Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
22-06-2016 om 13:03
Wij willen graag een hond maar ons jongste kind is extreem allergisch voor katten. We kunnen nu logeren bij mensen met katten als we hem cetirizine geven. Zijn hooikoorts houden we prima in bedwang met oogdruppels die 4x per dag mogen maar 1x is voldoende. Uit de test die we een jaar of 8 geleden hebben laten doen en ik opnieuw heb opgevraagd kwam geen hondenallergie uit.
Hij is in zijn leven 2x in aanraking geweest met cavia's. De eerste keer was hij een jaar of 4 en was er niets aan de hand. Vorig jaar waren we een middagje ergens op bezoek bij mensen met cavia's en binnen een uur was het mis. Het kan natuurlijk dat het kwam door wat er in de kooi lag (hooi, stro, zaagsel, geen idee). Een jaar eerder werd hij ook ziek bij mensen met ratten of muizen. Het zou dus het spul in de kooi geweest kunnen zijn.
Ik hoorde net weer van mensen die hun pup van 6 mnd weg moesten doen ivm plotselinge extreme allergie van kind en dat willen we voorkomen natuurlijk maar mijn kind komt niet in contact met honden.
Vraag 1: Binnenkort hebben we 10 dagen een hond te logeren. Wat is nu de verwachting als jullie het bovenstaande lezen? Kan het zijn dat mijn zoon pas na die logeerpartij een allergie gaat opbouwen? Dus dan geen enkel probleem en als we een pup nemen is het mis? Is het verstandig om een paar weken na de logeerhond weer een dag of wat een hond in huis te houden of heeft het allemaal geen zin en is het gewoon afwachten of mijn zoon een allergie op gaat bouwen?
Vraag 2: als we dus naar mensen met katten gaan of (nu dus) naar mensen met dieren in een kooi en in de hooikoortstijd en in okt vaak weer een poosje waarschijnlijk door huisstofmijt (daar testte hij toen ook zwaar allergisch op) is het voldoende om oogdruppels te geven en dus eventueel cetirizine. In okt merken we het door allergie in gymzalen. Is de verwachting dat als hij toch allergisch blijkt voor honden we dit dan ook kunnen onderdrukken met de druppels? We hebben overigens nooit getest of de kattenallergie te onderdrukken is met de oogdruppels, we geven altijd cetirizine als hij ergens gaat logeren als voorzorg. De oogdruppels werken dus wel prima tegen huisstofmijt en hooikoorts.
29-06-2016 om 17:51
proefkonijn
Dus, ik zou er niet aan beginnen. Mijn kind is geen proefkonijn omdat ik zonodig een hond of ander dier zou willen hebben.
Wie wil die hond nu eigenlijk zo graag, jij of de kinderen? Voor andere kinderen is het niet leuk als je kind straks de 'spelbreker' is als de hongd weer weg moet.
(maar dit wil je vast niet allemaal horen )
31-08-2016 om 17:36
Twee maanden verder
Geen enkele extra reactie gezien op de honden, wel gewoon tranende ogen maar dat was de hooikoorts. Ook naar de huisarts geweest en die zei dat bijna elk mens allergisch is voor katten op de één of andere manier.
Ook had mijn zoon bij die logeerpartijen echt al wel een reactie moeten hebben, hondenallergie komt niet zomaar extreem opzetten na een paar maanden. Het zou kunnen dat bij de eerste verharing van een pup onze zoon er wat last van heeft, dan volstaat de cetirizine en de kans is groot dat het bij de volgende verharing al minder is. Ook hond niet op de slaapkamers laten kan al veel schelen maar de huisarts verwacht echt geen toestanden zo erg dat de hond weg moet.
Wat erg, ik heb mijn kind gebruikt als proefkonijn.
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.