Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Rieneke van der Graaf

Rieneke van der Graaf

24-07-2010 om 23:01

Tampon vraag

Even een vraagje: kun (mag) je tampons ook 's nachts gebruiken? Ik heb een hekel aan tampons, en gebruik ze dan ook bijna nooit.
Nu is de laatste paar maanden mijn menstruatie een stuk heftiger geworden, en moet ik op dag 1 & 2 om de 2 uur verschonen om niet door te lekken. De nacht is dan dus ook erg spannend wat wel/ niet doorlekken betreft.
Nu ga ik komende week op vakantie, en tijdens mijn vakantie moet ik ook weer ongesteld worden. Vind ik het thuis niet zo erg om door te lekken, zit ik daar op vakantie natuurlijk echt niet op te wachten. Daarom overweeg ik nu om voor een keer maar tampons en maandverband tegelijk te gebruiken, om het risico op doorlekken zo klein mogelijk te maken. Maar kunnen (mogen) tampons eigenlijk wel 's nachts gebruikt worden? Of is het erg slecht voor je lichaam als een tampon lang blijft zitten? (Toch al gauw een uur of 8.) Ik zie ook al de nachtmerrie voor me dat als je probeert 's ochtends de tampon eruit te halen, het ding er niet meer uit wil omdat het te dik is geworden. Of dat de touwtjes 'afbreken' omdat je te hard moet trekken om het eruit te krijgen.
Het is overigens geen optie om de menstruatie te gaan uitstellen. Ik ben juist een paar maanden geleden gestopt met de pil om van die hormonen af te zijn. Sindsdien zijn mijn menstruaties de 1e 2 dagen zo heftig geworden. Voel me weer alsof ik een jaar of 13 ben (ben 35). Ik hoop dat het weer 'normaal' gaat worden in de loop van de koemnde maanden.......

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

24-07-2010 om 23:48

Geen probleem

Je kunt tampons zonder problemen 8 (of 10) uur laten zitten. Ik test voor het inbrengen altijd of het touwtje goed vast zit. Misschien een rare gewoonte, maar dat risico wil ik niet lopen Ik verbaas me trouwens wel eens over het feit dat mensen een hekel hebben aan tampons. Die zijn zoveel hygiƫnischer dan maandverband, en zoveel makkelijker.

Rieneke van der Graaf

Rieneke van der Graaf

25-07-2010 om 09:42

Reactie

"Die zijn zoveel hygiƫnischer dan maandverband, en zoveel makkelijker."
Dat zijn voor mij juist de redenen om geen tampons te gebruiken. Ik vind maandverband vele malen makkelijker dan tampons. En tampons vind ik juist niet hygienisch. Je moet het met je vinger naar binnen brengen, waarna je met een vieze vinger (goed, eerst afgeveegd aan wc-papier) je kleren weer moet zien aan te doen. Bovendien kun je aan een ingebrachte tampon niet zien of je die al moet vervangen of dat het nog een ronde kan wachten, en dat kan bij maandverband wel. Sowieso vind ik het inbrengen en verwijderen van een tampon niet prettig. (Ik hou er ook niet van mijzelf te vingeren, dus dat zal dan wel gekoppeld zijn. En misschien geldt dat wel voor meer mensen die niet van tampons houden.)

Maar goed, het is niet mijn bedoeling een discussie te starten over het wel/ niet hygienisch zijn van tampons etc. En mijn vraag of tampons ook 's nachts gebruikt kunnen worden, is beantwoord. Dat ga ik mijn komende menstruatie uitproberen.

Maxime.M

Maxime.M

25-07-2010 om 12:09

Inbrenghuls ideaal

Daarom koop ik altijd tampons met inbrenghuls. Krijg je dus helemaal geen vieze vingers van en zo'n inbrenghuls is heel glad, dus het gaat ook nog eens makkelijker. Ik gebruik alleen maar tampons, geen inlegkruisjes of maandverband erbij. Ik vind dat broeierig/onprettig zitten in mijn ondergoed. De eerste dag wissel ik hem gewoon om de 3 uur om, meestal is het dan wel nodig en de volgende dagen kan ik 'm iets langer laten zitten (gaat puur op gevoel). 's nachts gebruik ik ook altijd tampons, omdat je ligt merk ik dat het dan toch minder hard gaat, ben 's nachts dan ook eigenlijk nooit doorgelekt en als ik dan in de ochtend 'm meteen omwissel is ie haast niet vol. Ik ben helemaal niet bang dat het touwtje breekt trouwens, en ik weet zeker dat ik hem er dan ook wel gewoon met mijn vingers eruit zou weten te halen hoor. (het is geen bodemloze put waar je 'm in kwijt kan raken

Maxime

DommeVraag

DommeVraag

25-07-2010 om 18:40

Zwemmen

Nu er toch zo'n draadje loopt, vraag ik het ook gelijk maar (sorry Rieneke, voor het misbruiken van je draadje): als ik ooit ga zwemmen als ik ongesteld ben, gebruik ik uiteraard tampons. Maar dat gaat nooit helemaal goed, het lekt altijd een beetje door. Gebruik ik dan te kleine tampons? Grotere zitten nooit lekker...
Jemig, nooit gedacht dat ik ooit zo'n stomme vraag zou gaan stellen *grinnik*.

DommeVraag

DommeVraag

26-07-2010 om 17:18

Dank je pelle

Ik ging er gewoon vanuit dat de reclames van vroeger waar waren en dat je met tampons alles kunt: paardrijden, dansen, zwemmen en wat dies meer zij. Blijk ik toch ineens redelijk normaal te zijn als dat toch iets minder goed lukt .
Ik zal het komende vakantie eens met een grotere maat proberen want behoorlijk enorm ongesteld ben ik eigenlijk nooit. En mocht dat niet naar tevredenheid gaan, zwem ik een dagje niet.

#~ TESS ~#

#~ TESS ~#

30-07-2010 om 08:30

S'nachts...

ik deed bij mijn heftigte menstruatie's s'nachts nog wel eens een luier om van mijn kinderen, gebruikte ze gewoon als maandverband maar ze sloten mooi aan door de elastieke randjes en zaten aan de achterkant mooi hoog. de plakstrips hoef je niet te gebruiken, maar gebruik hem gewoon echt als een maandverband, klein nadeel, s'morgens zat je tot aan je rug onder het bloed, maar gauw douchen en alles was weer weg...

Jesse_1

Jesse_1

09-08-2010 om 23:42

Tamponziekte

zo heette dat 'vroeger'.
Beetje mosterd na de maaltijd, maar hier kun je er iets over lezen http://www.webvrouw.nl/tamponziekte/, of google eens op tamponziekte.
Jesse

judiths mama

judiths mama

10-08-2010 om 21:37

Touwtje brak wel...

Ik heb het mezelf tot een automatisme gemaakt om even het touwtje te testen van de tampon. Folie eraf, touwtje strak trekken en even toink toink testen of hij vast zit. Ik moet zeggen dat ik aardig verbaasd was toen het touwtje ineens losliet! Maar het kan dus wel...

Minet

Minet

12-08-2010 om 15:54

Geen probleem toch judiths mama?

Ook als het touwtje afbreekt komt die tampon echt uit je lijf hoor, gewoon even persen en met je vingers eruit halen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.