Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

bertje1

bertje1

19-11-2010 om 09:18

Tandarts zoon-zorgverzekering

Wij zijn verzekerd via basisverz. maar zoon moet mogelijk volgend jaar een beugel: tijd voor aanvullend tandverz. Hij krijgt dan 2000 euro voor de gehele loopduur orthodontie en beugel. Is dit gebruikelijk, wordt een beugel duurder en welke verzekering hebben jullie goede ervaring mee?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Pluk53

Pluk53

19-11-2010 om 09:49

(ot) "slim" shoppen

waarschijnlijk zit er bij zo'n behandelings-vergoeding een wachttijd. Maar als dat niet zo zou zijn, dan is dat "slimme shoppen" geen verzekeren, maar het afwentelen van de kosten op "het collectief" (tegen een zo laag mogelijke eigen bijdrage). En dan meteen weer de "verzekering" opzeggen als de buit binnen is.
Ik kan Bertje geen ongelijk geven dat ze gebruik maakt van de mogelijkheden die "het systeem" zelf biedt; het gevangenendilemma.

Fiorucci

Fiorucci

19-11-2010 om 13:34

Bertje

Bij een beugel kom je een heel end met 2000 euro, maar als je zoon twee verschillende beugels krijgt, bijvoorbeeld eerst een activator en later slotjes, dan wordt het lastiger. Ik was in dat geval bij mijn zoon 2600 euro in totaal kwijt.

bertje1

bertje1

19-11-2010 om 15:52

Pluk

ik snap totaal niet wat je bedoelt. Ik wist van tevoren niet dat hij een beugel moest en hij is gewoon basisverzekerd. Nu zei de tandarts dat hij wel een beugel moest, tijd dus om bij te verzekeren. En ja, dat komt op kosten van ons allemaal. Maar ja, dan kun je nog wel meer voorbeelden geven..laten we allemaal eens stoppen met roken; scheelt ook weer geld.

bibi63

bibi63

19-11-2010 om 16:34

Sorry hoor pluk

Maar ten eerste is de zorgverzekering schrikbarend duur en ten tweede zijn orthokosten schrikbarend duur, dus....... En wat dacht je als ik me bijverzeker omdat ik een kind ga krijgen, een bijverzekering met kraamzorg e.d. erin, die ga ik toch weer aanpassen als dat niet meer nodig is, of moet ik me m'n hele leven verzekeren voor kraamzorg???

Pluk53

Pluk53

19-11-2010 om 16:42

Bertje, uitleg

"tijd dus om bij te verzekeren". Verzekeren is in de basis "risico-afdekken". Wat jij doet is geen risico-afdekken, het is zorgen dat je je kosten, die je 100% zeker gaat krijgen, maximaal vergoed gaat krijgen, tegen minimale eigen bijdrage. Als je het als "solidariteit+verzekering" had gedaan, dan was je zoon al jaren aanvullend verzekerd geweest. Een brandend huis kun je normaal niet verzekeren.
Begrijp me goed, ik ben groot voorstander van de solidariteits-gedachte. Dus ik betaal zonder morren ook voor rokers.

Fiorucci

Fiorucci

19-11-2010 om 18:34

Pluk

' Begrijp me goed, ik ben groot voorstander van de solidariteits-gedachte.' Wat is dan het probleem? En als je graag meebetaald aan stoppende rokers, zal een jongetje met een beugel ook vast geen probleem zijn.

Pluk53

Pluk53

19-11-2010 om 18:53

Fiorucci

het zal de houding wel weer zijn waarom het zo slecht overkomt .
Handig gebruik maken van de regels (ten eigen voordeel) heeft niets met solidariteit te maken.

Tirza G.

Tirza G.

19-11-2010 om 18:58

Bertje

Vaak is het bij een aanvullende verzekering zo, dat je eerst minimaal een jaar verzekerd moet zijn voordat je kosten kunt declareren die onder dat aanvullende stuk vallen.

Tirza

Fiorucci

Fiorucci

20-11-2010 om 13:11

Pluk

Per jaar, rond deze periode, bekijk je in hoeverre je verzekering nog voldoet en bij je gezin past. Enige jaren geleden hebben wij een hogere aanvullende verzekering afgesloten, met drie beugelkinderen in het vooruitzicht. Stel dat zij daar over een jaar of vier klaar mee zijn, en de overige voorzieningen zijn niet nodig, waarom zou ik die aanvullende verzekering dan handhaven? Uit solidariteit? Doe jij dat ook, heb jij ook een hoge aanvullende verzekering uit solidariteit?
Ik persoonlijk stort dat bedrag dan liever door aan een tibetaans weeshuis. Uit solidariteit.

bibi63

bibi63

20-11-2010 om 14:25

Ik snap het echt niet pluk

Sinds een aantal jaar is er een nieuw 'systeem'. Daarvoor hadden we zkf en part.verz. afhankelijk van je inkomen, maar verder voor iedereen hetzelfde.
Sinds een paar jaar hebben we de zorgverzekering: een basisverz. (verplicht) en keuzes uit allerlei aanvullende verzekeringen en dito maatschappijen. Wij als burgers hebben niet voor dit systeem gekozen. Dus je bepaalt bij welke mij. je je gaat verzekeren en evt. welke aanvullende verzekering je neemt, afhankelijk van je persoonlijke situatie. Lijkt me vrij logisch toch? En wat ik al eerder zei: als wij op een bep. moment voor een zgn gezinsverzekering kiezen omdat we een gezin hebben en beugelende kinderen en wellicht zwangerschappen, dan is dat een verzekering die ik weer om ga zetten op het moment dat e.e.a niet meer nodig is. Ik ga me toch niet m'n hele leven aanvullend verzekeren met een gezinspakket als de kids 18+ zijn? Sorry hoor, maar ik vind jouw redenatie krom. Als de zorgverzekering bedoeld zou zijn dat iedereen sollidair moet zijn, dan zou er geen keuze moeten zijn, maar voor iedereen een zelfde verzekering met dezelfde kosten (en evt. een zorgtoeslag voor de minder bedeelden). Hoeveel en welke kosten die je maakt, zou dan niet moeten uitmaken. Maar in het huidige systeem is het ook BEDOELD dat je kiest voor een verzekering die op DIT moment bij je past en dat je kiest voor een andere verzekering als de situatie wijzigt. Lijkt me vrij logisch. En inderdaad: als ik m'n solidariteits steentje wil bijdragen, dan kies ik zelf wel voor welk 'fonds' of goed doel ik dat doe.
Bibi

bibi63

bibi63

20-11-2010 om 14:31

En nog wat

Betalen voor rokers en/of ongezonde eters en/of niet bewegende mensen (trouwens hoe wil je dat 'bewijzen'?) kan je over dicusieren. Maar je kunt net zo goed discusieren over meebetalen aan mensen die zo nodig veel kinderen willen werpen met dito kosten voor kraamzorg en vervolgens gratis verzekerd tot 18+. Daar betaalt ook iedereen aan mee.
Moet ik ook m'n auto all-risk verzekeren als is het een zeer oud beestje? Uit solidariteit voor de andere (nieuwe) auto bezitters?

Bibi

knevel

knevel

21-11-2010 om 13:50

Door mijn verzekeraar werd aangeven...

...dat we geweigerd kunnen worden op het moment dat ik wel een aanvullende verzekering wil voor de kinderen (bijvoorbeeld wanneer ze een beugel moeten). Dus aanvullend afsluiten vlak voordat ze een beugel moeten zou misschien niet eens mogelijk zijn. Daarom de aanvullende verzekering maar laten doorlopen, omdat ik later geen zin heb in allerlei aanvullende toelatingscriteria... Dat is mijn keuze geweest.

bibi63

bibi63

21-11-2010 om 16:50

Knevel en pelle

Je kunt natuurlijk nooit alleen voor je kinderen een aanvullend pakket kiezen, ze zijn immmers gratis meeverzekerd met de ouders. Dus de ouders moeten een aanvullende verzekering afsluiten van waaruit de kinderen dus ook verzekerd zijn. Overigens is het bij veel verzekeraars zo, dat dan het hele gezin (dus beide ouders indien samenlevend) hetzelfde aanv. pakket moeten hebben om kind daaruit mee te laten profiteren.
Dit is echter niet zo bij Zorg en Zekerheid, daar hoeft maar 1 ouder dat aanvullende pakket te hebben.
Overigens is het wel degelijk zo dat er een aantal verzekeraars zijn die een wachttijd hanteren. Dus goed navragen! Bij zorg en zekerheid is dit niet.
Gr. Bibi

Nasha 1st

Nasha 1st

21-11-2010 om 17:10

Plus

dat er voor een aanvullende verzekering altijd voorwaarden gesteld mogen worden, alleen niet voor de basisverzekering. Het zou dus best kunnen dat er een wachttijd is voor je gebruik mag maken van vergoedingen uit het aanvullende pakket...

Fiorucci

Fiorucci

21-11-2010 om 18:56

Bij De Friesland is het voldoende als een ouder het goede aanvullende pakket heeft, dus mijn man heeft dat pakket wel, ik niet. De kinderen zijn automatisch meeverzekerd met die ouder die het hoogste pakket heeft.

Nasha 1st

Nasha 1st

21-11-2010 om 19:06

Ja pelle

ongetwijfeld is het bij ohra zo, maar ik denk dat er ook verzekeringen zijn waar eerst een wachttijd geldt. Ik ben ze vorig jaar wel tegengekomen (maar weet het even niet meer). Ook kan het zijn, omdat jij je basisverzekering al bij ohra hebt dat daarom je geen wachttijd krijgt. Maar als je helemaal met alles overstapt misschien weer wel...Er zitten echt wel haken en ogen aan....

knevel

knevel

21-11-2010 om 19:07

Dan zal ik het aanvullende pakket hebben willen opzeggen...

...maar dan toch maar besloten omdat te houden omdat hier vast ook beugels nodig zijn.

Tirza G.

Tirza G.

21-11-2010 om 19:23

Pelle

Je kúnt je kinderen niet apart aanvullend verzekeren en jezelf niet.

Tirza

Nasha 1st

Nasha 1st

21-11-2010 om 23:03

Maar pelle

dat klopt....voor een aanvullende verzekering MAG je inderdaad geweigerd worden....

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.