Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Tijdelijk niet kunnen kauwen

Morgen worden bij zoon aan 1 kant 3 kiezen getrokken door de kaakchirurg. Twee weken geleden was de andere kant aan de beurt. Dat viel niet mee en hij kan met die kant nog steeds niet goed kauwen.

Na morgen zal kauwen dus nog veel minder mogelijk zijn. Nou komen we best een eind met soep, pap en yoghurt etc. Maar voor de variatie: iemand nog tips voor fijn slobbervoer? 

Die tips kan ik dan ook mooi bewaren voor over 2 jaar: dan volgt namelijk een grote kaakoperatie aan zowel boven als onderkaak en zal hij ook een periode geen vast voedsel kunnen verwerken. 


Heb je een blender of staafmixer? Van veel maaltijden kan je een gepureerde hap maken. Google eens op "gepureerde maaltijden voor volwassenen" en de keuze is reuze. Sterkte voor je zoon. 

Zoon slobbert al tijden na de training van die zakjes Organix knijpfruit. Maar je kunt ook eens kijken wat Olvarit met elkaar pureert en dat zelf maken in een grotere portie.

Zonder blenderen kun je ook nog een hoop wegkrijgen zonder je gebit te gebruiken.

Iets zachter gekookte en gevulde macaroni. Alleen de vulling wel klein maken.

Rijst met groente en/of vleesvulling.

Gevulde groentesoep met fijngesneden vlees en groente, geen grote stukken. In sommige blikken is het al klein genoeg en als je het zelf maakt kun je daar rekening mee houden.

Altijd een glas water bij het eten vanwege mogelijk verslikken.

Wat mijn dochter lekker vindt is een soort smoothie/milkshake van een of meerdere soorten fruit (banaan, blauwe bessen, appel, aardbeien, druiven, peer) door de blender gemixt met melk. Eventueel nog iets van havermout/lijnzaad erdoor. 
Spinazie is ook makkelijk eetbaar zonder te kauwen. Pasta is zacht, rijst lukt goed. Eieren zijn ook zacht en makkelijk weg te krijgen, zowel gekookt als gebakken. Ook brood gaat goed mits kleine stukjes. 
Ik moet zeggen dat mijn dochter al vrij snel goed kon eten met weinig kiezen, alleen eet ze een stuk langzamer dan voorheen.
Sterkte voor je zoon morgen, en met het herstel.

Ben op meerdere vlakken ervaringsdeskundige. 

Ooit binnen en half jaar 2x een wortelpunt van een kies laten opereren via een snee in de kaak.  1x 6 hechtingen en een keer 8. Zacht gemalen voedsel ging toen het beste.  Ik werkte toen in een keuken van een groot ziekenhuis waar 2 stagiaires van de diëtisten opleiding bezig waren om het menu van de gemalen voeding wat uit te breiden.  Zij gingen dus testen wat je wel en niet kon malen een ik was hun testpersoon voordat ze het aan het proefpanel op de afdeling KNO voorschotelden. Het maken van Chili con carne was om meerdere dingen geen goed idee.  De velletjes van de bonen blijven hangen in de hechtingen,  dan moet je heel veel spoelen om dat er weer uit te krijgen.  Het malen van  Spaanse peper maak het gerecht veel heter van smaak dat vindt niet iedereen lekker en bovendien brandt het in de wond.

3 jaar geleden moest ik eerst 2 dagen koud vloeibaar toen 2 dagen gemalen eten en daarna op geleide van de pijn steeds vaster gaan eten na het verwijderen van een graat uit mijn keel. 

In die periodes heb ik geleerd dat te dun gemalen eten dat je makkelijk weg slobbert geen gevoel van verzadiging geeft.  Je blijft dus trek houden.

Eten waar je iets mee moet doen met je mond,  al is het maar het met je tong plat drukken van een beschuit, veel meer het gevoel geeft dat je gegeten hebt. Ook met je tanden iets afhappen en knabbelen is in die zin iets doen met je mond.  20 minuten bezig zijn met eten zorgt ervoor dat het verzadigingsgevoel optreedt. Ga dus niet teveel aan de smoothies en milkshakes.  Dat zijn veel calorieën en na 10 minuten heb je weer trek. 

Sterkte voor je zoon en ik hoop dat je wat hebt aan mijn tips. 

O deze nog even: Als je nasi of bami eet de pasta gewoon zo geven en de dingen die er doorheen gaan fijn maken.  Misschien de eerste dagen met de staafmixer pureren en dan later met een hakmolentje wat kleiner maken maar op een zodanige manier dat het nog wel stukjes zijn. 

Jippox

Jippox

21-06-2021 om 17:18 Topicstarter

Dank voor de tips! Er is ook sprake van hechtingen dus goed te weten dat dat ook nog iets is om rekening mee te houden (die velletjes van bonen bijv.) 

Zoon heeft aan mijn man (die er vorige keer en ook nu bij blijft) gevraagd on wat filmpjes te maken van de ingreep. Argh! Eerlijk gezegd word ik al naar als ik er alleen al aan denk.


Brr. Dit verhaal brengt  herinneringen boven. Er zijn al zoveel gezonde tips gegeven, ik houd het bij dat wat even alleen maar lekker is. Je kunt nl heel goed heel lang zuigen op 1 m & m, zonder dat je je tanden gebruikt. Idem voor 1 paprika chip, een  komkommer schijfje zonder vel of een aardbei in dunne plakjes.

Dat klinkt natuurlijk raar, maar mijn ervaring is dat juist zo’n verrassende blauwe m&m echt even plezier en afleiding gaf. Iets wat je volgens mij na zo’n behandeling wel kunt gebruiken. 


Hier helaas ook heel veel ervaring. Mijn ervaring is dat de ene keer het veel makkelijker kan gaan dan de andere keer. Kracht zetten blijft een poos lastig tot het kaakbot terug is zeg maar. Alles kleiner maken blijft best een poosje nodig.

Had je zoon de vorige keer ook hechtingen? 

Ik kon redelijk goed pastasoorten wegkrijgen, zacht vlees zoals kip sneed ik echt heel fijn op mijn bord, Boontjes etc sneed ik ook heel fijn voor ik een hap nam. Dan deed t mes t grove werk zeg maar. De  aardappelen/bloemkool etc prakte ik. Vis ging ook goed. De smaken apart gaf meer eetgevoel dan alles door elkaar. De eerste dag was het soep die gepureerd was maar wel met veel vermicelli daarna erdoor. Wat haaknaald al zegt: anders heb je steeds het idee...wanneer gaan we nu eten? En een toetje wat goed vulde, een pudding of zo.

De 2e dag iets van spaghetti wat ik helemaal klein sneed. De groentensaus was gepureerd, t gehakt erdoor was niet zon succes Dat zat overal had ik t idee. De aardappelpuree met geprakte worteltjes en een stukje vis wat ik met wat geduw goed weg kreeg.

Succes!!

Misschien roerei, dat vult wel lekker. En sterkte gewenst!

Dit doet me denken aan Koken met Karin, zij heeft een heleboel recepten en tips, van de tijd dat dat ze haar kaak gebroken had. Wie weet ook nuttig?

https://www.kokenmetkarin.nl/2019/05/13/dossier-zacht-voedsel-1/

Jippox

Jippox

21-06-2021 om 20:04 Topicstarter

Wederom veel dank voor alle goede tips! 

Gisteren gaf zoon aan dat hij steeds zo'n vieze smaak in zijn mond had, maar dat hij dacht dat hij nu het stuk hechting eruit had, dat daarvoor de boosdoener was.

Nu komt hij thuis uit zijn werk, bijna in tranen, dat die smaak nog veel erger is. Hij wil ook niks eten (heb hem wel met het meegeleverde middel laten spoelen).

Och en dan moet deel twee nog beginnen. Wat een ellende 😢

Is de hechting los en de wond nog een beetje open en gaan ontsteken?  Dat was bij mij aan de hand.  Gespoeld,  nieuwe hechting erin en het leek te genezen.  Helaas was de wortelpunt ook een beetje geraakt door de ontsteking en woekerde het in de kaak verder.  Toen kon het hele proces na een half jaar opnieuw gedaan worden. 

Mijn advies: laat er even goed naar kijken!

Jippox

Jippox

21-06-2021 om 20:19 Topicstarter

Haaknaald: gaan we morgen, voorafgaand aan de nieuwe ingreep, zeker laten doen! En ook vragen om extra tips/advies aangezien zoon een afweerstoornis heeft.... 

Achjee wat vervelend, ik herken dat zo. Je wordt daar echt moedeloos van en t is dan moeilijk te geloven dat t echt goed komt. Morgen even goed laten kijken.  Wie weet is t ontstoken. Wat ik als tip mee kreeg na de eerste keer was echt geen warme dingen te eten en te drinken de eerste 2 dagen. Je kunt dan schijnbaar  de bloedklonter oplossen die de boel afschermd. Ik mocht ook niet steeds zuigen aan de wond of op snoep. En wat was dat verleidelijk om dat wel te doen. Dat leek even te helpenop dat moment

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.