Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Tandje los?

mandarijntje is vanochtend met haar tandjes op een rand gevallen, er kwam veel bloed van achter 1 tandje en ik heb de indruk dat het tandje wat naar voren zit/los zit.
Het bloeden hield vanzelf op en inmiddels heeft ze ook wat gesabbeld op een eierkoek.

Moet ik hier nog wat mee ? Als ik naar de ha ga dan zal die er vast aan willen voelen en dat lijkt mij pijnlijk.

Trekt zo'n tandje weer vanzelf recht ? Ik kan er niet goed naar kijken. Ze is nu wel weer vrolijk.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Tandarts

Ik zou er een mee naar de tandarts gaan om te laten kijken of er behandeling nodig is. Ik denk dat die er meer mee kan dan een ha.

Gr. Poezie.

Irene

Irene

27-09-2010 om 17:00

Melk of vast?

Bij een melkgebit kan of hoef je niet zo veel. Is het een vaste tand dan moet je er wel even mee naar de tandarts! En liefst ook zo snel mogelijk. (maar ik vermoed melkgebit, toch?)

Manda Rijn

Manda Rijn

27-09-2010 om 17:32 Topicstarter

Melktandje

zit is net 1 jaar geworden, ze loopt en klimt veel dus we hebben elke dag wel een ongelukje.

Inmiddels heb ik even kunnen kijken, het tandje staat (weer) recht, er aan voelen mag niet dat doet dus pijn. Ze heeft wel normaal gegeten, een extra zacht potje gepakt.

Nou ik denk dat het wel meevalt, verder is ze ook niet hangerig oid. Ik kijk morgen nog even en anders bel ik de tandarts.

Yvon Meijer

Yvon Meijer

27-09-2010 om 18:16

Ervaring

Hoi Manda,
Hier helaas veel ervaring met vallen en afgebroken/loszittende tanden, allemaal wel van de melkgebitten gelukkig. Mijn oudste viel toen ze één jaar was op haar voortanden met veel bloed. Na een tijdje werd ie grijs en toen steeds donkerder. Toen moesten we opletten of er niet een ontsteking binnenin zou ontstaan; dat kan de onderzittende grotemensentand aantasten. Je kunt dat zie aan een fistel die dan op het tandvlees komt. Dit is eigenlijk een uitgangetje van binnen naar buiten waardoor het pus van de ontsteking eruit kan. Na tweeeneenhalf jaar gebeurde dat en toen heeft de tandarts de tand eruit getrokken. Er zit nog steeds geen nieuwe, ze is nu bijna 7 Kortom; in de gaten houden die tand. Maar zowiezo even laten checken bij de tandarts.
Groetjes, Yvon.

Vic

Vic

27-09-2010 om 20:09

Hier ook

Oudste heeft een paar jaar een voortand gehad met een hoekje eraf. Dat is door de tandarts alleen glad gemaakt en kon verder blijven zitten. Jongste heeft al een jaar of 4 grijze scheve voortandjes. Ze heeft inmiddels wel de leeftijd om te gaan wisselen, maar daar zit niet echt schot in. Gelukkig zijn het allemaal maar melktandjes.
Als het tandje los zit zou ik er wel even een telefoontje naar de tandarts aan wagen. Misschien wil hij er toch naar kijken.

Hier

Mijn zoon viel zijn tanden dwars door zijn lip toen hij net 2 was. Hij had echt een gat onder zijn onderlip, je kon er zo een piercing doorheen steken. Je voelt er nog steeds wat onderhuids littekenweefsel zitten. Maar goed, zijn twee voortanden stonden bijna recht naar achteren en het tandvlees bloedde. Gelukkig zijn de tanden niet grijs geworden, maar ze zijn altijd schuin naar achteren blijven staan en dat is in de loop der jaren (hij is nu 7) steeds erger geworden. Het wachten is nu op het moment dat hij de voortanden gaat wisselen; de tandarts kan niet voorspellen of zijn vaste tanden ook schuin zullen staan.

Hou de tanden maar goed in de gaten, als het goed is groeien ze weer vast.

100%mama

100%mama

27-09-2010 om 20:44

Zoals

Yvon schrijft is eigenlijk de tip. Ze is net 1 dus een foto laten maken is nog niet zo eenvoudig. Wij geven als advies toch de TA te bellen (om hem op de hoogte te stellen) en daarna een paar dagen proberen geen harde dingen af te laten bijten en idd de verkleuring in de gaten houden en een eventuele fistel (gelukkig redelijk zeldzaam). De last kan we een paar dagen aanhouden helaas....sterkte hoor en hopelijk gebeurt er verder niets.

Hier

viel Truusje ook heel hard een paar maanden geleden. Na 2 weken (d'r lip was eindelijk weer normaal) zag ik opeens een grijs tandje en het stond ook een beetje naar achter. Het gekke is dat het nu, inmiddels 4 maanden later, weer gewoon een wit tandje is, het zit niet los, staat volgens mij nog wel iets verder naar achter dan eerst.

Ik vond het zo gek dat het pas na 2 weken ging verkleuren, dat ik het echt bijna dagelijks donkerder zag worden en dat het nu gewoon weer wit is. Iemand een verklaring?

Jakiro

Jakiro

28-09-2010 om 00:04

Naar de tandarts

Mijn dochtertje heeft 1 jaar geleden een duikeling gemaakt (voortandjes in het TV-meubel, afdruk staat er nog in)
We moesten bij de tandarts langs voor een foto omdat ze wilden weten of de wortel intact was. Als deze afgebroken is of scheef zit, kan dit blijvende schade aan de volwassen tanden veroorzaken en moet ie er dus uit.

Was gelukkig niet zo én de 2 tanden die er zeker uit zouden vallen zitten er nog steeds stralend wit in. De andere 2 ook trouwens.

met groeten, Jakiro

Yvon Meijer

Yvon Meijer

28-09-2010 om 08:36

Savon/ ervaring 2

Mijn andere kind is zo vaak gevallen en heeft nu twee halve (melk)voortanden en een flink lidteken op d'r kin. Na weer een valpartij en tanden door de lip werd ook één van haar voortanden donker. Ik vreesde hetzelfde verhaal als mijn oudste dochter maar na een tijdje werd de tand weer wit. Mijn tandarts vertelde dat zo'n grijs wordend tandje net zoiets is als een blauwe plek en dat die dus ook weer weg kan gaan, zoals blauwe plekken dat doen. Soms is er helaas meer aan de hand.

margje van dijk

margje van dijk

28-09-2010 om 10:20

Hier ook een fistel

Wat Yvon vertelde in haar eerste posting is hier ook gebeurd (dus weliswaar zeldzaam blijkbaar, maar het komt dus toch echt wel voor). Zoon viel met 2 jaar een keer met z'n tanden op een bank. Heel hard gehuild en zo, maar hij herstelde weer snel en daarna was het weer goed.

Toen wij in China waren (hij werd daar 4) merkte ik dat zijn voortand grijs werd.

Bij terugkomst (ruim 4) maar eens naar de tandarts gegaan, en toen bleek dat zich een ontsteking met een fistel had gevormd (wit puntje in het tandvlees boven de tand). De tand moest er onmiddellijk uit, en er was dus kans dat de 'echte' tand in de kiem aangetast zou zijn door deze ontsteking.

Als ik dit had geweten, zou ik er eerder mee naar de tandarts gegaan zijn! Dus in jouw geval zou ik dat toch ook doen, of misschien anders over een tijdje. Die ontsteking zit er ook niet meteen, maar kan dus wel komen. Zelfs na jaren nog.

Mijn zoon is inmiddels ruim 8, en de tand is nog steeds niet gekomen. Wel neemt de tandarts af en toe een foto, en dan kunnen we zien dat hij wel in aantocht is. Maar ik hou mijn hart vast wat er te voorschijn zal komen. Hopelijk toch gewoon een echte tand

Margje

soepstengel

soepstengel

28-09-2010 om 18:08

Hier helaas ook redelijk wat ervaring

allebei dekids hebben hun voortanden los gevallen. Zoon was bijna 2 toen hij 4 tanden los viel, die stonden helemaal naar achteren en ik heb ze in een reflex terug geduwd.
zijn grotemensen tand is wel beschadigd door de val van toen, er zit een deuk in zijn tand, dat is toen gebeurt.
We waren wel naar de tandarts geweest , zoon kreeg alleen antiboitica voor zijn hart( moet ie altijd) en verder deden ze niks. nu zie je die deuk neit echt aleen als je er schuin op kijkt. Helaas botste ie 2 jaar geleden van zijn andere tand de helft af....( dan denk ik , he waarom niet van die andere??)
Dochter heeft na een half jaar een donker tandje gekregen en dat hebben ze toen wel getrokken, zat al wel wat losser want ze was 5,5.
Ik zou je dochter een poosje geen dingen af alten happen en alles hapklaar gegeven. Dan zitten ze vaak wel weer vast.

Yvon

Ik heb echt nooit geweten dat een grijs-wordend tandje eigenlijk net zoiets is als een blauwe plek. Ik dacht echt dat het dan dood was.

Weer wat geleerd!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.