Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Pelle

Pelle

13-08-2010 om 13:24

Tips gevraagd voor rugpijn bij bedrust?

Ok ik heb nog zeker 10 dagen bedrust (met gipsbeen omhoog) en verrek van de pijn in mijn rug. Daarna moet ik ook nog veel rusthouden maar dan heb ik wel loopgips en kan ik me iets makkelijker bewegen. Ik kan eigenlijk alleen plat liggen (en dat is mij te saai). Met rugsteun van de thuiszorg en alle variaties aan kussens lukt het me niet.

Wat doe ik fout?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Misschien

helpt het als je wat oefent, zo nu en dan op je zij en/of buik gaat liggen?

En natuurlijk kan je matras ook aan vervanging toe zijn (??)

Ik zou iig proberen wat oefeningen te doen, (je ligt er toch) rug hol en bol trekken terwijl je je hoofdsteun plat hebt liggen een aantal sessies per dag.

Verder zou je op je zij kunnen liggen met een zootje kussens tussen je benen (gipsen pootje boven)

Evt. .kun je zo nu en dan (kort) op je buik liggen, gewoon even de spieren rekken..

Sterkte! (krijg je wel bloedverdunners-niet dat dat wat met rugpijnen te maken zou hebben, maar het is wel belangrijk dat je die krijgt bij bedrust en gips??)

Shifra

Shifra

13-08-2010 om 16:44

Misschien

kan je hiervoor fysiotherapie aan bed krijgen? Ik kreeg het na een herniaoperatie, was prettig. Ik weet alleen niet meer hoe ik dat toen heb georganiseerd. Je kunt allicht eens informeren? sterkte, shifra

Tirza G.

Tirza G.

13-08-2010 om 19:10

Plat

Ik heb ooit twee maanden plat moeten liggen en ik lag op een speciaal bed. En ik kreeg lekker veel pijnstillers, jammie, daar word je doezelig van. En bloedverdunners natuurlijk. Mag je zitten? Dan is je probleem toch al een stuk minder?

Tirza

Bloedverdunners

Hmm vreemd dat je niet aan de sintrom of fraxiparine bent! Toch eens navragen, met bedrust én gips heb je verhoogde kans op trombose, daar zit (lig) je niet op te wachten!

Wb de rugpijn: misschien heb je nog ergens een extra matras liggen (of een noppenmatje of luchtbed, zacht opgepompt) leg deze nog weer bovenop je matras van je logeerbed, wie weet helpt het!

Yta Chalne

Yta Chalne

13-08-2010 om 21:12

Nou

Kijk, hier heb ik ervaring mee Ik was je net voor qua operatie. Het ergste vond ik niet op m'n buik kunnen slapen (dat gaat echt niet met been omhoog), ik slaap ook altijd op m'n buik. Wat verder hielp: ademhalingsoefeningen (mijn longen worden niet blij van liggen en hangen, diep ademhalen etc. hielp tegen rugpijn die van de longen bleek te komen), veel afleiding (bezoek, leuke dingen, boeken, kinderen die lekkere dingen komen brengen), uitgebreide massages (partnerklus). Inmiddels mag ik weliswaar nog niet lopen maar is de pijn aardig weg, daar vrolijk ik bijzonder van op, en slaap ik op m'n buik met het bed (verstelbaar bed) op minimale verhoging. Gaat net.

Overigens word ik erg misselijk van de rolstoel, heb jij dat niet? Soort zeeziek. Ik heb met terugwerkende kracht medelijden met mijn kinderen die dat hebben moeten doormaken. Maar wellicht komt het ook door de koorts.

Toch checken?

Pelle, ik weet niet of je geopereerd bent (dan denkt men gemakkelijker aan antistolling) maar men kan het vergeten zijn!

Volgens mij is het protocol na een operatie en immobilisatie dmv gips (en dan al helemaal in combinatie met bedrust) nog steeds om antistolling te geven.

Ik denk dat je rugpijn voortkomt uit het feit dat je natuurlijk die spieren flink zit te rekken. Je been omhoog en zitten, dat doe je van nature natuurlijk niet zo gemakkelijk langdurig.

Misschien kan fysio ook iets voor je betekenen (of een lekkere massage door Pelleman ?)

Protocol orthopedische operaties

VTE in de orthopedische chirurgie

- De incidentie van veneuze trombo-embolie in de orthopedische chirurgie is met name hoog na gewrichtsvervangende operaties van knie of heup.
- Patiënten na een grote orthopedische ingreep vallen in de klasse hoog-risico op VTE.

Profylaxe

Voor de tromboseprofylaxe tijdens de opname van electieve heuparthroplastiek wordt dalteparine 1 dd 5000 IE sc. aanbevolen

Dit geldt voor:
- Totale heuparthroplastiek, inclusief revisie;
- Totale knie-arthroplastiek, inclusief revisie;
- Postoperatieve of posttraumatische gipsimmobilisatie van gelijktijdig knie en enkel;
- Proximale femurfracturen;
- Meerdere fracturen en/of langer bestaande bedrust of immobilisatie.

Duur preventie:
Bij grote orthopedische ingrepen (zoals heup- en knievervanging) is verlengde VTE profylaxe gedurende 4-6 weken geïndiceerd.
Als er geen contra-indicaties bestaan voor orale anticoagulantia, kunnen patiënten om deze reden worden overgezet op acenocoumarol.
Indien er geen bloedingen zijn kan gestart worden 2 dagen postoperatief. De streef INR ligt in de range 2.5-3.5.

Bron: http://www.formulariameppelhoogeveen.nl/02719c99e908a8e01/02719c99e908add0b/02719c99e90a91cb1/index.htm#0000009ab10aef51b

Zie ook

Oorzaken & risicofactoren (voor DVT diep veneuze trombose)
De oorzaak van diepe veneuze trombose is meestal een combinatie van verschillende factoren: een trage bloedstroom door een ader, een verhoogde bloedstollingsneiging en een beschadiging van de aderwand.

Beschadigde aderwand door
- een wonde, een infuus, een ontsteking...
- een recente operatie (vooral aan de onderste ledematen, heup, rug en zware algemene operaties).

Verminderde of vertraagde bloeddoorstroming door
- langdurige bedrust,
- immobilisatie (bv. gipsbehandeling)
- een periode weinig te bewegen, bijvoorbeeld tijdens een lange vlieg- of autoreis.
- uitdroging

Bron http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=6893#3

niet om je angst aan te jagen, maar ik zou toch informeren hoe het zit (en of je niet alsnog nog aan de fraxiparine oid moet)

Wb endocarditisprofylaxe

zie bijv. hier http://download.nhg.org/FTP_NHG/standaarden/FTR/Endocarditisprofylaxe_text.html

Daarin worden orthopedische operaties niet specifiek genoemd, maar bijv. wel tandheelkundige ingrepen.

Uit ervaring weet ik dat er dingen vergeten worden en dat jezelf alert moet zijn, dus er niet van uitgaan dat de dokter het wel zal weten (want dat is niet altijd zo)

Bedrust en immobilisatie

Meerdere fracturen en/of langer bestaande bedrust of immobilisatie.

Lijkt me wel van toepassing, toch?

Jaja

ik herinner me van ´mijn tijd´, als verpleegkundige op de orthopedische afdeling, dat iedereen die geopereerd was en daarna gips had antistolling moest.

Nu is mijn kennis wel wat stoffig, maar ik lees in die link, die ik gaf, toch echt dat bedrust en immobilisatie (gips) een reden is om antistolling te geven..

Maar, ok, je hebt gebeld met het ziekenhuis, dus het zal wel goed zijn, ik zal de stofdoek over mijn kennis gooien
Beterschap in elk geval.

Yta Chalne

Yta Chalne

15-08-2010 om 18:19

Pelle

Leuk is anders, en jij bent al zo eindeloos lang bezig! Af en toe flink mopperen is ook wel lekker, vergeet dat ook niet. En dan ook nog twee van die kneuzen in huis, daar ben je helemaal klaar mee En wat een pech dat je nou net geen kantoorbaan hebt, dan kon je er nog eens tussenuit...
Ik vind het zelf dit keer trouwens beter te doen omdat ik precies hetzelfde scenario doorloop als tien maanden geleden bij de eerste tumor. Ik weet nu gewoon wat er gaat gebeuren en hoe lang het duurt, dat scheelt. De volgende doe ik helemaal zelf had ik al gedacht, ik heb extra goed opgelet bij de operatie

Massi Nissa

Massi Nissa

15-08-2010 om 18:58

Yta (ot)

Ik heb blijkbaar schandalig slecht opgelet de afgelopen tijd op OO, maar ik schrik van jouw berichtje. Ik wil je toch veel sterkte wensen voor de komende tijd.
Groetjes
Massi

Is drukpuntmassage niet iets

voor je ? minimale input, maximaal effect, heerlijk ontspannend en pijn verdrijvend in dit geval.

Pelle!

O, wat balen! (ik was ook erg verbaasd dat je niet hoefde, dat merkte je wel...)

Dus nu mag je alsnog!

(als troost wil ik wel even langskomen om te prikken )

Bij mijn

(stoffige ) weten: zolang je gips hebt

Puck

Puck

24-08-2010 om 14:50

Pelle

Toen ik na de ks in het ziekehuis lag kreeg ik al iedere dag fraxipirine (of hoe dat ook moge heten). Ze spoten het iedere dag in hetzelfde bovenbeen, maar dat is niet echt een aanrader. Ik heb er nog weken last van gehad. Ik zou gewoon verspreid spuiten. Toen ik mijn schoonvader ooit een paar dagen 2x per dag moest spuiten kreeg ik van de wijkverpleegster aangeraden om de ene dag linkerbovenbeen en rechterkant buik te nemen en de andere dag rechterbovenbeen en linkerkant buik. Zo heb je de minste kans op vervelende spuitplekken en pijnlijke reacties. Hebben ze je wel gezegd hoe je moet spuiten of moet je dat ook zelf maar uitvinden. Overigens vind ik het ook raar dat je niet hoefde te spuiten, voor zover ik weet moet je gewoon spuiten op het moment dat je bedlegerig of immobiel bent.

Kan allemaal

ik deed alleen in mijn buik (want daar kon ik gemakkelijker een rolletje pakken )

Maar het kan ook in je bovenbenen..ik kreeg wel allemaal blauwe plekjes ondanks dat ik goed terugzoog (naaldje erin, zuigertje eerst wat optrekken, als er geen bloed terugkomt, dan spuiten)

Kijk ik vond een mooi protocolletje
http://www.zorgprotocollen.nl/injectiesubcutaanfraxiparine.html

Puck

Puck

24-08-2010 om 16:03

Pelle

Zoals Mien al zegt. Het kan en mag allemaal, maar als je er veel last van krijgt dan is het voor je lijf fijner om de spuitplekken af te wisselen. Je was perfect duidelijk, maar ik kennelijk niet in mijn antwoord waarin ik mijn wijlen schoonvader als voorbeeld aandroeg. De manier waarop ik hem 2 dagen spoot kan jij bijv. verdelen over 4. Heel klein beetje opzuigen deed ik ook niet maar hoort volgens mij eigenlijk wel. Dan weet je namelijk zeker dat je niet per ongelijk in een bloedvat spuit. Ik weet niet of het voor de fraxip. geldt, maar sommige middelen mag je absoluut niet in een bloedbaan spuiten en dan moet je uiteraard wel goed controleren.

Puck

Puck

24-08-2010 om 16:06

Mien

Dat is idd een mooi protocolletje! Er staat ook in dat bij de loodrechttechniek het bij buik en been niet noodzakelijk is om op te zuigen om te kijken of je niet in een bloedvat zit. Normaal zit daar genoeg vetweefsel staat daar. Nu Pelle al zolang stil zit zal dat bij Pelle ook wel het geval zijn

Voordeel van spuitjes

is juist dat je niet elke keer geprikt hoeft te worden door de trombosedienst.

Tabletjes zoals sintrom (acenocoumarol) vereisen wel regelmatige bloedcontrole.

(PS Pelle, is jouw bedrijfsarts nog niet op het lumineuze idee gekomen om je kantoorwerk aan te bieden?? Toen mijn buurvrouw met gescheurde enkelbanden hobbelde, ze kon ook niet autorijden of fietsen, toen werd ze opgehaald om op haar werk zittend werk te doen (met het pootje omhoog)..

Nu heb ik van het hoofd van haar afdeling wel het idee dat die denkt dat mijn buur wat vaak ziek is, maar dat is mijn interpretatie van haar verhaal..

Beetje onduidelijk

Bij fraxiparine hoeft het bloed dus niet gecontroleerd te worden (ik mijn vorige posting lijkt het alsof je evt. nog wekelijks geprikt zou mogen worden, maar dat is dus niet nodig..) (pff is het nog vroeg of zo??)

Doorbloeding gemakkelijk te checken

Als je twijfelt of de doorbloeding niet goed genoeg is, is er een simpel testje: je knijpt in je teen, die wordt dan wit en dan weer roze(of rozig, tenzij je een andere huidskleur hebt natuurlijk )

Trekt het witte (bijna) niet weg, dan is dat een reden om aan de bel te trekken (maar dan heb je vaak ook al blauwe tenen)

Maar, zo te lezen heb je geen last van slechte doorbloeding als je het been hoog houdt.

PS Pelle ik bedoelde dat werken ook niet als commentaar/kritiek hoor, meer als voorbeeld hoe er soms aan je getrokken kan worden (voorbeeld buurvrouw)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.