Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Tekenbeet baby

iemand hier ervaring mee ? We waren zondag in het bos en ik ontdekte vanmiddag dat er een levend teek in een oorlelletje zich had ingegraven. De teek zat in de achterkant van een oorlelletje e is er in het ziekenhuis uitgetrokken (daarna met alcohol gedept).

Als ze nou geen rode plek of ring oid vormt is het dan uitgesloten dat ze Lyme of andere ziekte krijgt ?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Geen idee hoor

maar hebben ze in het ziekenhuis daar niks over gezegd?

Manda Rijn

Manda Rijn

14-06-2010 om 16:38 Topicstarter

Nee

er waren alleen 2 verpleegsters die het kreng er met een pincet uit hebben getrokken en verder wisten ze alleen te melden dat ik naar de huisarts moest als ze een rode plek zou krijgen, er was geen arts beschikbaar om mij in te lichten.

Mijn eigen huisarts is op vakantie, de vervanger is niet te bereiken.

Oh vervelend

Altijd balen als je maar halve info krijgt of toch nog thuis met vragen zit. Als je je echt zorgen maakt kun je misschien de HAP bellen?
Wat stom dat die vervanger niet te bereiken is!

Alert

Het kan geen kwaad om extra alert te zijn op symptomen van hangerigheid en koorts. Dan zou ik meteen naar de ha gaan.

Puck

Puck

14-06-2010 om 20:24

Geen garantie

Als er geen rode kring (of vlek, dat had ik en is in eerste instantie door de huisarts niet erkend) optreedt dan wil dat nog niet zeggen dat ze geen Lyme heeft. Die rode kring ontstaat namelijk niet altijd. Helaas, dat zou een stuk makkelijker diagnosticeren zijn. Ik zou net als Sharon al aangeven alert zijn op mogelijke verschijnselen die met Lyme kunnen samenhangen. En dat is heel divers, dus als je iets niet vertrouwt en je gaat met je dochter naar de huisarts dan altijd even vermelden dat ze door een teek is gebeten.

Manda Rijn

Manda Rijn

14-06-2010 om 21:02 Topicstarter

Grrr

het stomme is dat ze vandaag 2 vaccinaties heeft gehad, voordat ik dus die teek had gezien.

Nu heeft ze bijvoorbeeld wat verhoging, vanmiddag was ze overigens welig en tierig (vind dat momenteel zo'n geweldige uitdrukking) maar nu is ze huilerig en heeft ze pijn. Ik heb een zetpil gegeven.

het oortje is wat rood hier en daar, maar dat kan ook komen van de houtgreep waarin we haar hebben moeten klemmen om het monster uit het oorlelletje te krijgen.

Ik ga haar komende weken elke dag goed bestuderen en bij twijfel richting arts, maakt niet uit welke arts (desnoods direct weer naar de spoedpost als ik niemand te pakken krijg, vreselijk wat zijn de artsen hier in deze wijk onderbezet).

Hoe lang

na de tekenbeet ontdekte je de teek? Het schijnt zo te zijn dat als de teek binnen 24 uur verwijderd is de kans op Lyme miniem is. Maar als je het niet vertrouwt gewoon bellen hoor.

Puck

Puck

14-06-2010 om 22:15

Ja sharon

Die kans is idd minimaal maar niet uit te sluiten. Wat dat betreft had ik de hoofdprijs: 6 uur na het oplopen verwijderd en toch Lyme. Mede daardoor en doordat het geen kring maar een rode vlek was heeft de huisarts in eerste instantie de diagnose gemist. Toen uiteindelijk de diagnos een aantal weken later wel gesteld was had dat tot gevolg dat ik een veel zwaardere a.b.-kuur moest slikken. Ook bij mijn nichtje (woont in een duingebied met veelbesmette teken) is wel degelijk besmet geraakt ondanks dat de teek binnen een paar uur volgens de regels der kunst werd verwijderd.
En Manda, je hoeft niet direct bij het eerste de beste verdachte ding naar de SEH te rennen hoor, de volgende dag bij je huisarts is ook vroeg genoeg. En verder zijn ook lang niet alle teken besmet. Dat is erg afhankelijk van de streek waar je de teek hebt opgelopen. Op deze link staat de incidentie http://www.rivm.nl/cib/publicaties/bulletin/jaargang_21/bull_2103/ziekte-van-lyme-in-nederland-1994-2009.jsp
Als ze bij jullie in de buurt is gepakt dan valt het nog mee.

Manda Rijn

Manda Rijn

14-06-2010 om 22:26 Topicstarter

Nou puck

wat gek dat jij mij er van beticht dat ik bij het "eerste de beste verdacht ding" naar de seh ren. Als je had opgelet dan had je gelezen dat er geen huisarts beschikbaar was.

En bovendien, wat heb ik aan zo'n reactie, wat zit je betweterig te ouwehoeren, alsof jij zou moeten bepalen wanneer een moeder wel of niet naar de seh mag dat mogen we allemaal zelf uit maken.

Wat naar

Hoi Manda,
alleen even een berichtje om sterkte te wensen. Akelig een teek bij zo'n kleintje.
Ik zou sowieso even naar de huisarts gaan als die weer terug is.
Gr. Wiggie

Aaf

Aaf

14-06-2010 om 22:57

Onderzoek

Onze zoon van 10 had vorige week ook weer een teek te pakken. Pas na ongeveer 30 uur verwijderd.(niet eerder gezien) Ik heb nog even allerlei sites bekeken. Het viel mij op dat verschillende sites aanraden om de teek te bewaren(tussen plakband) en mee te nemen naar de huisarts zodat de teek onderzocht kon worden. Wij hadden 'm al weggegooid. Maar ik had hier nog nooit van gehoord. Die verpleegkundigen in jouw ziekenhuis dus ook niet. Maar weet iemand of dit gebruikelijk is? Het zou wel een hoop bezorgdheid wegnemen. Als de teek niet de ziekte van Lyme over kan brengen omdat hij niet besmet is heb je zekerheid. Had ik graag gewild vorige week. Bij onze zoon geen rode plek, geen kring maar je weet het dus nooit helemaal zeker. Koorts treedt meestal pas op na 10 dagen dacht ik. dan moet de koorts van de vaccinatie allang achter de rug zijn. Niks aan met zo'n kleine baby.

Hanne.

Hanne.

14-06-2010 om 23:05

Kans heel klein en info rivm

Ik heb de afgelopen jaren veel (en dan heb ik het echt over honderden) teken bij diverse kinderen verwijderd en nog nooit gehoord dat er een kind Lyme heeft gekregen, dus ik denk dat de kans dat ze Lyme heeft opgelopen heel klein is. Wij verwijderen en schrijven op waar het kind het heeft gehad (voor de ouders) bewaren doen we nooit.

In de onderstaande link vind je een folder van het RIVM. Staat precies op waar je op moet letten en wanneer je naar de huisarts moet gaan. Bovendien staat er ook in hoe je een teek zelf moet verwijderen. Dat is nl helemaal niet moeilijk.

http://www.rivm.nl/ziekdoordier/Images/2008teek_folder_tcm80-29206.pdf

De reactie richting Puck vind ik overigens wat fel. Ik heb het als een prettig bericht gelezen, en meer als advies dat je niet zodra je straks 'iets' ziet meteen aan alle alarmbellen moet gaan trekken, en zoals je zelf aangeeft evt naar de SEH moet gaan. Lyme moet wel snel behandeld worden, maar het is geen bloedspoed. Als je je huisarts belt zal hij ook niet roepen dat je 'meteen' moet komen. Misschien de zelfde dag, maar daar houdt het wel bij op.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

14-06-2010 om 23:18

Lyme

Goede info op LymeNet Nederland: http://www.lymenet.nl/
Hou de plek van de beet goed in de gaten en wees verdacht op griep-achtige symptomen. Maar de kans dat die teek ook daadwerkelijk besmet was met Borrelia is klein (slechts 23% van alle teken is drager van Borrelia) en de kans is nog kleiner dat je kind geinfecteerd is, zeker omdat de teek binnen 24 uur verwijderd is. Toch telt een gewaarschuwd mens voor twee. Mijn tante heeft de ziekte van Lyme, stadium 3 en ik heb haar in een paar jaar tijd zien veranderen van een sterk, gezond, levenslustig iemand in een zeer zieke vrouw in een rolstoel die chronische pijn heeft, overal. Het is een rotziekte... En hier in NL is men helaas veel te terughoudend/voorzichtig met het langdurig toedienen van grote doses antibiotica als men vermoedt dat iemand Lyme heeft. Maar nogmaals, ik zou er niet te bang voor zijn. Gewoon de boel goed in de gaten houden en als je eea niet vertrouwt, de ha bellen.

Nasha 1st

Nasha 1st

14-06-2010 om 23:58

Zoon al 3 keer

te grazen genomen door een teek, ze moeten hem echt hebben. Dit weekend had hij er ook weer 2. Ik hou de boel gewoon goed in de gaten de komende 2 weken, dat schijnt de belangrijkste periode te zijn...

Puck

Puck

15-06-2010 om 08:29

Manda

Ik denk dat je mijn berichtje helemaal verkeerd opvat. Ik bedoelde je alleen maar gerust te stellen en te zeggen dat je niet direct in paniek hoeft te raken, want dat is niet nodig. Kennelijk kwam dat op jou niet over. Dus dat betweterige ouwehoeren waar jij het over hebt was alleen maar als geruststellend ervaringsverhaal bedoeld hoor. Dus je lange tenen waren echt niet nodig.

Puck

Puck

15-06-2010 om 08:36

Teek bewaren?

Dat verhaal van die teek bewaren ken ik ook niet, geen idee of ze dat onderzoeken. Lijkt me dat ze eerder de patiƫnt zelf onderzoeken dmv bloedonderzoek. Overigens brent een teek niet alleen de ziekte van Lyme over. Dat is in Nederland wel de meest beruchte en bekendste, maar er zijn tal van andere ziektes die teken over kunnen brengen. In Duitsland, Zwitserland, etc. is FSME een bekende. Dat is een virus dat niet te behandelen is maar waar je je wel preventief voor kunt laten vaccineren. Verder is het beter om te voorkomen dat je gebeten wordt. Als je in een risico-gebied komt dan kun je het beste lange broek aantrekken (maar ja, met 30 graden doe je dat niet). 's Avonds dus goed je hele lijf (laten) controleren, ook huidplooien niet vergeten en verder een anti-muggenmiddel met DEET 40%(alhoewel dat voor kleine babys geen optie is volgens mij) op de onbedekte huid aan te brengen. Er zijn ook wel natuurlijke middeltjes om teken weg te houden, maar die zijn niet wetenschappelijk getest op hun werking.

Puck

Puck

15-06-2010 om 08:37

Hanne

Dank je wel dat je het voor me opneemt. Je verwoord precies hoe mijn posting naar Manda bedoeld was.

Manda Rijn

Manda Rijn

15-06-2010 om 10:36 Topicstarter

Dank en puck

excuses voor mijn lange tenen, ik ken wat mensen die lyme hebben en ik neem het serieus op, het idee alleen al dat mijn mandarijntje zoiets ernstigs zou krijgen. Ik ga liever met zoiets een keer te veel dan te weinig naar een arts.

ik hou het in de gaten, ze oogt vandaag prima, dus de vaccinatie zal wel niet nog een reactie gaan geven.

Puck

Puck

15-06-2010 om 10:43

Manda

Absoluut goed dat je het in de gaten houd en liever te vaak dan te weinig naar de dokter gaat. Maar in paniek naar de SEH hulp rennen als een kip zonder kop is gewoon niet nodig. Alert blijven wel. Dat is wat ik bedoelde te zeggen. Je wilt niet weten wat ik allemaal voor spookbeelden over Lyme had gehad toen bleek dat het toch Lyme was dat ik had dus ik kan je je bezorgdheid over Mandarijntje goed voorstellen. En ach, ik ken je langer van vandaag en weet dat je af en toe je tenen iets te ver uitsteekt. So what, is heel menselijk toch? Heb je trouwens nog de kaartjes op de kaart bekeken met waar Lyme veel voorkomt. Misschien kan dat je een beetje gerust stellen (of juist niet natuurlijk)

Puck

Puck

15-06-2010 om 10:44

Welke vaccinaties?

Welke vaccinaties heeft Mandarijntje gehad? DKTP geeft al snel na de inenting een reaktie, maar BMR pas na een dag of 10. Misschien ook even in je achterhoofd houden?

vlinder72

vlinder72

16-06-2010 om 09:32

Mijn guppie ook

Mijn zoontje (toen 10 maanden) had ook een teek en ook achter zijn oortje. Wij hebben de teek zelf met een tekentang weggehaald. De teek was bij ons nog ienieminie dus kan er niet lang opgezeten hebben (een paar uur max.). Vreemd genoeg maak ik mij er totaal geen zorgen om. Ik heb van de huisarts begrepen dat als je een teek binnen 24 uur verwijderd de kans op lyme bijna nihil is en dat is voor mij voldoende. Mijn kinderen trekken volgens mij teken aan want dit is al de tweede keer dat ik een teek bij een van mijn kinderen moet verwijderen. En wat zijn die dingen klein zeg, dat zouden ze ook eens beter moeten communiceren. Als je er snel bij bent dan zijn ze zo klein dat een tekenlasso er echt niet omheen past. En bij een baby met een teek achter zijn oortje lukt het al helemaal niet met een lasso. Maar gelukkig wel met een tangetje.

Starry Night

Starry Night

16-06-2010 om 19:32

Vraagje

"Pas na ongeveer 30 uur verwijderd.(niet eerder gezien)"
Hoe weet je dat dan...? Had hij een baardje van 30 uur? Dit lijkt mij nou juist altijd zo moeilijk: hoe lang zit dat kreng er al...?

Puck

Puck

16-06-2010 om 19:51

Starry night

Meestal weet je toch ongeveer wel wanneer je waar bent geweest en waar je de kans hebt gelopen om een teek op te pikken. Als ik 's morgens in het bos heb gewandeld tussen 9 en 10 en 's avonds om 9 uur bij het douchen ontdek ik een teek dan is het erg waarschijnlijk dat hij er een uurtje of 12 zit.

Starry Night

Starry Night

16-06-2010 om 19:59

Teken...

... kun je volgens mij ook oplopen in je achtertuin. Toch...? Ik hoor dat die krengen steeds vaker voorkomen.
Hoe dan ook: ik vind die hoe-lang-zittie-erin een vervelend onzekere factor. Het formaat van het beest schijnt namelijk ook al niks te zeggen: de nimfen (heel mini) schijnen het gevaarlijkst te zijn.
Wat ook vreemd is: toen ik een tijdje terug een teek op mijn been vond, kreeg ik onmiddellijk een antibioticakuur aangeboden. Op deze site merkte ik dat dat absoluut geen standaard schijnt te zijn. Waaruit we concludeerden dat artsen het eigenlijk ook allemaal niet zeker weten.

Nasha 1st

Nasha 1st

16-06-2010 om 22:10

Teken zitten overal inderdaad

onze rooie kater heeft er al meermalen een gehad en wij hebben hier echt geen bos in de achtertuin! (was dat maar waar!)

Puck

Puck

16-06-2010 om 22:13

Starry

Klopt, ze zitten ook gewoon in je achtertuin en in de bosjes rond school en bij het sportveld. Overal kun je het idd oplopen. En het formaat zegt op zich niet zoveel, maar je kunt wel zien als ze wat langer op je vast hebben gezeten: dan zuigen ze zich vol met bloed en dan zwellen ze op.
En idd wijkt het nederlandse beleid eigenlijk heel erg af van bijv. het franse of amerikaanse beleid. NL is veel behoudender met het voorschrijven van a.b. Misschien heb jij een arts getroffen die dat TE behoudend vindt en eerder a.b. voorschrijft.

Ellen

Ellen

16-06-2010 om 22:29

Rode ring

Mijn zoon heeft vorig jaar een teek in zijn hoofd gehad. Heb ik toen verwijderd en voor de zekerheid toch even de dokter gebeld.
Hij vertelde me dat ik mijn zoon 2 weken lang helemaal moest nakijken en dat die rode ring niet persee om de tekenbeet hoeft te ontstaan maar dat dat die zich overal op het lichaam kon manifesteren.
Vond het niet logisch klinken maar heb hem toch maar enige weken goed in de gaten gehouden.

Puck

Puck

16-06-2010 om 22:35

Sterker nog ellen

Die rode kring hoeft ook helemaal niet te verschijnen. En die rode kring kan ook een rode vlek zijn. Die kring is prettig als je het krijgt, dan weet je zeker dat je behandeld moet worden. Als je die kring niet krijgt weet je nooit of je besmet bent en pas als je in een later stadium klachten krijgt kan je dan weer aan Lyme denken en dan is de behandeling veel zwaarder en langer en loop je meer risico op chronische klachten.

Aaf

Aaf

17-06-2010 om 13:42

Starry night

Onze zoon was zaterdagmiddag naar scouting geweest. zaterdagavond waren wij niet thuis, oppas aanwezig. Hij heeft toen al met douchen in z'n lies een klein zwart puntje gezien waarvan hij dacht dat het een teek kon zijn. Lastige plek voor zelfonderzoek, genante plek als je 10 jaar bent met een oppasmeisje van 17 jaar. Vervolgens vergeten en zondagavond onder de douche viel het hem weer op en was het een flinke teek geworden. Dus verwijderd met tekentang. Een rood bultje was met een paar dagen weg. En nu maar hopen dat het niets is. Hij heeft wel vaker teken maar altijd binnen een paar uur verwijderd.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.