Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Abbie

Abbie

14-11-2011 om 08:11

Tandartstarieven omhoog

Ik was er al bang voor toen ik een mailtje van de ortho kreeg dat de tandartstarieven losgelaten worden per 1/1 en er geen vaste prijzen meer zijn. Maar moet het nou zoveel zijn? UIt het AD van vandaag:

De tandarts wordt flink duurder. Tandartsverzekeringen stijgen komend jaar met gemiddeld 14 procent, blijkt uit een inventarisatie. Maar ook wie zich niet verzekert, krijgt een veel hogere rekening, schrijft het AD vandaag.

De premies van tandartsverzekeringen stijgen twee keer zo hard als vorig jaar, blijkt uit onderzoek van online-vergelijker Verzekerings-site.nl. Zo stijgt de eenvoudigste tandartspolis van VGZ met 8 procent en vergoedt de verzekeraar voortaan nog slechts 80 procent van alle kosten. Bij Zilveren Kruis stijgt de premie tot soms 10 procent en bij De Amersfoortse 15 procent. Tegelijkertijd verlagen ze de dekking.

Tarieven vrij

Belangrijke oorzaak voor de verhogingen is dat de zorgverzekeraars een groter beroep op de tandarts signaleren. 'Wie een tandartspolis heeft, gebruikt hem ook steeds meer', zegt Christine Rompa van Zilveren Kruis. Bovendien mogen tandartsen per 1 januari zelf bepalen wat ze voor een controle of het vullen van een gaatje rekenen.

Minister Schippers (Zorg) hoopt zo op betere zorg en meer concurrentie tussen tandartsen. Zorgverzekeraars vrezen echter hogere prijzen en verhogen hun premies. Zo wordt zowel de tandarts zelf als de verzekering duurder. Het tekort aan tandartsen in Nederland verhoogt volgens experts de kans op tariefsverhoging aanzienlijk.

Prijstoenames

Hoewel de meeste tandartsen nog met hun nieuwe tarieven moeten komen, zijn er al aanwijzingen voor forse prijstoenames. Zo verhoogt Mondmedicentrum, dat acht vestigingen heeft in de regio Oss en Den Bosch, de kosten van een periodieke controle van 19,63 naar 29,84 euro. Een gaatje vullen gaat 82,45 euro kosten, tegen ruim 43 euro nu.

'We zijn met veel tandartsen in gesprek, maar dit soort prijsstijgingen kunnen we niet accepteren', zegt een woordvoerder van VGZ. 'We zullen onze klanten hier actief over informeren.'

Opzeggen

Volgens directeur Erik Hordijk van Verzekeringssite.nl, doen Nederlanders met een goed gebit er verstandig aan hun tandartspolis op te zeggen. 'Dat kan ze honderden euro's besparen', meent hij.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
sp

sp

14-11-2011 om 09:01

Ja, heerlijk, marktwerking

en vooral op de nu zittende partijen blijven stemmen hoor!

Abbie

Abbie

14-11-2011 om 09:41

Tekort

Bij een tekort aan tandartsen is marktwerking lastig. Na een verhuizing (3 jaar geleden) hadden wij in onze woonplaats een nieuwe tandarts nodig. Het is nog een hele klus geweest er eentje te vinden, laat staan dat je prijzen kunt gaan vergelijken en op basis daarvan een tandarts te kiezen.

rosa

rosa

14-11-2011 om 11:23

Shoppen

Ik heb helemaal geen behoefte om te shoppen voor een tandarts. Dit jaar deze en volgend jaar een andere want die is goedkoper. Volgens mij werkt die marktwerking hier dus niet. Net als bij apothekers overigens, daar wil je toch gewoon de dichtstbijzijnde.
Ben het wel met Izar eens dat een lijstje met tarieven handig zou zijn, zodat je in ieder geval de uitschieters naar boven eruit kunt halen.

Fiorucci

Fiorucci

14-11-2011 om 15:38

Shoppen

Je kunt helemaal niet shoppen kwa tandarts, de meeste praktijken nemen geen nieuwe patienten aan...

Yura

Yura

15-11-2011 om 12:21

Shoppen

Haha, paar jaar geleden konden wij echt geen tandarts krijgen hoor. Is nu een kennis van schoonouders in een andere stad. Zo moet je blijkbaar aan je medische zorg komen. Hoewel ik tegenwoordig regelmatig advertenties zie van tandartspraktijken die plek hebben, maar ja nu stappen we niet meer over. Wel balen, want zowel zoon als dochter zitten nu in het beugeltraject. Zoon krijgt hem maandag en dochter in december happen. Voor haar krijgen we dan in januari een behandelingsvoorstel, benieuwd of dat opeens veel kostbaarder is dan zoon.

Waanzin, tandarts shoppen

Ik ben allang blij dat ik een goede tandarts heb gevonden die me prettig helpt. Juist uit ontevredenheid ben ik 2 jaar terug van tandarts veranderd.

Hoe moet je in hemelsnaam shoppen voor een tandarts? Het kan ergens misschien wel goedkoper zijn, maar is die behandeling dan ook net zo goed en/of beter? Ik vraag me af of tandartsen zitten te wachten op mensen die gaan shoppen. Marktwerking? Ik geloof er niet zo in.

Mijn tandarts heeft overigens laten weten, in reactie op het vrijgeven van de prijzen, dat volgend jaar alles net zo blijft als dit jaar.

Belgiƫ

Hoe zit het met de tandartsen in Belgiƫ?
25 jaar geleden ging vriendin van me al altijd met de hele familie naar de tandrts in Turnhout, goedkoper, sneller en betere zorg.

Dus dan gaan we toch gewoon naar belgie?

Als ze echt marktwerking willen, dan stapt iedereen voor wie het qua afstand enigzins doenlijk is toch gewoon naar een Belgische tandarts?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.