Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Leandra

Leandra

29-04-2011 om 09:34

Tekort vitamine b12

Hallo,

Vorige week heb ik bij de huisarts bloed laten prikken. Ik zit sinds januari thuis door een overload aan privéproblemen waardoor ik totaal op was. Het gaat beter,en ik ben weer aan het opbouwen met mijn werk maar ik blijf erg moe. Mijn vermoeidheid kan letterlijk van de 1 op de andere seconde toeslaan. Of ik be nde hele dag moe. Volgens de psychologe is dat niet normaal en de huisarts dacht dat het alleen tussen de oren zat. Vorig jaar februari had ik ook al bloed laten prikken en kwam er niets uit. Toch bloed geprikt en mijn waarde voor de vitamnine B12 is te laag. Vorig jaar was het nog een normale waarde, maar aan de lage kant aldus de huisarts. Nu is het echter aardig te laag (weet geen waarde) Het verklaart wel veel klachten; moeheid, kou, tintelingen, geïrriteerdheid, die natuurlijk ook goed bij overspannenheid passen. Nu moet ik vitames slikken van de huisarts en ik heb een vitamine b complex gekocht. Begin augustus moet ik weer bloedprikken. Heeft iemand ervaring met vitmane b12 tekort? Hoe snel kan ik resultaat verwachten van het slikken van de vitamine? Zijn er nog andere zaken om rekening mee te houden? Eigenlijk ben ik wel blij dat er iets uit het onderzoek gekomen is. Het zit dus niet alleen tussen de oren en ik kan er iets aan doen. Zou zo fijn zijn als al die klachten verdwijnen!

Groetjes Leandra

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Marie

Marie

29-04-2011 om 09:42

Archief

Hallo
Begin eens met het zoeken in het Archief. Dit onderwerp komt geregeld voorbij. Tip - laat het hokje met "aantal dagen" leeg.
Succes

Primavera

Primavera

29-04-2011 om 10:26

Hangt er vanaf waardoor dat vitamine b tekort wordt veroorzaakt

Als je vitamine B tekort wordt veroorzaakt door niet adeguate voeding dan zal het slikken van vitamine B complex wel helpen.
Vitamine B tekort wordt echter ook vaak veroorzaakt door een tekort aan intrinsic factor (IF) bijv door autoimmuunproblemen of ziekte van Chrohn, enz., waardoor de vitamine B die je inneemt niet wordt opgenomen in je lichaam. In dat geval heeft het slikken van een vitamine B complex geen enkele zin en zul je aan de vitamine B injecties moeten.
Groeten Primavera

Fianna

Fianna

29-04-2011 om 17:07

Opnamestoornis

Kijk eens op stichtingb12tekort.nl. Daar kun je enorm veel info vinden over B12 tekort. Ook het forum is handig. In het algemeen kun je stellen dat een B12 tekort niet veroorzaakt wordt door inadequate voeding, behalve als je een strikte veganist bent. Maw een b12 tekort wordt in de meeste gevallen veroorzaakt door een opnamestoornis en dan helpen pillen niet. Wat dan wel helpt zijn injecties.

Leandra

Leandra

29-04-2011 om 18:46

Reactie

Ik had inderdaad al even in het forum geneusd, maar ik kon niet terugvinden hoe snel je verbetering kan merken bij gebruik van vitaminen. Ik ben geen veganist en volgens mij eten wij gevarieerd en gezond. Ik zou niet weten hoe ik ineens aan een opnamestoornis zou komen of welke ziekte daaraan ten grondslag kan liggen. Van mijn huisarts moet ik 3 maanden vitaminen slikken en dan moet ik 1 augustus weer prikken. Als het dan niet goed is, krijg ik injecties. De huisarts verwacht dat vitaminen helpen omdat mijn hb-gehalte goed was, 8,1.
Ik zal eens kijken op de door jouw genoemde site Fianna. Graag hoor ik nog wel ervaringen van forummers!

Groetjes Leandra

Fianna

Hoe gaat het nu met jou, na je vit B12 injecties?

Fianna

Fianna

29-04-2011 om 21:12

Karin*

Dank voor je interesse. Niet beter, maar ik betwijfel ook een B12 tekort bij mij. Mijn homocysteine en MMA waarden bleken nl prima en mijn B12 waarden bij andere metingen die ik later onder ogen kreeg (voordat ik injecties kreeg) rond de 250. Mijn klachten worden door iets anders veroorzaakt, maar wat?

Fianna

Fianna

29-04-2011 om 21:15

Leandra

je ha is slecht geinformeerd. Het is heel goed mogelijk dat je B12 gehalte in je bloed omhoog gaat door het gebruik van supplementen, maar dan is het niet zo dat je tekort is opgeheven. Ik zou als ik jou was je situatie voorleggen op het forum van stichting B12.
Die opnamestoornis hoeft er niet ineens te zijn, kan jaren duren voordat het effect heeft op je B12 voorraad en zo uitzonderlijk is het niet. Ik zou geen preparaten slikken maar vragen om injecties en dan nog kan het lang duren voordat je effect merkt.
sterkte!

Fianna

Fianna

29-04-2011 om 21:17

Onduidelijk

't is heel goed mogelijk dat je B12 gehalte in je bloed omhoog gaat door het gebruik van supplementen, maar dan is het niet zo dat je tekort is opgeheven.'

Wat ik bedoel is dat de waarde in je bloed wel stijgt, maar dat dat niet betekent dat het ook daadwerkelijk in je bloed is opgenomen. Er is bijv ook nog eens verschil tussen B12 en Actief B12 (Holo TC).

Inhaken vraag leandra

Gezien de vraag van Leandra en de reactie(s) over huisarts en kennis over B12-tekort: als je adequaat wil testen op B12-tekort en dat wat daarmee samen (kan) hangen.. en je kijkt naar het staatje waarop aangekruist is waarop je bloedgetest moet worden: wat moet daar dan in elk geval in aangekruist worden? Maw kan aan de hand daarvan al alert genoeg naar huisarts zijn in zake je eigen aandoening ?

Fianna

Fianna

30-04-2011 om 08:59

Judith-t

Jij bedoelt wat er nog meer getest moet worden bij vermoeden B12 tekort? Wat ik heb begrepen is het Actief B12, MMA, Homocysteine, andere B vitamine (als die te laag zijn kan dat de opname van B12 injecties verminderen, dacht ik) en Vitamine D (tekort kan ook heftige geven).
Maar ik zou dit soort vragen toch echt op het forum van stichtingb12teort.nl stellen. Daar zijn mensen die er erg veel van af weten

Leandra

Leandra

30-04-2011 om 19:43

Geen idee

Ik heb zelf geen idee wat er verder getest is. Ik heb het formulier niet in handen gehad. Dat gaat etgenwoordig van de computer van de huisarts naar de computer van de bloedprikpoli. Wel hb, dat weet ik dus omdat de ha zei dat het hb goed was.Ik zie er wel tegenop om terug te gaan naa rde huisarts met allerlei kritische vragen e nde vraag om injecties, want ik heb dit jaar de deur al platgelopen bij hem met allerlei vage klachten. Maar nu ik er meer over gelezen heb, vraag ik me af of ik geholpen ben als ik 3 maanden vitmane B slik. Misschien is mijn peil dan goed, maar heb ik nog klachten. Dan krijg ik natuurlijk geen injecties en wordt dit afgedaan als nog bijwerkingen van mijn 'overspannenheid'. Bovendien moet dit tekort dus in een aantal jaren opgebouwd zijn wat ik begrepen heb. Nog maar even nadenken wat nu verstandig is om te doen. Ik wil het probleem niet groter maken dan het is, maar ik wil ook van mijn klachten af. Dit zijn voornamelijk vermoeidheid, kou, geïrriteerd zijn, tintelingen in mijn handen, verstoorde menstruatie, last van mijn mond. Maar ja, er valt ook wel mee te leven, behalve met de eerste 3 genoemden dan.

Groetjes Leandra

Fianna

Fianna

30-04-2011 om 23:13

Leandra

Uiteraard is met een hoop te leven maar als het niet nodig is! vraag je bloedwaarden op, kijk op het forum van b12 en doe er iets mee. Wees blij dat je klachten misschien heel simpel te verhelpen zijn en wees niet bang voor je ha, want ik krijg het idee dat je dat bent. En het feit dat je al jaren zijn deur hebt plat gelopen met vage klachten doet er niet toe, is misschien een indicatie dat er toen al een B12 probleem was. Kom op voor jezelf en ga niet zo verder kwakkelen want anders wort het nog veel erger

En anders

De huisarts gaat ongetwijfeld ook met vakantie en dan krijg je een vervanger. Misschien staat die er meer voor open?

Tinus_p

Tinus_p

01-05-2011 om 18:34

Wat dingen

Leandra:
Ik zie er wel tegenop om terug te gaan naa rde huisarts met allerlei kritische vragen e nde vraag om injecties, want ik heb dit jaar de deur al platgelopen bij hem met allerlei vage klachten."
ja, en het lullige is, dat de kans best groot is, dat die vage klachten komne door dat b12 tekort.

Als aanvulling op wat er eerder is gezegd:
je hebt blijkbaar een onmiskenbaar B12 tekort en zit niet in de grizje gebied. Ik vermoed dat je waarde dan onder de 140 ofzo zit (dat is meestal de grens). In dat geval is extra bloedonderzoek en onderzoek naar de oorzaak niet verkeerd (dat zijn testen als MMA, holo-TC, antistoffen tegen IF, antistoffen parietale cellen, serumgastrine), maar de kans is aanwezig dat er niet zoveel uitkomt en eigenlijk is het dan ook niet meer nodig, want tekort is dan tekort -die testen zijn vooral zinvol bij B12 waarden net boven de grens.

Als je eenmaal tekort hebt, is het waarschijnlijk een opname stoornis, en dan is het een kwestie van levenlang injecties. Hoe dan ook, de eerste behandeling bestaat uit 10 injecties in 5 of 10 weken tijd, meestal gevolgd door systematisch doorbehandelen -wekelijkse injecties gedurende 1-2 jaar zijn niet abnormaal. Ook als je een tekort hebt door vegetarische voeding is die reeks van 10 injecties zinvol om je voorraad weer aan te vullen.
Bloedonderzoek is zinloos als je eenmaal injecties krijgt. Waarom is eigenlijk niet helemaal duidelijk, maar waarschijnlijk omdat de voorraad b12 in de lever hetgeen is wat ertoe doet.

Leandra

Leandra

02-05-2011 om 14:32

Woensdagochtend

wordt ik door de ha gebeld. Ik heb een afspraak gemaakt voor het telefonisch spreekuur. Van te voren zet ik mijn punten op papier en wil ik ook de waardes weten. Ik zal dan ook aandringen op injecties. Jullie horen nog hoe het gegaan is.....

Groetjes Leandra

Leandra

Leandra

04-05-2011 om 12:29

Contact gehad

Ik mag nu injecties, maar kreeg wel het gevoel dat ha onzin vond om niet eerst pillen te proberen. Ik gaf we laan dat ik vorig jaar bijeen dietiste ben geweest om aan te komen en dat zij had moeten zien dat mijn voeding niet goed is. Dat vond hij ook wel. Nu krijg ik om de week een injectie (volgens mij te weinig?, maar volgens ha moest het zo?) en daarna om de 6 weken. Na 10 injecties moet ik weer prikken. Hij zei wel dat las ik nu voor injecties koos, ik er niet achter kon komen waardoor mijn tekort veroorzaakt wordt, voeding of niet (maar door voeding lijkt me al uitgesloten) endat ik nu mijn levenlang injecties moet halen. We zullen zien wat de injecties doen... Ik kan morgen de ampullen ophalen.

Groet Leandra

Tinus_p

Tinus_p

04-05-2011 om 13:31

Nee

Leandra:
"Nu krijg ik om de week een injectie (volgens mij te weinig?, maar volgens ha moest het zo?) en daarna om de 6 weken. Na 10 injecties moet ik weer prikken."
Drie keer fout. Beginnen met 10 injecties in korte tijd (5-10 weken), daarna doorgaan zolang as nodig. En bloedprikken is zinloos. Staat ook gewoon in wikipedia, volgens mij.

Tinus_p

Tinus_p

05-05-2011 om 11:57

Zelazny

Zelazny:
Je bent toch niet serieus? Denk je echt dat wikipedia, dat gevuld mag worden door iedereen die kan typen, beter is dan een huisarts??????"
De Engelse versie? Inderdaad wel ja. Zeker als de referenties naar de wetenschappelijke bladen etc er gewoon bijstaan.
Overigens heb ik wel eens de indruk, dat de medische lemma's van de Engelse wikipedia voor een niet onaanzienlijk deel worden gevuld door artsen en medische studenten.

Tinus_p

Tinus_p

05-05-2011 om 11:59

Zelazny2

Als wikipedia niet goe dgenoeg is:

http://www.fk.cvz.nl/default.asp?soort=preparaattekst&naam=hydroxocobalamine

Dosering
I.m. of diep s.c.: begindosering 10 injecties à 1000 microg met een interval van ten minste 3 dagen; onderhoudsdosering 1000 microg eenmaal per 2 maanden of 300 microg eenmaal per maand.
Bij duidelijk neurologische afwijkingen: 1000 microg een- à tweemaal per week gedurende bv. 2 jaar.

Fianna

Fianna

05-05-2011 om 12:10

Wikipedia

Vooral de engelse is idd niet slecht hoor. Iedereen kan het wel veranderen, maar het wordt geloof ik wel in de gaten gehouden op onwaarheden. Maar goed, ik heb nog niet meegemaakt dat er onjuistheden op stonden. Er staat vaak hetzelfde op als in wetenschappelijke artikelen. Ik denk dat je er van uit kunt gaan dat wat er over B12 staat, ook juist is.
Ik gebruik Wikipedia heel vaak om dingen op te zoeken (medisch) en het klopt.

Wikipedia2

Wikipedia wordt op medisch vlak vaak door studenten en artsen geschreven, bijna alles klopt eigenlijk wel, inderdaad vooral als het vol met goede referenties staat.

Op mijn eigen universiteit zijn erg veel wiki's geschreven - was een onderzoeksproject om te zien of studenten veel zouden leren van het gebruiken van wiki's.

Overigens is een fijne site http://www.gpnotebook.com/homepage.cfm (Brits) voor het snel opzoeken van feiten en http://www.emedicine.com/ (Amerikaans) voor iets uitgebreider. De laatste moet je voor sommige info een login aanmaken, de eerste niet.

Mariel

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.