Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Tina

Tina

24-07-2018 om 20:30

Ticstoornis

Mijn dochter van 12 heeft sinds haar 7ejaar een vocale tic. Veel stress in haar leven gehad. Door nierafwijking, operaties, nare onderzoeken en overlijden van opa toen was ze 5jr en overlijden oma toen was ze 6jr. Kortom veel stress! De vocale tics zijn op dit moment niet te doen. Een hele harde piep van als ze wakker wordt tot dat ze slaapt. Ik heb oordopjes op maat, zelfs dan hoor ik het nog. Ze is aangemeld bij de Tic poli De Bascule. Heeft iemand hier ervaring mee? Misschien tips? Wordt er knettergek van!! Dochter zelf heeft niet veel last van haar geluid. De ene vocale tic is over, dan komt er weer een nieuwe. Het is heel luid! Straks op de camping, hoe ga ik dat doen? Help
Een radeloze moeder...

Autimam

Autimam

25-07-2018 om 10:41

Herkenning

Mijn zoon hand vroeger ook last van allerlei tics, vooral fysieke, maar ook met geluiden. Ze zijn bij hem mettertijd vrijwel over gegaan. De tips die ik toen kreeg, gingen vooral over hoe ik er zelf mee om kon gaan. Het kind kan er namelijk weinig aan doen. Het kan de tics even inhouden, maar dat kost ontzettend veel inspanning en daarna komen ze er dubbel zo hard weer uit. Ik probeerde de tics dus te negeren. Desnoods zelf even de kamer uit te gaan. Als ze te vervelend waren, vroeg ik of hij kon overschakelen op een andere tic (ja echt). Hij had namelijk stillere en luidere tics. Maar zo luid als die van jouw dochter waren ze niet.
Verder had hij knijpballen, speciale dingen waar hij op mocht bijten en mee mocht friemelen, enz. Die had ik gekocht bij een webwinkel met materialen voor sensorische integratie. Daar kon hij zich ook wel tijdelijk op afreageren.

Wat vindt je dochter er zelf van dat ze straks op een camping staat waar iedereen haar kan horen? Levert dat extra stress voor haar op, en dus nog meer tics? Misschien is een camping dan niet de beste optie voor de vakantie...

Mijn zoon bleek dus autisme te hebben. Gelukkig is hij wel intelligent, dus hij kan leren er zo goed en zo kwaad mogelijk mee om te gaan. Sinds zijn autisme erkend is en hij hulp krijgt, en hij zichzelf ook beter begrijpt, heeft hij minder last van stress en dus ook minder last van tics. Denk je dat je dochter open zou staan voor mindfulness tegen de stress en andere moeilijke gevoelens? Of anders sport, dans, veel wandelen, zingen, schilderen? Gewoon iets om stress te ontladen?

Thera (2)

Thera (2)

25-07-2018 om 10:50

Tina

Hoi Tina,
Mijn dochter heeft niet zulke harde vocale tics en ik heb ook niet echt tips vrees ik. Wilde je wel even laten weten dat ik met je meeleef. Mijn dochter heeft veel opvallende tics (gehad), waaronder ook vocale, maar niet zo luid. Bottom line (maar ik denk dat ik nu alleen maar dingen ga zeggen die jij al weet) dat ze ze niet kan onderdrukken, of hooguit tijdelijk, waarna ze er erger uitkomen. Proberen te corrigeren is dus zinloos en werkt zelfs averechts. Wat hier goed werkte (niet tegen de tics, maar in omgang met anderen): openheid. In de klas is het besproken en uitgelegd en wanneer de vocale tics te erg waren, mocht ze toetsen apart maken (dat wilde ze zelf ook liever, omdat ze zich er druk over maakte anderen te storen).
Ik kan me voorstellen dat zo'n aanpak op de camping ook prettig is: leg zo snel mogelijk aan iedereen met wie je te maken hebt, uit hoe de situatie is. Mits je dochter dit ook wil natuurlijk! Het voorkomt wellicht dat ze nagestaard wordt of uitgelachen.
Voor de daadwerkelijke overlast heb ik geen idee....er schijnen mensen te zijn die hun tics kunnen "ombuigen" naar een andere, minder hinderlijke variant. Mijn dochter lukt dat niet.
Veel sterkte in elk geval!
Heeft je dochter trouwens een uitlaatklep om te kunnen ontspannen? Een sport, hobby, muziek, whatever? Ze heeft idd al behoorlijk wat meegemaakt..O ja,nog 1 ding: tics worden niet _veroorzaakt_ door stress. Wel verergerd. Maar dat weet je waarschijnlijk ook allemaal al.

NB ik heet even Thera 2 omdat er ook een andere Thera is hier. Alleen was dit al mijn "tic-nick" toen ik dat ontdekte. Je vindt onder de naam Thera dus misschien ook mijn eerdere draadjes, wellicht met tips).

Tina

Tina

25-07-2018 om 14:50

Tics

Bedankt voor jullie advies. Heb al veel geprobeerd. Wat niet mee helpt dat ze nu aan het puberen gaat, ze wil niets. Mindfulness of yoga helpt, maar dat vertikt ze. Ze wordt niet gepest in de klas, ze gaat naar de 2e klas Havo/VWO. Ze wil niet opvallen, wat betekend dat ze het er niet over wil hebben in de klas. Soms zij de tics zacht, maar meestal luid. Ze houd ze in bij anderen. Hoe oud waren jullie kinderen toen het over ging?
Groetjes

Thera (2)

Thera (2)

25-07-2018 om 16:08

Niet over

"Hoe oud waren jullie kinderen toen het over ging?"
De tics zijn niet over, bij lange na niet. Alleen de opvallende vocale tics heeft ze al een tijdje niet meer.
Is ook bekend van ticstoornissen, dat je hele periodes kunt hebben waarin de tics afwezig zijn. Of lijken, want bij mijn dochter zie ik eigenlijk altijd wel iets van een tic als ik goed oplet. Helaas is de puberteit een periode waarin het juist kan opvlammen. Daarna zie je vaak weer een milder beeld.
Mijn dochter is 11 en gaat volgende maand naar de brugklas. Ik vind dat wel even spannend.

"Mindfulness of yoga helpt, maar dat vertikt ze."
Als dat echt helpt, en ze wil het uit puber-luiigheid/dwarsigheid niet doen, dan zou ik even een stapje terug doen. Maw: als zij zich er blijkbaar zo weinig druk om maakt dat ze wat moeite wil doen, waarom zou jij dan wakker gaan liggen? Even scherp gesteld.
Ze heeft inmiddels ook de leeftijd om daar zelf wat meer verantwoordelijkheid in te nemen lijkt me. Ik zou het eens laten gaan dan, kijken of ze zelf met klachten komt. Wil ze zelf wel naar die ticpoli?

Guppie

Guppie

25-07-2018 om 17:43

Biochemische kant

Denk ook aan de biochemische kant van het verhaal. Stress kan een hoop van je lichaam vergen. Verdovingen en narcoses zorgen voor een verhoogde uitscheiding van stoffen als vitamine B12 en taurine. Bij tics kunnen stoffen als magnesium, zink, taurine, vitamine B, omega enz. het gunstig beïnvloeden. Bij stress raken je neurotransmitters ontregeld. Met bepaalde voedingssupplementen kan je die weer reguleren. Zou je advies bij moeten vragen.
Kunstmatige zoetstof en smaakversterker beter vermijden. Smaakversterker zorgt onder meer voor een verhoogde uitscheiding van taurine.
En natuurlijk zoekt spanning een uitweg dus kijken naar andere manieren om die kwijt te raken. Als ze yoga niks vindt, misschien te moeilijk om te ontspannen, kijken naar wat anders, iets wat niet te al te actief is, zoals zwemmen. Misschien een massage, zoals shiatsu.

Thera (2)

Thera (2)

25-07-2018 om 18:51

Guppie

Wat een interessante suggesties. Heb je misschien een link naar onderzoek? Zou er graag meer over lezen. Bijvoorbeeld over de nadelige werking van zoetstoffen en smaakversterkers. Of de invloed van taurine op tics.
Of een verhoogde uitscheiding van vitamine B na een narcose.
Ben benieuwd!

Tina

Tina

25-07-2018 om 18:54

Fijn

Super fijn jullie tips. Werk zelf als natuurgeneeskundige, ze krijgt Vit B12 en soms Cbd olie. Dat laatste vind ze vies, is ook vies. Ze heeft er eigenlijk geen last van, ik ben degene die er last van heeft. Nu start ik met psycholoog omdat ik er mee om moet leren gaan. Ben zelf gevoelig voor geluid. Dochter is ook hooggevoelig voor van alles. Ik leer veel van haar, dat is de positieve kant vh verhaal. Niemand ervaring met de Bascule? Ze wil er zelf heen, ze denkt dat zij haar eraf kunnen helpen

Tina

Tina

25-07-2018 om 18:58

Tarwe

Heb het boek Brood buik gelezen. Tarwe in combinatie met neurologische problemen. Dochter is gek op alles wat met brood of pasta te maken heeft. Ik eet het niet meer, wat resulteerde dat mijn Rosacea in mijn gezicht verdween. Ontstekingen, neurologische problemen, diabetes, obesitas de lijst is lang als oorzaak Tarwe.

De Bascule

https://www.debascule.com/Behandelingen/Tics

Lijkt me goed. Voor autisme moet je er alleen niet zijn. En wij hebben zelf daar een zorgmelding gekregen.

Verder is het een grote instelling die vanwege bezuinigingen constant aan het reorganiseren is en een kinderpsychiater is daar regiebehandelaar maar therapie wordt doorgeschoven naar andere beroepsbeoefenaren.

Het risico dat je van hand tot hand gaat is niet handig. Je zou liever iemand hebben die vrijgevestigd is, maar dat is weer lastig uit te vinden.

https://www.kinderneurologie.eu/ziektebeelden/beweging/tics.php

MIJn zoon heeft ook een tijdje een tic gehad. Dat ging vanzelf weer weg. Daarbij speelde wel een rol dat de stress minder werd nadat hij een diagnose en behandeling kreeg (bij autisme).

Wat ik hoor is De Bascule wel goed in angst, dwang en tics bij kinderen.

Guppie

Guppie

27-07-2018 om 11:15

Tai chi

Misschien tai chi in plaats van yoga, als ze dat tenminste leuk vindt. Zoiets kan je ook nog op de camping doen, al is dat voor de korte termijn nog geen optie. Osteopathie kan een optie zijn. Dat helpt om het zenuwstelsel in balans te brengen. Zelf goede ervaringen met andere klachten.
Verder kwam ik tegen muziektherapie. Hoeft natuurlijk niet in de vorm van therapie maar als ze muziek maken leuk vindt, zou dat wat zijn. Pubers zijn niet altijd zo'n fan van klassieke muziek maar het werkt vaak meer rustgevend en je adem verdiept zich. Of andere rustgevende muziek of geluiden. En laat vooral je puber meedenken.
Veel mensen hebben trouwens een matige tot slechte darmflora en mede daardoor tekorten aan bepaalde enzymen, wat van invloed is op tal van neurotransmitters. Een teveel aan exorfinen, in combinatie met tekorten aan enzymen, kan ook ontregelingen geven.
Omdat oorzaken kunnen variëren, beter advies vragen dan teveel zelf lopen klooien.
Taurineverlies door een optelsom van factoren (overigens zorgen veel medicijnen voor verlies van voedingsstoffen): https://www.natuurdietisten.nl/kenniscentrum/voedingswijzer/l-carnitine-en-taurine-vegetariers/

Angela67

Angela67

28-07-2018 om 00:14

Klooien?

Interessant Guppie, dat jij 'natuurdietisten' niet onder klooien schaart. Ik vind wat jij moedwillig al maanden doet nog veel erger dan klooien. Ik vind het serieus een belediging van de menselijke rede dat jij zulke nonsens gewoon blijft verspreiden. Mag ik vragen of je ermee op wilt houden? Ik weet dat ik je postings niet hoef te lezen, maar ik vind het zo ontzettend vervelend dat mensen in gezondheidsproblemen misschien denkt dat je enigszins nuttige dingen schrijft terwijl het baarlijke nonsens is.
Zo zonde van hun tijd en energie.
Gr Angela

Tina

Tina

28-07-2018 om 20:10

Tips

Jammer van de reactie van je Angela.
Op dit moment gaat het super goed op de camping.
Omdat mijn dochter 3jaar vanaf geboorte profylaxe antibiotica moest slikken (nierafwijking) is haar darmflora een drama. Dit voel ik ook in haar voeten. Werk als reflexzone therapeut. Vind alle tips erg fijn en zit niet te wachten op negatieve mensen.

Angela67

Angela67

28-07-2018 om 20:28

Negatief?

Tina,
Probeer jij eens positief te blijven als er baarlijke nonsens worden gespuid? Maar ik begrijp dat ook jij mensen geld ermee uit de zak klopt.
Het is vooral negatief voor de portemonnee van kwakzalvers.
Gr Angela

Bosbes

Bosbes

28-07-2018 om 23:28

Helemaal eens hoor Angela

Telkens met je eens Angela , dan maar 'negatief'.
En Guppie reageert *nooit* op een verzoek om wetenschappelijke onderbouwing of andere gewone vragen.
Alsof de wetenschap 'ook maar een mening' is of zo.
Maar veel plezier op de camping Tina (ik meen het wel zeker) en succes met al die verstoorde darmflora (dit is enige spot, toegegeven)

Tina

Tina

29-07-2018 om 09:12

Positief

Dank voor alle tips. Reflexzone therapie ook wetenschappelijk bewezen. Geen Jomanda taferelen. Als je een HBO opleiding van 4jaar onder kwakzalverij ziet, met een gedegen medische basis kennis. Hierbij laat ik het.

Bosbes

Bosbes

29-07-2018 om 09:21

Maar AnneJ?

Dat gaat over iets anders. Darmflora bij MS-patienten. En daar gaat het bovendien ook over (lopend) onderzoek.
Toch iets anders dan al die wilde beweringen die Guppie doet, waarbij helemaal duidelijk is dat ze geen geneeskunde heeft gestudeerd maar wel van alles en nog wat *gelooft*. Maar dat wel brengt als alwetende kennis.
Ik heb daar net zo'n hekel aan als Angela. Ik vind het echt kwalijk want het kan zelfs schadelijk zijn voor sommige mensen.

Kaori

Kaori

29-07-2018 om 09:33

gevaarlijk, of onschuldig

de dingen die Guppie aanbeveeld kunnen ronduit gevaarlijk zijn.
Reflexzone therapie is ook niet wetenschappelijk onderbouwd ook al proberen ze dat wel, maar een goede voetmassage is in de meeste gevallen niet schadelijk en meestal zelfs redelijk ontspannend van aard.

https://skepsis.nl/voetreflexologie/

Guppie verwijst consequent naar 1 website van een kwak.

Angela67

Angela67

29-07-2018 om 09:52

En dan bekruipt mij altijd het gevoel

Waar is het verdienmodel in kwakzalverij? Of je denkt echt dat het werkt en bent daardoor slachtoffer van jezelf (je denkt niet goed na en twijfelt niet genoeg) en dus willig slachtoffer van iemand die medestanders zoekt. Of je weet ook wel dat het niet herhaalbaar werkt en dus op toeval berust, maar dat zeg je niet en dus belazer je mensen. Welke categorie zou Guppie vallen.
Gr Angela

Guppie

Guppie

02-08-2018 om 17:28

CBD

Je zou nog kunnen denken aan CBD-olie of hennepthee. Tianma (Gastrodia Elata) helpt de neurotransmitters in balans te brengen. Het middel wordt wel genoemd in verband met tics. CBD-olie altijd rustig opbouwen.
Voor de dames die natuurlijke behandelingen gevaarlijk vinden: gebruik vooral chemische middelen. Overigens is voetreflex wat anders dan osteopathie.

Angela67

Angela67

02-08-2018 om 17:34

Guppie

Natuurlijke behandelingen? Je bedoelt 'natuurlijk' behandelingen die alleen geld opleveren voor de behandelaar....
Gr Angela

Kaori

Kaori

02-08-2018 om 17:41

Gupie

Wat is er niet chemisch aan cbd olie dan?
Omdat het uit een plant komt?

Veel synthetisch gemaakte medicijnen en ander stoffen komen oorspronkelijk gewoon uit planten. Alleen is slechts de werkzame stof geïsoleerd en hoeven we niet meer de hele natuur leeg te roven.

Ook als het uit een plant komt blijft het chemie, koken is ook chemie.

mutsje

mutsje

08-08-2018 om 09:24

Kaori en Guppie

Precies Kaori, helemaal mee eens, maar nu reageert Guppie niet meer...
Guppie, waar haal jij je wijsheid vandaan en waarom geloof je dat chemisch en natuurlijk zo verschillend is? Waarom denk jij dat de producten van de natuur per definitie minder schadelijk zijn of beter werken dan synthetische producten?
Zo moet ik altijd heel erg lachen om het gebruik van natuurlijke etherische oliën in cosmetica, want dat zou beter zijn dan parfums. Echter, juist de etherische oliën staan bol van de allergenen....
En zou je eens in willen gaan op deze vragen die al meerdere mensen stellen, in plaats van flauwe opmerkingen te plaatsen dat je dan maar vooral zelf chemische middelen moet blijven gebruiken? Je zet jezelf namelijk neer als iemand met heel veel kennis, maar ik vermoed dat je de ballen verstand hebt van chemie.

Maartje

Maartje

31-01-2019 om 20:56

Zoon veel tics

Onze zoon van bijna 7 heeft ook al maanden last van tics, met nek, ogen, keelschrapen, woorden uit de context roepen, dingen aanraken etc. Nu ik het zo opschrijf lijkt het best veel maar het valt anderen eigenlijk niet op en hij heeft er zelf ook nauwelijks last van. @ Thera, hoe was het verloop van de tics bij jouw dochter, wordt het minder met de jaren..?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.