Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Tips tegen tandenknarsen?

De tandarts beweerde zomaar ineens dat het glazuur van mijn kiezen zo achteruit was gegaan en afgesleten was, en raadde me aan te stoppen met kauwgom. De dagen erna nam ik geen kauwgom, en lette ik op - en warempel : ik knars. Het heeft dus niets te maken met de kauwgom (vond het al zo vreemd) maar met het knarsen. Ik knars lichtjes heen en weer, zonder geluid, maar ik doe het kennelijk regelmatig. Ik betrapte mezelf de afgelopen dagen dus vaak met vastgeklemde kaken. Bizar dat ik dat dus onbewust zo vaak doe !

Ik vermoed dat het begonnen is vanwege toenemende stress het afgelopen anderhalf jaar. Maar belangrijker dan de oorzaak is : hoe kom ik er af ? Als ik het opmerk, stop ik nu meteen, maar ik begin - ongemerkt en onbewust - kennelijk steeds weer. Heeft iemand tips over hoe ik het knarsen kan voorkomen / stoppen ??

Martine

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Biene M.

Biene M.

20-04-2011 om 07:24

Tips

1. Geen kauwgum, niet op je nagels bijten, enz. Geef je kaken rust.
2. Laat je tandarts een splint aanmeten.
3. Doe ontspanningsoefeningen.

Meestal gaat het vanzelf na een tijdje weer over, maar het is fijn als je gebit die tijd zo intact mogelijk doorkomt. En dat tijdje kan ook jarenlang duren.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

20-04-2011 om 10:15

Heb het ook

en al mijn hele leven, dus ik vrees dat ik er niet van ga afkomen. Ik knars met name 's nachts, dus ik slaap inmiddels met een speciaal bitje in. Een tijdje geleden was ik het bitje een keer vergeten, en toen heb ik 's nachts gewoonweg een kies kapot gebeten. Ik heb trouwens wel de indruk dat het (veel) erger is dan vroeger. Was het eerst vooral wat knarsen, is het nu ook hard bijten. En ja, daar slijt je gebit behoorlijk van...

Biene M.

Biene M.

20-04-2011 om 13:19

Yep

Ik knarste als kind en nu klem ik mijn kaken op elkaar. Twee kiezen zijn overlangs doorgebroken, van drie is de wortel doodgegaan en bij één kreeg ik een abces. Volgens mijn tandarts komt het het meest voor bij vrouwen tussen 30 en 40 en wordt het daarna meestal minder, maar ik ben inmiddels 42 en ik heb de hoop opgegeven. Van de week na de laatste nachtvoeding vergeten die splint weer in te doen en in dat uurtje dat ik daarna nog heb geslapen was er weer een stuk van een hoektand af

ijsvogeltje

ijsvogeltje

20-04-2011 om 20:46

Biene!

Jemig, dat kan mij dus allemaal nog te wachten staan. Ik heb nu twee kiezen aan gort gebeten, maar als ik jouw verhaal lees, valt dat dus nog wel mee. Heeft de tandarts jouw kiezen nog kunnen repareren of heb je nu 'neppers'?

Guinevere

Guinevere

20-04-2011 om 20:56

Tip

Een tip die ik kreeg bij Mindfulness: Je moet de spanning van je kaken afhalen. Héél veel spanning die je opbouwt hoopt zich fysiek op in je gezicht, vooral in je kaken. Een paar keer per dag belachelijke bekken trekken terwijl je je onderkaak royaal van links naar rechts maalt helpt gigantisch. Doe dat ook voor het slapen gaan. En het helpt ook nog eens om de totale lichaamsspanning te verminderen.
Dus gewoon, onelegant als een herkauwende koe doen hélpt. Verder idd proberen de spanning bij de basis aan te pakken.

Biene M.

Biene M.

20-04-2011 om 21:33

Ijsvogeltje en guinevere

IJsvogeltje, ik heb nu één implantaat rechtsboven. Linksboven heb ik nog maar 2 kiezen en daar wil ik ook een implantaat, maar ik ben er inmiddels redelijk aan gewend waardoor er weinig gevoel voor urgentie meer is (en het kost zoveel geld...) Eén kies rechtsboven is opgelapt, maar staat op instorten. Als die eruit is wordt het echt wel weer tijd voor nog een implantaat. Onder heb ik zowel links als rechts nog drie goede kiezen. Boven is er nog één met een dode wortel waar ik vooralsnog geen last van heb. Omdat die kiezen bij mij steeds overlangs breken, dus tot de wortel, is een kroon geen optie meer, helaas.

Guinevere, die oefening helpt me om overdag spanning uit mijn kaken te halen als ik last heb van stress. Voor het nachtelijke geklem lijkt het alleen helemaal niet uit te maken of ik gestressed ben en of ik ontspanningsoefeningen doe. Dit zal voor de meeste mensen wel anders zijn, maar ik merk geen verschil.

martine

martine

21-04-2011 om 21:01 Topicstarter

Dank

Bedankt voor de tips. Een splint lijkt me als ik er op google omslachtig en vooral duur, dus eerst maar eens met de andere tips aan de slag in de hoop dat ik de splint kan voorkomen. Maar ik schrik wel van de verhalen, kapotte kiezen heb ik dus gelukkig nog niet, alleen een flinke slijting van de glazuurlaag...

Wegnemen van de stressvolle situatie probeer ik al een tijdje. Sommige zaken zijn niet te veranderen, maar ik probeer mijn leven daaromheen te veranderen zodat het wat makkelijker wordt om mee om te gaan allemaal.

Ik heb anderhalf jaar terug een mindfulness cursus gedaan, die moet ik maar weer eens tevoorschijn halen. Hij hielp destijds wel goed, maar is naar de achtergrond verdreven, terwijl ik hem kennelijk juist wel hard nodig had.

En dan maar "herkauwen", dank je Guinevere, haha, ga ik ook maar proberen.

Ik vind het nog steeds vreemd om het telkens op te merken, dat ik weer bezig ben. Maar vertel mezelf dat het op zich wél goed is dat ik het opmerk, dan kan ik er tenminste wat aan doen !

Martine
P.S. volgens partner doe ik het soms 's nachts inderdaad ook....

ijsvogeltje

ijsvogeltje

21-04-2011 om 22:35

Martine

"Een splint lijkt me als ik er op google omslachtig en vooral duur"
Tip: koop voor 4 euro bij de sportzaak een hockey-bitje. Eerst nacht is het onwennig, maar dat duurt maar even. Goedkoop, eenvoudig en buitengewoon effectief!

Duur ? welnee

een splint kost veel geld,maar is dat zeker waard.
mijn man heeft vanwege tandenknarsen vier! kronen moeten laten plaatsen,hij heeft spijt dat hij niet eerder aan een splint is begonnen,dat had veel ellende voorkomen( en vier kronen,tel uit je winst).

Splint is helemaal niet duur

..rond de 150 euro om je gebit te beschermen?
Dat is toch een schijntje vergeleken met alle, vaak onverzekerde, kosten als je hele kiezen moet vervangen door implantaten, kronen of andere narigheid?
Dat ding gaat ook nog een hele tijd mee.

Marleen

Marleen

24-04-2011 om 20:49

Vergoed

Ik weet het niet helemaal zeker maar volgens mij werd bij mij de splint vergoed. Hij is in het ziekenhuis aangemeten, het is een soort beugel, een gehemelte met klemmetjes. Doordat je daarop bijt kun je niet meer klemmen. Het enige is dat ik hem in de loop van de nacht kwijtraak. Maar als ik hem niet gebruik is het gelijk mis. Ik krijg vooral hoofdpijn als ik hem niet in heb, die spanning zet door naar mijn nek. Ik zou het even met je tandarts overleggen. Groetjes, MArleen

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.