Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Tandartskosten

Ik ben deze week weer eens met mijn neus op de feiten gedrukt wat betreft tandartskosten. Man heeft een ontsteking boven een kies en dat kan allemaal prachtig opgelost worden door de kies te verwijderen en een implantaat te plaatsen. Kosten slechts 3000 euro waarvan 2000 door de verzekering vergoed wordt als hij het over twee jaar uitsmeert. Blijft over 1000 euro. Over een alternatief is niet echt gesproken, hoewel kies trekken natuurlijk ook kan maar dan zit er een flink gat. Man heeft geen klachten.
Dan ikzelf. Vandaag bij tandarts. Ik heb de laatste jaren best wel wat behandelingen gehad, en dit werd vergoed hoewel het om flinke bedragen ging. Ik hoopte nu eens een keer zonder vervolgafspraak naar mijn controle te kunnen gaan. Klachten: nul.
Nu was er toch weer iets wat volgens tandarts aangepakt moest worden: ik heb vullingen nodig op mijn tandhalzen. Ik wist niet eens dat het bestond! Heb geen problemen met koude of warme dranken maar mijn tanden/ kiezen raakten hierdoor beschadigd. Kosten weer 300 euro en 40 minuten in de stoel. Wat vinden jullie hier nou van? Zou je het doen? En zo'n duur implantaat als je geen last hebt? Soms denk ik dat ze altijd wel weer iets verzinnen bij die tandartsen.

Petra

Petra

19-10-2020 om 17:00

2nd opinion?

Misschien toch eens een second opinion vragen bij een andere tandarts?
Mijn vriendin kreeg het advies om al haar tandvlees te laten behandelen met een flap operatie, dat zag ze helemaal niet zitten en heeft ze dus ook niet gedaan (dit is echt al 6 jaar geleden ongeveer) ze heeft nog steeds nergens last van.
Mijn ex had een gat in een kies en die hadden ze gevuld met een inlay van porselein, die er na een jaar uitviel. Deze is daarna gevuld met gewoon composiet (witte vulling) en dat zit nog steeds prima. (geld van de inlay hebben we via een rechtszaak teruggekregen)
Ook zou ik al bij de tandarts zelf goed doorvragen, welke opties zijn er allemaal mogelijk, wat is de duurste optie, wat de goedkoopste, wat zijn de consequenties als je voor het goedkoopste gaat, dat soort dingen. En nu in het specifieke geval van je man, wat gebeurt er als hij wacht tot hij klachten krijgt? Kan dat ook? Dat hij dan alsnog gaat bijvoorbeeld?
Ik heb voor mijzelf gelukkig nog geen hele hoge kosten gekregen, wel ben ik gestopt met meerdere controles per jaar, 1x is voldoende en als ik klachten heb, ga ik nog wel een keertje. Ik verzorg mijn tanden wel secuur, en heb denk ik wel geluk met mijn tanden (even afkloppen)

tandartsassistente

tandartsassistente

19-10-2020 om 21:02

Ontsteking / tandhalzen

Ontsteking:
wortelkanaal behandeling en na enkele maanden een kroon erop = ca. € 1100,-

of kies trekken en dan een brug (mits er nog een achterste kies om als pijler te functioneren) ca. € 1550,-

Een tandarts die een implantaat voorstelt en geen andere opties die is mogelijk zelf ook implantoloog en moet zijn dure studie en terug verdienen!

Tandhalzen:

Ik snap niet wat je hiermee bedoelt. Wat staat er op de begroting?

Misschien wordt het tijd om een andere tandarts te zoeken.

Jutta

Jutta

19-10-2020 om 22:22 Topicstarter

Ja, inderdaad

Tandarts is implantoloog, dat klopt. Over een brug is niet gesproken, gebit van man is verder oke. Wortelkanaalbehandeling was volgens tandarts niet mogelijk ( zou wel kunnen kloppen, denk ik)

Snap je het verhaal van de tandhalzen niet? Het gaat om vullingen. Niet vanwege cariës maar om de halzen af te dekken. Gaat best ver toch. Ik zou er nu vier doen maar de rest kan natuurlijk ook nog he? Dit is maar het begin, denk ik dan. Volgende keer weer vier? Het werd mij ook heel matig uitgelegd allemaal. Ik had er nog nooit van gehoord van deze behandeling.

triva

triva

19-10-2020 om 22:35

Nee

Hier zou ik geen vertrouwen meer in hebben. Op naar een andere tandarts.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

19-10-2020 om 22:35

Frame?

Zit die kies van je man nog tussen andere elementen? Ik heb een frame waarop een nepkies gemaakt is en ik in m’n gebit klem. Die zit dan aan de ene kant vast aan de kies en tand naast het gat en gaat dan met een constructie naar het andere uiteinde van die kaak en wordt daar ook weer met een haakje vastgemaakt aan de kiezen daar. Die van mij doet het al bijna 26 jaar.

Angela67

Angela67

19-10-2020 om 23:00

Gat

Je kunt prima zonder kies leven
Echt waar ik mis er aan beide zijden 1 sinds een jaar of 10 en 3 (eerst ene kies gebroken, later de tweede).
Mijn tandarts vertelde dat dit prima kon en ik voelde me er eigenlijk niet zo goed bij, naar ik moest sowieso een aantal weken/maanden wachten voordat er een oplossing geplaatst kon worden en in die tijd wende eraan en heb ik gegoogled. Het kan echt prima en levert geen extra druk of slijtage op bij andere tanden of kaakproblemen.
Overigens heb ik tweede kies proberen te behouden dmv een apex resectie (dus ontsteking boven kies door kaakchirurg laten verwijderen oid) maar half jaar of jaar later helaas toch kies kwijt.
Gr Angela

Lotte

Lotte

19-10-2020 om 23:33

tandvlees. opvullen

Ik heb bij 2 tanden ook teruggetrokken tandvlees.
Had het besproken met mijn tandarts. Maar aangezien ik geen klachten heb, hebben we besloten dit niet op te vullen (met composiet dacht ik?).
We besteed ik er bij het poetsen extra aandacht aan (en speciale tandpasta) en mondhygiëniste ook.

Guera

Guera

20-10-2020 om 08:41

Tandhalzen

Mmmmmm. Vage tandarts al is dat van de zijlijn moeilijk beoordelen. Ik heb ook veel teruggetrokken tandvlees en dus blootliggende tandhalzen Ik heb wel af en toe last met koud en warm. Ik heb poetstechniek advies gekregen en zelf sensodyne gekocht en soms tippen ze het aan met soort beschermpasta. Werkt niet lang maar toch. Vullen lijkt me echt niet nodig .....
Zou ook gaan voor 2nd opinion. Wordt soms vergoed door verzekering

Phryne Fisher

Phryne Fisher

20-10-2020 om 09:34

Tandhalzen

Ik heb mijn tandhalzen wel laten opvullen. Dat staat veel mooier en ik heb geen pijnklachten meer. Volgens mij zijn er wel een stuk of zes opgevuld, maar dat was geen honderden euro’s. Ik kan het me eigenlijk niet meer goed herinneren, maar als het zo’n bedrag was geweest, had ik het nog wel geweten.
Ik zou ook niet met een incompleet gebit gaan lopen, maar bij implantaten loont het wel om eens rond te vragen.

tandartsassistente

tandartsassistente

20-10-2020 om 09:37

@ Jutta

Een implantaat kan alleen gezet worden als de kies er uit is. Dus dat is bij deze tandarts zijn/haar eerste optie. Hij/zij is immers implantoloog en de zakken moeten worden gevuld.

Een kies die los staat of waar de wortel van gebroken is dat is einde oefening en is een wortelkanaalbehandeling weggegooid geld.

Als je man dit jaar een wortelkanaalbehandeling onder gaat van ca. € 500,- (als er niet onnodig na elke stap een solo foto wordt gemaakt) en volgend jaar de kroon dan zijn de kosten gespreid. Ga desnoods voor een wortelkanaalbehandeling naar een endodontoloog. Wel duurder, maar betrouwbaarder dan jullie tandarts.

Je hebt geen last van je tandhalzen, dus er is absoluut geen reden om hierin te boren, zodat er gevuld kan worden.

Nogmaals, ga op zoek naar een andere tandarts. Kijk niet naar hoe luxe die praktijk is, maar naar de vaardigheden van die tandarts.
Een goede tandarts zal zijn uiterste best doen om je tanden en kiezen niet te beschadigen/te trekken. Zoals hierboven al omschreven, voorkomen is beter dan genezen. Dus een tandarts die aan preventie doet, zoals poetstechnieken aanleren, aandringen om de juiste tandenstokers/ragers te gebruiken en voor blootliggende tandhalzen je te wijzen op speciale tandpasta.

Triva

Triva

20-10-2020 om 09:53

Wat ik het meest oneerlijk vind is dat als je elders in je lichaam een ontsteking hebt dat gewoon valt onder de basisverzekering maar een ontsteking in je kaak, waar slecht poetsen niks mee te maken hebt en hup je kunt dokken of uit je dure aanvullende verzekering betalen. Dat had mijn man dus ook. Tandarts en vervolgens een endodontoloog moesten daarmee aan de gang.

Triva

Helemaal mee eens.

Tegenwoordig kun je aan iemands gebit vaak zien of die zich een tandarts kan verantwoorden. Wie de dure aanvullende verzekering of behandeling niet kan betalen, rest maar één oplossing bij problemen: trekken.

Idem dito voor brillen. Zouden (met een goedkoop montuur) ook in de basisverzekering moeten zitten. Zonder bril zie ik echt niks, maar aangezien we volgend jaar uit de collectiviteit moeten en ik een aanvullende verzekering zónder echt niet op kan brengen, hoop ik dat deze nog een tijd mee gaat. Minstens een jaar of dertig, tot ik hoogbejaard ben en daarna zien we weer verder. Maar de ervaring heeft geleerd dat mijn sterkte binnen enkele jaren aangepast moet worden.

Jesse_1

Jesse_1

20-10-2020 om 11:32

Zoek een andere tandarts?

Hoe vind je een andere (goede) tandarts? Hier bij ons in de stad neemt geen tandarts nog nieuwe patiënten aan, ze zitten vol.

Wij zouden graag overstappen namelijk naar een andere praktijk.
Niet vanwege onnodige behandelingen, maar gewoon omdat we betwijfelen of onze tandarts wel goed is. Bij noodgevallen wel eens bij een andere tandarts geweest, maar daar kunnen we dus niet structureel terecht.

Jutta

Jutta

20-10-2020 om 12:13 Topicstarter

Tandartsassistene

Als zelfs de tandartsassistente hier nog steeds niet snapt wat dat nou is met die tandhalzen, het gaat namelijk niet om boren maar wel om vullen van die tandhalzen niet van de zakken van de tandarts enfin, en ik voel niks dan ga ik dit dus maar niet doen. Ik koop inderdaad die ene tandpasta en een zachtere borstel en dan zullen we wel eens zien. Man wacht ook nog even met de megaklus in zijn mond. Heeft ook nergens last van.
Andere tandarts? Er zijn ook momenten geweest dat ik heel tevreden was. Maar tandarts is overgenomen door grote speler in de markt. Dat gebeurt steeds vaker. Praktijken worden kolossen.

rode krullenbol

rode krullenbol

20-10-2020 om 12:22

Niet te lang wachten

Ontstekingen in de mond brengen de algehele gezondheid in gevaar. Zie (bijvoorbeeld): https://dental365.nl/tandabces-alles-wat-u-moet-weten/

Rode krullenbol

Gat laten zitten

Aan die ontsteking moet wel wat gebeuren zou ik denken, maar er is geen verplichting om een getrokken kies te vervangen. Ik ben blij te lezen dat ik niet de enige ben die een gat gewoon niet heeft opgevuld. Ik mis in het ondergebit twee kiezen. Aangezien niemand dat ziet, ik nergens last van heb, en ik een uitgesproken hekel heb aan tandartsbezoek zitten die twee gaten er al een tijd.
Af en toe twijfel ik of het toch niet beter zou zijn om er wat aan te doen, maar toen een paar vriendinnen van mij laatst hun pech (zowel lichamelijk als financieel) met implantaten beschreven besloot ik om het er voorlopig nog maar lekker bij te laten zitten.

Groeten,

Temet

Angela67

Angela67

20-10-2020 om 13:17

temet hear hear

Ik dacht ik google er nog eens op maar ja, geen enkele tandarts vertelt op internet dat je kies niet hoeft te vervangen! Nogal wiedes dat niemand het noemt want dat levert geen inkomsten op. Ik weet wel dat ik na het eerste gat bij een weekend tandarts terecht kwam (met een totaal ongerelateerd probleem) en die bevestigde toen dat het geen probleem was om 1 kies te missen aan 1 kant. ik mis er aan beide bovenkanten 1 en je ziet het inderdaad niet (anders zou ik er anders over denken).
gr Angela

ElenaH

ElenaH

20-10-2020 om 13:22

Angela67

'die bevestigde toen dat het geen probleem was om 1 kies te missen aan 1 kant.'

Als je tanden of kiezen mist, heb je kans dat de aanwezige tanden het kiezen 'aan de wandel' gaan en de vrijkomende ruimte opvullen. Dan gaat je gebit scheef staan.

Angela67

Angela67

20-10-2020 om 13:25

elenaH

waarom denk je dat jij het beter weet dan drie tandartsen?
Die van Temet, die van mij én die weekendtandarts.
gr Angela

ElenaH

ElenaH

20-10-2020 om 13:46

Angela67

'waarom denk je dat jij het beter weet dan drie tandartsen?'

Waarom doe je zo agressief?

Mijn tanden staan scheef doordat er in het verleden een kies is getrokken.

Enne, van https://www.dokterdokter.nl/aandoening/scheve-tanden/item1859
'er ontbreken tanden of kiezen in de mond, bijvoorbeeld als iemand een tand of kies heeft verloren na een ongeluk. De tand of kies die ernaast zit, kan dan scheef gaan groeien'

Triva

Triva

20-10-2020 om 15:21

goede info:

https://www.tandarts.nl/mondzorg/behandelingen/implantaten/alles

Klik links op wortelkanaal etc om alle behandelingen te zien

Bij https://www.tandarts.nl/mondzorg/behandelingen/implantaten/vragen staat:

Bij mij is onlangs een kies getrokken en ik wil het gat weer opgevuld hebben. Wat zal ik nu nemen een brug of een implantaat?
In principe is niets doen ook altijd een oplossing welke overwogen moet worden! Mocht u toch op deze plek weer een gebitselement willen hebben, dan bestaan daar verschillende behandelingen voor. Ik zal de twee meest bekende (niet-uitneembare) constructies bespreken....

Elenah zegt alleen wat het risico is niet dat een gat niet kan blijven bestaan.

Angela67

Angela67

20-10-2020 om 16:39

Kans

Waar het om gaat elenah is dat er op Internet nergens gezegd wordt dat de kans klein is dat er iets misgaat. En dat is dus je het geval. De kans is veel groter dat het goed gaat. Er is geen sprake van enige waarschuwing of extra controle of extra maatregelen bij mijn beide niet-vervangen kiezen. En triva's link is de eerste waar ik lees dat niets doen ook een prima optie is. Elenah praat de informatie na die op internet staat. Maar het gaat juist om de informatie die er niet staat.
Gr Angela

ElenaH

ElenaH

20-10-2020 om 17:36

Angela67

'Elenah praat de informatie na die op internet staat. '

Welk deel van 'dit gebeurde bij mij' is nou te moeilijk voor je?

Angela67

Angela67

20-10-2020 om 17:47

#19

in deze posting zegt Elenah niets over eigen ervaring:

Je tekst is:
Als je tanden of kiezen mist, heb je kans dat de aanwezige tanden het kiezen 'aan de wandel' gaan en de vrijkomende ruimte opvullen. Dan gaat je gebit scheef staan.

gr Angela

ElenaH

ElenaH

20-10-2020 om 17:50

ROFL

'Mijn tanden staan scheef doordat er in het verleden een kies is getrokken.'

...

Tine Winkel

Tine Winkel

20-10-2020 om 18:06

of tanden scheef gaan staan

lijkt me ook wel afhankelijk van welke kies je mist. Als het je voorste kies is, kan ik me best voorstellen dat je tanden 'aan de wandel gaan'. Maar als het een van de achterste is, verwacht ik dat de kiezen die er nog wel staan het 'wandelen' wel zullen blokkeren?

Ik mis aan 1 zijde al een poosje de achterste kies, zowel boven als beneden (niet de verstandskiezen, die tel ik even niet mee). 20 jaar geleden ging de onderste eruit, die was gebarsten op een steentje of zo. De kies erboven ging uitzakken door het gebrek aan tegendruk. Een jaar of 15 later kreeg ik daardoor soms wat moeite bij het sluiten van de kaken, doordat de uitgezakte kies soms niet goed achter de kies beneden scharnierde. Toen de kies beneden toch ook maar laten trekken. Al met al merk je daar v.w.b. kauwoppervlak vrijwel niets van. En van verschuiven merk ik ook niets.
Recent een kies ervoor (dit keer boven) ook moeten laten trekken, ook gebarsten waardoor de tandarts geen wortelkanaalbehandeling+kroon durfde te plaatsen. Bang dat ik pijnklachten zou blijven houden (ik had problemen met hitte en kou op die kies). Nu merk ik dat het kauwoppervlak aan die kant wel wat klein is. Ik wacht het nog een half jaartje af en besluit dan of ik alsnog een implantaat ga laten plaatsen, in overleg met mijn tandarts. Maar de kaakchirurg waar ik mijn 2e bovenkies liet trekken, gaf ook aan dat die kies niet perse vervangen hoefde te worden door een implantaat. Als ik klachten zou krijgen - ja, dan wel, anders hoefde het niet. Dat terwijl die kaakchirurg dus ook implantaten 'doet'. En ik na de eerste behandeling best tevreden ben over deze kaakchirurg (voor zover dat mogelijk is - ik vind t echt HEEL ENG), dus als het moet ga ik zeker weer naar deze kliniek. Maar, geen klachten, niets doen - was hun advies...

Kortom, ik heb het gevoel, net als anderen hier, dat de tandarts van TO niet alleen de tandhalzen wil vullen, maar ook zijn eigen zakken.

Angela67

Angela67

20-10-2020 om 18:25

Niet in #19

Daar reageer ik op, ElrnaH.
Gr Angela

Hier wandelt niets

Mijn snijtanden in de onderkaak staat schots en scheef door ruimtegebrek. Toen een kies in die buurt verdween opperde de tandarts dat de tanden nu wellicht rechter zouden gaan staan omdat er nu meer ruimte was. Dat was een reden om dat gat niet meteen op te vullen.
Aan de stand van mijn tanden veranderde niets, maar omdat me inmiddels was gebleken dat ik van dat gat ook geen last had, heb ik het zo gelaten. Maar dat wandelen komt dus kennelijk regelmatig voor.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.