Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Annika

Annika

17-04-2012 om 09:17

Tips voor beginnend afvaller (nu even écht)

Wie heeft er tips om nu even snel in een paar weken een aantal kilo kwijt te raken?

Heb nooit serieus aan diëten gedaan, wel een aantal pogingen om minder te snoepen en gezonder te eten, maar helaas is dat afgelopen winter weer flink uit de hand gelopen.

De bedoeling is natuurlijk dat ik dat weer ga oppakken, maar om te beginnen zou ik graag eerst van mijn huidige 78 naar zeg 74 kilo teruggaan in korte tijd zodat ik weer in mijn normale kleding pas... Daarna doorzetten met "normaal" minder eten.

Welk dieet werkt echt? Wie heeft er tips?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Brianna F

Brianna F

17-04-2012 om 09:43

Alle dieten

Alle diëten helpen echt, zolang je je er aan houdt. Stop je ermee dan zitten ze er zo weer aan. Even snel diëten werkt niet. Je zult altijd je eetgewoontes moeten aanpassen, voor altijd.
Voor wat betreft een dieet. Ik heb de ervaring dat met minder koolhydraten en meer eiwitten je in ieder geval van de hongerklop af bent. En ik zou je willen aanraden niet één of ander crashdieet te gaan volgen. De kilo's vliegen er dan wel af, maar vliegen er even gemakkelijk weer aan.

Pluk53

Pluk53

17-04-2012 om 10:02

Heel dom

heel dom om te gaan crashen. Je loopt het risico dat je je eigen spieren gaat opeten. En daarmee verlaag je automatisch je basismetabolisme. (want die verdwenen spieren hebben geen energie meer nodig om in leven te blijven). Niet doen dus.
Verder eens met BrianneF: minder koolhydraten, meer eiwit en normaal vet.

Ely

Ely

17-04-2012 om 10:15

Zwakke momenten bekijken

Als ik (zoals nu) niet mag sporten kruipt er soms ook wat aan. Wat bij mij helpt is me bewust worden van mijn zwakke momenten. Bij mij is het bv savonds op de bank wat lekkers nemen. Wat ik dan doe is ofwel zorgen dat ik niet op de bank zit ofwel gezondere snacks in huis halen, rauwkost of soepstengels ofzo. Die laatste moet je natuurlijk ook geen pak van leegeten .
Laatst hoorde ik iemand die met een eetdagboekje veel inzicht kreeg.
Ik ben ook een fel tegenstander van crashen, ik zie alleen maar dat dat dan steeds vaker gedaan moet worden om resultaat vast te houden. Ook die poeders en repen geven geen blijvende verandering omdat je uiteindelijk niet anders gaat eten.
O en mijn zusje is fan van de Weightwatchers. Was in het begin wel ff wennen maar ze hebben zelfs een App nu, lachen vind ik dat.
Succes

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Gewoontes veranderen

dat is het enige dieet dat werkt.
Verder sluit ik me aan bij Brianna en Pluk: koolhydraten omlaag, eiwit en groente omhoog.

Daarnaast schrijf je dat het er langzaam is bijgekropen, dat doet me vermoeden dat je misschien nog onvoldoende overzicht hebt in hoe je nu eet en wat de dingen zijn die je zou kunnen of willen veranderen. Vandaar ook je vraag om een Echt Dieet. Maar je tijd is vele malen beter geinvesteerd met een goed eetdagboek en lezen over voeding.

Annika

Annika

17-04-2012 om 13:53

Eetdagboek

.. even aansluiten op de vorige reactie: ik weet prima wat ik eet, en wanneer. Het probleem is vooral dat ik het niet kan laten staan. Ben een vreselijke snoeper, liefhebber van "slechte" dingen, eet weinig groente en ben een emotie-eter. Zucht.

Ik ben een tijdje lichamelijk niet zo lekker geweest, toen at ik weinig (echt heel weinig) en gingen na verloop van tijd de kilo's er af. Toen het weer beter met me ging ging ik ook weer gewoon eten. Even ging het afvallen nog door, maar toen kwamen de kilo's er natuurlijk vanzelf weer net zo hard aan. Zeker toen het normale eetpatroon weer veel te ongezond werd...

Ik snap ook zeker dat dát de sleutel is, gezonde gewoontes, maar zou graag even een vliegende start maken met wat snel afvallen, dat motiveert wat meer als ik weer wat minder dik (voor mijn gevoel) ben.

Pluk53

Pluk53

17-04-2012 om 14:07

Annika

je snapt blijkbaar nog steeds niet dat een "vliegende start" zal eindigen in een noodlanding; heel slecht voor je lijf, niet aan beginnen.
En als je weet wat je fout doet, en je kunt het niet laten, ga in therapie.

Lara

Lara

17-04-2012 om 14:18

Wat ik wel eens doe

Wat ik doe om goed af te vallen (meestal hoef ik maar een paar kilo, ik hou de weegschaal in de gaten) is veel groente eten (zonder sausjes ofzo) klein stukje vlees. Geen frisdranken. Ontbijten met een klein broodje, als lunch een licht soepje en iedere dag een flinke wandeling (normaal doe ik mijn boodschappen op de fiets, dan lopend)

bibi63

bibi63

17-04-2012 om 14:23

Wat mij hielp

Om snel wat kilo's af te vallen is het volgende (beetje Motignac, maar dan op m'n eigen manier):
Vermijd in ieder geval zoveel mogelijk de combinatie eiwit/koolhydraten. Hoef je niet helemaal uit te bannen die combi, maar zoveel als mogelijk. Tot lunchtijd alleen fruit eten. Liefst veel en vaak ananas, als je daarvan houdt. Maar anders gewoon fruit. Een appel afhappen vind ik altijd behoorlijk vullen en kost tijd.
Als lunch het liefst een salade, maar mocht je erg van het brood zijn, dan brood met tomaat, sandwitchspread, banaan. In ieder geval geen vleeswaren of kaas.
Voor 's middags tussendoor maakte ik vaak een "lekkere dingen bakje" om de ergste trek te stillen en ook wat hartigs te hebben. Denk bijv. aan een bakje met wat olijven, blokje (30+ kaas), tomaatjes, augurkjes, zilveruitjes wat nootjes enz. Je kunt ook en hard gekookt eitje nemen ofzo.
Dan als avondeten: óf vlees/vis met groente óf aardappels/pasta/rijst met groente (kies voor de volkoren/zilvervlies varianten). In oven/pasta/eenpans gerechten is dat prima te doen. Bijv. nassi met ui/prei/knoflook/spitskool, bijbehorende kruiden en i.p.v. vlees er bijv. sperciebonen doordoen. Of een pittige pastasaus maken, kun je gerust het gehakt weglaten. En als je zin hebt in vlees of vis, dan maak je een oven schotel met veel gegrilde groenten erbij.
Zin in zoet: zorg voor een zakje suikervrije dropjes/snoepjes.
Succes
Gr. Bibi

Niets kopen

Als je snel in de verleiding komt om ongezond te eten of te snoepen moet je ervoor zorgen dat je die dingen niet in huis hebt. Gewoon geen frisdrank, snoep of koek kopen. Dat helpt enorm (bij mij tenminste).

Succes.

Pina

Brianna F

Brianna F

17-04-2012 om 16:55

Pina

En hoe "verkoop" je dat aan eventuele kinderen?

Karen

Karen

17-04-2012 om 18:33

Nou brianna

Dan hebben de kinderen het hier zwaar. Ik heb regelmatig geen snoep, koek en frisdrank in huis. (en ik ben niet eens op dieet) Nooit gehad ook, wij zijn geen zoet-liefhebbers. Alleen een bus grenadine en een boterham dan maar

amk

amk

17-04-2012 om 19:13

Mee-wennen

dan wennen ze gelijk mee naar een gezonder eetpatroon.
Op is op is zo gek nog niet.

Lara

Lara

17-04-2012 om 20:17

Lezer

Oh lezer, dit herken ik van mijn echtgenoot. Dat is lastig als je je echt niet kan beheersen want er is inderdaad altijd genoeg eetbaars in huis, wat je al zegt, pindakaas, hagelslag, plakjes kaas of ham. Jam enz enz.
Wat hier helpt is mintkaugom of mintsnoepjes (zoals fishermans friends) te eten. Moet je wel de light variant hebben, die verpesten je smaak naar andere dingen n.l. als je een mintsmaak in je mond hebt dan smaakt pindakaas, hagelslag of kaas helemaal niet.
Mijn echtgenoot (altijd op dieet zit ook vaak om 21.00 al mijn zijn tandenborstel op de bank, maar vast zijn tanden te poetsen (minttandpasta heeft hetzelfde effect natuurlijk)
Maar wat hier voor hem het beste werkt is veel bewegen (hardlopen), beweging is goed en je kan ondertussen niet eten

Tinus_p

Tinus_p

17-04-2012 om 22:11

Gewoontes

annika:
"Ik snap ook zeker dat dát de sleutel is, gezonde gewoontes,"
De sleutel is: geen verleiding. De motivatie van een vliegende start etc is maar schijn. Het echte probleem is, dat wilskracht eindig is, en dat je dus gewoontes moet ontwikkelen om je door momenten met weinig wilskracht heen te slepen. Zoals: geen snaai in huis.

Annika

Het klinkt alsof je sommige dingen wel weet / wilt weten en andere niet.
Als je langzaam je gewoontes veranderen kunnen de kilo's er heel snel vanaf zijn. Echt! Zeker de eerste. Het hangt er maar net van af welke gewoontes je aanpakt.

en "ik kan het snaaien niet laten" zegt nog niets over waarom of hoe je snaait.
In plaats van minder te willen eten zou je kunnen beginnen met een schema van wat je wel wilt eten op welke tijdstippen op de dag. Positief aanpakken.

Maar ergens heb ik het idee dat je het nog niet echt aan wilt pakken. Hop naar de bieb en lees je in!

Meenemen

Zorg dat je altijd iets goeds te eten en te drinken bij je hebt. Dan kun je makkelijker verleidingen weerstaan. Neem wel iets mee dat je lekker vind anders helpt het nog niets.
Zorg dat je thuis lekkere gezonde warme maaltijden en snacks in je vriezer en koelkast hebt zodat je snel en makkelijk je honger kunt stillen zonder naar dikmakend en ongezond snel voedsel te hoeven grijpen. Knabbel een sesamkoekje in plaats van een muffin. Tenminste als je dat lekker vind. Straf je zelf niet. Haal liever de dingen uit je dieet waar je toch al niet dol op bent en laat de lekkerste dingen erin al is het 1x per week op een vaste tijd.

Annika

Annika

18-04-2012 om 08:05

Dank en ook nog..

Dank voor de tips tegen snaaien/moeilijke momenten etc. Leuk om te horen hoe jullie e.e.a. oplossen. Geen snoep ik huis, afleiding zoeken dqat werkt wel. Al werken mijn kinderen (die snoep willen en peuter die de hele dag bij me thuis zit en voorkomt dat ik mezelf écht in werken kan verliezen) werken tegen (-;

De mint snoepjes werken ook (een vicksje!)

Een andere probleem is dat ik ook gewoon niet veel lust, qua gezond eten. Vlees met mate (en zeker niet de magere soorten), weinig groente, fruit beperkt...

Isabella

Isabella

18-04-2012 om 08:27

Knop op

Het belangrijkste bij jou is volgens mij dat de knop om moet. Je kunt in je hoofd de hele dag met lijnen bezig zijn en er vervolgens achterkomen dat je toch gewoon alles eet. Je moet het dus gewoon écht willen!
En dat valt niet mee want er moeten een aantal dingen veranderen. Inderdaad geen snoep en koekjes meer kopen zodat je niet meer kunt snaaien. En voor de kinderen is dit natuurlijk ook veel beter. Ik heb ook geen snoep meer in huis (fris al sowieso nooit). Voor de kinderen is er fruit, cherrytomaatjes, stukjes paprika en dunne crackers e.d. En ondertussen weten ze niet meer beter.
En omdat jijzelf zegt dat je niet veel lust lijkt het me slim om wat dingen te 'leren' eten. Kost even wat doorzettingsvermogen, maar het werkt echt.
Heel veel kracht en succes.

Isabella

Isabella

18-04-2012 om 08:27

Knop om

moet het zijn natuurlijk.

Tinus_p

Tinus_p

18-04-2012 om 09:13

Wilskracht helpen

Annika:
"Al werken mijn kinderen (die snoep willen en peuter die de hele dag bij me thuis zit en voorkomt dat ik mezelf écht in werken kan verliezen) werken tegen (-;"
Ja, duhuh. Dus gewoon geen snaaisnoep in huis, is ook beter voor je kinderen.

Nogmaals, wilskracht moet je helpen, door ervoor te zorgen, dat je het zo min mogelijk nodig hebt. Vermijd dus lastige situaties. Dus geen snaai in huis, dat is alleen maar een (vermijdbare) test voor je wilskracht.

amk

amk

18-04-2012 om 09:22

Idd

gewoon niet in huis halen.
Hier komt er pas een nieuwe zak snoep als de oude op is. Het zakje past in een klein potje dat heel verleidelijk op de kast staat. Toch weet iedereen hier in huis, de vriendinnetjes van dochter ook, dat er per dag maar 1 snoepje pp uit gaat. We hebben nu tumtummetjes. Dat zakje is van voor st Maarten.

Ze zullen het zelf niet pakken, want dan komt alleen nog water en geen limo of ander lekkers meer voorbij.
Meestal duiken ze hier de fruitschaal op, of ik dan wat wil schoonmaken.

Zelf ben ik dol op sinaasappelsap, maar daar moet je ook niet te veel van drinken, dus neem ik maar 1 pak per week mee. Verder is er thee of water. Hetzelfde voor koekjes. Er komt 1 pak per week op zaterdag. Is het zaterdag al op, jammer dan, is het vrijdag pas op, nou dan hebben we geluk. Is het zaterdag nog niet op dan komt er geen nieuw pak.

Chips alleen in de vakantie of bij feestjes. Het zelfde voor kaasjes en andere lekkere zaken. En zelfs in de vakantie vergeten we het vaak. Het zit niet meer in ons ritme.

Met die methode ben ik 7 jaar geleden ruim 10 kilo afgevallen en die zijn er ook niet meer bij gekomen.

Vic

Vic

18-04-2012 om 10:22

Goh

Haha 1 tumtummetje per dag. Dat is wel heel karig snoepen Het kan natuurlijk wel, het is maar wat je je kind aanwent. Hier is de koektrommel regelmatig weken leeg. Of juist vol, omdat ze de koekjes die erin zitten niet lekker vinden. Dan gooi ik ze na een week of drie maar weg. De enige hier in huis die almaar aankomt ben ik zelf. Vreselijk balen en ik weet wel wat ik eraan moet doen, maar het is wel irritant dat ik vroeger kon eten wat ik wilde en nu ieder pondje door het mondje gaat ;-( Laatst had ik drie weken streng gedaan, met alleen wijn/chips/nootjes in het weekend en toen was er toch 1,5 kilo af. Die zat er een paar weken later weer aan, dus ik bemerk wel een oorzakelijk verband

Karig?

1 tumtummetje per dag zou hier best veel zijn. Er gaan weken zonder snoep voorbij, zonder dat iemand daarmee zit. Het is ook maar wat je gewend bent, denk ik. Ik weet dat veel ouders na schooltijd een beker drinken en een snoepje of koekje doen. Bij ons drinken ze alleen en eten eventueel een stuk fruit, maar ook niet altijd. Ze hoeven het in elk geval niet. En verder heb ik op de dag eigenlijk ook geen speciaal snoepmoment. Dus ja, hier zou 1 tumtummetje per dag plotseling behoorlijk overdadig zijn

Maylise

Maylise

18-04-2012 om 14:29

Karig

Of een tumtum snoepje karig is hangt af van wat er verder op tafel komt. Als er daarnaast koekjes/desserts/chips worden gegeten dan is het niet karig. Als het de enige zoetigheid van de dag is vind ik het wel karig.
Wij hebben ook niet zo heel veel snoep in huis maar dan bedoel ik snoep in de zin van haribo achtige snoepjes. Daarnaast wordt er echter flink gesnaaid van allerhande koekjes en hartige snacks.
Een mini snoepje per dag zou ik ook wel weinig vinden als ik kind was

Verder is het inderdaad lastiger je in te houden als er van alles in huis is. Ik zie echter daar geen oplossing voor. Als ik er een paar kilo's afwil kan ik moeilijk het hele gezin daaronder laten 'lijden'. Dus toch beheersen. Om dat makkelijker te maken zorg ik voor gezonde snacks om toch iets te knagen te hebben (komkommer, wortel en zo) en vooral veel bezig zijn zodat je niet denkt aan eten. Als ik af wil vallen wacht ik expres op een hele drukke periode op werk. Dan heb ik geen tijd voor uitgebreide lunches of voor veel snacks tussendoor. Bovendien denk ik dan ook veel minder aan snacks.

Vies snoep kopen

Er wordt hier in huis veel gesnoept, door zowel de volwassenen als de kinderen, laat ik daar duidelijk over zijn. Ik houd mijn kinderen enigszins in het gareel door snoepen niet altijd op verzoek toe te staan, en mezelf door niet de dingen in huis te halen die ik te lekker vind.

Kinderen zijn bijvoorbeeld dol op wingumachtige snoepjes. Die laten mij nou weer tamelijk koud, dus dat kan ik risicoloos in huis halen (qua calorieën is dat soort snoep zo beroerd nog niet trouwens). Laatst was er hier wel een keer een zak chocoladepinda's in huis, en dat laat ik niet snel weer gebeuren

Ik ben wel vrij strak met drinken. Ik drink zelf thuis alleen water en thee en een doodenkele keer bier of wijn. Vruchtensap lust ik graag maar haal ik niet in huis, puur vanwege de calorieën. De kinderen mogen limonade of (soms) frisdrank (als dat er is) of yokidrink (als dat er is) op gezette tijden. BIj de maaltijd is er melk of water of anders maar niks. Limonade, frisdrank en yoki vind ik zelf niet echt lekker, dus daar blijf ik makkelijk vanaf.

koop dus dingen die je kinderen wel lusten maar jij niet, dan is het wel te doen. Natuurlijk is het veel beter als je kinderen nooit snoepen etcetera enzovoort, maar als je daar niet zo'n zin in hebt is dit een mooie tussenoplossing

Ik ben het overigens met AnneJ eens: kies voor gezondere alternatieven, maar dan wel dingen die je lekker vindt. Neem dus niet een wortel als je eigenlijk chocola wil, het eindresultaat is meestal dat je na die wortel alsnog die chocola neemt

Groeten,

Temet

Elisa Gemani

Elisa Gemani

18-04-2012 om 22:26

Afvallen

Geen enkel dieet werkt. Dieten, en zeker crashdieten, zorgen alleen maar voor het vermaarde jojo-effect. Je verandert er niet je leefwijze en ongezonde eetpatroon door en zeker niet het geestelijke en emotionele aspect achter overeten en snoepen.
Allereerst moet je reeel zijn en dat houdt in dat je als je afvalt door minder te snoepen en bewust en verantwoord te eten, je uitgaat van maximaal een pond per week aan gewichtsverlies. Dat is dan een pond vet en niet zoals bij crashdieten vooral vocht.
Weeg jezelf 's ochtends en slechts een keer in de week. Haal niets in huis wat je zou verleiden om meer te eten/te snoepen. Als je zin hebt in iets lekkers, drink een glas water, zoek afleiding of neem een paar nootjes of een stuk fruit. Je zegt dat je weinig gezonde dingen lust; er blijven genoeg gezonde dingen over om goed van te eten. Maar je kan je smaak veranderen door echt bewust te eten en daarvan te genieten. Een paar weken nauwelijks zoetigheid, suikers en vet en je hang naar suiker en vettigheid wordt minder en je lust meer verschillende groenten en andere producten.
Een zoete/vette smaak wordt aangeleerd. Mijn zoon lust geen frisdrank of limonade omdat hij altijd vooral water heeft gekregen; dat is zijn lievelingsdrank. Chips en zoutjes hebben we alleen in huis bij feestjes; verder niet. Snoep en koek af en toe. Hij krijgt een keer per dag iets lekkers en hij mag een boterham met zoetigheid; hij taalt niet naar meer. Ik ook niet en zo ben ik bijvoorbeeld ook ooit 30 kilo zwangerschapskilo's kwijtgeraakt en weeg ik nu nog steeds hetzelfde als toen ik 16 was. Ik was ook een tijdlang snoepverslaafd en had boulimia. De knop ging gewoon om, vooral geestelijk en emotioneel. Ik geniet nu van eten en ook al taal ik niet meer naar zoetigheid, ik ontzeg me het niet als ik eens trek heb. Maar dan neem ik twee koekjes of een paar snoepjes en ik hoef ook niet meer dan dat. Alcohol drinken heb ik jaren geleden afgezworen en daarmee viel ik spontaan een paar kilo af.
Verder: kijk uit met porties. Gebruik voor het avondeten een ontbijtbordje en geen groot dinerbord. Schep schaaltjes halfvol; niet vol. Ga met een boodschappenlijstje boodschappen doen en hou je aan het lijstje. Ga geen boodschappen doen op een lege maag. Zoek "verantwoorde" tussendoortjes. Drink veel water. En wees vooral geduldig; blijvend afvallen en op gewicht blijven is geen sprint, maar een marathon. Succes!

En heel visueel

Trek voor de gein je zwempak aan en a naar het zwembad en kijk naar jezelf in de ruit.

Heb ik afgelopen week toevallig gedaan en mijn valtwelmee-theorie zakte danig in geloofwaardigheid ik neem de tips van hier dus zeker mee.

En wat zijn nu een paar maanden als je erna je hele leven plezier kunt hebben van nieuwe gewoontes? (ik spreek mezelf ook vooral toe)

Succes!

app-sent

Marie

Marie

19-04-2012 om 23:37

Anders ontbijten?

Hallo
Ik ben net met een cursus afvallen begonnen en deze week moesten we beginnen met anders te ontbijten.
Nu eet ik een schaaltje magere yoghurt met een eetlepel muesli en een eetlepel gebroken lijnzaad (Zonnatura) of een eetlepel Chia-zaadjes (natuurvoedingswinkel) en dan zit ik echt vol en heb voorlopig geen zin in ander eten.
http://www.dogoodfeelgoodshop.com/index.php?dispatch=pages.view&page_id=14
Wellicht ook iets om te proberen?
succes

Elisabeth B.

Elisabeth B.

21-04-2012 om 09:43

Bewegen!

Wat ik in de reacties mis is bewegen: niet alleen minder eten maar ook meer bewegen!
Elke dag minstens een half uur intensief bewegen zorgt dat je afvalt en dat je beter in je vel zit want je wordt fitter en verbrandt meer calorieën. Zorg dus dat je elke dag iets aan beweging doet en kies iets wat je leuk vindt. Hardlopen, fietsen, dansen (vb Zumba); het kan van alles zijn en je hoeft niet per se voor naar de sportschool.
Spreek met jezelf bijv af dat je elke dag 5 km gaat hardlopen. Soms kan het echt niet, dus spreek met jezelf af dat je per week bijv 2x mag missen. Als je daarnaast ook de auto zo vaak mogelijk laat staan en de dagelijkse dingen te voet of op de fiets doet, heb je nog meer profijt en resultaat. Je valt niet alleen af maar voelt je ook snel beter en fitter.

Elisabeth B.

Elisabeth B.

21-04-2012 om 10:14

Apps

Je hebt zowel voor afvallen als bewegen handige Apps die je helpen en motiveren. Ik gebruik zelf jog log waarmee je hardlopen, wandelen, fietsen en zwemmen kan bijhouden. Je kan je vorderingen volgen en ziet ook hoeveel calorieën je verbrandt.
Ik heb geen Apps voor afvallen, maar er bestaat een calorieën teller waar je invoert wat je eet op een dag en dat automatisch omrekent naar calorieën. Het maakt inzichtelijk of je zal afvallen met je eet en beweegpatroon of niet.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.