2024 om 22:25 Topicstarter

Ik stop helemaal. Volgens mijn internist heb ik een kans van 96% om de komende tien jaar te overleven zonder pillen, die voegen er hooguit 1,5 % aan toe. Dat is het me niet waard.

Nee, als het nabehandeling is kan ik me wel voorstellen dat je stopt. Die statistieken en die percentages, daar zie je niet alles aan af. Het gaat ook om jou als mens en om de kwaliteit van leven. 

Puinhoop schreef op 03-03-2024 om 22:25:

Ik stop helemaal. Volgens mijn internist heb ik een kans van 96% om de komende tien jaar te overleven zonder pillen, die voegen er hooguit 1,5 % aan toe. Dat is het me niet waard.

Ik begrijp je beslissing volkomen hoor 👍

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.