Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Dora

Dora

18-10-2019 om 21:54

Te laag vitamine B12

Mijn dochter (21) had in verband met verschillende klachten bloedonderzoek laten doen. Vandaag belde de huisarts met de mededeling dat haar vitamine B12 te laag was, en er nog aanvullend onderzoek gedaan moet worden om te kijken of andere waarden verhoogd zijn.
Het was allemaal een nogal ingewikkeld verhaal, met googelen wordt het ook niet veel duidelijker, maar volgens mij zitten hier ervaringsdeskundigen.
Als ik op de verschillende sites de oorzaken lees is er niets op haar van toepassing. Ze eet gevarieerd, niet altijd volgens het boekje maar niet dramatisch slecht. Echt vlees eet ze zelden, maar minstens vijf dagen per week vis of kip, meerdere eieren per week.
Was er bij jullie een duidelijk aanwijsbare oorzaak? Hoe belastend zijn de injecties?
Het is een beetje dubbel. Fijn dat er echt iets te meten is, vaak blijft het natuurlijk bij vage klachten, maar ik ben wel een beetje geschrokken van hoe ernstig zo’n tekort het wordt gevonden.

Klok

Ik heb hierover een klok horen luiden. Als ze een opnamestoornis heeft, zal het waarschijnlijk niet aan haar eetpatroon liggen. Meer info vind je op https://stichtingb12tekort.nl/

Ik heb de indruk dat het geen flauwekulsite is, maar check de bronnen nog even zou ik zeggen.
Je kunt er inderdaad flink last van hebben.

Dora

Dora

19-10-2019 om 00:02

Niemand verder?

Niemand met ervaring? Nou ja, het is al laat.

Graag gedaan

.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-10-2019 om 01:49

Mijn dochter ook

En inderdaad kan er iets aan de hand zijn waardoor niet alles opgenomen wordt zoals het moet. Ik zou dit toch maar serieus nemen. Het is geen modedingetje wat opeens in is, mensen krijgen serieuze klachten van een B12 tekort. Bij mijn dochter was ook niet meteen duidelijk wat er aan de hand was, ze is grondig onderzocht. Nu ik het erover heb, bedenk ik dat ik moet vragen of er nog meer bekend is geworden.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-10-2019 om 02:03

IJzertekort

Ik hoor dat ze nu nog met een ijzertekort kampt. B12 is inmiddels op een normaal peil.

Tensy

Tensy

19-10-2019 om 06:54

Coeliakie

Ik bleek n onontdekte Coeliakie te hebben, glutenintollerantie, en daardoor n te laag B12 en D. En misschien nog meer en dat gaan we nu uitzoeken. Eet super gevarieerd en gezond, kook elke dag vers zonder pakjes. Maar mijn darmen waren zo beschadigd door de jarenlange diaree dat ze weinig meer opnamen.
Trouwens was ik zo beroerd door mn te lage B 12 en D dat ik veel psychische klachten kreeg. Ik zou van de stress diaree krijgen, kreeg zelfmoordneigingen, pijn in de voeten waardoor ik niet meer kon lopen etc. Ik ben nu al n half jaar aan t herstellen en of t helemaal weg gaat weten ze niet.
Vraag om voldoende injecties en niet na 5 weken 2 maal per week terug naar nog maar eens per twee maanden. Ik krijg ze elke week en ik heb nog meer nodig.

Dora

Dora

19-10-2019 om 11:14

Anneque e.a.

Sorry, bedankt. En de rest ook natuurlijk.
Tensy, dat is wel een heftig verhaal. Het moet bij mijn dochter natuurlijk nog echt vastgesteld worden maar ik was verbaasd over de lange rij symptomen die ze al lang heeft, en die ook gewoon losstaand kunnen zijn. Darmproblemen, altijd bleek, depressies.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-10-2019 om 11:37

Tensy

Of doorgaan nut heeft, hangt natuurlijk af van het resultaat. Bij mijn dochter was het opeens 'te' hoog na de injectiekuur. Dus dat was klaar, maar ze voelde zich nog niet hersteld. Nu blijkt dus ijzer nog onder de maat te zijn. Inmiddels is duidelijk dat ze geen Lyme heeft opgelopen, wat eigenlijk een wonder is. Ik heb haar door bovenstaande nu ook gevraagd of bij haar aan coeliakie is gedacht.

Dora

Al goed, hoor
Ik heb zelf ook ervaring (althans, mijn kind), maar bij hem kwam het duidelijk door zijn eetpatroon (vega, en hij had zijn supplementen laten staan :S).
Maar als bij jouw dochter inderdaad een verstoring is in de opname van B12, kan ze eten wat ze wil, maar dan helpen (volgens mij) alleen injecties.
Waren de overige vitaminewaarden op orde? Van gebrek aan D kun je ook ontzettend zwak en naar gaan voelen.

zoon ook

Zoon van 14 heeft sinds zijn 13e ook vit B12 tekort. Heeft eerste half jaar twee keer per week injecties gehad, we zijn nu aan het afbouwen naar eerst 1x in de 4 dagen en zitten nu op 1x in de 5 dagen.
Het heeft drie maanden geduurd voordat we er echt wat van begonnen te merken (minder moe) en zes maanden voor hij ook bij sporten weer op een normale manier moe was. Geef het dus tijd.
Bloedwaarden testen heeft geen zin, waarden zijn met injecties torenhoog.
Bij hem lag het niet aan voeding. Is een echte carnivoor. Zit hoogstwaarschijnlijk toch in de opname, is bij mij ook erg laag en bij dochter ook aan lage kant.
Bepaalde waarden moet je in de gaten houden zoals foliumzuur. Wij worden begeleid door het B12 instituut in Rotterdam waar ik nu eens in de paar maanden even mee overleg. vit D was bij hem ook laag. Geen afwijkingen zoals coeliakie.
Wij injecteren zelf en dat is geen probleem. Geleerd van de doktersassistente.

Guppie

Guppie

24-10-2019 om 18:12

Rood vlees

B12 zit vooral in rood vlees dus als ze vooral andere dingen eet, is de kans op een tekort groter. Toch is het niet alleen de B12 maar ook andere stofjes, zoals carnitine,taurine, creatine en zink die wel in vlees zitten maar minder of niet in andere voedingsmiddelen. Carnitine kan je lichaam wel zelf aanmaken maar dan moeten er voldoende andere voedingsstoffen in de voeding zitten, zoals lysine, B12 en ijzer. Het kan daarom zinvol zijn om ook te zorgen voor dit soort voedingsstoffen.
Injecties lijken me geen belasting. Slik zelf liever smelttabletten. Wel de methylvorm.
https://www.natuurlijkwelzijn.org/item/knelpunten-in-een-vegetarische-voeding/

Niki73

Niki73

24-10-2019 om 19:34

Guppie

Als je lichaam geen of slecht B12 opneemt, hebben anders eten en tabletten geen zin.

Dora

Dora

02-11-2019 om 16:09

Inmiddels

Afgelopen week de resultaten gekregen. Het tekort van de B12 en teveel van twee andere stofjes zijn maar net buiten de normaalwaarden. Vanwege de klachten wordt nu toch met injecties gestart. Het gaat echter zo slecht met haar dat ze eigenlijk geen drie maanden wil wachten tot het aanslaat. Maar snelle oplossingen tegen somberheid zijn er ook niet echt. GGZ heeft een forse wachtlijst en antidepressiva vindt ze eng (ik ook). Ze is ook lastig in gang te krijgen en moet iedere keer enorme drempels over om naar de huisarts te gaan.

Jo

Jo

03-11-2019 om 08:41

@ Dora

B12 te kort kan depressiviteits klachten geven.

Omdat ik een voorgeschiedenis had van depressie kreeg ik bij mijn klachten antidepressiva voorgeschreven.
Kon ook niet verklaren waarom ik depressief zou moeten zijn. Braaf een maand of 3 geslikt en ook nog op vakantie geweest en nog was ik o.a. moe en down.

Deze antidepressiva hielpen absoluut niet en daardoor gaf huisarts toen het advies om te stoppen met antidepressiva en na een paar dagen werd mijn bloed getest. Op mijn aandringen werd ook B12 meegenomen (hebben ze jaren lang niet getest ondanks dat ik continue moe was).
Hafijn het bleek dus een B12 te kort te zijn.
Dit is 8,5 jaar geleden. Hele discussies gehad over hoe lang en hoeveel ik geïnjecteerd zou moeten worden. Ik hem mij niet laten leiden door het advies van de huisarts maar wel op mijn eigen lichaam. Nog steeds ga ik mij elke maand laten prikken. Niet voor de vermoeidheid (ik sport zo'n 8-10x per week), maar wel voor concentratievermogen en "watten" in mijn hoofd (er zijn, maar toch weer niet).

Pirata

Pirata

03-11-2019 om 09:21

Dora

Ik heb ook (licht) B12-gebrek gehad, dit werd bij mij overigens veroorzaakt door medicatie.
3 weken na de start van de behandeling voelde ik mij al een stuk beter. Na een maand of 2,5 was ik weer als vanouds.
Dus misschien slaat het bij haar ook al snel aan.

Jo, en hier ook

Precies wat Jo zegt, watten in het hoofd. Ik heb een paar jaar wekelijks een injectie 'afgedwongen' want ik kon echt niet functioneren zonder. Nog vergeetachtiger dan een demente, vreselijk. Voordat het ontdekt werd ook fysiek erge klachten, slecht zien, spierkrampen s nachts, pijn in gewrichten, dooodmoe. Ik heb veel gehad aan de info van stichting B12 tekort, hierboven al genoemd.
Het heeft ook met hormonen te maken. Begon bij mij na de overgang in combinatie met een trage schildklier - en die combi komt heel vaak voor. Sinds een klein jaar doe ik nog maar eens in de drie maanden een injectie en zijn mijn B12 waardes goed, maar nog belangrijker, de watten uit mijn hoofd weg. Vraag me niet waardoor het nu beter gaat, geen idee (behalve dat ik ruim een jaar aan de antidressiva ben geweest en dat gooit ook je systeem door de war).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.