Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Tampons op jonge leeftijd?

M'n dochter van 14 menstrueert sinds haar 12e. Ze gebruikt maandverbandjes, net als denk ik 90% van haar vriendinnen.

We vertrekken morgen op vakantie en net gisteren begon haar menstruatie. Vervelend, vooral omdat haar bloeding een kleine week duurt en we van plan waren om de hele tijd aan het zwembad te gaan zitten.

Gisterenavond ben ik voor haar nog snel wat mini tampons gaan halen in de winkel om de hoek. Gisteren heb ik haar getoond hoe ze ze moest gebruiken, maar het inbrengen en uithalen doet haar enorm veel pijn.

Mijn vraag is nu: is ze misschien te jong om tampons te gebruiken? Zou het kunnen dat haar maagdenvlies voor de pijn zorgt? En als tampons echt onmogelijk zijn: hoe pakken we dat best aan op vakantie? Dan maar shortje dragen ipv badpak?

Infobericht: Eerder hebben wij dit topic gesloten ivm trollen (door TO), maar nu weer opengezet voor eventuele verdere discussie mbt het onderwerp en de behoefte daaraan. Weet dat TO niet meer zal reageren.

Groet U2 fan



Je zou nog Tampax met inbrenghuls kunnen proberen en anders maar niet zwemmen. Ze is waarschijnlijk te gespannen, het maagdenvlies heeft er niets mee te maken.

MMcGonagall schreef op 02-08-2021 om 08:13:

 het maagdenvlies heeft er niets mee te maken.

Daar ben ik zelf nog niet zo zeker van. Ik heb als tiener een paar keer tampons geprobeerd, maar het lukte nooit goed vanwege de pijn. Nadat ik seksueel actief was geworden, lukte het zonder problemen.

Aan de TS: gewoon een shortje aan, dat lijkt me de beste oplossing.

mieke.e schreef op 02-08-2021 om 08:18:

[..]

Daar ben ik zelf nog niet zo zeker van. Ik heb als tiener een paar keer tampons geprobeerd, maar het lukte nooit goed vanwege de pijn. Nadat ik seksueel actief was geworden, lukte het zonder problemen.

Aan de TS: gewoon een shortje aan, dat lijkt me de beste oplossing.

Je bent er niet zo zeker van, nou ik wel. Dat maagdenvlies heeft daar niets mee te maken. Je was waarschijnlijk gespannen.

met een shortje zwemmen als je ongesteld bent is ook niet echt een oplossing. 

De tip die ik 30 jaar geleden van m'n vader (!) kreeg hielp vorig jaar ook bij m'n dochter en haar vriendinnetje. Ze moet haar bekkenbodemspieren "openen", en dat doe je door dat druk op te zetten. Voor jonge meisjes is het nog lastig om de goede spieren te vinden, maar als je perst alsof je moet poepen doen die van de vagina ook wel mee en gaat het een stuk makkelijker. 

M'n dochter (13) gebruikt nog steeds liever maandverband, maar pakt nu ook probleemloos tampons als dat handiger is. 

Leene

Leene

02-08-2021 om 09:42

Tijgeroog schreef op 02-08-2021 om 09:25:

met een shortje zwemmen als je ongesteld bent is ook niet echt een oplossing.

De tip die ik 30 jaar geleden van m'n vader (!) kreeg hielp vorig jaar ook bij m'n dochter en haar vriendinnetje. Ze moet haar bekkenbodemspieren "openen", en dat doe je door dat druk op te zetten. Voor jonge meisjes is het nog lastig om de goede spieren te vinden, maar als je perst alsof je moet poepen doen die van de vagina ook wel mee en gaat het een stuk makkelijker.

M'n dochter (13) gebruikt nog steeds liever maandverband, maar pakt nu ook probleemloos tampons als dat handiger is.

Wat een goeie!! En een tip van je vader. Wat leuk. Ik zal het tegen mijn dochter van 13 zeggen. Bij haar lukt het ook niet. Bij mijzelf ook pas toen ik 15/16 was en na veel proberen. Ik denk ook dat veel meisjes niet weten dat de vagina niet recht is. De tampon moet als het ware een klein bochtje om voordat ie goed zit en geen pijn meer doet. Dus wat verder duwen dan ze wellicht verwachten. Maar ja heb ik allemaal verteld maar ze vindt het alsnog dood eng.

Leene

Leene

02-08-2021 om 09:47

iets heel anders . Ik zag laatst een advertentie over een menstruatie broekje. Gewoon een onderbroek dus. Zal ook helpen tegen doorlekken. Ik weet niet of dit er ook is in zwemkleding. En je hebt er waarschijnlijk nu niets aan.😬 maar voor een volgende keer. 

Leene schreef op 02-08-2021 om 09:47:

iets heel anders . Ik zag laatst een advertentie over een menstruatie broekje. Gewoon een onderbroek dus. Zal ook helpen tegen doorlekken. Ik weet niet of dit er ook is in zwemkleding. En je hebt er waarschijnlijk nu niets aan.😬 maar voor een volgende keer.

Dit is er inderdaad ook in zwemkleding, van het merk Modibodi. Heeft ze nu niks, maar wie weet voor in de toekomst. Ik gebruik zelf menstruatieondergoed en dat is echt een zegen.

Tampons hoéven ook helemaal niet he... ik bedoel, geen van mijn beide dochters gebruikt ze. Dat is hun keuze en dat is toch ook prima? Als ze ongesteld zijn krijgen ze een briefje mee van mij voor het schoolzwemmen, en op vakantie gaan ze dan even niet in het zwembad in die tijd.

bluemoon schreef op 02-08-2021 om 11:13:

Tampons hoéven ook helemaal niet he... ik bedoel, geen van mijn beide dochters gebruikt ze. Dat is hun keuze en dat is toch ook prima? Als ze ongesteld zijn krijgen ze een briefje mee van mij voor het schoolzwemmen, en op vakantie gaan ze dan even niet in het zwembad in die tijd.

Ja, dit dus. Laat je dochter de vrije keuze. Als zij zich beter voelt bij maandverband, prima dan. Ik gebruik ook geen tampons, mijn zus en moeder ook niet.

Uit het bericht van TO denk ik toch op te maken dat zwemmen voor de dochter een belangrijk onderdeel van de vakantie is, en dan is het wel heel sneu als dat niet kan omdat je ongesteld bent en het niet lukt om een tampon in te brengen.

Infobericht

Dit topic hebben wij eerder gesloten ivm trollen (door TO), maar nu weer opengezet voor eventuele verdere discussie mbt het onderwerp en de behoefte daaraan. Weet dat TO niet meer zal reageren.




Mijn dochter van bijna 14 werd enkele weken terug ook net ongesteld in het begin van onze vakantie. Héél sneu voor haar. We hebben toen ook tampons gekocht (met inbrenghuls), maar het is niet gelukt om ze in te brengen. Ze was te gespannen, vermoed ik. Desondanks heeft ze een zalige vakantie gehad (met wat minder zwemmen dan gepland). 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.