Gratis vakantiegeld met deze actie op Ouders.nl doe gauw mee!
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

tips voor aankomen diabetes?

Mijn moeder heeft sinds 3 maanden te horen gekregen dat ze diabetes heeft. Nu moet ze haar hele voeding natuurlijk aanpassen,maar ze valt snel af en dat geeft haar veel stress. Ze is zowiezo snel gestresst, helaas. Ze at veel peperkoek en bananen, die mogen niet meer. Ze is bij de diëtiste geweest en die had als voedingstips:
-handje noten,bakje kwark,mandarijn,wat aardbeien en andere rode vruchten om tussendoor te eten. Roomboter en volle melk, het liefste 3 bekers op een dag (cholesterol waar ze  heel erg op moest letten is nu niet meer van belang, wat ze dus niet snapt en dus in verwarring is.)En de tip om echt te eten. Tja dat is dus het probleem.
Als ze wat noten heeft gegeten hoeft ze haar avond eten niet meer. Warm eten gaat slecht, vlees hoeft ze niet. Ontbijt moet na een hele beker water met allerlei medicijnen dus dan zit ze al redelijk vol. Medicijnen moeten eerst, want die moeten op nuchtere maag.

Ze krijgt nu 3 van die flesjes om aan te komen voor tussendoor, dat waren er 2. Hopen dat het haar iets rust geeft.

Heeft er iemand nog een andere tip waar we niet aan denken?


Ik neem aan dat ze diabetes type 2 heeft? Misschien vaker eten verspreid over de dag dan blijft de glucosespiegel wat stabieler en kan ze misschien meer eten. 

Het probleem bij sommige diëtisten is vaak dat ze bijna alleen maar dikke mensen zien die moeten afvallen. 
toen ik diabetes type 1 kreeg en 8 kilo was afgevallen, terwijl ik daarvoor al niet dik was, moest ik van de internist ook bij een diëtist langs. Mijn bmi was 18, dus er was geen sprake van overgewicht. Ze hamerde erop dat ik geen pindakaas mocht, te veel calorieën. Ook geen bananen. Ik heb haar adviezen in de wind geslagen en ben gewoon gaan eten en insuline spuiten en binnen vier maanden zat er zes kilo aan.

Als je moeder al slank is, zal ze slank blijven, iedereen heeft zijn eigen bouw. Een vriendin van mij heeft het figuur van een kind van 12, maar dan met borsten. Ze kan eten wat ze wil, ze komt geen grammetje aan.  Een dag na haar bevallingen kon ze haar strakke jeans aan en zag je niks van haar zwangerschap. Jaloersmakend! 

Bijzonder verhaal. De adviezen van de dietist verbazen mij. Ze moet ineens afvallen? Dus ze had geen overgewicht waardoor de diabetes is ontstaan?

Roomboter en volle melk vind ik hele gekke adviezen. Tenzij ze echt akelig mager is.

Maar waarom stel je je vraag hier? Ze is toch onder behandeling?

Je kunt met de apotheker overleggen of de medicijnen wel per se met water ingenomen moeten worden. En of dat dan kan met bijvoorbeeld Roosvicee. En verdeel de medicijnen. Degenen die wel met een beetje room of kwark ingenomen kunnen worden doe je dan na het eten.

Bespreek met de diëtiste dat je moeder behoefte heeft aan calorierijke voeding, ze is geen afvalkandidaat. Maar ook dat je voeding niet zo drastisch om moet gooien dat werkt niet, ja om een eetstoornis te krijgen.

Begin het huidige menu van je moeder samen met haar rustig stuk voor stuk aan te passen. Dat beklijft langer. En vooral gezonde voeding met gezonde ingrediënten is dan van belang.

Zo'n diëtistenbezoekje zit standaard in de diabetes-carrousel (zo heet het bij ons in het ziekenhuis: internist, diëtist en diabetersverpleegkundige) en dus elk jaar minimaal 1x per jaar ben je aan de beurt (heb zelf al jaren diabetes type 1) 

In het begin schoot ik ook nog wel in een spasme (wees eerlijk: wie eet 100% gezond?), later heb ik duidelijk gemaakt dat ik zelf beslis wat mijn voedingspatroon is. De internist gaf jaren geleden al aan, toen ik aangaf er veel moeite mee te hebben: diabetes moet zich aan jou aanpassen, niet andersom (ik heb een insulinepomp, dat scheelt).

Als het jouw moeder zoveel stress bezorgt, dat voedingspatroon, zou ik mezelf afvragen of het wel de moeite is om er zo strak aan vast te houden.

De zaken die de diëtiste noemt: rode vruchten, zuivelproducten, hebben vooral het kenmerk dat ze koolhydraatarm zijn. Dit voorkomt schommelingen in de bloedsuiker. Door die schommelingen ga je je aardig beroerd voelen, dus dat kan een legitieme reden zijn om je er goed aan te houden (stress werkt overigens ook bloedsuikerverhogend door het hormoon dat er vrij komt en daar doe je helaas weinig tegen) 

In bijv. nutridrink zitten ook flink wat koolhydraten in vergelijking met bananen en perperkoek: voor de schommelingen in de suiker hoef je wat dat betreft de voeding niet aan te passen  en uiteraard zal een diëtiste zeggen dat peperkoek geen gezonde keuze is, omdat het bomvol suiker en witte meel zit en geen toegevoegde voedingswaarde heeft.

Kortom: ik sta er al jaren wat sceptisch tegenover, dat proef je wellicht wel in mijn verhaal. Denk dat het een persoonlijke afweging is: als het zo veel stress op levert , is het dan (nog) de moeite waard om je voedingspatroon aan te passen?

Doe je het voor jezelf, voor de diëtiste, voor de diabetes?

Het enige dat ik jaarlijks overleg met de diëtiste is of de ratio insuline - koolhydraten de juiste is en hoe ik langzame koolhydraten opvang, zodat ik schommelingen voorkom en ik ga geen discussie (meer) aan over wat ik in mijn mond stop. Dat begrijpt de diëtiste gelukkig ook en ze neemt me er serieus in. 

Dit is niet het antwoord op je vraag (namelijk: hoe zorg ik er voor dat mijn moeder op gewicht blijft) maar wil je de afweging wel meegeven.


Knutselkei

Knutselkei

15-05-2021 om 12:34 Topicstarter

Mijn moeder heeft inderdaad type 2,is tegen de 80 en heel  slank. Altijd al geweest. Ze at altijd wat ze wilde en toen ze een hoog cholesterol kreeg moest juist die roomboter etc er van af. Toen heeft ze haar patroon netjes aangepast. Nu was ze met de lockdown meer vet gaan eten in de vorm van taart etc. Zoals ze zei: je moet toch iets . Ze bleef daarmee nog steeds op gewicht. Met de controle bij de huisarts was haar suiker 9.6. Ook nuchter. Nu  dat snoepen ineens is gestopt, ook geen banaan etc meer, kreeg ze ondergewicht. Juist  daarom de roomboter en volle melk om aan te komen en die flesjes. Ze is nu 3 x naar de diëtiste geweest. Ik ging niet mee maar misschien is dit toch wel beter. Wat je al zegt AnneJ, ze is gebaat bij calorieën. we hebben nu griekse yoghurt gekocht. Wie weet helpt dat.
  Er speelt nog meer in haar gezondheid en ze is nogal onrustig. Dat zal ook meespelen in het niet willen/kunnen eten. Ik ga jullie voorstellen meenemen naar haar.


Die tips zijn niet om haar af te laten vallen maar om haar glucose stabiel te houden.

als je moeder snel vol zit kan ze ook elke 1.5 of 2 uur iets kleiners eten en de flesjes tussendoor opdrinken.

de dietiste wilde mij op 3 maaltijden zonder tussendoortjes hebben maar mijn waardes schoten de lucht in.

nu eet ik elke 1.5 uur iets. 1 fruit, 1 boterham, 1 zuivel, 1 cracker, 1 ei, blokje kaas, 1 bakje sla/tomaat/noten erdoor ( 30 gr noten is geen hele vuist vol; het zijn er maar een paar)enz. 

Mijn waardes zijn nu veel stabieler.

Knutselkei

Knutselkei

15-05-2021 om 12:39 Topicstarter

Dank je MariaKoekoek, 

Voor je aanvulling. 

Die nutridrink bedoel ik, die heeft ze nu 3 per dag. Ze voelt zich door hartkloppingen en de suiker af en toe goed beroerd en wil het allemaal zo goed mogelijk doen.De stress van dit alles doet ook mee. Ze verwacht ook meteen resultaat van aankomen wat natuurlijk niet kan.

Ik neem t mee naar haar.

Is pindakaas een idee? Geen koolhydraten en alleen gezond vet. Misschien op een volkorencracker, dat is allicht beter dan wit.

Een lik mayo bij het eten, als ze daarvan houdt, kan waarschijnlijk ook geen kwaad, ook weinig Kh en gezonde vetten.

Groeten,

Temet

Ik denk dat het stabiel houden van de bloedsuiker de basis is bij diabetes. Dat heeft vaak even tijd nodig. Maar bij een stabiele bloedsuiker voel je je ook beter. Wel is het belangrijk om regelmatig te leven en normale maaltijden te nuttigen. Een glas water met medicijnen is geen ontbijt. Ook al heeft ze daarna geen honger meer, het is wel belangrijk dat ze er nog wat bij eet voor de energie en om te voorkomen dat ze in een hypo komt. Een paar nootjes zijn ook geen volwaardig avondeten. Dan krijgt ze simpelweg te weinig calorieën binnen en dan valt ze af. Wat ze wel of niet wil eten lijkt me aan haar. Zo lang het normaal en gezond voedsel is, zie ik weinig problemen. Het is ook een beetje trial and error met wat voor haar lijf werkt en prettig is.

Zou vooral aan de eiwitten denken, om bloedsuikerspiegel stabiel te houden. Bij elke maaltijd eiwit, vet en vezels. Bijvoorbeeld edelgistvlokken op een cracker. Daar zitten ook vitaminen en sporenelementen in, die goed zijn voor je bloedsuikerspiegel en hormonen. 

Schildklierhormonen kunnen door allerlei factoren, zoals teveel snelle suikers maar ook door bijvoorbeeld medicijngebruik ontregeld raken, waardoor je kan afvallen of aankomen en heeft ook effect op eetlust. Kan je niet altijd meten in het bloed. Maar gebrek aan eetlust kan ook te maken hebben met tekorten aan voedingsstoffen en ontregeling van bepaalde neurotransmitters.

Een natuurgenezer kan het geheel wat ondersteunen met onder meer voedingssupplementen. Medicijnen zorgen voor verminderde opname/verhoogde uitscheiding van voedingsstoffen dus wat extra's kan zinvol zijn. Goed voor je gezondheid zorgen kan ook schelen in hoeveelheid medicijnen.

https://moniquevandervloed.nl/alles-edelgist-recepten/

https://www.ah.nl/producten/product/wi429240/ah-mayonaise-suikervrij

Inderdaad, maar dan suikervrije, mayonaise. Met onverzadigde vetten, meer vet om de suiker te compenseren en dan ook behoorlijk calorierijk.

Bij baby’s adviseren ze roomboter,  volle/griekse yoghurt en melk, pindakaas (andere notenboter), avocado en vette vis om ze lekker rond te krijgen. Ben niet thuis in diabetes, maar wel in vet op de botten krijgen  

Knutselkei

Knutselkei

16-05-2021 om 16:12 Topicstarter

Dank je wel allemaal. Elk uur iets eten probeert ze nu te doen. Dat lukt aardig.Ik heb alles tips voorgelezen.  Ze is blij dat het anderen ook niet allemaal lukt met t dieet Morgen moet ze voor wat anders naar de huisarts en daar zal ze het vast ook nog bespreken. Nee, ik hoefde niet mee zei ze, was niet nodig. Maar ik hou wel vinger aan de pols haha.

Nog een tip. Als het gedoe met de medicijnen al zo moemakend is dat eten er ook bij inschiet kun je de apotheek vragen of ze het voor je uitzetten. Sommigen doen het per week, net wat handig is, sommige apotheken voor een maand als de uitgifte toch stabiel is. Dat scheelt energie.

Ergens in het laatste kwart van de vorige eeuw heb ik de opleiding voeding en diëtetiek gedaan. Wij leerden daar een uitgebreide anamnese afnemen om te zien wat iemand normaliter at.  Op basis daarvan werd een dieet samengesteld, ongeacht voor welke aandoening.  Je probeerde zo dicht mogelijk te blijven bij wat iemand gewend was. Een persoonlijk dieet dus.  Alleen bij zeer ongezonde gewoontes (6x per week gebakken/ gefrituurde aardappelen) probeerde je mensen inzicht te geven dat dat niet zo gezond was. Iemand die iedere dag om 10.00 uur koffie drinkt met een plak peperkoek gaat niet ineens een mandarijn eten, omdat jij als diëtist dat verzint. Ik leerde toen een rijtje alternatieven te maken zodat afwisseling mogelijk was. 1 plak peperkoek of 2 volkorenbiscuits of een speculaasje.

Dat is iets wat ik heel erg mis in de verhalen van mensen die recent een diëtist bezocht hebben.  Het lijkt wel of er tegenwoordig standaard diëten zijn per aandoening en dat de patiënt zich daar in moet schikken en dat werkt niet. 

Ja op de zenuwen van de patiënt met alle nare gevolgen vandien. 😏😒 Zal wel een centenkwestie zijn.  Knutselkei begrijpt je moeder alles nog goed?  Anders zou ik zeker aandringen op meegaan naar de diëtist.  Twee horen meer dan een. 

Die flesjes nutridrink kunnen zeker nuttig zijn om weer op gewicht te komen. 

Echt advies is moeilijk te geven, omdat ik de normale gewoontes van je moeder niet ken. 

Sterkte ermee. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.