Gratis vakantiegeld met deze actie op Ouders.nl doe gauw mee!
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

tips voor aankomen diabetes?


Als ze die lust. Mijn vader vond de Nutridrink niet te drinken. Voor hem haalden we milkshakes dat ging er wel in. Het waren zijn laatste dagen, dus dat gaf ook niet.

Nutridrink is niet de lekkerste inderdaad maar Nutricia heeft niet als enige zulke producten in de markt er zijn meer merken die soortgelijke producten maken waar beter smakende bij zijn die kan ze ook proberen. 

Knutselkei

Knutselkei

16-05-2021 om 18:58 Topicstarter

De medicijnen komen nu op  wekelijkse rol, langer kan niet omdat ze nog ingesteld moet worden op andere medicatie. Het innemen ging op zich wel goed maar dit is idd veel makkelijker.

Haaknaald,wat jij aangeeft herken ik wel, alles is tegenwoordig standaard lijkt wel. Mijn moeder weet heel veel nog goed, is wel veel gestrester nu door alles wat er gebeurt. Dat speculaasje zou ze best willen, die mandarijn is lastiger.   Ik hou t wel mee in de gaten en ga wel al mee naar veel andere afspraken.
Ze at bv ook graag een appeltje maar mag die nu niet meer. Van bessen,frambozen en t andere rood fruit wat ze mag heeft ze nooit veel gegeten. Dat scheelt allemaal wel  in t niet veel eten. En het elk uur eten moet ook nog even inslijten, al probeert ze dat best al goed.

Haar wordt afgeraden een appel te eten? Tijd voor een andere diëtiste!

MamaE schreef op 15-05-2021 om 16:26:

Ik denk dat het stabiel houden van de bloedsuiker de basis is bij diabetes. Dat heeft vaak even tijd nodig. Maar bij een stabiele bloedsuiker voel je je ook beter. Wel is het belangrijk om regelmatig te leven en normale maaltijden te nuttigen. Een glas water met medicijnen is geen ontbijt. Ook al heeft ze daarna geen honger meer, het is wel belangrijk dat ze er nog wat bij eet voor de energie en om te voorkomen dat ze in een hypo komt. 

kunnen mensen met DM2 een hypo krijgen? 

Ja, hypo, hyper, het komt allemaal voorbij, evenals insuline indien nodig. Sommige medicijnen zoals bv gliclazide kunnen ook een veroorzaker van hypo's zijn. DM2 wordt nog wel eens onderschat helaas.

Ps: geen appel? Geen smoothie a la ( ik mag bv ook geen shakes, de suikers worden dan veel te snel opgenomen). Maar geen appel lijkt me sterk? Zeker een kleine of een halve appel zou geen punt moeten zijn. Ik mag 2 a 3 zuivel, 1 a 2 stuks fruit ( niet te groot en tegelijk). Ik zou meegaan naar de dietiste als ik jou was. De mijne kwam met een dieet waarop ik hypers kreeg dus daar heb ik zelf moeten bijschaven.  

Knutselkei

Knutselkei

17-05-2021 om 21:35 Topicstarter

Gelukig,vanochtend kwam ons mam de buurvrouw van een paar deuren verder tegen,waar ze vaker contact mee heeft. Zij is ook dietiste,maar niet aangesloten bij t huisartencentrum waar ons mam onder valt,dus daar kon ze niet naar toe. Ze gaat samen met mn moeder meekijken wat voor haar t beste werkt. Appels mogen weer haha. Ze was ook verbaasd dat t niet mocht. Dietiste die mn moeder heeft is net van school en zal denk ik een schema gehad hebben wat “hoort”.  ik ben wat geruster nu. 

He, wat fijn om te lezen dat je moeder een diëtiste heeft getroffen die naar de mens kijkt en niet het schema. 

Waarom moet je moeder naar een diëtist die is aangesloten bij het huisartsencentrum?  
Ik snap dat ze dat makkelijk vinden en kostentechnisch voor hen ook beter. 
Maar je hebt toch vrije keus? 

Dan kan ze wel naar de diëtist die ze wilt. 

Knutselkei

Knutselkei

19-05-2021 om 10:59 Topicstarter

Dat weet ik eigenlijk niet? De huisarts had haar daar naar toe door verwezen en die heeft ze gebeld. 

Dan kan je moeder vragen om een nieuwe verwijzing naar de diëtiste die ze al kent. En de andere afzeggen.

Knutselkei

Knutselkei

19-05-2021 om 14:52 Topicstarter

Ik zal t met haar overleggen. Dank je!

Knutselkei

Knutselkei

19-05-2021 om 18:09 Topicstarter

Lente, 

Mijn moeder zegt dat de buurvrouw niet is aangesloten en dat ze daarom daar niet naar toe gaat omdat ze t dan niet vergoed krijgt. Dat ze nu  bij een thuiszorgorganisatie werkt.  maar dat de buurvrouw heeft overlegd met de diëtiste en met mijn moeder meekijkt.

Hallo,zelf ben ik 10 jaar geleden op mijn 30ste gediagnosticeerd met diabetes type1 lada. Ik heb op Facebook een groep opgericht met inmiddels 1700+ leden. Daar zal ze veel hulp en steun vinden bij lotgenoten. De naam is :diabetes type1 en diabetes type1 LADA,lotgenoten. Hier kan ook jij jezelf aanmelden en alle vragen stellen waar jullie mee lopen. Er zitten ook diabetesverpleegkundige, internisten en diëtisten, maar belangrijker nog is bij elkaar 1000den jaren ervaring. Het probleem wat je moeder zo te horen heeft heb ik ook. Woog 95kg en nu nog maar 58. Ben na veel waardeloze hulp uit het ziekenhuis nu heel veel zelfs gaan uitzoeken. Enkele tips om op gewochte te blijven en of bij te komen zijn:1. Noten en zaden (642 kcal/100 gram)

Noten zijn raak aan onverzadigde vetzuren, eiwitten en vezels. Dit maakt dat noten ontzettend voedzaam zijn. Doordat ze rijk zijn aan gezonde vetten bevatten ze een hoop energie. Eet tussendoor eens een handje noten of voeg ze toe aan je ontbijt, lunch of warme maaltijd. Zo smaken noten bijvoorbeeld goed in combinatie met ontbijtgranen, een maaltijdsalade of een pastagerecht. Houd je niet van noten? Ook zaden zoals zonnebloem-, pompoen- en pijnboompitten bevatten een hoop calorieën.

Maaltijd ideeën met noten en zaden:

- Griekse yoghurt met walnoten en honing
- Havermout met appel, kaneel en pecannoten
- Spaghetti met romige pestosaus, Parmezaanse kaas, rucola en pijnboompitten
- Maaltijdsalade met een topping van zonnebloem- en pompoenpitten

2. Vette vis (233 kcal/100 gram)

Vette vis, de naam zegt het al, is rijk aan onverzadigde vetten. Naast de gezonde vetten is vis ook rijk aan eiwitten die bijdragen aan de opbouw van spiermassa. Probeer minimaal eens per week vette vis te eten. Heerlijk bij de warme maaltijd maar denk bijvoorbeeld ook eens aan gerookte zalm, makreel, paling etc. op een cracker of toastje.

Maaltijd ideeën met vette vis:

- Gerookte zalm tartaar met avocado
- Poké bowl met makreel
- Crostini met gerookte paling en komkommer
- Ovenschotel met zalm, spinazie en aardappelpuree

3. Pindakaas (654 kcal/100 gram)

Pindakaas bevat net als noten veel onverzadigde vetten en is daarnaast rijk aan eiwit. Het voordeel van pindakaas is dat het ook door mensen met kauwproblemen gegeten kan worden als harde noten geen optie zijn. Naast pindakaas zijn er ook andere notenpasta's met een vergelijkbare voedingswaarde, te denken aan amandelpasta en cashewnotenpasta. Pindakaas en notenpasta's zijn uiteraard te gebruiken als broodbeleg maar zijn daarnaast ook goed te verwerken in smoothies of te gebruiken als dip in combinatie met appel of banaan.

Maaltijd ideeën met pindakaas:

- Boterham, broodje, cracker, rijstwafel met pindakaas en banaan (of hagelslag )
- Stukjes appel of banaan met pindakaas
- Ontbijtsmoothie met volle melk, banaan, havermout en pindakaas
- Hartige sandwich met pindakaas, komkommer en eventueel wat sambal

4. Plantaardige olie (900 kcal/100 gram)

Een eetlepel olie (maakt niet uit welke) bevat al gauw 100 kcal en voeg je gemakkelijk toe aan elke maaltijd. Denk aan dressing over een salade of je groente wokken in olie in plaats van het enkel te koken. Je zou zelfs een lepel olie aan bijvoorbeeld je havermout of smoothie toe kunnen voegen. Je kunt hiervoor een neutrale olie zoals sojaolie voor gebruiken of juist een olie met een nootachtige smaak zoals lijnzaad- of sesamolie. Olie bestaat enkel uit vet dus bevat geen eiwitten. Olie toevoegen draagt dus enkel bij aan het verhogen van de calorie-inname zodat je lichaam de eiwitten die je eet ook daadwerkelijk als bouwstof gebruikt.

5. Griekse yoghurt (122 kcal/100 gram)

Griekse yoghurt, Turkse yoghurt of volle kwark... Allemaal zuivelproducten rijk aan eiwitten én calorieën. Perfect wanneer je wat aan wilt komen. Ideaal als toetje, tussendoortje én ontbijt. Nog beter wanneer je er noten en/of zaden aan toevoegt.

Maaltijd ideeën met Griekse yoghurt:

- Aardappelsalade met Griekse yoghurt en gerookte forel
- Griekse yoghurt met ontbijtgranen (en eventueel noten en zaden)
- Griekse ovenschotel met tzatziki

6. Avocado (186 kcal/100 gram)

Avocado mag natuurlijk niet ontbreken in het rijtje. Deze vrucht bevat een hoop onverzadigde vetzuren waardoor hij ongemerkt een hoop extra calorieën aan je maaltijd toe kan voegen. Lekker in een salade, als extra broodbeleg, als dip bij de nacho's met kaas of gewoon met een beetje peper en zout...

Maaltijd ideeën met avocado:

- Nachos met kaas, guacamole en zure room
- Quesadilla met tonijn, avocado en cheddarkaas
- Groenteomelet met tomaat, avocado en rucola
- Toast met roerei en avocado

7. Ei (128 kcal/100gram)

Aangezien eiwitten belangrijk zijn als het gaat om aankomen en spiermassa opbouwen mag het ei zéker niet ontbreken. Ei is ook nog eens ontzettend veelzijdig. Daarnaast kun je aan een ei ook makkelijk extra calorieën toevoegen. Wat dacht je van een gekookt eitje met mayonaise of een gebakken ei met kaas en bacon?

Maaltijd ideeën met ei:

- Broodje eiersalade
- Bladerdeegtaartje met ham of spek en ei
- Shakshuka (tomatenstoof met eieren)
- Frittata

Het belangrijkste bij diabetes is dat u gezond eet en extra let op koolhydraten. Dit is belangrijk omdat koolhydraten uw bloedsuiker laten stijgen. U mag nog wel koolhydraten eten, maar verdeel etenswaren met koolhydraten dan goed over de dag. Gebruikt u insuline dan moet u de hoeveelheid insuline goed afstemmen op wat u aan koolhydraten binnenkrijgt.

Koolhydraten zitten in:
Vooral de 5 P's
-Pizza
-Patat/aardappelen 
-Pannekoeken/poffertjes
-Peulvruchten 
-Pasta 
Deze koolhydraten zijn langzaamwerkende koolhydraten en zorgen voor langdurig stijgende suiker.!!

zetmeel;
Brood, aardappelen, pasta, rijst, peulvruchten.

vruchtensuiker;
Fruit en vruchtensap.

melksuiker;
Melk en melkproducten: yoghurt, vla, karnemelk, kwark, enzovoort.

suiker
Suiker, frisdrank, snoep, koek, gebak, zoet broodbeleg, alles waar suiker in verwerkt is.

Koolhydraten en uw bloedsuikerspiegel

Koolhydraten worden in uw lichaam omgezet tot glucose (= bloedsuiker). Insuline zorgt ervoor dat de glucose opgenomen wordt in uw lichaamscellen en uw bloedglucosespiegel dus daalt. Bij mensen met diabetes maakt het lichaam te weinig insuline aan of werkt de insuline onvoldoende. Daarom krijgt u tabletten en/of spuit u zelf insuline.

Adviezen voor eten en drinken bij diabetes

Eet regelmatig.
3 hoofdmaaltijden en eventueel 3 kleine tussendoortjes verspreid over de dag.

U hoeft geen suikervrije chocolade of gebak of snoep te kopen, deze kunnen veel vet bevatten. Daarnaast zit er in sommige van deze producten fructose, wat wel invloed heeft op de bloedglucose.

Producten met veel suiker zijn niet verboden, maar gebruik ze wel met mate.

Drink wel suikervrij.

Tabel wel/niet drinken bij diabetes Niet drinken (alles waar suiker in zit)Wel drinkenThee/koffie met suikerThee/koffie zonder suiker (evt. zoetje) en waterVruchtensappenLight/zero frisdranken (zoals cola ligt e.d.)​Frisdranken​Rivella​Ranja/limonade​Suikervrije ranja / limonade (bijvoorbeeld Slimpie, Teisseire, RAAK Zero Sugar)​Chocolademelk​Lipton Ice tea light​Yokidrink​Spa fruit koolzuur​Enz.​Crystal Clear

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.